Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

Minőségbiztosítási ismeretek
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Fejlesztési technikák Szántóné Solymosi Ildikó
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Teljesítménymérés és értékelés
MEGVALÓSÍTÁSA, MÓDSZEREI, ESZKÖZEI
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Könyvtári teljesítménymérés
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Minőségmenedzsment az iskolai könyvtárban
Ellenőrzés, visszacsatolás
Titokzatos vásárlók.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Minőségdíjak.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
MEGVALÓSÍTÁSA, MÓDSZEREI, ESZKÖZEI
Teljesítménymérés és értékelés
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
Oktatási szolgáltatások minőségértékelése
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
Készítette: Szirmai István
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Minőségbiztosítás LB-II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár Minőségfejlesztés a könyvtárban

A minőség Total Quality Management A TQM alapelvei A minőség-ellenőrzés hét legfontosabb eszköze A teljesítmények mérése és értékelése Törődés a felhasználókkal A SERVQUAL-módszer Színvonalmérés

Minőség ~ az emberiség általános evolúciója Napjainkban egyre sürgősebben jelentkezik a minőségi szemlélet elterjesztésének fontossága és szükségessége Állandó változások →folyamatos alkalmazkodás a könyvtárak részéről is, arra ösztönözve a őket, hogy egyre nagyobb gondot fordítsanak szolgáltatásaik minőségére Minőség ~ az emberiség általános evolúciója A történelmi fejlődés során: egyre hatékonyabb termékek Korunk: a termelékenység évszázada, a minőség egyre fontosabb szerepet kap→új minőségirányítási rendszerek Minőségi szemlélet 70-es évek: elérte a könyvtárakat és szolgáltatásaikat is→minőséggel kapcsolatos szabványok megjelenése→TQM

A minőség Szolgáltatási színvonal, amely kielégíti, illetve túllépi a felhasználók igényeit A minőség a szervezet szempontjából: összetett fogalom (Claus Möller): Alap: a személyes minőség A csapat minősége A kész munka minősége A könyvtár jövője: attól függ, hogy a környezete által támasztott minőségi követelményeket ki tudja-e elégíteni A szolgáltatások minősége: A szervezet szempontjából: nem más, mint amennyire megfelel a maga által előírt követelményeknek Az ügyfél szempontjából: nem más, mint amennyire kielégíti az ügyfél követelményeit, kívánságait, elvárásait Technikai (kemény) és emberi (puha) minőség: a szolgáltatás gyakorlati és érzelmi tartalma

Total Quality Management Felöleli mindazon tevékenységeket, amelyek biztosítják, hogy egy adott szervezet a használók szükségleteit a leghatékonyabb és költségkímélő módon elégítse ki, maximálisan kihasználva az összes munkatárs képességét és együttműködését. A TQM szemlélet: Q : quality = minőség T : total = átfogó jelleg M : management = irányítás Célja: a rendszer anyagi és emberi erőforrásait hasznosítani a rendszer céljainak leghatékonyabb úton való elérése érdekében.

A TQM alapelvei Filozófiája: a hibák okainak megelőzése Módszere: a vezetőség aktív stratégiai irányítása, közreműködése Kiterjedése: valamennyi alkalmazottra Gazdasági szerepe: a hatékonyság mérése a minimális költségek segítségével Követelménye: hibamentes tevékenység Szabályozott területe: a szervezet egésze Célja: állandó javítás

A minőség-ellenőrzés legfontosabb eszközei Folyamatábra Adatgyűjtőlap Hisztogram Pareto-analízis Ok-okozat (halszálka) diagram Scatter-diagram Kontrolldiagram

A teljesítmények mérése és értékelése A teljesítmények értékeléséhez szükséges ismerni: a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat a rendelkezésre álló eszközök és források felhasználását a végzett munka minőségét a végzett munka hatékonyságát a felmerülő költségeket a tényleges piaci igényeket a produktivitást

Törődés a felhasználókkal (minőségbiztosítás az ügyfél megelégedettsége szempontjából) A szolgáltatás területén Megfelelő reklám alkalmazása Az adott hely kihasználása Az emberek hozzáállása A fizikai környezet adottságai A folyamatok minősége Az ár

A SERVQUAL - módszer A szolgáltatások minőségének leghatékonyabb vizsgálati módszere Kidolgozói: Parasuraman, Zeithaml, Berry A módszer tíz alapvető dimenziót fogalmaz meg, amelyek a szolgáltatás minőségét meghatározzák: Megbízhatóság Fogékonyság Hozzáértés Hozzáférés Előzékenység Kommunikáció Bizalomkeltés Biztonság Az ügyfél ismerete Kézzelfoghatóság A tíz dimenzió alapján az öt kulcsfontosságú kérdés: Empátia

Színvonalmérés Legszélesebb körben elterjedt módszere a „benchmarking-kör”, lépései: Tervezés A folyamat analizálása A terv elkészítése, információk gyűjtése A teljesítmények összehasonlítása A tevékenység fejlesztésének megtervezése és bevezetése

Készítette: Simon Eszter Informatikus könyvtáros – Művelődésszervező, III. évfolyam