Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az első házasság felbomlása
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Matematika és módszertana
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
A személyiség.
Szocializáció Fogalmak:
Gyermek, család, társadalom
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A nevelés stílusa.
Szociális tanuláselmélet
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER 25 – 27. BALATONALMÁDI Biró A. Zoltán Újratermelődik-e a.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
LIFE-SPAN DEVELOPMENT
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Generációk és család.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga

A szocializáció fogalma A szocializáció folyamata Anya-gyerek kapcsolat A szocializáció szerepe a társadalmi szerepek elsajátításában Kutatások Családi légkörök és a szocializáció kapcsolata

Milyen maradandót alkothat egy „hétköznapi” ember?

A szocializáció fogalma „az embert érő hatások, az ezekre való reakciók, visszahatások egész folyamata, amelynek során az egyén megszerzi azt a tudást, azokat a gyakorlati ismerteket és készségeket, amelyek alkalmassá teszik arra, hogy többé-kevésbé hatékonyan vegyen részt az egész társadalom, illetve az egyes csoportok életében.” (David Goshlin)

A szocializáció folyamata Szocializációs közegek Szocializálatlan gyerekek Az „aveyroni vad fiú”(1800, Franciaország) Genie (1977, USA)

A családon belüli szocializációnak két szintje: a primer és a szekunder szint. A szocializáció az utánzás, mintakövetés és az azonosulás segítségével történik

A szocializáció korai szakasza

Korábban úgy tartották, hogy a megszületett csecsemő az őt körülvevő ingerek között nem tud szelektálni. Ma: Az újszülött egyhetes korától különbségeket tesz inger és inger között A csecsemő legalapvetőbb két reakciója a sírás és a mosolygás Háromhetes korától a gyerekek képesek arra, hogy megkülönböztessék anyjukat illetve elsődleges gondozóikat

Egyéves korától kezdve a gyerekek idejének egy jelentős részét a játék tölti ki. Mildred Parten: kezdetben a gyermek magányosan játszik Ezután a gyerekek játékát a párhuzamos tevékenység jellemzi, Három éves kor körül a gyerek úgynevezett asszociatív játékot játszik. Négy éves koruktól kezdve jellemzően kooperatív játékokat játszanak a gyerekek.

A kisgyerek öt éves korára válik autonóm személyiséggé

John Bowlby pszichológus –kötődés Pszichológusok állítják, hogy a sikeres szocializációhoz elengedhetetlen legalább egy személy megbízható jelenléte John Bowlby pszichológus –kötődés A Harlow házaspár végzett ennek az elméletnek a vizsgálatára egy kísérletet „érzelmi depriváció”

Anya-gyermek kapcsolat

A kapcsolat zavarai Az anya és gyermek kapcsolat zavarainak egyik lehetséges forrása az anya éretlensége, felkészületlensége az anyaságra rejtetten elutasíthatja a gyermekét Lehet, hogy az anya túlságosan aggódó, szorongó Gondot jelenthet az is, hogy az anya nem következetes Lehet, hogy kompenzál (Bagdy Emőke)

Anya hiánya depresszió, hospitalizáció René Spitz csecsemőotthonban nevelt gyerekeket vizsgált és hasonló felismerésre tett szert.

A szocializáció szerepe a társadalmi szerepek elsajátításában nemi, házastársi és szülői szerep Hill és Aldous vizsgálata Margaret Mead kutatása

Nemi szerepek kialakulása A nemi státusz kifejezés arra utal, hogy valaki nő/hímnemű biológiailag A gyermek nemi identitástudata, azaz nemével való azonosulása a 3. életévtől alakul ki. nemi szerep fogalma pszichoanalitikus elmélet szociális tanuláselmélet kognitív fejlődés elmélete nemi-séma elmélete

Kutatások Orville G. Brim tanulmánya A családstruktúra és a gyermekek nemi szerep tanulása közötti összefüggésekről Az eredmények azt mutatták, hogy jelentősen gyakoribb volt a másik nemre jellemzővonások előfordulása azoknál, akiknek másnemű testvérük volt, mint azoknál, akiknek testvére velük azonos nemű volt. (Chicago, 5-6 éves gyermekek egy testvérrel)

Walter Toman elmélete: a szülői család összetételét tekinti meghatározónak a saját családalapítás sikerét, illetve sikertelenségét eldöntő készségek, képességek kifejlődésében. a gyermekekben aszerint, hogy hány és milyen nemű testvérük van, valamint hogy hol helyezkednek el a testvérek születési sorrendjében, eltérő személyiségvonások fejlődnek ki, amelyek meghatározzák a későbbiekben, hogy kikkel tudnak tartós és intenzív kapcsolatot teremteni.

Családi légkörök szocializációs hatásai Hideg, engedékeny Hideg, korlátozó Meleg, engedékeny Meleg, korlátozó