SZAKMA ÉS NYELV : AVAGY MILYEN KOMPETENCIÁKAT VÁR EL A MUNKAERŐPIAC? Nyelvek Európai Napja Győr, 2011. szeptember 26. Görcsné Dr. PhD Muzsai Viktória egyetemi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
kiemelt projekt szolgáltatásainak bemutatása
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az adománygyűjtés kezdeti lépései a Magyar Természetvédők Szövetségénél Ladányi-Benedikt Ildikó kommunikációs munkatárs szeptember 20.
A tartalomalapú nyelvtanulás és a komplexusmentes nyelvhasználat fenntartható modelljei az Apáczai Karon T ÁMOP D Szombathely, június 05. Görcsné.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
EdTWIN Education Twinning for European Citizenship Ikerkapcsolatok az oktatásban az európai polgárért Heading for Excellence in the CENTROPE.
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
SZEMÉLYZETI MARKETING
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Pädagogisches Institut Győr Pädagogisches Institut Győr Pädagogisches Institut Szombathely Pädagogisches Institut Szombathely Pädagogisches Institut Eisenstadt.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Valorizáció a Leonardo programban Muradin Eszter december 2. Leonardo Nemzeti Iroda.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt - airLED project Regionális Fejlesztési és Koordinációs.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Nyelvtanulás és nyelvhasználat: egy bilaterális projekt modellértékű fejlesztései XVI. Apáczai - Napok Tudományos Konferencia Győr, október 26. Görcsné.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
A CEPO projekt bemutatása a Bécsi Állatorvos-tudományi Egyetem, Baromfiklinika kutatási stratégiájának összefüggésében Michael Hess.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

SZAKMA ÉS NYELV : AVAGY MILYEN KOMPETENCIÁKAT VÁR EL A MUNKAERŐPIAC? Nyelvek Európai Napja Győr, szeptember 26. Görcsné Dr. PhD Muzsai Viktória egyetemi docens, EdTWIN projektkoordinátor

„Amikor a változás szelei fújnak, a kétkedők falakat építenek, az optimisták vitorlát bontanak.” HOL, MIT,HOGYAN, MIÉRT? GONDOLATMENET 1. Mikrokörnyezet: CENTROPE régió 2. Stratégiai cselekvés kerete: határon átívelő nemzetközi projektek 3. „CENTROPE kompetencia” modell 4.EdTWIN projekt a gondolkodás, a kommunikáció és a cselekvés mobilitása 5.Kutatási módszer és perspektívái

1.HOL ? CENTROPE R égió - Történelmi, gazdasági, társadalmi kapcsolatok - Több nyelv és kultúra kereszteződése Perspektíva feltétele: -régió lakosainak nyitottsága és pozitív hozzáállása -egymás nyelvének és kultúrájának kölcsönös megismerése - lehetőleg azonos kompetenciák jelenléte és működése Európa egyre erősebb gazdasági egységet alkotó térsége, ahol élünk és dolgozunk.

1. CENTROPE Régió MÉRFÖLDKÖVEK 1989 „Vasfüggöny” lehullása 1995 Határon átívelő nemzetközi projektek 2001 CENTROPE elnevezés megszületése 2003 Kittsee - alapítókonferencia 2007 Schengeni határok megszűnése: perifériából központi régió 2011 Győr, CENTROPE csúcstalálkozó: 4 ország 16 régiója KOOPERÁCIÓS TERÜLETEK gazdaság oktatás, szakképzés mobilitás infrastruktúra kultúrafejlesztés munkahelyteremtés

2. MIT? Határon átívelő oktatási együttműködések 1995 óta CERNET, EdGATE, EdQ projektek WIEN BRNO BRATISLAVA GYŐR

2. Európai projektek gondolati kerete érdeklődés közös tevékenységek kooperáció Ki vagyok én? Ki vagy te? Dolgozunk együtt? Mire vagyunk képesek együtt? urópát megélni, megérteni és aktívan alakítani.” „Európát megélni, megérteni és aktívan alakítani.”

