Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok © dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter
Általános tudnivalók A törvényt várhatóan 2008 februárjában fogadják el. A 2005/29/EK sz. irányelv átültetésére készült, ami a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozik. Angol rövidítése alapján UCP-nek hívják. Jelentősen változtatja a Tpvt-t, Grtv-t, a Fvtv-t stb.
A törvény hatálya Csak B2C hatály (azaz a kereskedők és a fogyasztók kapcsolata, de nem terjed ki a kereskedők között kötött jogügyletekre). Hatály eltérése mellett tartalmilag ugyanaz a generálklauzulája, mint a Tpvt. III. fejezetében volt.
Fogyasztó- fogalom Fogyasztó: a gazdasági vagy szakmai tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (UCP törvénytervezet 2.§ a))
Átlagfogyasztó - fogalom A fogyasztó magatartásának megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el, figyelembe véve az adott kereskedelmi gyakorlat illetve áru nyelvi, kulturális és szociális vonatkozásait is. Ha a kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók egy meghatározott csoportjára irányul, az adott csoport átlagtagjának a magatartását kell figyelembe venni.
Kereskedelmi gyakorlat - fogalom A vállalkozás részéről az árunak a fogyasztók részére történő értékesítésével szolgáltatásával eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartás mulasztás reklám marketingtevékenység tevékenység megjelenítési mód egyéb kereskedelmi kommunikáció (UCP törvénytervezet 2.§ d))
Generálklauzula és ami alá tartozik Tilos a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, amely megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót és ezáltal a fogyasztói magatartást torzítja vagy arra alkalmas. A mellékletben meghatározott kereskedelmi gyakorlatok kétséget kizáróan tisztességtelenek megtévesztő (tevékenység vagy mulasztás) vagy agresszív kereskedelmi gyakorlat ha magatartási kódex e törvénybe ütköző magatartásra ösztönöz
Példák a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra az áru létezése, természete, az áru lényeges jellemzői, így pl. mennyisége, eredete, környezeti hatásai, az áru ára illetve díja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte a vállalkozás kötelezettségvállalásának mértéke, a vállalkozás vagy az áru jóváhagyására vonatkozó bármely állítás vagy jelzés, a fogyasztó jogai, a fogyasztót érintő kockázatok, stb.
Felelősség csak a vállalkozás Aki megismerhetővé teszi, vállalkozással EGYETEMLEGESEN Aki megismerhetővé teszi, megalkotja a ker-i kommunikációt, vagy egyéb ezzel összefüggő szolgáltatást nyújt Tisztességtelen ker-i gyak. miatt akár Polg-i jogi szerz. alapján közreműködő más személy igénybevételével is
Eljárási kérdések Speciális eljárási szabályokon túl a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárását a Fvtv., GVH eljárását a Tpvt. szabályozza. Ügyek megosztása: típus szerint. Elévülés: 3 év.