MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségköltségek.
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 9.előadás
Minőségmenedzsment 4. előadás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 5. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
11. hét: A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM)
Minőségmenedzsment 6. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Előnyök és alkalmazási területek
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
NATO minőségbiztosítási követelmények a tervezésre, fejlesztésre és gyártásra Termék Műszaki kiszolgálás, karbantartás, javítás Csomagolás,
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI I. félév.
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Minőségbiztosítás LB-II.
BMF BGK AGI GGYT1 Minőségbiztosítás NB-II. Előadás 6. (2008) Crosby: A minőség nem „melléknév”, hanem főnév. A minőség nem „jóságot” jelent, hanem azt,
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Májer Dávid
Minőségköltségek.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségirányítás 2. Dr. Dénes Levente
Vállalkozásmenedzsment I.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 501-528. o. alapján) Előadó: Németh Nikoletta Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági Intézet E-mail: nnikol@ktk.nyme.hu

Bevezetés Vevő megelégedettsége – alacsonyabb költségek – minőség Vállalati minőségügyi rendszer – célja: T/Sz megfeleljen a vevő elvárásainak Minőségbiztosítás + minőségszabályozás Minőségpolitika ISO 9001-es szabvány – ISO 9002 TQM

Minőség fogalma Minőség a T vagy Sz olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárható igények kielégítésére. Logisztikában: Egyszerű hozzáférés Megbízható rendelés-kielégítés és kommunikáció Pontos, komplett szállítás Időbeni szállítás

Minőségszabályozás 1. Művezetői ellenőrzéstől a teljes körű minőségszabályozásig Fejlődési szakaszok: Művezetői minőségellenőrzés: műhelyrsz. – adott munkafázis; ellenőrzés beállított Funkcionális minőségellenőrzés: független ellenőrök, rendszeres kutatómunka – végtermék ellenőrzése Statisztikai minőségszabályozás: nyersanyagok ellenőrzése is, gyártás közbeni ellenőrzési pontok – megelőzés Teljes körű minőségszabályozás – hiba mielőbbi felismerése, kiküszöbölése, rendszeres elemzés

Fogalmak Minőségügyi rendszer – T/Sz megfeleljen a vevő követelményeinek Minőségbiztosítás – kimenet megfeleljen a kívánt minőségi szintnek Minőségszabályozás – folyamat közbeni tevékenységek és eljárások, cél meghatározott minőségi jellemzők Minőség-ellenőrzés – nyersanyag-, félkészáru-ellenőrzés, gyártásközi ell., készáru-minősítés

Minőségszabályozás 2. Minőség-szakértők által megfogalmazott legfontosabb alapelvek Alapelvek: Vezetők elkötelezettsége Mérési módszerek Team-munka, problémamegoldás Egyszerű minőségfejlesztési eszközök Megelőzésen a hangsúly Vevőorientált

Joseph Juran – probléma a fejlesztés forrása, minőséget tervezni kell: Minőség tervezése Minőség szabályozása Minőség javítása TQM – szervezet összes funkciójának bevonása Philip Crosby – megfelelés a követelményeknek, megelőzés, záró hiba, hibaköltségek mérése Kaoru Ishikawa – mindenki használja a minőségtechnikákat, egész vállalatra kiterjedő minőségügy, „minőségi körök”

Minőségszabályozás stratégiái 1. Döntő kritériumok: Fogyasztói elégedettség – versenyképes, stabil minőség, világszínvonal Vállalat elégedettsége – minőség tartás, fejlesztés, javítás Realizálhatóság – adatok és információk

Minőségszabályozás stratégiái 2. Minőségtartó minőségszabályozás Kritikus pontok feltárása- normál állapot Szabályozás – új fejlesztés Ellenőrzés, karbantartás, elemzések Minőségjavító minőségszabályozás Vállalati folyamaton belül – újbóli megmunkálás ráf., hatás Értékesítés területéről: áreng., szerviz, csere, kötbér, stb. Minőségfejlesztő minőségszabályozás, oka: Fogyasztói oldalról: nehezen kezelhető, nem megfelelő, nehéz beszerezni Gyártói oldalról: T/sz nem versenyképes, nem keresett

Minőségirányítás, minőségbiztosítás Szervezeti célok, felhasználói igények: Kockázat egyeztetése: vállalat és a fogyasztó szükségleteinek összehangolása Kockázat-költség-haszon Dokumentálás Minőségbiztosítási kézikönyv – alapelvek Minőségbiztosítási eljárások – folyamatok Minőségbiztosítási munka és vizsgálati utasítások Felelősség

MSZ EN ISO 9000 Minőségbiztosítási rendszer tervezése Szabványsorozat: ISO 9001: tervezés, fejlesztés, gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9002: gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9003: végellenőrzés és vizsgálat Rendszer tervezése: Minőségpolitika Minőségszabályozás rendszere és dokumentációja Minőségirányítás rendszere Minőségtervezés Minőségmegvalósítás és –ellenőrzés rendszere Minőséginformációs és –költség rendszer Minőségügyi oktatás és motiválás Cselekvési program

QS-9000 rendszer Autóiparban jellemző Összetevői: Beszállító rendelkezzen átfogó üzleti tervvel Dokumentáljon Javítsa működési mutatóit Alkalmazza a benchmarking-ot Vevői elégedettség elérése Teamek a hibamódok csökkentésére Vevő szabványainak, előírásainak betartása Alvállalkozó választásnál vevői előírások figyelembe vétele

Minőségköltségek Fajtái: Hibamegelőzési költségek Értékelési, ellenőrzési költségek – vizsgálat, ellenőrzés, audit Hibaköltségek

Minőségmenedzsment technikák 1. - TQM =Olyan vezetési filozófia, amely a vállalat minden folyamatának, termékének és szolgáltatásának állandó javítására törekszik. Elemei Mutatói, követelményei Vevőorientáció Vevőorientáltság Folyamatok, eljárások Vezetés magatartása Részvétel Információk Hibamegelőzési magatartás Oktatás, képzés Beszállítók Folyamatorientáció Motiváció Kultúra Kommunikáció Elérhetőség, mérhetőség T/Sz Tervezés

Minőségmenedzsment technikák 2. – QFD és a „Minőség háza” QFD= a vevői igényeknek és követelményeinek strukturált megközelítése és tervezési paraméterekké konvertálása, hogy a termék megfeleljen a vevő elvárásainak Szükséges: Projektstratégia fázis Koncepció, termék konstruálási fázis Folyamattervezés fázis Folyamatszabályozás tervezésének fázisa Minőség háza = adatok összegzés, gyűjtése

Minőségmenedzsment technikák 3. – Hibamód- és hatáselemzés FMEA = a minőség és megbízhatóság növelésére használt módszer. Alapelve: termék részeinek hibáit kell mérlegelni. Lépései: Termék, gép, rendszer felbontása részekre Részhibák következményeinek mérlegelése Fontos részhibák okainak megkeresése Fontos részhibák megszűntetése Fő alkalmazási területek: Konstrukciós FMEA Technológiai FMEA Felhasználási FMEA

Minőségmenedzsment technikák 4. – Statisztikai folyamatszabályozás SPC = statisztikai technikák felhasználásával, szabályozókártyák alkalmazásával analizálja a termelési folyamatokat. Munkadarab méretére, pontosságára hat: Gép jellemzői Anyag jellemzői Munkás képzettsége, figyelmessége Karbantartás szintje Környezet állapota, jellemzői Ezek kombinációja határozza meg a terméket. Véletlenszerű és rendszeres okok.

Összefoglalás: Feladat: Adatgyűjtés Adatelemzés KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!