Bevezetés a nonprofit szervezetek alapításába, gazdálkodásába

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Civil partnerség – Szabolcs – Szatmár – Bereg megyében
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Civil szervezetek Magyarországon
Civil szerepek és civil szereplők Salgótarján, január 29.
Civil szerepek és civil szereplők
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az ÚMVP intézményrendszere
Bevezetés a nonprofit szervezetek gazdálkodásába
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Sikeres pályázás az EU-ban - Pályázatírói Információs Nap (2009. április 28., Budapest) NCA-NK-08-D-P-0053 Forrásteremtés Együtt a Munkaerőpiac Fejlesztéséért.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” NCA-ÖNSZ-08-C-0070 Forrásteremtés Együtt a Munkaerőpiac Fejlesztéséért Alapítvány Május
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
a Nemzeti Együttműködési Alap
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
 Egyszerűsödnek és jobban igazodnak a civil szervezetek működési sajátosságaihoz a megszüntetés, illetve az átalakulás szabályai  Egyszerűbb lesz a.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
NEA-16-M pályázatok. Közösségi környezet kollégium kulturális tevékenység, közművelődés, tudomány és kutatás, hagyományápolás, audio- és telekommunikáció,
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Bevezetés a nonprofit szervezetek alapításába, gazdálkodásába Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja Egyesület

Nonprofit szektor definiálása A nonprofit szektor politikai szempontból az állam és a polgári (civil) társadalom összefüggésében helyezhető el, gazdasági szempontból pedig a haszonérdekelt/nem haszonérdekelt szektorra való felosztásban. Így alakult ki a nonprofit , illetve nem kormányzati megjelölés.

A nonprofit szektor jogi és statisztikai fogalmának kapcsolata

Jellemzői: a kormánytól való függetlenség, a magánszektor része intézményesültség, önálló jogi személyiség (elkülönülés az informális szektortól) önkéntesség, öntevékenység, jótékonyság, civil kezdeményezés Összeférhetetlenség és érintettség elkerülése (a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. Törvény alapján)

A nonprofit szervezetek szerepe: a.  társadalmi a demokrácia intézményei, megjelenítik az autonóm , szabad cselekvés jogát, a civil társadalmi törekvéseket és a pluralizmust b. gazdasági: a piacgazdaságok tökéletesítésének eszköze, mérhető gazdasági teljesítményt hoznak létre, megjelennek mint foglalkoztatók és a redisztribuciók fontos intézményei az állami elvárások és a piaci igének összehangolása

A nonprofit szervezetek szerepe II. Politikai: a hatalmi döntések befolyásolói, kontrolljai jól működő társadalmakban számottevő aktorok (az állampolgári részvétel szervezeti kereteit hozza létre)

Nonprofit szervezetek lehetnek: adományozó (zömmel alapítványok, közalapítványok) adománygyűjtő ( alapvetően alapítványok) szolgáltatásokat nyújtó (alapítványok, egyesületek, közhasznú társaságok) érdekvédelmi szervezetek (egyesületek, köztestületek) felhalmozási célú, önsegélyező jellegű (főként egyesületek) társadalmi érintkezést szolgáló (alapítványok, egyesületek)

1. tábla A nonprofit szektor elemzéséhez használt főbb formális statisztikai ismérvek Jogi forma Tevékenység Hatókör Településtípus Bevételnagyság Alapítványok - (magán)alapítvány - közalapítvány Társas nonprofit szervezetek - egyesület - köztestület - szakszervezet - szakmai, munkálta- tói érdekképviselet - közhasznú társaság - nonprofit intézmény (- politikai párt, - egyház, - önkéntes biztosítópénztár) - kultúra - vallás - sport - szabadidő, hobbi - oktatás - kutatás - egészségügy - szociális ellátás - polgárvédelem, tűzoltás - környezetvédelem - településfejlesztés - gazdaságfejlesztés - jogvédelem - közbiztonság védelme - többcélú adományosztás, nonprofit szövetségek - nemzetközi kapcsolatok - szakmai, gazdasági érdekképviselet - politika - egy intézmény támogatása, konkrét cél elérése - kisebb lakó-, munkahelyi körzet - egy település - több település - egy megye - több megye - régió - Magyarország - több ország, nemzetközi - főváros - megyeszékhely - egyéb város - község - 50 ezer Ft alatt - 50 ezer–500 ezer Ft - 500 ezer–5 millió Ft - 5 millió(–-50 millió Ft - 50 millió) Ft felett

