Filozófiai antropológia Kereszténység a kultúrák válságában – Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

Etika Az etika mint filozófiai diszciplína Az ember (koncepciók)
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
és a legkevésbé teljes az
Várkonyi Nándor látomása az emberi kultúra kialakulásáról Konzulens: VERÓK ATTILAKészítette: DEÁK KRISZTINA egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros.
Görög filozófia.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Nevelés- és oktatásszociológia
A romantika irodalmából
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Középkori istenérvek.
Dr. Németh Norbert. A kurzus célja bemutatni a kereszténységet a történelem kontextusában (keletkezésének előzményeit, eredetét, küldetését és forrását)
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Pedagógiai antropológia és etika
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Filozófiai antropológia
Történelemfilozófia Típusok.
Bevezetés a filozófiába
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Pszichológiai Ismeretek
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Kulturológia története III.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
A GÖRÖG VALLÁS.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Aquinói Szent Tamás.
Az Isten-kérdés és az ember Ember a társadalomban.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Kereszténység a kultúrák válságában október 11.
F ILOZÓFIAI ANTROPOLÓGIA Kereszténység a kultúrák válságában – Dr. Németh Norbert Ember-értelmezések a filozófiai gondolkodás történetében. Az ember egy.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Filozófiai antropológia Kereszténység a kultúrák válságában – Dr Filozófiai antropológia Kereszténység a kultúrák válságában – Dr. Németh Norbert Ember-értelmezések a filozófiai gondolkodás történetében. Az ember egy apátlan - anyátlan társadalomban

Míg az antropológia résztudományként az ember rész-aspektusait kutatja, addig a filozófiai antropológia az emberrel a maga egész mivoltában foglalkozik.

Az antropológia jelentéstartalma „antroposz” (αντροπος) = ember „logosz” (λογος) = beszéd, szó több tudományterülethez kapcsolható: Biológia / pszichológia, Kulturális antropológia – prehistorikus népek, Antropogenezis (származástan – XIX. sz.), Vallás, Filozófia – az ember helye és rendeletetése a világban, az emberi létezés értelmének kutatása

A filozófiai antropológia eredete ontológia = emberi létezés forrása, oka, lényege ismeretelmélet, kritika = emberi ismeretek forrása etika = emberi cselekedetek társadalom- és politikafilozófia = emberi és közösségi formák vallásfilozófia = hívő ember léte, rendeltetése történelemfilozófia = történetiséggel rendelkező ember A filozófiai gondolkodás alanya és célja: az ember.

A filozófiai antropológia kezdete A filozófiai diszciplína születése a XVIII - XIX. század fordulóján. Virágkora XX. század. Kiváltó okai: Felvilágosodás, Igény arra, hogy tudományos vizsgálódás tárgyává tegyük az ember lényegét, Szaktudományok virágzásának a következménye, Pozitivizmus, Egzisztencializmus, Nyugat-európai civilizáció fejlődésébe vetett hit megingása A két világháború sokkoló hatása: emberi bűn, rosszra való hajlam okai.

A filozófiai antropológia eredete és kezdete eredete: az embernek „metafizikailag nincs rögzítetett helyzete” – ember nyitott lény, helye a világban nem meghatározott. →emberképek kezdete a filozófiai diszciplína születése XVIII./XIX. század fordulója – monográfiák, tanulmányok (Kant, Herder, Darwin, Marx, Schopenhauer Nietzsche, Scheler, Gehlen, mítosz és a vallás kijelentéseinek mellőzése irodalom és a művészet ember ideáljainak lebontása

Az ember Nyelvi léte, Szabad léte, Halál-felé-tartó-léte, „halálos” léte, Társadalmi léte, Személyes léte, Időbeli léte, Történelmi léte, Világban való léte, Nemi léte, Transzcendens léte (transcendere = átlép, meghalad, túllép).

Az ember szerethető és szeretni képes – ennek a szeretetnek a fajtái: EROSZ: Az erosz azt fejezi ki: „szeretlek, mert szükségem van rád”. Egyszerűbben: „szeretlek, hogy szeress”, „szeretlek, mert kapni akarok tőled”. FILIA: A filia azt fejezi ki: „szeretlek, mert társam vagy”. Ez a baráti szeretet, ami kölcsönösségen alapul. „Szeretlek, mert szeretsz.” AGAPE: Az agapé azt mondja: „szeretlek, mert szeretlek!” Nem függ a körülményektől. Belülről fakadó, elkötelezett szeretet. Nem függ a szeretett személy viszont-szeretetétől, viselkedésétől, hálájától.

Lényeges különbségek: A szeretkezésnek csak technikája van, a szerelemnek pszichológiája, de a szeretetnek se technikája, se pszichológiája nincsen: a szeretetnek teológiája van.

