Rokszin Mónika pszichológus Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus
Serdülőkor- Ifjúkor pszichológiája
Elméletek a fejlődési szintekről Freud: pszichoszexuális fejlődés (libidó mást-mást száll meg) 1 év orális 2 év anális 3-6 év fallikus 7-12 év látencia Serdülőkor genitális Fixáció!! Erikson: pszichoszociális fejlődési stádium bizalom-bizalmatlanság autonómia- kétely kezdeményezés- bűntudat teljesítmény- kisebbrendűség identitás- szerepkonfúzió intimitás-izoláció alkotóképesség-stagnálás integritás- kétségbeesés
Személyiség alakulása Környezet-öröklés kérdés Szociális tanulási modell minták, szerepek elsajátítása, értékrend Átmenti időszak, felnőtt és gyermekkor között (12-17év)
A serdülőkre vonatkozó nézetek elkényeztetettek és kényelmesek felelőtlenek hedonisták cinikusok erkölcstelenek lázadóak, nem akarnak integrálódni a felnőtt világba
Elméletek Rousseau instabilitás- biológiai változás - gondolkodás, logikai érvek - megismétli a gyerekkort Hall instabilitás, mely depresszióhoz,szerelemhez stb. vezet.
Freud genitális szakasz, újraéledő ödipusz, csak más felé Érzelmi viharokat az id(ösztönén) ego (én) szuperegó (felettesén)közötti harc okozza. Szexuális izgalomnemi érés következménye.
Modern társadalom felosztása 1. korai serdülőkor (11-14 év) – testi változások, nemi szereppel való azonosulás 2. középső serdülőkor (15-18 év) – fő feladat: szülőkről való érzelmi leválás 3. késői serdülőkor (18-21 év) – társadalmi szerepek, komoly párkapcsolat, pályaválasztás
A felnőttkorba vezető bio-szocio-pszichológiai átmenet Biológiai vonatkozások Biológiai szaporodás képessége Másodlagos nemi jellemzők kialakulása (menstr., magömlés) Felnőtt méret elérése Viselkedéses vonatkozások Formális gondolkodás kialakulása Identitásképzés Társas vonatkozások Szexuális kapcsolatok Saját magukért vállalt felelősség Következő generációért vállalt felelősség
Nemi érés és viselkedés Lassan érő testileg Korán érő testileg Fiúk Pszichológiailag és szociálisan is kevésbé éretten vis. Megfutamodnak társas helyzetek elől. Komorabbak. Nyugtalanabbak kevésbé nyitottak. Isznak, dohányoznak. Lányok Később szülnek gyermeket. Elégedettebbek külsejükkel. Később népszerűek. Zavart testkép,v. nagyobb presztízs a társas életben. Alacsonyabb érzelmi stabilitás, önkontrolljuk. Jobb megküzdési mód.
Család helyzete ebben az életkorban 4 éves szakadék. Kötés: ösztön szint: regressziós igény én szint:kognitív szinten bírálják felül a gy.-et. felettes szint: bűntudat Kitaszítás: zárcsere
Társas élet: Kortársak szerepe Szülők szerepe Barátkozások galerik. nem szerinti csop->ell. nemű. Szexualitás, ösztönök kiélése. Normák, szabályok áthágása, próbálkozások Identitás keresése. Fő kérdések, ki vagyok, mit akarok stb.
Marcia: identitás elérésének 4 féle módja: Krízis + - Elköteleződés Érett identitás Egészséges Korai zárás Pl. szülők pályáját választja Moratórium Lézengés, próbálkozás Identitás diffúzió
Serdülőkorban előforduló zavarok Magatartászavar Hangulatzavar, depresszió Evészavarok AN, BN testképzavar Önértékelési zavar Fontos: megértés, és elfogadás, biztonságnyújtás
Fiatal felnőttkor Felnőttkor kezdeti szakaszában kötelezzük el magunkat v.milyen állás mellett. (ma változás) Erikson ha nincs kellő identitás, nincs intimitás, elköteleződés, mert saját világukba, szükségleteibe mélyednek bele nem tud a másikra figyelni. Más elmélet szerint az intimitás teszi lehetővé az önazonosságot.
Fiatal felnőttkor feladatai: Célok kitűzése és elérése személyes növekedés Jövőkép megteremtése Egzisztencia megteremtése munka, pénz, produkálás vágya Értékek értékrendek, világnézet kiforrása Hivatástudat, tettek és következmények. Utódnemzés, reprodukció vágya. Tapasztalatok átadása.