Deutsch Krisztina PTE ETK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Első előadás.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
V. Témakör: A család és a felnőtté válás
A GYERMEKKOR-TÖRTÉNET ALAPMŰVEI
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
A személyiség.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Peremen billegő fiatalok
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
„A nevelés évszázada”.
Gyermek, család, társadalom
A média mint nevelési intézmény
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
V. Témakör: A család és a felnőtté válás
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Európa városi történelme
A népesség számának változása Európában
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az iskoláskor küszöbén
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.
A család történeti alakulásáról
A gyermekkép történeti alakulása
A gyermekkor történeti alakulása
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Deutsch Krisztina PTE ETK A GYERMEKKORTÖRTÉNETI KUTATÁSOK HASZNA A XXI. SZÁZADI SZÜLŐ ÉS SZAKEMBER SZEMÉVEL Deutsch Krisztina PTE ETK

CÉLOM: A gyermekkor történeti kutatások 3 fő irányvonalának felvázolása. A különböző szempontok megjelenése és együttélése a különböző történeti korokban. Gyermekfelfogás kontra gyakorlat a XX. század végén és a XXI. század elején hazánkban (a fejlett európai és amerikai társadalmakban). Következtetések: Múltbéli és mai kérdések a gyermekkel és nevelésével kapcsolatban - párhuzamok és azonosságok tanulságai.

A GYERMEKKOR TÖRTÉNETI KUTATÁSOK FŐ IRÁNYAI PHILIPPE ARIES: (mentalitás-, művészet-, játék- és divattörténeti elemzések) Családtörténeti megközelítés. A gyermekfelfogást, a szülői magatartást a történelmi, gazdasági, kulturális változások alakítják. LINDA A. POLLOCK: (naplók, levelezések, önéletleírások tartalomelemzése) Szociobiológiai megközelítés. A szülők és gyermekeik egymáshoz való kötődése biológiailag determinált. LLOYD DE MAUSE: Pszichoanalitikus megközelítés. A történeti változások mozgatója a szülő-gyermek kapcsolat.

PHILIPPE ARIES ÉS KÖVETŐINEK GYERMEKFELFOGÁSA VIZSGÁLÓDÁSA (középkor,újkor): A gyermek ábrázolása, öltözete, játéka, és a gyermeki szexualitás elemzése. A család szerkezetének, otthonának és viselkedésnek az áttekintése. KÖVETKEZTETÉSEI: A középkori felnőttek nem ismerték fel a gyermek sajátos fejlődését és igényeit. A polgárosodás irányítja a figyelmet a gyermekre.

XI. XII. XIII. XIV. XV. XVI. XVII. XVIII. XIX. Ábrázo- lás Nincs vagy felnőtt Különbségek megjelenése angyal, szent család. Világi ábrázo-lás, zsáner-kép Port-ré, puttó Gyerekportrék  meztelen gyerekportrék. A család központja a gyerek. Öltözet Pólyafel-nőttruha A gyermeki elemek a ruházaton Gyermekruhák Játék Felnőtt játék = gyermekjáték neve-lés esz-köze Játékok tagolódása Szexua-litás Szülői természetes szexualitás- a gyermeki szexuális késztetések elnyomása Tisz-taság és ár-tat-lansg A gyermek és angyal együtt említése

XII. XIII. XIV. XV. XVI. XVII. XVIII. XIX. A család szerkezete Család = háznép (gyerekek, inas, cselédek, asszonyok) Iskola; a családi élet szoro-sabbra zárul Polgári család kiválása - intimitás, becenevek; fogadónapok, vizitkártya, a gyermek a család középpontjába kerül Viselkedés a családban Társadalmi magatartás az érvényesülés érdekében diszkréció Építészet Középkori nagy házak: egymásba nyíló termek, mobil bútorok; teljes nyitottság a külvilágra -a szobák közös folyosóról nyílnak -a termek funkció szerint elkülönülnek -állandó bútordarabok  A család szabályozza viszonyát a külvilághoz

LINDA A. POLLOCK ÉS KÖVETŐINEK GYERMEKFELFOGÁSA A szülő-gyermek kapcsolatát vizsgálja 1500-1900 között. (angol, amerikai szülők írott, primer forrásai) A szülő-gyermek kapcs. nem volt formális: A gyermek szülői gondoskodást, oktatást, támogatást igényel. Gyermek öröm forrása volt, ragaszkodás, gyógyítás, közös játékok. Kiadásuk dajkához, vagy inasnak- érzelmi dilemma. Haláluk fájdalmat jelentett. A vizsgált időszakban több a hasonlóság, mint a különbség a szülők viselkedésében. Kritika: a csecsemő és gyermekkort nem különíti el.

