Egyetem és vezetése-II Barakonyi Károly DSc Szent-Györgyi Albert díjas Jean Monnet egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Információs és elektronikus szolgáltatások egy 3. generációs egyetemi modellhez: a coo-perencián innen és túl … Majó Zoltán fejlesztési igazgató Szegedi.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A november 18-i workshop napirendje
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Competitive NanoMedicines for the Global Market ITDH, 2009, Január 21. A projektgenerálás módszertana a klaszterekben Name:Lisziewicz Zsolt, PhD Position:Chief.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Erasmus programfejlesztés Antoni Györgyi intézményi Erasmus koordinátor.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf április.
Kaliforniai felsőoktatás rendszere Kocsis Viktória Kommunikáció az egyetemen kurzus konferencia
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A szervezeti felépítés definíciója
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Controlling a gyakorlatban
Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
1 KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Workshop ‘International reflections’ Meghívott előadók: Maruja Gutierrez Diaz Tom Schuller Stephan Vincent-Lancrin Levezető elnök: Bodnár Viktória.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
SEEM alapok.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

Egyetem és vezetése-II Barakonyi Károly DSc Szent-Györgyi Albert díjas Jean Monnet egyetemi tanár

Objective-1: hallgatói mobilitás!!! Bachelor Post secondary Secondary school WorldWorld of ofLaborLaborWorldWorld of ofLaborLabor Special programs PhDPhD Master

3 Objective-2: LLL!!! Secondary school WorldWorld of ofLaborLaborWorldWorld of ofLaborLabor Special programs Short programs PhDPhD Master Bachelor Post secondary

Univ PhD Post sec Főiskola Jelenlegi hazai struktúra Szakburjánzás, korai specializáció

5 Ba/Ma systems according to Ministries

6 Bachelor/Master at European HEIs Does your institution have a degree structure based on two main cycles (Bachelor, Master) as envisaged by the Bologna Declaration, in most academic fields?

Követelmények összegzése 4 lépcsős modell4 lépcsős modell Új programokÚj programok Későbbi specializációKésőbbi specializáció Új képesítési követelményekÚj képesítési követelmények Új típusú tudás (EU)Új típusú tudás (EU) Új oktatási technológiaÚj oktatási technológia Új tanulási technológiaÚj tanulási technológia Új információs rendszerÚj információs rendszer Új pénzügyi ösztönző rendszerÚj pénzügyi ösztönző rendszer Új tulajdonosi struktúra (board irányítás)Új tulajdonosi struktúra (board irányítás) Új belső szervezet (department system)Új belső szervezet (department system) Elit képzés leválasztása a tömegoktatásrólElit képzés leválasztása a tömegoktatásról Stratégiai megközelítés + professzionális vezetés szükséges!

8 A középkori egyetem vezetése Csak néhány oktató és hallgató Studium generale: nyilvános előadások Primitív infrastruktúra, oktatási technológia Első szerveződések: spontán jellegűek hallgatói nációk önkormányzat, prokurátorok nációk gyűlései prokurátorok rektort választanak tudományszakok szerveződése: fakultások

9 Tudományegyetemek A tudományok köztársaságai Nációk + fakultások társulásai Önkormányzat: tisztviselők szabad megválasztása rövid időre tiszteletbeli cím

10 Rektor Prokurátorok választják (később egyetemi tanárok Eleinte az artium fakultás tagjaiból Rotáció Idő: 1 hónap  6 hét  1 év  (2 év) Bologna: tanulók közül Fejedelmi cím: „magnificus”: fényes ruházat, nagy kíséret Gyakorlati hatalom nélküli méltóság!

11 Drucker metafórája tudásalapú rendszerekre Egyetem rektor rektorválasztása főigazgató, főtitkár, kancellár soklépcsős szervezet Zenekar karmester nem a zenészek fix állások, profi impresszáriók lapos szervezet

12 Egyetem stratégia, taktika zavaros pénzügyek zavaros pénzügyek marketing hiánya egyetemi tanács egyetemi tanács hallgató (ingyenes) (kollektív) felelőtlenség (kollektív) felelőtlenségZenekar program, kotta átláthatóbb átláthatóbb marketing szerepe kisebb szerepe kisebb jegyet vált egyéni felelősség egyéni felelősség

13 A felsőoktatási vezetés mai kihívásai rektor Oktatók, szenátus hatóság DÁVID & GÓLIÁT típusú küzdelmek

14 Vagy fordítva…. Rektor!!! oktatók, szenátus hatóság DÁVID & GÓLIÁT típusú küzdelmek

15 Ha pedig egysúlycsoportban:

… hogy ne ilyen küzdelmekben merüljünk ki…

17 Irányítási reform célállapota „Szervezett anarchia” helyébe egyéni felelősség Intézményvezetés-akadémiai kérdések szétválasztása Board of trustees: stratégiai kérdésekben Kulcsvezetők (rektor, dékán): –Searching committee –kinevezés –elfogadottság kérdése –főfoglalkozás, hosszabb távra Bottom-up, top-down kezdeményezések

18 Tanácsok: –Hatáskör akadémiai ügyekben teljeskörű –Döntés: taktikai kérdésekben –Stratégia: tanácsadó –Oktatói-hallgatói tanács szétválasztása Összoktatói, professzori bizottságok Hallgatók: stratégiai kérdésekben súlyuk csökkentése, hallgatói ügyekben növelése véleményt nyilvánítók javaslatait végrehajtási felelősségük szerint súlyozva befogadni „véleményt nyilvánítók javaslatait végrehajtási felelősségük szerint súlyozva befogadni”

19 Állam, társadalom Igazgatóság Akadémiai szféra Professzionális vezetés

20 Világos feladat és felelősség megosztás Célok, stratégiák Formális/informális kommunikáció  szabályzatok szerepe csökken Világos feladat és felelősség megosztás Világos feladat és felelősség megosztás Monitoring (külső, belső) Érdekeltségi és ösztönző rendszer Szervezeti kultúra szerepe Szervezeti kultúra szerepe (integráció)

21 Szerződések elve Állam-board-elnök-dékán-tanszékek Tartalmuk: –Kiindulási állapot –Célok –Feladatok –Szükséges eszközök –Határidők –Felelősség –Outputok –Mérés –Számonkérés és elismerés formái

22 Belső struktúra Department: tömeges oktatási feladatok színvonalas ellátására –Nagyobb létszámú egységek –Flexibilitás –Emberi erőforrással gazdálkodik Research Center: kutatásra összpontosító egység –Mátrix elv Programközpontok: –Reális társadalmi igények kielégítése –Gazdálkodás a program erőforrásaival Közalkalmazotti törvény lazítása szükséges!

23

24 Változásmenedzsment (Business Process Reengineering) Profeszionális menedzserek a választott tudósok helyett Visionary Leadership University Governance Tulajdonforma-váltás

25.. nem lesz könnyű feladat…

26