A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

A nagy gazdasági világ válság
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Közgazdasági elméletek története
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A turizmus rendszer környezete
A piac Szakiskola.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Az infláció és az inflációs folyamatok
Alapfogalmak.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Összehasonlító gazdaságtan
Elmélettörténet Bevezetés.
Neoklasszikus szintézis
Elmélettörténet John Maynard Keynes.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Költségvetési (fiskális) politika
„A fogyasztóvédelem iránti igény megjelenése összekapcsolódik annak felismerésével, hogy a gazdaságban nem érvényesülhet tökéletes verseny, így nem jöhet.
A fogyasztóvédelemi jog kialakulása, gazdasági és jogi alapjai
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Elméleti közgazdaságtan
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
2. előadás Az állam allokációs céljai és a közjavak elmélete
Pénzügytan II. 2010/2011. II. félév
A marketing piac tartalma
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
Összehasonlító gazdaságtan
Modern monetarizmus Új klasszikus makroökonómia
Makroökonómia 1. ea..
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Előadó: Kelemen Katalin
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
Újraelosztási irányok Mózer Péter Újraelosztási irányok Hilscher Rezs ő Szociálpolitikai Egyesület Államháztartás jóléti újraelosztása munkacsoport.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Operatív menedzsment és versenyképesség
II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre .
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Gazdasági rendszerek.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Közgazdaságtan II Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált, nincs.
Közgazdaságtan II ppt előadás száma (hét)
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Mikro- és makroökonómia
Közgazdaságtan II 1-2. EA: Társadalmi gazdagság változását akarjuk tudományosan (önellentmondásmentesen és tesztelhető formában) megmagyarázni. Ezért POSZTULÁTUMOKat.
Előadás másolata:

A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai © dr. Szuchy Róbert – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter

A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai Elméleti modellek Klasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Neoklasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Állami beavatkozás keynesiánus gazdaságelmélete A jóléti állam közgazdaságtana „A fogyasztóvédelem iránti igény megjelenése összekapcsolódik annak felismerésével, hogy a gazdaságban nem érvényesülhet tökéletes verseny, így nem jöhet létre a vevő és az eladó közötti tökéletes egyensúly”

Klasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Adam Smith-i laissez faire (1776) gazdasági filozófia jellemzi Szabad verseny esetén: megfelelő árak mellett automatikusan kialakul a kereslet és a kínálat egyensúlya „Láthatatlan kéz” elmélete: Az állam zavartalan gazdasági környezetet teremt és nem állít akadályokat a gazdasági növekedés elé Elveti a fogyasztók oldalán az állami beavatkozás lehetőségét Az autonóm fogyasztó képes racionálisan választani a termékek és áruk közül A termelők közötti szabad verseny megakadályozza a fogyasztói döntés befolyásolását

Állami beavatkozás keynesiánus gazdaságelmélete A XIX. század végére a mono- és oligopóliumok, kartellek elegendő hatalommal rendelkeznek, hogy a szabad versenyt, a fogyasztók szabad döntését korlátozzák vagy kizárják A fogyasztók kívánságát igyekszenek a termeléshez igazítani marketingmódszerekkel A magasabb volumenű termelés magasabb szintű szükséglet-kielégítést igényel Gazdasági egyensúly felbomolhat (túltermelési válság 1929-1933) Állami beavatkozás szükségessé válik Pl. munkahelyteremtés, szociális programok

A jóléti állam közgazdaságtana A két világháború közötti állami beavatkozás nyomán fejlődött ki A jóléti állam az alapvető szociális jogokat az állami újraelosztás (oktatás, egészségügyi ellátás, TB) útján minden polgár számára biztosítani kívánja Gunnar Myrdal a szabályozott kapitalizmus svéd modelljének megalkotója (szociális biztonság) Harold Wilensky jóléti állam felfogása (aktív államra van szükség, maximális foglalkoztatás → vásárlóerő → termelés)

Neoklasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Milton Friedman és a Chicago-i iskola (Samuelson) Az állami beavatkozás megfosztja az egyént a szabadságától Jóléti állam többet oszt el, mint bevételei megengedik, ill. adózás formájában onnan vesz el, ahol a jövedelem keletkezik és ahol azt újra befektetnék Ez Költségvetési hiányt és inflációt okoz Ezért a gazdasági növekedés lelassul Thurow elmélete: A fogyasztóvédelmi jogalkotás azt tételezi fel, arra épít, hogy: - Fogyasztók „tudatlanok” - Nem képesek az információk értékelésére Szerinte nincs így, ezért nincs szükség fogyasztóvédelemre

A fogyasztóvédelem társadalmi ismérvei és a közgazdaságtan I. A piac megelőzi a termelést Minőségi termelés A fejlett társadalmakban a megrendelések irányítják a termelést A tartós fogyasztási cikkek tömeges birtoklása Tömegtermékek előállítása olcsóbb A reklám egyik célja az igények egyöntetűségének biztosítása A fogyasztóvédelem segítse elő a racionális választást elsősorban megfelelő információ biztosításával Állami beavatkozás jelenléte Mindenhol jelen van Intenzitását a politikai struktúra határozza meg (pl. konzervatív - post; keynesianus - neo; klasszikus - szoc.dem.)

A fogyasztóvédelem társadalmi ismérvei és a közgazdaságtan II. A szellemi tőke és a minőségi munkaerő felértékelődése Megnő a dolgozókkal szembeni „tudásigény” Nő a társadalmi mobilitás Korábbi osztályszerkezet bonyolultabbá és elmosódottabbá vált Gazdasági globalizáció „Free Trade Agreement” A fogyasztóvédelem komplex interdiszciplináris jelenség, amely a modern közgazdaságtan, szociológia és a jog határmezsgyéjén helyezkedik el