A megújuló tanárképzés Stéger Csilla Oktatási és Kulturális Minisztérium
A tanárképzés bolognai átalakítása többciklusú képzésben mesterszinten, alapképzési ciklus után választható egyik út, minőség emelése: résztvevők szűrése, szerkezet-váltás, tartalmi megújulás, pedagógiai karakter, két szakképzettség, fél éves összefüggő szakmai gyakorlat.
A kétszakosság szakmai tanárképzés, művészeti tanárképzés, Kivételek: szakmai tanárképzés, művészeti tanárképzés, hittanárképzés, mesterszakra épülő tanár, pedagógusvégzettség utáni tanár, főiskolai szintű tanár után, egyetemi szintű tanári/nem tanári végzettség után.
Tanári szakképzettségek Első Második Közismereti, műveltségterületi 40/33 db jogszabályban/ indít Valamennyi első kizárólag másodikak: 19 /5 db SPM-ek: 16/10 db Szakmai és művészeti 9/5 db - Hitoktatás hittanár-nevelő tanár Mesterfokozatra épülő 11 db
Közismereti tanári szakképzettségek Például: magyartanár, angoltanár, matematikatanár, történelemtanár, biológiatanár, ének-zene tanár, vizuális- és környezetkultúra-tanár, testnevelő tanár.
Második tanári szakképzettségek Kizárólag második közismereti tanári szakképzettségek: nyelv és beszédfejlesztő-, ábrázológeometria és műszakirajz-, filozófia, hon- és népismeret, technika-, etikatanár. Speciális pedagógiai modulok: Szaktárgyat idegen nyelven oktató, játék- és szabadidő-, multikulturális nevelés-, család- és gyermekvédő-, tanulási és pályatanácsadási-, kollégiumi nevelőtanár, minőségfejlesztés-, könyvtár-pedagógia-, tantervfejlesztő-, andragógus tanár
Nem közismereti tanári szakképzettségek Szakmai, művészeti tanári például: mérnöktanár, közgazdász tanár, gyógypedagógia tanár, egészségügyi tanár. Hitoktatás területén: hittanár-nevelő tanár. Mesterfokozatra épülő: agrármérnök tanár, mérnöktanár, közgazdásztanár, egészségügyi tanár, gyógypedagógus tanár.
(min. 30 + max 50 + 40 + 30 gyakorlat = 150) Tanárképzés összesen: 330 40 + 40 + 40 + 30 gyakorlat = 150 (min. 30 + max 50 + 40 + 30 gyakorlat = 150) A szak: 120 + 40 = 160 szakterületi B szak: 50 + 40 = 90 szakterületi pedagógia/pszichológia 10 + 40 = 50 120 + 50 + 10 = 180 A szak B szak
A tanárképzés tartalma: közismereti tanári szakképzettség, alapképzési szakot követően
A tanárképzés tartalma: közismereti tanári szakképzettségek nem alapképzési szak után
A tanárképzés tartalma: újabb szakképzettség megszerzésére irányuló képzés
A tanárképzés tartalma: szakmai és művészeti tanárképzés
Általános bemeneti feltételek: első szakképzettséget megalapozó alapszak/szakirány15/2006. OM rend. 4/a szerint (110 kredit megalapozó szakmai ismeret kreditelismeréssel), második szakképzettséget megalapozó 50 kredit szakmai ismeret, 10 kredit pedagógiai és pszichológiai ismeret.
Speciális bemeneti feltételek: 10 kredit értékű ismeretek követelménye alól mentesülnek a pedagógusképzési területhez tartozó alapképzési szakokon oklevelet szerzettek. SPM-eknek nincs alapképzésben megalapozó 50 kredites előfeltétele. Idegen nyelv műveltségterületnél C típusú felsőfokú nyelvvizsga kell (kivételekkel, romológia középfok)
Speciális bemeneti feltételek: Természetismeret-tanár csak biológia, fizika, kémia, földrajz, környezettan alapszakokról választható. (50 kr-es előtanulmány nem kell) Ahol az alapképzési szak két szakképzettséget is megalapoz, ott a második felvételének nincs további előfeltétele.
Szakindítások helyzete szakképzettségek engedélyek sz. PTE-n közismereti 33 122 engedély 12 intézményben 17 szk. kizárólag második 5 13 engedély, 8 int. 1 szk. SPM-ek 10 25 engedély, 8 int. 2 szk. szakmai, művészeti, mesterfokozatra épülő 13 engedély, 10 int. ÖSSZESEN: 53 173 engedély, 20 intézményben 21 szk.
Felsőoktatási intézményi kihívások feltételek biztosítása intézményen belül (oktatási szervezeti egységek együttműködése, tárgyi feltételek), résztanulmányok biztosítása, Kiválasztás, felvétel elveinek meghatározása, a szakmai gyakorlat előkészítése, (mentorok, szakvezetők kiválasztása, képzése,) képzés megvalósulásának folyamatos értékelése.
Közös kihívásaink Tájékoztatás Indítás Értékelés Egyeztetés Korrekciók
Köszönöm a figyelmet! csilla.steger@okm.gov.hu
A pedagógusképzés útjai a többciklusú képzésben pedagógia Phd Phd képzés pedagógia tanári mesterszak mesterképzés diszciplináris alapszakok tanító, óvódapeda-gógus, gyógypeda-gógia, szakoktató pedagógia alapképzés