Honnan hová? Pályatervezés és realitás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Számadás a talentumról
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
BME Diákközpont, Karrier Iroda
A jó célkitűzés, mint a siker és önmegvalósítás alapja
Karriertervezés, karrierfejlesztés
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
„Ezt egy életen át kell játszani”
Álmok… Caso não utilize a parte “voltando a sonhar” do modulo, favor deletar.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Életpálya-építés fiatalkorban
KARRIERTERVEZÉS, KARRIERMENEDZSMENT A SAJÁT KARRIER VONATKOZÁSÁBAN
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Sikeres, felnőtt életpálya-építő. Sikeres, felnőtt életpálya-építő.
KARRIERMENEDZSMENT.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Családi vállalkozás.
CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOK Tapasztalatok Javaslatok Ajánlott dokumentum.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Dolceta - Pénzügyi ismeretek
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A stratégiai tervezés folyamata
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Edzéselméleti témák Kiválasztás
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Maximális teljesítmény
A reintegráció lehetőségei
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási.
Az üzletek operatív működtetése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Honnan hová? Pályatervezés és realitás

Találós kérdés Ha három madár ül egy ágon, és kettő elhatározza, hogy elrepül. Hány madár marad az ágon?

Miről lesz szó? A célokról Az életpálya tervezésről És mindezek hátteréről

A célokról… „Nem tudom megváltoztatni a szél irányát, de be tudom állítani úgy a vitorláimat, hogy mindig elérjem a célomat.” Jimmy Ray Dean

A célokról… „Az igazi bajnokok a célt látják maguk előtt, nem pedig az akadályokat.” (Lionel Messi)

A célokról… „Az akadályok azok az ijesztő dolgok, amiket akkor látsz, ha szemedet leveszed a célról!” Curt Carlson

„A cél nélküli élet nem méltó élet”. A célokról… „A cél nélküli élet nem méltó élet”. /Szókratesz/

A jó cél mindig S*M*A*R*T / R*E*M*E*K Specific: specifikus, konkrét, írja le pontosan, hogy mit kell elérni, teljesíteni Measurable: mérhető, tegye lehetővé a teljesítmény mérését Attainable: Legyen elérhető a kitűzött időn belül a rendelkezésre álló erőforrásokkal Relevant: legyen számodra fontos, érezz elégedettséget és örömöt, ha teljesítetted Time-Bounded: határidőhöz kötött REMEK: Reális Elérhető Mérhető Elosztott (időben) Konkrét

A jó célkitűzéshez elengedhetetlen Reális önismeret Nyitottság Fejlődés iránti elkötelezettség Hajlandóság az áldozatok és az erőkifejtés vállalására

Miért fontos felvállalni a céljainkat és tudatosan tervezni a jövőnket? A cél leírása elköteleződés a cél mellett. És aki elkötelezi magát valami mellett, az sokkal valószínűbb, hogy meg is valósítja.

Célkitűzéseim 1 év múlva: … 3 év múlva: … 5 év múlva: … 10 év múlva: …

Mi a tét? A későbbi munkánk… A későbbi életkörülményeink… A boldogságunk… … Fontos tehát átgondolni a céljainkat és pl. azt, hogy „Nekem egyénileg mi a siker?” (pl. intellektuális vagy/és materiális gyarapodás; szakmai pályafutáson kívüli célok, stb.

(Élet)pályatervezés 1. Készítsünk mérleget erősségeinkről és korlátainkról : Pl.: A munka és szabadidős tapasztalatok összegyűjtése, elemzése és rendszerezése. * A legjelentősebb eredmények összegyűjtése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek voltak szükségesek ezek eléréséhez (erősségek). * A legnagyobb kudarcok felelevenítése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek kellettek volna a sikerhez (fejlesztendő területek).

(Élet)pályatervezés 2. Gondoljuk át, milyen munka, tevékenység felelne meg * a legjobban az igényeinknek, válasszuk ki, mi az a három szempont, amit a legfontosabbnak tartunk: szellemi kihívás, kreativitás, pénz, elegendő szabadidő vagy előrelépési lehetőség, netán kötetlen munkaidő? Állítsuk fel ezek fontossági sorrendjét. * Milyen típusú tevékenységeket kedvelek általában? * Milyen konkrét iskolai, munka, szociális és sport tevékenységeket végeztem? * Lista készítése azokról a tevékenységekről, melyeket szívesen végeztem az elmúlt években. * Annak értékelése, hogy ezekben a tevékenységekben mit szerettem, milyen kihívást jelentettek számomra.

