A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben
Felsőoktatási modellek Brit modell: Brit modell: korporatív szervezet, elit jellegű korporatív szervezet, elit jellegű Európai modell: Európai modell: állami finanszírozás, tartalmi kontroll állami finanszírozás, tartalmi kontroll Amerikai modell: Amerikai modell: verseny szemlélet, fenntartás tandíjakból verseny szemlélet, fenntartás tandíjakból
Bolognai folyamat 1988: Európai Kreditátviteli Rendszer 1988: Európai Kreditátviteli Rendszer 1989: Bolognai Magna Charta 1989: Bolognai Magna Charta 1994: Diploma kiegészítő rendszer 1994: Diploma kiegészítő rendszer 1997: Európai Keretegyezmény 1997: Európai Keretegyezmény 1998: Sorbonne Nyilatkozat 1998: Sorbonne Nyilatkozat június 19.: Bolognai Nyilatkozat június 19.: Bolognai Nyilatkozat
Bolognai Nyilatkozat Összehasonlítható fokozatok Összehasonlítható fokozatok Két ciklusú képzés Két ciklusú képzés Kreditrendszer Kreditrendszer Hallgatók, tanárok mobilitása Hallgatók, tanárok mobilitása Egységes minőségbiztosítás Egységes minőségbiztosítás Európai értékek megjelenítése Európai értékek megjelenítése
Külföldi tapasztalatok Németország: Németország: -diplomák csökkenő nemzetközi értéke, nagyfokú lemorzsolódás, tanulási idő elhúzódása -diplomák csökkenő nemzetközi értéke, nagyfokú lemorzsolódás, tanulási idő elhúzódása -Bachelor és Master képzés párhuzamos bevezetése -Bachelor és Master képzés párhuzamos bevezetése -kivételezettek: orvos képzés -kivételezettek: orvos képzés
Külföldi tapasztalatok II. Egyesült Királyság: Egyesült Királyság: -az ő oktatási modelljük volt a példa -az ő oktatási modelljük volt a példa -gyakorlatilag nem kellett változtatniuk -gyakorlatilag nem kellett változtatniuk -elfogadtatták az 1 éves mesterképzést az Unió többi tagállamával -elfogadtatták az 1 éves mesterképzést az Unió többi tagállamával -kivételek: integrált mesterképzés megtartása -kivételek: integrált mesterképzés megtartása
Külföldi tapasztalatok III. Franciaország: Franciaország: től indult a felsőoktatás átalakítása től indult a felsőoktatás átalakítása -főbb szabályokat állam határozta meg -főbb szabályokat állam határozta meg Olaszország: Olaszország: es tanévben rendeletek és törvények vezetik be kötelező jelleggel es tanévben rendeletek és törvények vezetik be kötelező jelleggel
Magyarország Képzési rendszer: éves képzés éves képzés -35% léphet tovább Master képzésre -35% léphet tovább Master képzésre -kétirányú kimenetel Master képzésről -kétirányú kimenetel Master képzésről -kivételek: orvos, fogorvos, gyógyszerész, jogász, építészmérnökök, művészeti képzések -kivételek: orvos, fogorvos, gyógyszerész, jogász, építészmérnökök, művészeti képzések
A helyzet ma MAB 130 mesterszakot akkreditált MAB 130 mesterszakot akkreditált 2007 szeptembertől 17 el is indul 2007 szeptembertől 17 el is indul -14 intézményben -14 intézményben Kiválasztás jelenleg nem megoldott Kiválasztás jelenleg nem megoldott -100 pontos rendszer -100 pontos rendszer Finanszírozás kérdése sem tisztázott Finanszírozás kérdése sem tisztázott
Köszönöm a figyelmet!
Bibliográfia Hrubos Ildikó-Szentannai Ágota- Veroszta Zsuzsanna: A bolognai folyamat, Új Mandátum, Hrubos Ildikó-Szentannai Ágota- Veroszta Zsuzsanna: A bolognai folyamat, Új Mandátum, Hvg, november 18., Spagettiwestern c. cikk Hvg, november 18., Spagettiwestern c. cikk Hvg, november 18., Továbblépéshátrány c. cikk Hvg, november 18., Továbblépéshátrány c. cikk
Bibliográfia II. Hrubos Ildikó: A felsőoktatás intézményrendszerének átalakulása, Aula, Hrubos Ildikó: A felsőoktatás intézményrendszerének átalakulása, Aula, 2006.