MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 501-528. o. alapján) Előadó: Németh Nikoletta Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági Intézet E-mail: nnikol@ktk.nyme.hu
Bevezetés Vevő megelégedettsége – alacsonyabb költségek – minőség Vállalati minőségügyi rendszer – célja: T/Sz megfeleljen a vevő elvárásainak Minőségbiztosítás + minőségszabályozás Minőségpolitika ISO 9001-es szabvány – ISO 9002 TQM
Minőség fogalma Minőség a T vagy Sz olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárható igények kielégítésére. Logisztikában: Egyszerű hozzáférés Megbízható rendelés-kielégítés és kommunikáció Pontos, komplett szállítás Időbeni szállítás
Minőségszabályozás 1. Művezetői ellenőrzéstől a teljes körű minőségszabályozásig Fejlődési szakaszok: Művezetői minőségellenőrzés: műhelyrsz. – adott munkafázis; ellenőrzés beállított Funkcionális minőségellenőrzés: független ellenőrök, rendszeres kutatómunka – végtermék ellenőrzése Statisztikai minőségszabályozás: nyersanyagok ellenőrzése is, gyártás közbeni ellenőrzési pontok – megelőzés Teljes körű minőségszabályozás – hiba mielőbbi felismerése, kiküszöbölése, rendszeres elemzés
Fogalmak Minőségügyi rendszer – T/Sz megfeleljen a vevő követelményeinek Minőségbiztosítás – kimenet megfeleljen a kívánt minőségi szintnek Minőségszabályozás – folyamat közbeni tevékenységek és eljárások, cél meghatározott minőségi jellemzők Minőség-ellenőrzés – nyersanyag-, félkészáru-ellenőrzés, gyártásközi ell., készáru-minősítés
Minőségszabályozás 2. Minőség-szakértők által megfogalmazott legfontosabb alapelvek Alapelvek: Vezetők elkötelezettsége Mérési módszerek Team-munka, problémamegoldás Egyszerű minőségfejlesztési eszközök Megelőzésen a hangsúly Vevőorientált
Joseph Juran – probléma a fejlesztés forrása, minőséget tervezni kell: Minőség tervezése Minőség szabályozása Minőség javítása TQM – szervezet összes funkciójának bevonása Philip Crosby – megfelelés a követelményeknek, megelőzés, záró hiba, hibaköltségek mérése Kaoru Ishikawa – mindenki használja a minőségtechnikákat, egész vállalatra kiterjedő minőségügy, „minőségi körök”
Minőségszabályozás stratégiái 1. Döntő kritériumok: Fogyasztói elégedettség – versenyképes, stabil minőség, világszínvonal Vállalat elégedettsége – minőség tartás, fejlesztés, javítás Realizálhatóság – adatok és információk
Minőségszabályozás stratégiái 2. Minőségtartó minőségszabályozás Kritikus pontok feltárása- normál állapot Szabályozás – új fejlesztés Ellenőrzés, karbantartás, elemzések Minőségjavító minőségszabályozás Vállalati folyamaton belül – újbóli megmunkálás ráf., hatás Értékesítés területéről: áreng., szerviz, csere, kötbér, stb. Minőségfejlesztő minőségszabályozás, oka: Fogyasztói oldalról: nehezen kezelhető, nem megfelelő, nehéz beszerezni Gyártói oldalról: T/sz nem versenyképes, nem keresett
Minőségirányítás, minőségbiztosítás Szervezeti célok, felhasználói igények: Kockázat egyeztetése: vállalat és a fogyasztó szükségleteinek összehangolása Kockázat-költség-haszon Dokumentálás Minőségbiztosítási kézikönyv – alapelvek Minőségbiztosítási eljárások – folyamatok Minőségbiztosítási munka és vizsgálati utasítások Felelősség
MSZ EN ISO 9000 Minőségbiztosítási rendszer tervezése Szabványsorozat: ISO 9001: tervezés, fejlesztés, gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9002: gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9003: végellenőrzés és vizsgálat Rendszer tervezése: Minőségpolitika Minőségszabályozás rendszere és dokumentációja Minőségirányítás rendszere Minőségtervezés Minőségmegvalósítás és –ellenőrzés rendszere Minőséginformációs és –költség rendszer Minőségügyi oktatás és motiválás Cselekvési program
QS-9000 rendszer Autóiparban jellemző Összetevői: Beszállító rendelkezzen átfogó üzleti tervvel Dokumentáljon Javítsa működési mutatóit Alkalmazza a benchmarking-ot Vevői elégedettség elérése Teamek a hibamódok csökkentésére Vevő szabványainak, előírásainak betartása Alvállalkozó választásnál vevői előírások figyelembe vétele
Minőségköltségek Fajtái: Hibamegelőzési költségek Értékelési, ellenőrzési költségek – vizsgálat, ellenőrzés, audit Hibaköltségek
Minőségmenedzsment technikák 1. - TQM =Olyan vezetési filozófia, amely a vállalat minden folyamatának, termékének és szolgáltatásának állandó javítására törekszik. Elemei Mutatói, követelményei Vevőorientáció Vevőorientáltság Folyamatok, eljárások Vezetés magatartása Részvétel Információk Hibamegelőzési magatartás Oktatás, képzés Beszállítók Folyamatorientáció Motiváció Kultúra Kommunikáció Elérhetőség, mérhetőség T/Sz Tervezés
Minőségmenedzsment technikák 2. – QFD és a „Minőség háza” QFD= a vevői igényeknek és követelményeinek strukturált megközelítése és tervezési paraméterekké konvertálása, hogy a termék megfeleljen a vevő elvárásainak Szükséges: Projektstratégia fázis Koncepció, termék konstruálási fázis Folyamattervezés fázis Folyamatszabályozás tervezésének fázisa Minőség háza = adatok összegzés, gyűjtése
Minőségmenedzsment technikák 3. – Hibamód- és hatáselemzés FMEA = a minőség és megbízhatóság növelésére használt módszer. Alapelve: termék részeinek hibáit kell mérlegelni. Lépései: Termék, gép, rendszer felbontása részekre Részhibák következményeinek mérlegelése Fontos részhibák okainak megkeresése Fontos részhibák megszűntetése Fő alkalmazási területek: Konstrukciós FMEA Technológiai FMEA Felhasználási FMEA
Minőségmenedzsment technikák 4. – Statisztikai folyamatszabályozás SPC = statisztikai technikák felhasználásával, szabályozókártyák alkalmazásával analizálja a termelési folyamatokat. Munkadarab méretére, pontosságára hat: Gép jellemzői Anyag jellemzői Munkás képzettsége, figyelmessége Karbantartás szintje Környezet állapota, jellemzői Ezek kombinációja határozza meg a terméket. Véletlenszerű és rendszeres okok.
Összefoglalás: Feladat: Adatgyűjtés Adatelemzés KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!