6.25. Szállodák eredménygazdálkodása „Jövedelmezőség”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Zrufkó Viktória Turizmus- vendéglátás, Levelező tagozat
Advertisements

Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda – termék - tevékenységek”
Házi dolgozat fejezetei
Megvalósíthatósági Terv ellenőrző kérdései
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A szállástevékenység költség tervezése
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
2.7. Piaci gazdálkodás tevékenységei a szálláshely szolgáltatásban
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
EREDMÉNYKIMUTATÁS.
F ARKASVÁR KONFERENCIA ÉS SPORTHOTEL * * Puskás Kata-Rácz Imre-Támba Judit.
Bachelor Master Dr. Juhász László PhD.
„Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban” – Értékesítés -
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban
Idegenforgalmi statisztika
12. Vagyongazdálkodás „Vagyon”
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Készítette / Author: Tuska Katalin
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Költségtani gyakorló feladatok
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Szállodagazdálkodás és vezetés I
A szállodai létszám meghatározása
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
7.29. Kontroling gyakorlata a szállodában „Kontrolling”
1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Minőség a szállodákban”
Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai
Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Fejlesztések a szállodaiparban”
Dr. L. Juhasz PhD 1 Szállodagazdálkodás és vezetés I. gyakorlat 7 Október 30 Alap tábla elkészítése 14 oszlop fejléc 4 sor nap * szoba = eladható szoba.
A MÁV Zrt. beszámolási gyakorlatának korszerűsítése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Pénzügyi intézmények kontrollingja
6.21. Szállodai vendéglátás „Hotel F&B gazdálkodás”
Termelésmenedzsment Production Management
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Előadás Szerda – A. III. 240 Hallgató Előadás Szerda
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
IV. Terjeszkedés 2..
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Utazás Kiállítás 2013 Szállodahatékonyság CSORDÁS IMRE Ügyvezető igazgató Accent Hotel Management Kft.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
A termelés költségei.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
A termelés költségei.
Vállalkozásmenedzsment I.
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Az üzletek operatív működtetése
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Humán-controlling.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Előadás másolata:

6.25. Szállodák eredménygazdálkodása „Jövedelmezőség”   1.Eredménygazdálkodás elmélete „Gazdálkodás elmélet” 2. Eredménygazdálkodás „Eredménygazdálkodás” 3. Költségcsökkentés vezetői döntései „Költségcsökkentés” 4. Költséggazdálkodás prioritása „Prioritás” 5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” 6. Inspiráció „CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Számszaki feladatok” 8. Ellenőrző kérdések „Önellenőrzés” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

1. Eredménygazdálkodás elmélete „Gazdálkodás elmélet” Eredményesség javítása a jövedelmezőségi gazdálkodás Bevétel-gazdálkodással, volumenelemzéssel kezdjük a feladatot Költségcsökkentés képességének bizonyítása vezetői orientáció   1.1. Jövedelmezőségi gazdálkodás relevancia elmélete Tevékenységek gazdálkodási szintje Részlegek és üzletek Eredményszintek Eredménycsoportok 1.2. Akció tervek 1.2.1. Akciótervek céljai 1.2.2. Akcióterv felhasználása Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

2. Eredménygazdálkodás „Eredménygazdálkodás” 2.1.Termelékenység Bevétel, eltérő szintek Létszám Brenchmark, tevékenységek 2.2. Hatékonyság Eredmény, eltérő szintek Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

3. Költségcsökkentés vezetői döntései „Költségcsökkentés” 3.1. Személyi ráfordítások Tevékenységek és szolgáltatások 3.2. Anyag és anyagi jellegű szolgáltatások Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

4. Költséggazdálkodás prioritása „Prioritás” 4.1. Költséggazdálkodás prioritás elmélete Meghatározó (releváns) javulás érdekében, mindig a legnagyobb (prior) költségeket érdemes elemezni. 4.1.1. Szolgáltatások, tevékenységek volumenének számbavétele 4.2. Költségfajták elemzése 4.2.1. Költségszint elemzése 4.2.2. Költséghely elemzése 4.2.3. Költségösszetétel elemzése 4.3. Költséggazdálkodás eszközei 4.3.1. Tervezés 4.3.2. Normatívák használata 4.3.4. Kontroling 4.3.5. Elemzés 4.3.6. Folyamatszabályozás 4.3.7. Érvényesítés, utalványozás 4.3.8. Analitikus nyilvántartás 4.3.9. Főkönyvi elszámolás 4.3.10. Informatikai rendszer kialakítása Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” Bevételek 5.1. Eladás közvetlen költségei 5.1.1. Árrés 5.1.2. Személyi költségek 5.1.3. Elsődleges költség 5.1.4. Anyagi költségek 5.1.5. Bruttó üzemeltetési eredmény – GOP 5.1.6. Egyéb ráfordítások 5.1.7. Nettóüzemeltetés eredmény Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” 5.2. Akciótervek gazdálkodási példák 5.2.1. Élőmunka gazdálkodás koncepció Azonosságok, Szobaszám, Kategória Eltérések, Tulajdonosi kör,Tevékenységek Összegzés 5.2.2. Élőmunka igény összehasonlítása Tulajdonosi kör, Tevékenységek Értékesítés, Vendéglátás 5.2.3. Eredmény-kimutatás 5.2.4. Szállodai vendéglátás eredményszint 5.2.5. Jövedelemteremtő képesség Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

6.1. Mi határozza meg a szálloda eredményességet 6. Inspiráció „CBL” 6.1. Mi határozza meg a szálloda eredményességet 6.2. Elvárások a szállodagazdálkodásban Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Számszaki feladatok” 7.1. Számszaki feladatok megoldása 7.1.1. Szobakiadás szakmai mutatószámai 7.1.2. Élőmunka gazdálkodás mutatószámai 7.1.3. Kapacitás mutatószámai forintban és százalékban, 7.1.4. Egy kiadott szobára jutó szakmai mutatószámok, 7.1.5. Egy vendégéjszakára jutó, 7.1.6. Egy kiadható szobára jutó szakmai mutatószámok, 7.1.7. Egy épített szobára jutó mutatószámok, 7.2. Vendéglátás mutatószámai 7.2.1. vendéglátás szakmai mutatószámok 7.2.2. Egy étkezésre jutó 7.3. Típustevékenységek 7.3.1. Szakmai mutatószámok, 7.3.2. Egy szolgáltatásra jutó, Virtuális szálloda eredmény kimutatási adatainak felhasználásával Indikátorok értékelése 10 mutatószám és 2 akcióterv Szimulációk Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

8. Ellenőrző kérdések „Önellenőrzés” 1. Mutassa be a szállodai eredménygazdálkodás elméletét, példákkal 2. Mutassa be a szállodai piaci, humán és a gazdasági céloktól való eltérés korrigálását konkrét akció terv alkalmazásával 3. Ismertesse a szállodák termelékenységének és bevételének növelési lehetőségeit konkrét példákkal 4. Mutassa be a szállodák hatékonyságának növelési lehetőségeit konkrét példákkal 5. Mutassa be a szállodák költséggazdálkodási elméletét 6. Ismertesse a költségcsökkentés gyakorlati lépéseit példákkal 7. Mutassa be és indokolja a válságkezelés első lépéseit 8. Ismertesse a szállodák eredmény és költség szintjeinek szakmai átlagait Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Kérdések Köszönöm Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Jövedelemgazdálkodás elmélete bevételvolumen és ár Tevékenységek szolgáltatás - bevétel - költség eredményesség, hasznosság fenntarthatóság és vezetői felelősség Részleg és üzletek Bevétel – költség – eredmény változások alakulása Eredménylépcsők szállodán belüli eredmény pozíció változási trendje Eredmény fajták nagyság, átlag elemzése vezetői döntések hatásai Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

növelése Szállodák jövedelem gazdálkodása termelékenység hatékonyság bevétel / létszám eredmény / létszám egy fő szolgáltatási bevétele egy főre jutó eredmény növelése Piaci és bevételgazdálkodás Élőmunka gazdálkodás Költséggazdálkodás Eredménygazdálkodás élőmunka (létszám) – holtmunka (eszköz) Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

