Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP 4.1.2-08/1/B
I. A TEVÉKENYSÉGTÜKÖR AZ EGYÉNI (ÖSSZEFÜGGŐ SZAKMAI) GYAKORLATOT VÉGZŐ TANÁRJELÖLTEK ÉS MENTORAIK SZÁMÁRA Összeállította a 7. témacsoport tevékenysége alapján Dombiné Borsos Margit
A szakmai gyakorlat legfőbb célja a hatékony tanulás szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek elsajátítása munkahely világával való ismerkedés alkalmazható pedagógia tudás megszerzése
A mentor segítő és értékelő tevékenységének területei A szaktárgyi tanítás (tudatosítania kell azt is, hogy milyen elmélet rejlik az alkalmazott módszerek mögött) A szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismertetése A tanárjelölt tájékozódásának, beilleszkedésének elősegítése
Néhány példa
Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése feladat tevékenység indikátor Az intézmény működését meghatározó legfontosabb jogszabályi háttér megismerése Megismerendő dokumentumok: Közoktatási törvény; iskolák működéséről szóló miniszteri rendelet, az intézmény alapító okirata A pedagógus és a tantestület jogszabályokban meghatározott kötelességeinek, jogainak ábrázolása valamilyen grafikai szervező segítségével (pl. fürtábra)
Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése feladat tevékenység indikátor Az iskola pedagógiai programjának megismerése Tanulmányozni az alábbi dokumentumokat: Pedagógiai program, helyi tanterv, nevelési terv Valamelyik dokumentum tantestületi ismertségének vizsgálata interjú módszerrel
A tanárjelölt szaktárgyi tanítása feladat tevékenység indikátor A szaktárgyi oktatómunkát segítő pedagógiai tevékenységek és szolgáltatások rendszerének megismerése. feladatlapok szerkesztése szemléltető anyagok gyűjtése linkgyűjtemény készítése gyakoroltató memóriakártyák, szó- és fogalomkártyák, számkártyák, csoportbontási technikákhoz eszközök, bábok (ujj, kesztyű, fakanál, sík) egyéb az elkészített eszközök egy példánya az eszközök felhasználásáról készített fénykép reflektív feljegyzés a saját készítésű eszközök alkalmazásáról
A szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek feladat tevékenység indikátor Iskolai rendezvényen való részvétel, közreműködés a szervezésben Egy iskolai ünnepély lebonyolításának segítése Forgatókönyv készítése egy ünnepélyről feladatokkal, felelősökkel
II.További, elkészült segédanyagok az egyéni tanítási gyakorlat megszervezéséhez, lebonyolításához A.) Óraelemzést segítő anyagok Komplex önelemzési szempontrendszer Általános óraelemzési szempontok Az óralátogatás általános szempontrendszere Általános óraelemzést segítő szempontok kérdések formájában Részletes óraelemzést segítő szempontok
II.További, elkészült segédanyagok az egyéni tanítási gyakorlat megszervezéséhez, lebonyolításához B.) Értékelést segítő anyagok Tanítási gyakorlatok értékelési szempontsora angol nyelvtanárok és tanárjelöltek esetében Az egyéni szakmai gyakorlat értékelési szempontsora A tanárjelölt pedagógus szerepre való felkészültsége A tanárjelölt szaktárgyi és módszertani felkészültsége A pedagógusmunka egyéb – tanításon kívüli – tevékenységei Tanítási gyakorlat értékelési táblázata a szempontok és a teljesítményszintek részletes meghatározásával
PORTFOLIÓ
A gyakorlat szakszerű dokumentálása
Tennivalók A tanárjelölt előzetes várakozásainak megfogalmazását irányító kérdéssor összeállítása 2. Óramegfigyelési adatlap a tanárjelölt számára a tanuló/k megfigyeléséhez és az órát tartó pedagógus megfigyeléséhez 3. Kalauz az óramegbeszélésekhez benyomások, tapasztalatok, értékelések, észrevételek, alternatívák, egyéb 4. Ütemterv-sablon. 5. A tanárjelölt végső önértékelését irányító kérdéssor
Köszönöm a figyelmet! dombine.greti@pte.hu