Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Az intézményes nevelés stratégiái
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tantervelmélet Kaposi József.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Bárdossy Ildikó

Szemléleti kiindulópont Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Szubjektív előszó Szemléleti kiindulópont Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Kompetenciákról … Tanárképzés és a kompetenciák Szubjektív zárszó

Kompetencia alapú pedagógusképzés avagy folytonosság és megújulás Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kompetencia alapú pedagógusképzés avagy folytonosság és megújulás

Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Szubjektív előszó „Bizonytalanság és egy végeláthatatlan alagút… Oktatási programcsomag elkészítése a feladat. Első kérdés: hogyan definiálható? Második kérdés: Hogyan készíthető el? Harmadik, negyedik, ötödik és sokadik kérdés még mindig ugyanazt a problémát járja körül. Gondolkodom és rádöbbenek: nem értem a feladatot. A legtöbb ember mindig mindent előre akar tudni, jó és rossz oldalt, előnyt, hátrányt, definíciót, módszert, eszközt. Tulajdonképpen a megoldást szeretné kézhez kapni, mert az lenne a legegyszerűbb. Egy sablon, egy minta, egy kiindulópont, egy kész projekt, csakhogy ez esetben elveszne az egyén, a kreativitás, a fantázia… Mi maradna? A gondolkodás és alkotás szabadságától megfosztott „ember”… Türelem, kitartás, energia, kreativitás, kooperáció és gondolkodás a titok nyitja, azaz egy lehetséges válasz a felmerülő kérdésekre.” (Részlet hallgatói portfólióból) Kosztolányi Anita, magyar- pedagógia szakos hallgató, 2007.

Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Szemléleti kiindulópont „A felsőoktatás és a közoktatás gondjai hasonló gyökerűek. Belátható, hogy a pedagógusképzés átalakítása és az iskolafejlesztés egymásra ható folyamatok. Ez a két problémakör csakis egységes koncepcióban kezelhető. Egyfelől a hiányok feltérképezése alapján ki kell teljesítenünk a pedagógus szakma tartalmát, másfelől be kell építenünk a felkészítés folyamatába a mai iskola valóságos terepeit!” Vastagh Zoltán, 1995.

Mire való az iskola, az egyetem? Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Mire való az iskola, az egyetem? Miféle tudásváltozást generálnak, miféle tanulást mozgósítanak a közoktatás és a felsőoktatás intézményei? Milyen a tanárok, tanulók/hallgatók tanulásról/tanításról alkotott felfogása? Mi jellemzi a tanulás/tanítás tervezéséhez, fejlesztéséhez, értékeléséhez kapcsolódó tudásukat?

önálló alkotásra, fejlesztésre, kutatásra, szolgáló szellemi központ Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Mire való az egyetem? Az egyetem … önálló alkotásra, fejlesztésre, kutatásra, szolgáló szellemi központ Az egyetemen a tanítás … a hallgatók önmunkásságának a legteljesebb mértékű igénybevételével történik Weszely Ödön, 1923.

hatékony – önszabályozó – tanulás kompetenciájának fejlesztésére (?) Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Mire való az iskola? hatékony – önszabályozó – tanulás kompetenciájának fejlesztésére (?) annak biztosítására, hogy minden tanuló a neki leginkább megfelelő módon tanuljon (?) sokrétű iskolai tevékenységrendszer mozgósítására, „élet-közeli” tanulási környezet kialakítására (?) stabil, jól szervezett alapműveltség elsajátíttatására, tovább építhető, megújítható tudás kiművelésére (?)

Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Miféle tudásváltozást generálnak, miféle tanulást/tanítást mozgósítanak az iskolák, az egyetemek? Olyant, amely … a mindennapi életben, a pedagógiai praxisban (is) előhívható, alkalmazható, működtethető (?) az egyének társadalmi, gazdasági, szakmai és személyes sikerességében (is) szerepet játszik (?) a folyamatos tanuláshoz, együttműködéshez nélkülözhetetlen – egyénben rejlő – alapot jelenti és jeleníti meg (?)

meghatározó szerepe van a metakognitív tudással való kalkulációnak (?) Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Miféle tudásváltozást generálnak, miféle tanulást/tanítást mozgósítanak az iskolák, az egyetemek? Olyant, amelyben … az adott tudásterületekhez és tanulásukhoz kapcsolódó ismeretek és képességek (a tudás deklaratív és procedurális elemei) együttesen működő rendszerként tételeződnek (?) meghatározó szerepe van a metakognitív tudással való kalkulációnak (?) nem nélkülözhető az előzetes tudás (attitűdök, motivációk, nézetek, naiv elméletek, személyes világmodellek, sajátos fogalomrendszerek, sémák) (?)