KI / MI AZ EMBER? 1. MAI PROBLMÁK AZ EMBER FOGALMÁNAK ÉRTELMEZÉSÉVEL Az EMBER fogalmának átírásai, átértelmezései 2. AZ EMBER ISTEN DÖNTÉSÉBŐL VAN Az ember TEREMTMÉNY Az ember FIZIKAI és LELKI lény Az ember FEJLŐDÉSRE KÉPES Az ember életének célja: ISTEN

Status Quaestionis Az ember tudatosan élő – lény! Aki képes szeretni és megismerni magát és környezetét, Akinek célja, jövőképe és jövője van. Gorkij: „Az ember több annál, hogy csak jóllakjék!”

Az emberképek a filozófiai antropológia, antik zsidó – keresztény (bibliai) idealista romantikus Realista Az emberképek a filozófiai antropológia, mint diszciplína előzményei, ideáltípusok, vagyis azt mutatják, hogy az adott korszak hogyan gondolkodik az emberről.

Antik (görög) emberkép I. Az antik polisz polgárának képe önmagáról a szabadság alapja a törvény nomosz (tv.): jog és kötelesség a racionalitás nem a történelmi hagyomány szabadság és rend dialektikája politeizmus Testkultusz görög tudomány és filozófia emberképe (Szókratész, Platón, Arisztotelész) logosz + ethosz = kiváló ember vita contempletiva / a bölcs az igazságot keresi igazság alapja nem a történelem, nem a hagyomány, hanem a logikus gondolkodás egyén és a kozmosz viszonya arché, legfőbb jó ideája, első mozdulatlan mozgató ↔ ösztönök, akarat, vágyak

Antik (görög) emberkép II. nem rendelkezik történelem értelmezéssel – mítoszok, narratív elbeszélések = történelemfilozófia hiánya, akaratszabadság hiánya, nevelés fontossága: racionális és erkölcsös lényt nevelni, hétköznapi élet fontossága, egyén boldogságának alapja: a közösségi lét és az igazság megismerése, a közösségnek való megfelelés, önismeret fontossága.

Bibliai emberkép I. Isten – ember viszonyából értelmezhető Isten kép: abszolút tekintély, vele szemben az ember az alávetettség pozíciójában emberkép: esendő, véges, bűnös történetiség / Szent Ágoston: Vallomások bűn radikális értelmezése – eredeti bűn – megváltás lehetősége

Bibliai emberkép II. A bibliai ember lényege: akarat (nem a racionális műveltség eszméje) a jó és rossz cselekedetek kiváltója. jóság = Isten iránti engedelmesség rossz = elfordulás Istentől más típusú erények: jog, igazságosság, engedelmesség, könyörületesség, alázat, szeretet erények alapja: isteni tekintély és a történelmi hagyomány szabadság = bűntől való megszabadulás

Alapproblémák az Isten és ember viszonyából következően: hit és tudás viszonya akarat szabadsága közösség = kiválasztódás v. univerzalizmus engedelmesség

Az idealizmus emberképe Szellem primátusa: elméleti ész és gyakorlati ész: önálló alappal bír, lelkiismeretben van az erényesség és a kötelesség – kategorikus imperatívusz, Nevelés fontossága, Esztétikum, Szabadság és rend dialektikája (Goethe, Lessing, Schelling).

Romantika emberképe XIX. század első fele - elsősorban a német költészet és filozófia együttes szerepvállalása Hegel – Hölderlin- Schelling irracionalitás, titokzatosság zseni kultusza historizmus történelem menete: irracionális erők kibontakozása és az egységes világtörténet megkérdőjelezése

Realizmus emberképe XIX. század / francia regényirodalom „olyan szellemi magatartás, amely az érzékekkel felfogható és szerkezetében az ész által megismerhető valóságot tekinti vizsgálódás alapjának” hétköznapiság ész mellett ösztönök (naturalista) az ember a természet terméke, fiziológiai sajátosságának egyik része a szellem történelmi relativizmus, válságtudat, hanyatlás, az európai civilizáció bírálata alapja a szociológiának, közgazdaságtannak és társadalomelméletnek természeti törvényszerűségek, kauzalitás

XIX. századi antropológia változatai Karl Marx: homo faber Darwin: az ember a biológiai fejlődés csúcspontja, de az emberben rejlő ösztönök, agresszió az „állati” jellemvonás Nietzsche: az ember meghatározatlan állat Schopenhauer: önfenntartás ösztöne, öntudatlan életakarat Kierkegaard: döntés szabadság, vallási stádium

Az ember helye a kozmoszban Cél: újradefiniálni az ember lényegét, meghatározni metafizikailag különleges helyzetét.

Szombathelyi Katolikus Egyetemi Lelkészség Cím: H-9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4. („A” épület) Egyetemi lelkész: Dr. Németh Norbert Fogadóóra (iskolaévben) 09.00 – 12.00 Kedd – Szerda – Csütörtök Szombathely, Károlyi G. tér 4. „A” épületben, a lelkészségi irodában II. emelet Postacím: Szombathelyi Katolikus Egyetemi Lelkészség, H-9700 Szombathely, Széchenyi u. 8. Telefon: 94/504-431, Fax: 94/504-478 Email: egyetemilelkesz@sek.nyme.hu Weblap:http://www.sek.nyme.hu/egyetemilelkesz/default.aspx