hozzáadott értékű vezetés Szállodák eredményessége termelékenység - hatékonyság állandó figyelés – kontrolálni és elemezni a szinteket és trendeket (egyedi vagy trend) hozzáadott értékű vezetés napi rendszeres finomítás élőmunka igényes szolgáltatások megfeleltetése a kínálatnak (kell - nem kell) ágytakaró szép de szobaasszony igényes, jött az ágyöv (mutatós és praktikus) kávé és tea főző a szobában jó, mert drink bár munkaigényes de bevétel csökkenés tevékenység, feladat, munkakör elemzés, kereszt munkakörök (lánc?) tréning a munkatársak színvonalának fejlesztése (minőség) Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Költség csökkentés vezetői döntései prioritás elmélet Költségszint Költséghely Költség csoport Szint a bevételhez viszony Tevékenység, Részleg, üzlet F&B személyi Szállás személyi vizsgálatok Tevékenységek – szolgáltatások – részlegek - üzletek - szegmensek - kapacitások - volumenek költségszintjei a saját bevételhez és megoszlás az összes költséghez, bevételek az összeshez valós érték nagyság alapján besoroljuk változások – eltérések hatásainak nagysága releváns tényezők a döntéshez - bevételelemzés az első Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Személyi költségcsökkentés vezetői döntései Személyi költségek Munka Tőrvény könyve betartása javallott munkatársak megbecsülése és ellenőrzések Munkaidő kihasználás Szabadságterv Munkaidő beosztás Előrejelzés Folyamatszervezés Egységesítés, finomítás Létszámgazdálkodás Létszámcsökkentés Olcsóbb munkaerők Információs technológia Modern gépek és programok kölcsönzés közvetítés alvállalkozói ok - okozat Motivációs rendszer Prémiumok Szociális juttatások Egyéb tevékenységek - szolgáltatások felülvizsgálata bevétel és élőmunka elhagyható – átszervezhető – átprofilozható – fejlesztendő Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Anyagi költségcsökkentés vezetői döntései Anyag - közvetített szolgáltatás - működtetési költségek kedvezőbb beszerzések Éttermi nyersanyag összetétel Energia bekészítések tisztítószerek eszközpótlások segédanyagok anyagok szolgáltatási szerződések Karbantartás Mosatás ablaktisztítás növényápolás bogárirtás kommunikáció vezetői információs rendszer jelentések elemzések ellenőrzések éves leltárak Formalizált napi és havi kontrolling normák elvárások ésszerű takarékosság energia - karbantartás fogyóeszköz - tisztítószer Állandó és változó költségek Bevételvolumen Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Válság menedzsment első hét lépése Régió szintű keresletcsökkenés esetén alkalmazható vezetői döntések Élőmunka gazdálkodás (Mtk. Betartásával) 1. Munkaidő szervezés 2. Létszámgazdálkodás 3. Személyi költségek csökkentése Piaci-gazdálkodás 4. Speciális akciós árak kialakítása ( nem árcsökkentés) 5. Új termékek bevezetése promócióival (innováció, fejlesztés) 6. Szolgáltatások csökkentése (terméket nem színvonalat) Jövedelmezőségi gazdálkodás 7. Költségcsökkentési akciók (diszkrecionális költségek) Eszköz és Pénzgazdálkodás Eszközpótlások, beruházások, likviditás, hitel, pénzeszköz biztosítása Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Költség csökkentés vezetői döntései relevancia - prioritás egyedi % nagyság, érték (600 m Ft szálloda nettóbevétele 13 % Étterem személyi 75 / 600 13 % Éttermi anyag 79 / 600 4 % Karbantartás működtetés 25 / 600 9 % szállás személyi 51 / 600 8 % Energia 50 / 600 Prioritás 1 Szállás személyi Vendéglátás személyi Prioritás 2 Vendéglátás anyagfelhasználás Energia Karbantartás működtetési tevékenységek költségszintjei összes bevétel % Igazgatás 31/600= 5%, de csak 5 fő egy-egy munkakörben étterem, szállás 10-12 fő egy-egy munkakörben Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Szállodák jövedelem gazdálkodása a gyakorlatban A hallgatók végigvezetik, hogy a döntés milyen hatással van a GOP összegére és százalékos szintjére. - A foglalásoknál korábbi beérkezéseket definitívnek, végérvényesnek vesszük, és ezért csökkentjük a csoportos turista szegmens árakat 15%-kal. - A szegmens összetételt megváltoztatjuk, növeljük az egyéni turista szegmensben eladott szobákat a csoportos üzleti szegmens terhére. A válság hatására kevesebb rendezvény van, és ezért változik az összetétel. A csoportos üzleti szegmens eladott szobái 30%-kal csökkennek az árak változása nélkül. - Olcsóbb és kisebb 25 grammos szappant használunk valamint a WC papír beszerzési ára is csökkent, ezzel a bekészítés értékét 15%-kal csökkentjük, minden egyéb feltétel változatlan. Az értékesítés létszámát egy fővel növeljük. A szobaasszonyi létszámot 5%-kal csökkentjük. A reggeli nyersanyag értékét 10%-kal csökkentjük. A reggeli elszámolási árát 10%-kal növeljük. A felszolgálók számát 3%-kal csökkentjük. A fogyóeszköz értékét 10%-kal csökkentjük. Az energia költség 25%-kal emelkedik a volumen változása nélkül. Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