Az iskolai, az egyetemi tanulást, tanítást befolyásoló néhány tényező Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Milyen a tanárok, diákok tanulásról/tanításról alkotott felfogása? Mi jellemzi a tanulás/tanítás tervezéséhez, fejlesztéséhez, értékeléséhez kapcsolódó tudásukat? tartalmi szabályozók tantervek, KKK-k tanulási környezet tanári professzió iskolai, egyetemi tanulás tanítás tudásról tanulásról való tudás tantervezők Az iskolai, az egyetemi tanulást, tanítást befolyásoló néhány tényező

Konstruktív tanulásszemlélet  az emberi megismerés   tudás létrehozása, konstrukciója Tanítás folyamata  nem közvetítés, nem ismeretátadás (nem tudásátadás) Tudásalkotás  személyes, aktív értelmezési folyamatként, a megismerő elmében zajlik, a már birtokolt tudás bázisán Az oktatás szakemberei a – tanulók által felépített belső tudással foglalkoznak, annak a „mérnökei, építészei, technológusai, technikusai” (Csapó B. 1999.)

az emberi megismerési folyamatokat támogatjuk Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Miféle emberi sajátosságot nem hagyhatunk figyelmen kívül akkor, amikor az emberi megismerési folyamatokat támogatjuk az intézményes tanulás/tanítás folyamatában? Azt, hogy az EMBER egyszerre tanuló és tanító lény. (V.ö.: Tomasello, M.; Csibra G.; Gergely Gy.)

Berner modell felhasználásával Tartalom Téma Tanítási kompetencia Tanítás Tanulási kompetencia Tanulás Tanár Tanuló Viszony Pedagógiai kapcsolat Tanuló Tanár Interaktív, reflektív jelleg Társadalom Berner modell felhasználásával

Tanulás/tanítás és (kompetencia)fejlesztés) Kérdések, problémák, avagy a kompetencia(fejlesztés) kontextusa Célszerű-e olyan tanulási környezetet teremteni a közoktatás és felsőoktatás színterein, ahol tanár/diák tanulásában/tanításában különös hangsúlyt kap az interaktivitás és a reflektivitás, a metakognitív tudás mozgósítása (?) Ebben az esetben a tanulásnak/tanításnak fontos jelentéshordozó elemei a személyes tudásalkotási, értelmezési folyamatok, valamint a személyes tudás létrejöttében szerepet játszó társas tanulási folyamatok

Tanulás/tanítás és kompetencia(fejlesztés) Kompetenciákról… A KOMPETENCIA nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban történő sikeres megoldására. A fogalom magában foglalja az ismeretek mobilizálását, a kognitív és gyakorlati képességeket, a szociális és magatartási komponenseket és attitűdöket, az érzelmeket és az értékeket egyaránt. OECD/DeSeCo (Defining and Selecting Key Competencies )program 1997-2002

Kulcskompetenciák kategóriái (DeSeCo – program) autonóm cselekvéssel eszközök interaktív használatával szociálisan heterogén környezetben való működéssel kapcsolatos kulcskompetenciák saját (élet)tervek, személyes elképzelések kialakítása, önálló vezetése jogok, szükségletek, érdekek érvényesítése, védelme ismeretek, információk interaktív használata technológia interaktív használata nyelv, szimbólumok, szövegek interaktív kezelése másokkal való kapcsolatépítés csoportmunkában való együttműködés konfliktuskezelés és megoldás

tanulástervezési, -fejlesztési, A tanárképzés és a közoktatási igények 1993-ból (1) (JPTE Pedagógia Tanszék kutatásának néhány tanulsága) tanulástervezési, -fejlesztési, -szervezési és értékelési tevékenységekre történő előkészítés iskola-, program-, folyamatelemzői és értékelői, programalkotói tevékenységre történő előkészítés önálló egyéni és kooperatív tanuláshoz, kutatáshoz szükséges tudás alapozása szociális, mentális, tanulási hátrányokkal, problémákkal küszködő diákokkal való együttműködéshez szükséges tudás alapozása