3.HOGYAN? HATÁRTALAN KOMPETENCIÁK Alapkompetencia modell a határon átívelő sikeres kapcsolatok érdekében

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Nemzetközi team (cseh, magyar, osztrák, szlovák és angol) Lépések: 1.Tudás, képesség, magatartás meghatározása határon átívelő cselekvéshez 2. Kérdőív: adatgyűjtés határ menti cégek, együttműködők körében (kb. 2000) 3. Adatfeldolgozás szakértőkkel 4. Kompetencia raszter: a sikeres működés 5 kompetenciaterülete

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Grenzenlos Kompetent, Boundless competence, Compétent sans frontiéres, Kompetencia bez hraníc, Kompetencia bez hranic, Határtalan kompetenciák 1.Kommunikatív kompetencia 2.Szociális kompetencia 3.Stratégiai kompetencia 4.Tudáskompetencia 5.Interkulturális kompetencia

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Fejlesztési területek 1.TUDÁS: folyamatorientált, praktikus, technikai képességek, know-how, okos gyakorlatiasság (KER 2000)- egyéni adatbank és készségek tárháza adott szituációban cselekvéshez 2. SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS AFFEKTÍV FAKTORAI: készség, megértés, fogékonyság fejlesztése, kultúrák közötti találkozások esetére 3. INTERPERSZONÁLIS KÉSZSÉGEK:ismeret, szaktudás, know-how és más személyes készségek előhívása és alkalmazása speciális kontextusban

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Fejlesztési feltételek: HOGYAN? 1.HATÁRTALAN KOMMUNIKÁCIÓ FELTÉTELE : Nyelvtudás: Fehér Könyv anyanyelv + 2 idegen nyelv - lehető legkorábbi kezdés - nyelvi kínálat: világnyelv, regionális nyelv, szomszédok nyelve - IKT használata: „no time”

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Fejlesztési feltételek 2. SZOCIÁLIS KAPCSOLATOK TÁMOGATÁSA -Társas együttléthez programok, feladatok, projektek -Mások meghallgatása, különböző pozíciók felismerése -Team munka,a másik respektálása, félreértések kerülése, -Konfliktusmegoldás, konstruktív kritika és feedback kultúra -Iskolai és iskolán kívüli tanulás -Szakmai és személyes ügyek tudatos szétválasztása

3. CENTROPE KOMPETENCIA MODELL Fejlesztési feltételek 3. KULTÚRAKÖZI MEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE -Sokféleség menedzsment -Tudatosság a konstruktív együttműködésben -Honi társadalmi csoportok iránti érzékenység 4. CSELEKVÉSI REPERTOÁR -Kognitív képességek -Adekvát cselekvési és kommunikációs stratégiák és technikák -Közvetítő kompetenciák -Kontextusorientált tudás és cselekvés

Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar European Union European Regional Development Found

„ A lehetetlent próbáljuk, hogy a lehetségest elérjük.” 4. EdTWIN Projekt Education Twinning for European Citizenship, Heading for Excellence in the Centrope Region= Ikerkapcsolatok az oktatásban az európai polgárért, Minőségi standardok fejlesztése a Centrope Régióban WIEN-GYŐR/MOSON/SOPRON „KÉPZÉS HATÁROK, KOMMUNIKÁCIÓ NYELVI AKADÁLYOK, EGYÜTTMŰKÖDÉS ELŐÍTÉLETEK NÉLKÜL” Élni és dolgozni a CENTROPE Régióban Alapkompetenciák fejlesztése az európai polgárért, a fenntartható fejlődéséért, a használható nyelvtudásért

„ Szükségszerűen vagyok ember, és véletlenül francia.” (Montesquieu) 4. EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK Bécs Apáczai Kar, Győr Európa IrodaIdegen Nyelvi Tanszék Okt. intézményekIntézetekGyőr Város Közoktatási intézmények InspektorokTanszékekOktatásiPedagógusok PedagógusokOktatókIrodaTanulók TanulókHallgatók