(Élet)pályatervezés 3. Ha a felmérést elvégeztük, akkor válasszuk ki az irányt, * amerre el/továbbindulunk (pl. további tanulmányok, gyakornoki program, konkrét álláskeresés; tervezzük meg elképzeléseink megvalósítását, ütemezzük az egyes lépéseket (pl. pályázatot mikorra állítjuk össze, hol böngésszük az álláshirdetéseket stb.) * Hol tartok most, meddig jutottam el a pályámon?

(Élet)pályatervezés: alulról építkezz! „Egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni. „

Az (élet)pályatervezés háttere Mi motivál? Külső eszközök: jó munkakörnyezet, fizetés, pénz, juttatások, anyagiak Belső eszközök (család, minőségi idő, otthon, közösség, maga a munkatevékenység, a fejlődés lehetősége) Pareto szabály: Életünk fontos eredményeinek 80%-át időnk 20 %-ban érjük el

Az (élet)pályatervezés háttere Önismeret és a példaképeim

Az (élet)pályatervezés háttere Az érdeklődés és annak mélysége, tartóssága

Az (élet)pályatervezés háttere A képességek és azok jellege (pl. fizikai, szellemi)

Az (élet)pályatervezés háttere A munkamód

Az (élet)pályatervezés háttere Értékek (anyagi és vagy szellemi, lelki)

Az (élet)pályatervezés háttere Milyen (családi,anyagi és lelki) erőforrások és a gazdasági, társadalmi környezet által kínált lehetőségek állnak rendelkezésemre?

Az életpálya megtervezésének helyes sorrendje vágyak, elképzelések rögzítése, értékrendi kontrolja és sorrendje.( foglalkozási, anyagi és nem anyagi értékek megszerzésére, illetve megteremtésére koncentráltan), a sikercélok eléréséhez szükséges követelmények, kompetenciák számbavétele, önvizsgálat (szakember segítségével ), ennek eredményét össze kell vetni az előző pontokban rögzített tényezőkkel, alternatívák közötti döntés, majd a kompetencia deficitek felszámolására tervezetet kell készíteni. ellenségek és szövetségesek számbavétele, hajtóerők és gátló tényezők feltérképezése, magánéleti háttér megtervezése ( családalapítás, anyagi és egyéb szempontok, idő és energia igénye, baráti kapcsolatok kiépítése, egyéb társadalmi kapcsolatok megkeresése, stb. ), a megvalósításhoz szükséges anyagi források felkutatása, a foglalkozási célok időbeni megtervezése, az egyes életszakaszok képzési szükségleteinek meghatározása, a potenciális munkahelyek azonosítása ( az esetleges saját vállalkozás megalapozásához szükséges tapasztalatok, információk, kapcsolatok, indulótőke , stb. megszerzése ), pályakorrekciós lehetőségek beiktatása, a nem várt változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás tartalékainak biztosítására, az egyes karrierszakaszokhoz kötődő tennivalók részletes és időbeni lebontása, a célszerű végrehajtási módszerek kiválasztása, a karrierhez harmonikusan illeszkedő hobbi, szabadidős tevékenységek, rekreációs szokások és életmóddal kapcsolatos célok megfogalmazása, önellenőrzési pontok betervezése, határidők kitűzése a program végrehajtásának folyamatában, illetve a változtatási, módosítási lehetőségek folyamatos kiértékelése a „beruházás” megtérülésének tükrében.

A válasz a találós kérdésre Három. A tanulság: attól, hogy elhatározol valamit, még nem biztos, hogy megteszed.

Hasznos források www.eletpalya.munka.hu www.felvi.hu www.dontok.hu A pályatervezés kifejezésre nagyjából 11 900 találat (0,17 másodperc)  www.eletpalya.munka.hu www.felvi.hu www.dontok.hu www.milegyek.hu www.palyanet.hu

Sikeres (élet)pályatervezést és megvalósítást kívánok! "A grapefruit tulajdonképpen egy citrom, amely kapott egy lehetőséget, és élt is vele.„ /Oscar Wilde/

Humánerőforrás-fejlesztési Intézeti Tanszék Köszönöm a figyelmet! Dr. Pongrácz Attila adjunktus pongracz@atif.hu NYME-AK Humánerőforrás-fejlesztési Intézeti Tanszék