Rokszin Mónika pszichológus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A fejlődési szakaszok.
Felnőttkor.
Kisgyermekkor (óvodáskor).
A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI
Az addiktív személyiség
Serdülőkor.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Gyermekkori depresszió
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Család Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Marco Ferreri: „A nagy zabálás” című filmjében
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A pszichológiai fejlődés
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Szocializáció és fejlődés
Kultúra és Szocializáció
Az emberi tanulás.
FEJLŐDÉSELMÉLETEK ÉS ERKÖLCSI FEJLŐDÉS
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Életkorok pszichológiája
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Éntudat – identitástudat - énkép
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Önállósodási törekvések támogatása
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Prof. Dr. Füredi János OPNI - Semmelweis Egyetem A perinatális hangulatzavarok megelőzése és kezelési lehetőségei OGYI október 4. A NŐ hangulati.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Rokszin Mónika pszichológus Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus

Serdülőkor- Ifjúkor pszichológiája

Elméletek a fejlődési szintekről Freud: pszichoszexuális fejlődés (libidó mást-mást száll meg) 1 év orális 2 év anális 3-6 év fallikus 7-12 év látencia Serdülőkor genitális Fixáció!! Erikson: pszichoszociális fejlődési stádium bizalom-bizalmatlanság autonómia- kétely kezdeményezés- bűntudat teljesítmény- kisebbrendűség identitás- szerepkonfúzió intimitás-izoláció alkotóképesség-stagnálás integritás- kétségbeesés

Személyiség alakulása Környezet-öröklés kérdés Szociális tanulási modell minták, szerepek elsajátítása, értékrend Átmenti időszak, felnőtt és gyermekkor között (12-17év)

A serdülőkre vonatkozó nézetek elkényeztetettek és kényelmesek felelőtlenek hedonisták cinikusok erkölcstelenek lázadóak, nem akarnak integrálódni a felnőtt világba

Elméletek Rousseau instabilitás- biológiai változás - gondolkodás, logikai érvek - megismétli a gyerekkort Hall instabilitás, mely depresszióhoz,szerelemhez stb. vezet.

Freud genitális szakasz, újraéledő ödipusz, csak más felé Érzelmi viharokat az id(ösztönén) ego (én) szuperegó (felettesén)közötti harc okozza. Szexuális izgalomnemi érés következménye.

Modern társadalom felosztása 1. korai serdülőkor (11-14 év) – testi változások, nemi szereppel való azonosulás 2. középső serdülőkor (15-18 év) – fő feladat: szülőkről való érzelmi leválás 3. késői serdülőkor (18-21 év) – társadalmi szerepek, komoly párkapcsolat, pályaválasztás

A felnőttkorba vezető bio-szocio-pszichológiai átmenet Biológiai vonatkozások Biológiai szaporodás képessége Másodlagos nemi jellemzők kialakulása (menstr., magömlés) Felnőtt méret elérése Viselkedéses vonatkozások Formális gondolkodás kialakulása Identitásképzés Társas vonatkozások Szexuális kapcsolatok Saját magukért vállalt felelősség Következő generációért vállalt felelősség

Nemi érés és viselkedés Lassan érő testileg Korán érő testileg Fiúk Pszichológiailag és szociálisan is kevésbé éretten vis. Megfutamodnak társas helyzetek elől. Komorabbak. Nyugtalanabbak kevésbé nyitottak. Isznak, dohányoznak. Lányok Később szülnek gyermeket. Elégedettebbek külsejükkel. Később népszerűek. Zavart testkép,v. nagyobb presztízs a társas életben. Alacsonyabb érzelmi stabilitás, önkontrolljuk. Jobb megküzdési mód.

Család helyzete ebben az életkorban 4 éves szakadék. Kötés: ösztön szint: regressziós igény én szint:kognitív szinten bírálják felül a gy.-et. felettes szint: bűntudat Kitaszítás: zárcsere

Társas élet: Kortársak szerepe Szülők szerepe Barátkozások galerik. nem szerinti csop->ell. nemű. Szexualitás, ösztönök kiélése. Normák, szabályok áthágása, próbálkozások Identitás keresése. Fő kérdések, ki vagyok, mit akarok stb.

Marcia: identitás elérésének 4 féle módja: Krízis + - Elköteleződés Érett identitás Egészséges Korai zárás Pl. szülők pályáját választja Moratórium Lézengés, próbálkozás Identitás diffúzió

Serdülőkorban előforduló zavarok Magatartászavar Hangulatzavar, depresszió Evészavarok AN, BN testképzavar Önértékelési zavar Fontos: megértés, és elfogadás, biztonságnyújtás

Fiatal felnőttkor Felnőttkor kezdeti szakaszában kötelezzük el magunkat v.milyen állás mellett. (ma változás) Erikson ha nincs kellő identitás, nincs intimitás, elköteleződés, mert saját világukba, szükségleteibe mélyednek bele  nem tud a másikra figyelni. Más elmélet szerint az intimitás teszi lehetővé az önazonosságot.

Fiatal felnőttkor feladatai: Célok kitűzése és elérése  személyes növekedés Jövőkép megteremtése Egzisztencia megteremtése munka, pénz, produkálás vágya Értékek értékrendek, világnézet kiforrása Hivatástudat, tettek és következmények. Utódnemzés, reprodukció vágya. Tapasztalatok átadása.