Fegyelmezés Rokszin Mónika
A gyermek, fiatal felnőtt emberi méltóságát még a legszélsőségesebb esetben is tiszteletben kell tartani tehát a gyereket tilos: - megütni, fizikailag bántalmazni - érzelmileg bántalmazni - megfélemlíteni - sértő kifejezésekkel illetni - indulatosan szólni v. ellátni - megszégyeníteni - büntetésből bezárni - élelmezést megvonni büntetésből.
Hatékony fegyelmezéshez szükséges: Türelem Határozottság Nyitottság Barátságosság és határozottság Jó kommunikáció Fejlődés ismerte (életkori krízisek) Őszinteség, törődés Önbizalom Távolságtartás Következetesség
Hatékony fegyelmezés módszerei: Modellt nyújtunk (vis.modell) Környezet megváltoztatása Nem veszünk a dolgokról tudomást Megfelelő betartható szabályokat állítunk fel A gyermek kimenőjének rendszerét változtatjuk meg. Engedélyezzük a kockázatvállalást Meghallgatjuk a gyereket
Kérdezzünk Bíztassunk Bizonyos helyzetben adott tevékenységet megtiltunk Tevékenységeket megváltoztatunk A gyermek számára stresszt okozó helyzetet kerüljük A gyermek tevékenységeit megtervezzük Önbizalmat erősítünk Probléma megoldásban segítünk
Jó kommunikáció Vis.-el kapcsolatos elvárásokat előre közöljük Alkalmat adunk, hogy tanuljon saját hibájából Megfelelő vis. dicsérjük Változásra felkészítjük Bátorítjuk, hogy állítson fel maga szabályt
Fegyelmezésnél figyelembe kell venni: A kezelni kívánt viselkedést Belőlünk kiváltott érzéseket Gyerek egyediségét, sajátos szükségleteit Viselkedést kiváltó motivációt A viselkedés színhelyét, jelenlevőket Gyerekkel való kapcsolatukat
+ kudarcok okai: gy. Szem. egyéni életút önhibáztatás elkerülése
Köszönöm a figyelmet!!!