Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Család Rokszin Mónika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Család Rokszin Mónika."— Előadás másolata:

1 Család Rokszin Mónika

2 Rendszerszemléleti alapfogalmak:
Általános rendszerszemlélet (Bertalanfi nevéhez fűződik) Önmagából létezik. Egységes egész, amely egymással kölcsönösen kapcsolatba álló részekből áll. Az egész több mint a részek összesége  non szummtivitás elve! A környezettől határral van elválasztva. A család félig áteresztő szemipermeábilis határ. Képes infót felvenni és küldeni környezetbe/ környezető. Nem teljesen átjárható. Szabályokat, hierarchiát hoz étre.

3 Két fontos működése van a családnak, amit biztosítani kell a családtagok számára:
Állandóság: kapcsolatban áll a biztonság igényével. Változások: Vannak külső állapotok, amik változtatják a családot. A változás a fejlődéshez szükséges. A család mint rendszer alrendszerekből áll. Szülői alrendszer/házaspári, gyerek alrendszer. Közte határ húzódik

4 Határok:  Egészséges határ jele: _ _ _ _
Világos, rugalmas jól hierarchizált, szabályok világosak, érthetők. Patológiás  Diffúz határ: …. Egyik alrendszer benyomódik a másikba., nem tartják tiszteletben az egyéni határait. Alrendszerek összemosódó Előnye: nagyobb támasz, biztonság. Hátránya: elkeni az egyéni felelősséget, nincs autonómia, nem felelős a tetteiért. Jell.: nincs ajtó, „mi” szócska használata, egymás szavába vágnak stb.  Túl merev határ jele: kicsi kötődés, és nagy autonómia, kevés kontroll.

5 Lineáris okság helyett cirkuláris okság
Lineáris okság helyett cirkuláris okság. Nincs lineáris ok-okozati összefüggés, hanem folyamatos kölcsönhatás van. Neutralitás. A tartalom, helyett a folyamatra koncentrál Fontos a komm!!! A család, mint rendszer homeosztázisra, egyensúlyra törekszik.

6 Rendszerben van  Elsőfokú változás: a rendszer alapszabályai nem változnak meg.
 Másodlagos/másodfokú: a rendszer alapszabályai változnak meg. Normatív krízis vagy terápia köv. Kölcsönhatás: a család egy nagyobb rendszer része, minden hat mindenre, kölcsönhatás van köztük. SubsystemSystemSuprasystem Tünet akkor van, a család az alapszabályokat nem tudja megváltoztatni, pedig kellene.

7 Diád- működés:  Szövetség: 2 ember támogatja egymást.=
 Túlinvolvált diád: kevés autonómia Szembenállás, konfliktusos jellemző.

8 Triád működés  Koalíció: 2 ember szövetséget köt a 3. ellen a csal. belül.  Konfliktuseltérítés( detouring) sem megoldani, sem elkerülni nem tudják a problémát, ezért a feszültséget egy 3. személyre rátolják. Jell. Túlzott mértékben érzékenyek a gy. Reakcióira (hasfájás, fejfájás) a gy. Tartja össze a családot és kényszeríti a szülőket szülő szerepbe.  Trianguláció: a gy. olyan helyzetbe kerül, hogy mindkét szülő el akarja hódítani. a gy. Konfliktusa, h. ki mellé álljon.  minden megnyilvánulását meg kell gondolnia.  Megfordult háromszög: Perverted. A gy. irányítja szülőket. mindenbe beleszól. Haley. A terapeutának szövetséget kell kötnie a gy.-el szemben. A szülőket a hierarchia csúcsára tenni. A jogokat érvényesíteniük kell. Ezt követően a konfliktusos kapcsolattal kell megoldania

9 Párráválás Elakadás oka: mindketten v.melyik szakasz
nincsenek egy fázisban. 1. Szimbiózis(S): Mi a fontos. szerelem időszaka hangsúly az azonosságon feltétel nélküli elfogadás gondolati eggyéválás Fontos, jó időszak Probléma: hosszú távon kell az önazonosság.

10 1/a S-S: szimbiózisba ragadnak be
Jelige egyek vagyunk! Különbségeket igyekeznek eltüntetni. Elhagyástól való félelem Nehezen viseli a szeparációt Nem kérnek segítséget S-S ben Nincs szex 2 ember kell Eredeti családban összemosódást, veszteséget feltételeznek. 1/b Ellenséges függő: Jelige se veled se nélküled Bekebelezéstől és elvesztéstől is fél Kapcsolati minta  megmentő, megmentett.

11 2. Leválás, differeciálódás (D) ÉN a fontos
Feladat a különbségek tolerálása vita 2/a S-D: Stávolság csökkentése Dautonómiát szeretne Jellemző: illúzió veszteség, féltékenység Háttérben veszteség van. Ter: autonómia fontosságának hangs. 2/b D-D: a másik véleményének elfogadása vélemények egyeztetése

12 3. Gyakorlás (P) Ők a fontos
Kifelé fordulás, mások hangsúlya, véleménye mások megítélése 3/a S-P jelige: Ne hagyj el! Hagyjál békén! S: elhagyástól való félelem, féltékenység, veszekedés P: makacs, türelmetlen, empátia hiánya Válás veszélye fenyeget. Ter: határok lazítása, közös alapok hangsúlyozása

13 4. Újraközeledés (R): Te fontos
Kapcsolathoz újra visszatérnek, fontos a másik véleménye. Egyensúly az én és te között. 4/a P-R féllábbal kint- féllábbal bent R: újraközeledést szeretne, behívja a másikat a betegséggel. 4/b R-R: újra megtalálják egymást jövőkép a kapcsolatról. 5. Érett kapcsolat: határok-intimitás szabályozása közelség- távolság jól működik

14 Családi életciklusok 1. Párrá válás: a. érzelmi leválás a szülőktől
b. önálló identitás c. intimitás elköteleződés 2. Kettőből három: elemi őskapcsolat érzései aktivizálódnak, férj szerepe

15 3. Kisgyermek, isk. gy. a családban (apa lány ödipusz fixáció
3. Kisgyermek, isk. gy. a családban (apa lány ödipusz fixáció. Helyzet regenerálása. 4. Pár kamasz gy.-el 4 éves szakadék. Kötés: ösztön színt: regressziós igény én színt:kognitív szinten bírálják felül a gy.-et. felettes szint: bűntudat Kitaszítás: zárcsere Delegáció: a szülő vágyainak beteljesítése.

16 5. Üres fészek: Mérleghinta gy. szülő között
6. Élet alkonya: inaktív időszak kiszolgáltatottságtól való félelem. 7. Pár egyik tagja meghal gyász.

17 Technikák GenogramÁbrák Gyurma Réka esete
Szobor Magatartás zav. család Levél Gyász Gy. elvesztése Videó Célja, alkalmazása


Letölteni ppt "Család Rokszin Mónika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések