Az új Magyarország Fejlesztési Terv (2007-2013) Dr. Aubert Antal.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Konszenzus az Egészségügyért Konferencia
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Új Magyarország Fejlesztési Terv
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A foglalkoztatás és növekedés programja Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati és regionális programjai március 13.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Környezeti célú fejlesztések a Dél- Dunántúli Operatív Programban és Akciótervben Miszler Miklós Ügyvezető igazgató Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Dr. Juhász László PhD Docens1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek 9. óra.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV ( )
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Előadás másolata:

Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal

Helyzetértékelés Gazdasági növekedés (1996 óta) – egyensúlyi problémák – külpiaci függés, Alacsony munkaerő – aktivitás és stagnáló foglalkoztatottság, iskolai végzettségtől függő, iskolai végzettségtől függő, egészségi állapottól függő, egészségi állapottól függő, fekete gazdaságtól függő, fekete gazdaságtól függő, térségi mobilitástól függő. térségi mobilitástól függő.

Helyzetértékelés Gazdasági szerkezet ellentmondásai makrostruktúra integrálódott a világgazdaságba, makrostruktúra integrálódott a világgazdaságba, nőttek a gazdaság területi egyenlőtlenségei, nőttek a gazdaság területi egyenlőtlenségei, a nemzetközi vállalatok szerepe meghatározó, a nemzetközi vállalatok szerepe meghatározó, a KKV-k termelékenysége alacsony, piaci finanszírozhatóságuk nehézkes, a KKV-k termelékenysége alacsony, piaci finanszírozhatóságuk nehézkes, a K + F-ráfordítások alacsonyak, miközben a kutatói kapacitások jelentősek. a K + F-ráfordítások alacsonyak, miközben a kutatói kapacitások jelentősek. Közlekedési rendszerünk jelentősen lemaradt, Centrális (sugaras) hálózat, Centrális (sugaras) hálózat, Autópálya-rendszer kiépítése megkésett, Autópálya-rendszer kiépítése megkésett, Vasúthálózat műszaki jellemzői gyengék, Vasúthálózat műszaki jellemzői gyengék, Kedvező földrajzi fekvés (EU-korridorok). Kedvező földrajzi fekvés (EU-korridorok).

Helyzetértékelés A piacgazdaság társadalmi hatásai erős polarizálódást mutatnak tömegek szorulnak ki a munkaerőpiacról tömegek szorulnak ki a munkaerőpiacról öregedő társadalom – ellátórendszerek problémája öregedő társadalom – ellátórendszerek problémája az iskolarendszer strukturális és hatékonysági problémái az iskolarendszer strukturális és hatékonysági problémái egészségi állapot – egészségtudatosság – egészségügyi rendszer problémái egészségi állapot – egészségtudatosság – egészségügyi rendszer problémái leszakadók területi koncentrációja leszakadók területi koncentrációja civil aktivitás, együttműködési készség alacsony civil aktivitás, együttműködési készség alacsony

Helyzetértékelés Környezeti állapotuk fenntarthatósága egyre nagyobb ráfordításokat igényel Globális éghajlati folyamatok … Globális éghajlati folyamatok … Kárpát-medence, mint ökológiai rendszer … Kárpát-medence, mint ökológiai rendszer … Kiemelkedő geotermikus adottságok Kiemelkedő geotermikus adottságok Alacsony környezettudatosság Alacsony környezettudatosság Épített örökség rehabilitációja és forrásigénye Épített örökség rehabilitációja és forrásigénye

Helyzetértékelés Növekvő területi különbségek 1990 óta nem csökkentek a különbségek, mind régiós és megyei, de különösen kistérségi szinten szembetűnőek, 1990 óta nem csökkentek a különbségek, mind régiós és megyei, de különösen kistérségi szinten szembetűnőek, Strukturális problémák a régiók szintjén, Strukturális problémák a régiók szintjén, Az állam szerepe átalakításra szorul közigazgatás reformja, közigazgatás reformja, az informatikai, kommunikációs technológiák hiánya az informatikai, kommunikációs technológiák hiánya központi és területi szintek feladatmegosztása. központi és területi szintek feladatmegosztása.

Fejlesztési stratégia Az átfogó célok: foglalkoztatottság bővítése foglalkoztatottság bővítése tartós növekedés feltételeinek megteremtése tartós növekedés feltételeinek megteremtése A horizontális politikák: a környezeti, a makrogazdasági és a társadalmi fenntarthatóság elve a környezeti, a makrogazdasági és a társadalmi fenntarthatóság elve a területi és társadalmi összetartozás (kohézia) biztosítása a területi és társadalmi összetartozás (kohézia) biztosítása Prioritások (6)

Fejlesztési stratégiák - Prioritások A gazdaság fejlesztése → GUOP az innaktív, tudásalapú gazdaság megteremtése az innaktív, tudásalapú gazdaság megteremtése a kis- és középvállalatok, jövedelemteremtő képességének a javítása a kis- és középvállalatok, jövedelemteremtő képességének a javítása az üzleti infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztése az üzleti infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztése A közlekedés fejlesztése → KOP az ország nemzetközi elérhetőségének javítása az ország nemzetközi elérhetőségének javítása térségi elérhetőségének javítása térségi elérhetőségének javítása városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése az áruszállítás – logisztika közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése az áruszállítás – logisztika közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése

Fejlesztési stratégiák - Prioritások A társadalom megújulása → Emberi erőforrások fejlesztése OP + Humán infrastruktúra OP a foglalkoztathatóság javítása a foglalkoztathatóság javítása az alkalmazkodóképesség javítása az alkalmazkodóképesség javítása az oktatási rendszer társadalmi és gazdasági igényekhez való alkalmazkodásának erősítése az oktatási rendszer társadalmi és gazdasági igényekhez való alkalmazkodásának erősítése az oktatás eredményességének és hatékonyságának növelése, a hozzáférés javítása, az esélyteremtés az oktatás eredményességének és hatékonyságának növelése, a hozzáférés javítása, az esélyteremtés az oktatási és képzési rendszerek szerepének erősítése az innovációs potenciál fejlesztésében az oktatási és képzési rendszerek szerepének erősítése az innovációs potenciál fejlesztésében társadalmi részvétel és befogadás társadalmi részvétel és befogadás A humán infrastruktúra fejlesztése A humán infrastruktúra fejlesztése

Fejlesztési stratégiák - Prioritások A környezet- és energetika-fejlesztés → KIOP környezetjavító fejlesztések környezetjavító fejlesztések környezetbarát energetikai fejlesztések környezetbarát energetikai fejlesztések Területfejlesztés → 7 ROP Területfejlesztés → 7 ROP együttműködő és versenyképes városhálózat együttműködő és versenyképes városhálózat megújuló vidék megújuló vidék az elmaradott térségek felzárkóztatása az elmaradott térségek felzárkóztatása a Balaton, a Duna és a Tisza vidékének fenntartható fejlesztése a Balaton, a Duna és a Tisza vidékének fenntartható fejlesztése A 7 ROP céljai: regionális gazdasági versenyképesség regionális gazdasági versenyképesség régiók turisztikai vonzerejének növekedése régiók turisztikai vonzerejének növekedése térségi közlekedési infrastruktúra javítása térségi közlekedési infrastruktúra javítása települések átfogó, integrált fejlesztése települések átfogó, integrált fejlesztése humán infrastruktúra fejlesztése humán infrastruktúra fejlesztése

Fejlesztési stratégiák - Prioritások Államreform a közigazgatás megújulása a közigazgatás megújulása a közszolgáltatások korszerűsítése a közszolgáltatások korszerűsítése

Az operatív programok közötti forrásmegoszlás ( ) Operatív programok Min. % Max. % Min. forrás Mrd euró Max. forrás Mrd euró Gazdaságfejlesztés8,512,72,23,3 Közlekedés19,626,05,16,8 HR fejlesztése 11,714,83,13,9 Közig. Megújítása 0,50,60,10,2 Közszolg. Korszerűs 0,52,00,10,5 Humán-infrastruktúra5,29,11,43,4 Környezet-energia14,920,63,95,4 Közép-Magyarország6,06,51,61,7 Regionális programok 16,017,44,24,6 Források: EU kohéziós politikája EU kohéziós politikája keretében22,4 mrd Ft keretében22,4 mrd Ft EMOGA 3 mrd Ft EMOGA 3 mrd Ft Kötelezettségvállalás15 % Kötelezettségvállalás15 %

A Regionális Operatív Programok forrásmegoszlása a régiók között Az OP-k aránya % Min. forrás mrd. Ft Max. forrás mrd. Ft Dél-Alföldi ROP 17, Dél-Dunántúli ROP 15, Észak-Alföldi ROP 22, Észak-magyarországi ROP 21, Közép-Dunántúli ROP 11, Nyugat-dunántúli ROP 10, Összesen100, A ROP-forráselosztás szempontjai: lakosság száma (20 %), települések száma (10 %), munkanélküliség (20 %), elmaradott településen élők száma (10 %), egyes régiók fejlettsége (40 %).