A tanárképzés és a közoktatási igények 1993-ból (2) (JPTE Pedagógia Tanszék kutatásának néhány tanulsága) diákokkal, szülőkkel, kollégákkal, külső szakemberekkel való kommunikációra, kooperációra való előkészítés emberi jogok és szabadság szellemének megfelelő tevékenységekre való előkészítés szakmai érdekek kifejezéséhez, képviseletéhez, demokratikus döntésekhez szükséges tudás alapozása

Tanulási folyamat eredményével kapcsolatos kompetenciák „Új” tanári/oktatói kompetenciák EU-s kompetencialista (1) (EU Szakértői Bizottság, 2004.) A tanár értelmiségi szerepköréhez kapcsolódó kompetenciák problémafeltáró, problémamegoldó kompetenciák saját szakmai fejlődés irányítása – LLL folyamatban Tanulási folyamat eredményével kapcsolatos kompetenciák tanulók/hallgatók állampolgárrá nevelésének elősegítése tudás alapú társadalom számára szükséges kompetenciák fejlesztése tanulókban/hallgatókban tantárgyi tanulás összekapcsolása az új kompetenciákkal

Tanítási folyamattal kapcsolatos kompetenciák „Új” tanári/oktatói kompetenciák EU-s kompetencialista (2) (EU Szakértői Bizottság, 2004.) Tanítási folyamattal kapcsolatos kompetenciák különböző társadalmi, kulturális és etnikai hátterű tanulókkal/hallgatókkal való foglalkozás hatékony tanulási környezet, támogató légkör megteremtése IKT integrálása tanulásba, szakmai tevékenységbe team-munkában történő együttműködés iskolai/tanárképzési tanterv- és szervezetfejlesztésben, értékelésben való részvétel szülőkkel, egyéb társadalmi partnerekkel való együttműködés

nyitottság új oktatásszervezési formák befogadására A tanárképzés fejlesztéséhez kapcsolódó néhány elvárás 2004-ből (EU Szakértői Bizottság által megfogalmazott néhány tanulság) szoros, kiterjesztett szakmai együttműködés a közoktatás intézményeivel, pedagógusaival nyitottság új oktatásszervezési formák befogadására tanárok és tanárjelöltek szakmai önreflexiós kompetenciáinak erősítése intenzív együttműködés a képzésben érintettek között

1) a tanulói személyiség fejlesztésére Tanári mesterképzési szak – elsajátítandó tanári kompetenciák 4. számú melléklet a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelethez A tanár szakmai felkészültsége birtokában hivatásának gyakorlása, alapfeladatainak ellátása során alkalmas: 1) a tanulói személyiség fejlesztésére 2) tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére 3) a pedagógiai folyamat tervezésére 4) a szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére 5) az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére 6) a tanulási folyamat szervezésére és irányítására 7) a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására 8) szakmai együttműködésre és kommunikációra 9) szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre

Kompetencia-terület megnevezése Tanulási, tanítási folyamat tervezése Saját szakmaiság, saját kompetenciák Példa kísérő szemináriumról (Bárdossy, Dudás, 2009.) Kompetencia-terület megnevezése A kompetenciaterülethez kapcsolódó néhány alapvető ismeretem, attitűdöm, képességem számbavétele Tanulási, tanítási folyamat tervezése (3) Ismerem a curriculum típusú tervezés lényegiségét. A hatékony tervezés alapfeltételének tartom az együttműködést: a tanulókkal (tantárgyi témák, egyéni tanulói tervek, projektek esetében); a kollégákkal (helyi tanterv, tantárgyi programok, projektek esetében). Képes vagyok együttműködni tanítványaimmal egy tantárgyi téma (célok, tananyag, tananyag-feldolgozás, értékelés) megtervezésében.

Szubjektív zárszó Kiemelés a ”Legyünk mi a változás” című tanári szakdolgozati portfólióból a pedagógiai folyamat tervezése A tervezés (…) azért meghatározó pontja a tanulássegítés folyamatának, mert annak minden elemét átfogja, minden részére kiterjed – a célok, követelmények megfogalmazásától a folyamat tervezésén át egészen az értékelésig. A tervezés ilyen sok szempontú megközelítése számomra új szemléletet hozott, ezért újragondoltam és átalakítottam tervezési folyamataimat. a pedagógiai értékelés Az értékelés akkor lesz elfogadható és érvényes a diákok számára, ha önmaguk is aktív részesei lehetnek e folyamatnak. Ezt magam is tapasztaltam tanítási gyakorlatom során

szakmai fejlődés, önművelés Szubjektív zárszó Kiemelés a ”Legyünk mi a változás” című tanári szakdolgozati portfólióból szakmai fejlődés, önművelés A tanársággal, a tanítással, a tanulással kapcsolatos vélekedéseimet, meggyőződéseimet, hiteimet tudásra cseréltem. Ismereteket szereztem a csoportok s ezen belül az egyén fejlesztése terén is. E terület azonban az, ahol soha nem állhatunk meg. Nincs ugyanis két egyforma csoport, két egyforma személyiség, de még csak két egyforma pillanat sem, amelyben elemezhetjük az egyén vagy a közösség helyzetét, állapotát. De folyamatos elemzésnek kell alávetnünk saját személyiségünket is. Ez nemcsak önös érdekünk, de annak a közösségnek is érdeke, amelyben élünk, dolgozunk. Hiszen a személyiségünk „munkaeszközünk”.

Szubjektív zárszó Kiemelés a ”Legyünk mi a változás” című tanári szakdolgozati portfólióból Kihangsúlyoznám még, mint fejlődési, fejlesztési irányt, a szakmai együttműködés képességének fejlesztését is. Igaz, hogy ez az iskolában ma még nagyon nehezen működik, igaz, hogy a kollégák kevéssé hajlanak a közös munkára, de mára alkalmasnak tartom magam arra, hogy ezen a fejlődési vonalon elindítsam azt a kollektívát, ahol dolgozom, segítsem munkájukat abban, hogy valóban a gyermekekért közösen tenni akaró közösséggé váljunk; nyitott, tevékeny, együttműködő csapattá fejlődjünk. Dobri Katalin, pedagógiartanár mesterszak, 2010.

Hivatkozott irodalom Bárdossy Ildikó: A közoktatási igények és a pedagógusképzés néhány aspektusa. In.: Ballér Endre – Dudás Margit (szerk.): Iskolafejlesztés és pedagógus(tovább)képzés. TKSZ – PTE TI, Budapest – Pécs, 2001. Bárdossy Ildikó – Dudás Margit: A tanulás tervezése és értékelése. Tanulási/tanítási program oktatók és tanár szakos hallgatók számára. Educatio Kft. Budapest, 2009. Berner, H.: Az oktatás kompetenciái. Bevezetés az oktatásközpontú tervezés és a reflektív oktatás elméleti alapjaiba. Aula Kiadó, Budapest, 2004. Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában – problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle, 1999. 12. Csibra Gergely – Gergely György: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógus szerepe. Magyar Pszichológiai Szemle, 2007. 6 Nagy Mária: Új kompetenciaelvárások és új képzési gyakorlatok a tanári szakmában. Új Pedagógiai Szemle, 2004. 4-5. Nahalka István: Mi vagy ki az ördög, és hol van? – Vajon tényleg az ismeretközpontúság a magyar oktatás fő problémája? Új Pedagógiai Szemle, 1999. 12.sz; Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. OECD/DeSeCo - www.deseco.admin.ch Pála Károly: Kompetencia alapú oktatási programcsomagok fejlesztése Magyarországon. In.: Demeter Kinga (szerk.): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. OKI, Budapest, On-line Kiadvány, 2006. Tomasello, M.: Gondolkodás és kultúra. Osiris, Budapest, 2002. Vastagh Zoltán: Fejlesztési feladatok a pedagógusképzés átalakítását szolgáló kutatások tükrében. Magyar Felsőoktatás, 1995. 5-6. Weszely Ödön: Az egyetem eszméje és típusai. Rektori székfoglaló előadás. Minerva, 1929, 4-7.

Köszönöm a figyelmet! 2010. 01. 28. .