Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A KREDITRENDSZER TÖRTÉNETE
A kreditrendszer kialakulása a világban Eredete: a XIX. századra nyúlik vissza az Amerikai Egyesült Államokban „Carnegie-féle óra” → kredit alkalmazása 1990-es évek Anglia→ kreditrendszer összehangolása 1980-as évek vége→ ECTS (European Credit Transfer System) elindul, más néven: európai kreditátviteli rendszer
A kreditrendszer kialakulása a világban (folyt.) Az Amerikai Egyesült Államok és Európán kívüli kreditrendszer alakulása: legfejlettebbek: Új-Zéland, Ausztrália, Thaiföld, Fülöp-szigetek, India és Szenegál közepesen fejlettek: Vietnám, Szingapúr, Dél- Korea, Malajzia és Japán leglassabban fejlődők: latin-amerikai kontinens országainak felsőoktatási intézményei nem lehet fejlődést látni: afrikai és közel-keleti egyetemek
A kreditrendszer kialakulása Magyarországon 1990-es évek elején jelent meg ELTE BTK → tanegység-rendszer szept. a mai PTE BTK→ tanegység kifejezés Gödöllői Agrártudományi Egyetem → sajátos kreditrendszer kialakítása Budapesti Műszaki Egyetem kísérlete
A kreditrendszer országos bevezetése országgyűlés határozata a felsőoktatás fejlesztéséről 1998 tavasza: kormányrendelet a kreditrendszer bevezetéséről ↓ szept. illetve szept.: megvalósult a kreditrendszer a felsőoktatásban
Kreditrendszer a PTE Bölcsészettudományi Karán 1992 előtt: középiskolai működés, hallgatói csoportokkal 1992: Horányi Özséb vezetésével a tanulmányok szervezése kreditalapú lett : a tantárgy- és kurzuslisták szétválasztása → jelölésrendszer kialakítása : a kar újragondolta a kreditrendszer alapjait 1999: átírások következménye → az ún. „rövidkódos tantervek” 2000: öt BTK-s oktató a tanulmányi rendszereket országosan vizsgálta : a kreditrendelet kidolgozása 2002: az új kreditrendeletnek megfelelő tantervek megjelenése → az ún. „hosszú kódos tantervek” : a bolognai folyamat, új képzési struktúra és az új tantervek
A kreditrendszer előnyei Rugalmasság, mely lehetővé teszi: a szabad választást az átjárhatóságot a kölcsönös elismerést az „időveszteség-nélküliséget” a nemzetközivé válást
Néhány hasznos információ: Kredit: tantervi egységhez rendelt pont, a tanterv követelményeinek teljesítéséért jár, a befektetett munka mértékegysége 1kredit=30 tanulmányi munkaóra Egyéni tanrend: lehetőséget ad a hallgatóknak arra, hogy egyénileg tervezze meg tanulmányait Mintaterv: a tantervben szereplő tantárgyak olyan elosztása félévekre, amelyet átlagos ütemben haladni akaró hallgató úgy követhet, hogy eleget tesz minden tantárgy felvételi követelményének, minden félévben 30 (±3) kreditet teljesít, és tanulmányi követelményeit a képesítési követelményekben meghatározott képzési idő alatt fejezi be.
Felhasznált források: Országos Kredittanács Irodája ( Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapja Viszket Anita és tsa: A kreditrendszer története. Ladányi Andor (1999): A magyar felsőoktatás a 20. században (Bp. Akadémiai Kiadó)
Készítette: Solymosi Nikoletta kommunikáció-magyar szak