Program-, projekt-, partnerlogó és mottó

4. EdTWIN MUNKACSOMAGOK CentroSCHOOLING CentroVOC CentroLING képzési együttműködések szakképzés nyelvi képzés partnerkapcsolatok konferenciák nyelvi workshopok szakmai gyakorlat nyelvi asszisztensek InterCafeKlub-ICK szakmai és tananyagok hospitálás prezentációk rendezvények publikációk nyelvi portfólió ______________________________________________________________________ EdTWIN Koordinációs és Információs Központ (KIK) NYME Apáczai Csere János Kar, Győr, Türr István út „Európa nem jön el hozzánk, azt nekünk, magunkban és magunk körül kell felépítenünk.” (Louis Caul Futy )

5. MIÉRT? Kutatási módszer Akciókutatás CÉL: a (mikro/makro szintű) társadalom vizsgálata és annak egyidejű változtatására tett kísérlet MÓDSZER: -a világot alkotó egyének új tapasztalatok befogadására való nyitottságának növelése -a megszerzett új tapasztalatok alkalmazására való képesség fokozása - másokkal együttműködésre való hajlandóság erősítése HIPOTÉZIS: egyes emberek életének és mikro környezetének változásai hosszútávon szervezeti és makroszintű változásokat eredményez(het)nek

5. Kutatási perspektívák ALAPTÉTEL: változások az egyén életében és mikrokörnyezetében MÓD: nemzetközi projekt programjai, rendezvényei CÉL: - interkulturális élmények, tapasztalatok, kapcsolatok megszerzése - nyelvek és kultúrák azonosságainak és különbségeinek tudatosítása - minőségi változásokhoz szükséges egyéni kompetenciák kifejlesztése, mobilizálása

5. EdTWIN EREDMÉNYEK (2008.december május) 1.CentroSCHOOLING: Képzési kooperációk - kb fő (iskolai-intézményi partnerkapcsolatok) iskolai csoport tanévenként - tanszéki együttműködések: szakmai, kulturális rendezvények - publikációk: 2 szakdolgozat, 2 szakcikk, 3 konferencia előadás, 8 kiadvány 2. CentroVOC: szakmai képzés, alapkompetenciák - kb fő - iskolalátogatások, szakmai gyakorlat, tapasztalatcsere - n yelvi asszisztensek, szakmai prezentációk, workshopok 3. CentroLING: nyelvi képzés – kb fő - intenzív nyelvi workshopok (eddig összesen 45, kb. 650 fő) - ICK: InterCafeKlub (angol, német francia és más nyelven) - idegen nyelvi prezentációk különböző témára (kb fő) - nyelvi portfólió Összesen: közel magyar, közel 900 osztrák résztvevő Győrben „Nyelvem határai, világom határai.” (L.Wittgenstein)

PR és publicitás ◊ Folyamatos információ a nyilvánosság számára - egyetemi és kari honlapon: - o nline- újságokban: egyetemi periodikában: Vivat Academia, Ajtó - regionális újságban: KISALFÖLD napilap - regionális médiában: Revita TV, Oxigén 2 Média - regionális rádióadókban: Oxigén Médis és Magyar Rádió Körzeti Stúdió ◊ Az EdTWIN Projekt disszeminálása - Apáczai kar oktatói számára - Győri partnerintézmények/iskolák körében - A nyugat- magyarországi régió iskolái, pedagógusai körében - További érdeklődőknek, pl. G é nius z, RECOM HU-AT, OPTICOM, SZE Kautz Konferencia, MANYE kongresszus, Hatos konferencia … „Elszakadni, befogadni, alkalmazni” „Loslassen, Einlassen, Zulassen”

5. Fenntarthatóság, perspektívák Európai Bizottság Duna - Régió Stratégiai Terve ( ) “Education Twinning for European Citizenship, Heading for Excellence in the CENTROPE Region (EdTWIN)” – is implemented under the lead partnership of Vienna (Vienna Board of Education). This project aims (1) to raise awareness for the cultures and the languages of the neighbours, (2) to build up positive attitudes and (3) to set the relevant measures in order to improve the necessary competence standards for opening doors and widening pathways to CENTROPE, a region of excellence in Central Europe.” (ACTION PLAN 2010:79)

Köszönöm a figyelmet! Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit! Thank you for your Attention! Спасибо за внимание! European Union Regional Development Fund