LLOYD DE MAUSE GYERMEKFELFOGÁSA A szülő- gyermek kapcsolat pszichológiailag meghatározott és sajátos fejlődési iránya van. A fejl. alapja a szülők regressziós képessége, amely segítségével gyermekkori szorongásaikat újraélik és feldolgozzák. A mélylélektan szerint 3 féle reagálás a gyermeki igényekre a történelem során: Projekció Fordított reakció Empatikus reakció

Szülő-gyermek kapcsolat formái A szülő „rejtett” kívánsága Megjelenési formák Gyermekgyilkosságok ókor - 4. század „bárcsak meghalnál, hogy megszabaduljak attól a félelemtől, hogy megöl az anyám” Gyerekgyilkosságok, eladásuk, rituális vallási áldozatok Elhagyás 4 - 13. század „el kell hagyjalak, mert menekülnöm kell a rád vetített szükségleteimtől” Kiadás szoptató dajkához, kolostorba ill. inasnak küldés Ambivalencia 14 – 17. század „rossz vagy, rád vetített erotikus és agresszív tulajdonságaimtól” Verés, beöntés, rövid ideig tartó pólyázás

Szülő-gyermek kapcsolat formái A szülő „rejtett” kívánsága Megjelenési formák Erőszak 18. század „akkor szeretlek, ha teljesen ellenőrizhetlek” Korai szobatisztaságra szoktatás, a gyermeki szexualitás elnyomása Szocializáció 19-20. század „akkor szeretünk, ha céljainkat megvalósítod” Kötelező iskoláztatás, rejtett szülői kívánságok kivetítése, bűntudatra építés Segítés 1950- „szeretünk és segítünk abban, hogy megvalósíthasd céljaidat” Erőszak nélküli nevelés, szabad nevelés, gyermeki jogok

Dajkaság intézménye: elsősorban az előkelő családokban GYERMEKFELFOGÁS NEGATÍV ÉS HUMANISZTUS ELEMEI A KÜLÖNBÖZŐ TÖRTÉNETI KOROKBAN I. ÓKOR Egyiptom: 3 éves korig szoptatás, játékok életkor szerint, gyermekgyilkosság tiltása Mezopotámia: Hammurabi törvénykönyve, névadás Görögország: a gyermek a jövő szimbóluma (fiú), gyermekgyilkosság- ambivalencia, gyermeki vonások, mese-játék Róma: Quintilianus nevelési rendszere: szép beszéd, játékos tanulás, a verést elítéli Ókori társadalmak: gyermekgyilkosságok, gyermek kitevés, vallási áldozatok Dajkaság intézménye: elsősorban az előkelő családokban

GYERMEKFELFOGÁS NEGATÍV ÉS HUMANISZTUS ELEMEI A KÜLÖNBÖZŐ TÖRTÉNETI KOROKBAN II.KÖZÉPKOR Koraközépkor Szent Ágoston: eredendő bűn felfogás > nevelési következményei: szeretet és szigor, anyai szoptatás < > testi fenyítés Középkor és a reneszánsz Gyermekgyilkosságok, kiadás szoptatós dajkához, szoros pólyázás, ópiumcseppek, alultáplált gyerekek, inasnak-szolgának vagy kolostorba küldés, Iskolában is testi fenyítés, nem életkor szerinti iskoláztatás Pelagius: az ember szabadon dönt >felelősség Macrobius: 7-es rendszerben a gy fejlődésének élettani sajátosságait jól felvázolja. Egyházi és jogi zsinatok tiltják a gyilkosságot és a kitevést, dajkát a házban tartják,gyermekmenhelyek, preventív papi prédikációk, gyermeki ártatlanság motívuma, gyermekkor szakaszai – 3 szakasz, illemtankönyvek Spanyol, holland és magyar példa

GYERMEKFELFOGÁS NEGATÍV ÉS HUMANISZTUS ELEMEI A KÜLÖNBÖZŐ TÖRTÉNETI KOROKBAN III. Reformáció és koraújkor Luther nevelési elvei: a nevelés a gyerek akaratának megtörése, érzelgős szeretetnek helye nincs, puritanizmus Erasmus, Vives, Montaigne, Locke, Pestalozzi, Comenius munkássága Ambivalencia: A gyermeket kiszakítják a való világból, szűrt ingerek, verés még elfogadható Luther: a nevelés a legszentebb tevékenység, erkölcsös család- házasság Humanista gondolkodók: a gyermek és az ifjúkor nem csak az oktatás, hanem a jellem és karakterformálás ideje is. Személyes példaadás. Nevelési és illemtankönyvek garmada

GYERMEKFELFOGÁS NEGATÍV ÉS HUMANISZTUS ELEMEI A KÜLÖNBÖZŐ TÖRTÉNETI KOROKBAN IV.ÚJKOR XVIII-XIX. Század: Ipari forradalom, urbanizáció: nyomornegyedek, gyermekmunka – 5 éves gyerekek bányában, nyolc év alatti gyerekek napi 15 órát órát dolgoztak Rousseau kettőssége: szülő-dajka ambivalencia, a gyermeket kiszakítani a bűnös környezetből, mesterséges nevelési helyzetek, szexualitás tabu. Polgári család: szerelmi házasság, emelkedő átlagéletkor, gyermekhalandóság csökken, az egyéniség – a gyermek szerepe felértékelődik. Jobb életkörülmények, iskoláztatás, gyermekszoba megjelenése? Rousseau: a gyermek születésekor jó, a társadalom teszi rosszá. Újszülött hadd nyújtózkodjon. Verést elítéli. Nevelési célja: élni tudás, boldogság.

GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ. ELEJÉN A MODERN, DEMOKRATIKUS TÁRSADALMAKBAN I. Szerelmi házasság Modern, mindenki által hozzáférhető születésszabályozás Családtervezés (OCSSZ), tervezett gyermekvállalás Várandósok és szülők testi –lelki támogatása Anya-magzat kapcsolat Családközpontú szülészet- bababarát kórházak Minden második házasság válással végződik 2005: 97.496 élveszületésre 48.600 művi terhesség megszakítás jut- kb. 20 éve azonos tendencia A szülő nők max. egyharmada választ alternatív szülést.

GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ. ELEJÉN A MODERN, DEMOKRATIKUS TÁRSADALMAKBAN II. Anya-gyermek kötődés: Késői köldökellátás. A szülést követő első órában anya-újszülött kontaktusa. Szoptatás támogatás. Rooming-in elhelyezés. Koraszülöttek szeparációjának csökkentése A kötődést elősegítő módszerek támogatása. Rooming-int igénylő anyák aránya. Szoptatási arány

GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ. ELEJÉN A MODERN, DEMOKRATIKUS TÁRSADALMAKBAN III. A gy. életkori sajátosságainak megfelelő gondozás és nevelés. 3 éves korig az édesanyára van szüksége a gyermeknek A kritikus életszakaszokra való tudatos felkészítés: dackorszak, óvoda és iskolakezdés, kamaszkor. Nem minden tekintetben érvényesül az életkori szempontok figyelembe vétele: túlzottan teljesítmény centrikus nevelés, etnikai kulturális különbségek. Az 1-3 évesek közel fele bölcsődébe jár. Dackorszak kezelésének szélsőséges megoldásai.

GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ GYERMEKFELFOGÁS KONTRA GYAKORLAT A XXI. SZ. ELEJÉN A MODERN, DEMOKRATIKUS TÁRSADALMAKBAN IV. Családok szétesése, munkahely megtartásáért vívott küzdelem, alkoholista szülők magas aránya > elhanyagoló szülői attitűd, kisgyermeknél a korlátozó lelkiismereti fék nem alakul ki, fiatalkori bűnözés. Gyermekbántalmazás: érzelmi elhanyagolás, fizikai és szexuális bántalmazás. A szülők az anyagi, tárgyi javak megadását előtérbe helyezték. Család támogató, feszültségoldó, rekreációs színtér. A gyermek verése, megalázása nem elfogadható büntetési módszer. Széles körben hozzáférhető nevelési vonatkozású szakirodalom. Fogyasztói társadalom: a gyermek a konzumszellem célpontja.

KÖVETKEZTETÉSEK A szülő-gyermek kapcsolatban szociobiológiai és pszichés törvényszerűségek egyaránt jelen vannak minden korszakban, de nem önmagukban meghatározóak. A gazdasági, társadalmi, kulturális viszonyok és változások is mindenkor befolyásolják a gyermekfelfogást és nevelést a társadalom aktuális céljain, értékrendszerén, az uralkodó szokásrendszeren és az intézmények által közvetített elvárásokon keresztül A különböző társadalmi osztályhoz, vagy réteghez tartozás az érték és szokásrendszerén, valamint lehetőségei (idő, anyagi javak) által is kihat a gyermekképre és a gyermeknevelésre. Az egyénből fakadó tényezők (genetikai tulajdonságok, szülői mintakövetés) is erőteljesen érvényesülnek az attitűdben és a nevelésben.

FELHASZNÁLT IRODALOM Kéri Katalin: A gyermekkortörténet Spanyolországban. Iskolakultúra 2004/10. Kéri Katalin: A felnőttek nagyított gyerekek? Neveléstörténeti szemléletváltás és gyerekkortörténeti kutatások. http://iqdepo.hu/dimenzio/18/18-04-02.html Kéri Katalin: Gyermekek a történelemben. http://kerikata.hu/publikaciok/text/gyermekek.html Pukánszky Béla (szerk.): A gyermek évszázada. Bp., 2000. Pukánszky Béla: A gyermekkor története. 2001. Pukánszky Béla: A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben. Pécs, 2005. Szabolcs Éva: A család- és gyermekkortörténeti kutatások újabb fejleményei. Magyar Pedagógia 1990/3-4. Szabolcs Éva: Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Bp., 1999. Vajda Zsuzsanna – Pukánszky Béla (szerk.): A gyermekkor története (Szöveggyűjtemény). Bp., 1998.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!