„Szálloda jövedelem gazdálkodás relevancia elmélete” A szállodavezetés a piac, a bevétel és költséggazdálkodásban is alkalmazza a prioritás elméletét. Prioritások meghatározása a rangsorolás. Ezt ez elv az alapja a vendég szegmentációnak és a specializációnak is. A vendégszegmensek 20 százaléka adja a bevétel 80 százalékát. A partnerek 20 százaléka adja a bevétel 80 százalékát. A létező problémák 20 százaléka okozza a vendégpanaszok 80 százalékát. A partnerek 20%-a kulcspartner ők, rendelik a bevétel 80 százalékát. Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

„Szállodai költségcsökkentés vezetői döntései” - Jövedelemgazdálkodás része a piac és bevétel gazdálkodás. * Költséggazdálkodási döntés csak a kapacitások ismertében. - Személyi költségek az elsődleges csökkentési területek relevanciájuk, csoport nagyságuk miatt. *A Munka Tőrvény könyve betartása mindig javasolt, munkaerő megbecsülése miatt. * Szervezéssel kell először javítani a munkaidő kihasználáson. * A létszámcsökkentés és olcsóbb munkaerő alkalmazása. * munkaerő kölcsönzése is költségcsökkentési döntés indokolt esetben. * A motiváláson belül a prémium rendszer szigorítása. * A szociális juttatások visszafogása, felfüggesztése. * Számítógépesítéssel is csökkenthetők a személyi költségek. - Anyag, közvetített szolgáltatás és anyagi szolgáltatások költségei. * kedvezőbb beszerzési feltételek kialakítása. * szolgáltatási szerződések újratárgyalása kedvezőbb pozíciók elérésére. A tevékenységek, szolgáltatások és üzletek felülvizsgálata és elemzése alapján is hozhatunk költségcsökkentési vezetői döntéseket ezek csökkentésére vagy fejlesztésére. Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Szakmai eredmény kimutatás vezetői eszközként való használata felelősségi vezetési szervezeti egység vezetője terv számok alapján felel az eredményért prémium feladat szervezeti felépítés tevékenységek üzletek részlegek beszámoltatási szervezeti egység vezetője közvetlen eredmény Általános költségek funkcionális vezetők Szállodaigazgató GOP rendszerek szervezeti egység vezetője terv számok alapján irányít eltérésről beszámol értékelés tervezési éves terv szakaszok harmónia Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai Statisztikai mutatószámok - átlagok Megoszlási viszonyszámok - százalékok Eredményszint mutatók Szakmai mutatószámok Vezetési eszközök tervezéshez, beszámoláshoz, számonkéréshez, elemzéshez szervezeti egységek felelősségi rendszeréhez Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

VENDÉG Szakmai mutatószámok vizsgált tényező bevétel szállás vendéglátás kiemelt típus egyéb tevékenységek közvetlen eredménye bruttó üzemeltetési eredmény GOP nettó üzemeltetési eredmény NOP vizsgált tényező Eladott szoba Eladható szoba Vendégéjszaka Eladott étkezések Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Köszönöm ! Kérdés ? Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet