A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs 2008.04.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
MRNB Kommunikáció az egyetemen Pécs, április 14.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Munkanélküliség végzettség alapján
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Bemutatkozik a Georgikon
Összehasonlító gazdaságtan
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Fiatal diplomások munkaerő-piaci helyzete. Néhány adalék a felsőoktatás „tömegesedésének” magyarországi következményeihez.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Közösségszervezés BA.
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
Előadás másolata:

A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs

A japán oktatás történelmi, társadalmi háttere a japán modernizáció kezdete, restauráció kormányrendelet az oktatásról Keresztény iskolák megjelenése, nyugati minta Porosz mintára létrehozott egyetemek Alapvető cél: gyakorlati ismeretek átadása 1914-ig négy császári egyetem építése I. vh. után iskola alapítási hullám Európai minta, helyi sajátosságok megtartásával II. vh. után 6 évről 9-re emelték kötelező iskolai évek számát az egyetemi státuszú intézmények száma megnégyszereződik (45 -> 210)

Egyetemek Állami: (Tokió, Kjótó, Tohoku, Kjusu, Hokkaido, Osaka, Nagoja) Modern kormányzati bürokrácia számára képez szakembereket Közhivatalnokok és mérnökök Magán: (Waseda, Keio, Meiji, Hosei, Chou, Nihon, Kokugakuin, Doshisha) Tanárok egy csoportja hozta létre Tandíj Humán és társadalomtudományi Liberális és hagyományőrző Állami egyetemekkel való küzdelem: a diploma legyen egyenértékű!

Az egyetemi oktatás szintjei: 4 év undergraduate program (Bachelor fokozat) 1-2 éves Master program 3-5 éves doktori program Egyetemek (561) Állami (98) Önkormányzati (53) Magán (425)

Junior college A képzés: 2-3 évig tart Associate fokozat A felsőoktatásban részt vevők 29%-a Műszaki főiskola –54 ilyen iskola létezik –A felsőoktatásban részt vevők kevesebb, mint 1%-a –15-20 éves korosztály –Utolsó két év számít bele a felsőoktatási kategóriába –Műszaki és tengerkereskedelmi ismeretek –85% férfi –Állami intézmények –Associate fokozat

Felsőfokú szakképző iskola –Nem része a szigorú értelemben vett felsőoktatásnak –Post-secondery kategória –1-2 éves programok a felső középiskola elvégzése után – Műszaki – Kereskedelmi – Pénzügyi – Egészségügyi képzés –3512 (magán fenntartású) intézmény létezik –Nagyvárosi környezetben találhatók

A diplomások helyzete a munkaerőpiacon : négyszeresére nőtt a mérnökök száma Bölcsészek: 2.4-szeresére, de ez már túlképzésnek bizonyult! Az olajsokk miatt a 70’-es években már nehezebb volt a diplomások elhelyezkedése Csökkent a diplomák értéke 80’-as évek: jelentős javulás Gépkocsi- és elektronikai ipar 90’-es évek második fele: visszaesés Diplomás munkanélküliség veszélye fenyeget Előretör a pénzügyi szféra A foglalkoztatási rendszer sajátosságai Állandó foglalkoztatás A munkahelyek csak frissen végzetteket vesznek fel Munkahelyen belüli képzés -> tényleges, használható munkaerő

Az intézmények bevételi forrásai Magán –65% tan- és egyéb díj –13% költségvetési támogatás –22% szolgáltatások, vállalkozások, tőkejövedelmek, adományok Állami –60% állami támogatás (kutatási támogatás, miniszterelnök testülete) –15% tandíj –25% egyéb: egyetemi kórházak bevétele, vállalatok számára végzett kutatás, oktatási szolgáltatás)

Megvalósult reformok –Tantervi srtuktúra rugalmasabbá tétele –Kredit transzfer, és a hallgatói vélemények figyelembe vétele –Önértékelési rendszer bevezetése –Tanári kinevezések pályázat útján történő lebonyolítása

Köszönöm a figyelmet!