A nonprofit szektor jogi szabályozásának legfontosabb elemei: Egyesület Köztestület Alapítvány Közalapítvány Közhasznú társaság Alapítók Jogi és magánsze-mélyek Törvény Jogi és magánsze-mélyek, kivéve az országgyűlés, kormány, helyi önkormányzatok Országgyűlés, kormány, helyi önkormányzatok Jogi és magánszemélyek Csatlakozás lehetősége, tagság Belépés önkéntes, befogadás az alapszabály szerint Törvényben előírt kötelező tagság vagy önkéntes belépés A csatlakozás önkéntes, elfogadása alapító okirat szerint Társasági jog szerint Cél, alaptevékeny-ség Alapszabályban meghatározott cél Tagsághoz kapcsolódó közfeladat Alapító okiratban meghatározott célok Jogszabály alapján állami vagy önkormányzati feladat A társadalom közös szükséglete kielégítése Gazdasági tevékenység lehetősége Csak kiegészítő tevékenységként Az alapító törvénynek megfelelő Elsődleges tevékenység Jogi személyiség megszerzése Bírósági bejegyzés Bírósági bejegyzés és hivatalos közzététel Cégbírósági bejegyzés Törvényességi felügyelet Ügyészség Az alapító törvényben megjelölt hatóság Ügyészség és Állami Szám-vevőszék Cégbíróság A vagyon sorsa megszűnés után Alapszabály rendelkezése, vezetőség döntése szerint, azok hiányában közérdekű célra Alapító törvény szerint Alapító okirat rendelkezése, bírósági döntés alapján hasonló célú alapítványba Az alapító döntése szerint A gazdasági társaságokról szóló törvény szerint Megszüntetés Feloszlás, egyesülés, feloszlatás útján Törvénnyel Alapító okiratban meghatározott cél megvalósul, idő eltelik, feltétel bekövetkezik, ill. megszüntetés egyesítés útján Közfeladat-ellátása iránti igény megszűnt, vagy más módon hatékonyabban kielégíthető

Nonprofit szervezet alapítása Jogszabályi háttér 1989. évi II. törvény az egyesülési jogról 6/1989. (VI. 8.) IM rendelet a társadalmi szervezetek nyilvántartásának ügyviteli szabályairól 12/1990. (VI. 13.) IM rendelet, az alapítványok nyilvántartásának ügyviteli szabályairól 114/1992. (VII. 23.) Korm. Rendelet a társadalmi szervezetek gazdálkodó tevékenységéről 115/1992. (VII. 23.) Korm. Rendelet az alapítványok gazdálkodási rendjéről 1997. évi CLVI. Törvény a közhasznú szervezetekről 2005. évi LXXXVIII. Törvény, a közérdekű önkéntes tevékenységről

A nonprofit szervezetek gazdálkodását befolyásoló főbb jogszabályok A mindenkor hatályos adótörvények A számviteli törvény A 114/1992. Kormányrendelet a társadalmi szervezetek gazdálkodásáról A 115/1992. Kormányrendelet az alapítványok gazdálkodásáról A 8/1996. Kormányrendelet a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek éves beszámoló készítésének és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól 1996. évi CXXVI. és az 1997. Évi CXXIX. A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvények Az 1997. évi CLVI. törvény a gazdálkodás alapelveit és szabályait rögzíti a nonprofit szervezeteknél

Alapítványok működése Teendők az alapítvány bírósági bejegyzését követően Alapítványok esetében a gazdasági társaságokkal kapcsolatos egyablakos ügyintézés nem alkalmazható, így az alapítvány bírósági bejegyzését követően az APEH-től adószám igénylése, illetve a KSH-tól statisztikai számjel igénylése külön eljárásban kezdeményezendő. Az alapítvány kezelő szerve, a kuratórium Az alapítvány képviseletét a kezelő szerv látja, amelyet az alapító hoz létre vagy jelöli (kuratórium). A kezelő szervben az alapító nem gyakorolhat meghatározó befolyást. Az alapítvány kezelő szervének alapító okiratban történő létrehozása esetén meg kell határozni annak összetételét, illetve a képviseletre jogosult személyt, vagy személyeket, az utóbbi esetben a képviselet módját is. Az alapítót megillető jogok gyakorlására – akár feltételhez kötötten – az alapító más személyt is kijelölhet. Az alapítvány vagyona, gazdálkodása Az alapítvány vagyonának nyílt alapítvány alapítása esetén elegendő annak megfelelnie, hogy az elegendő legyen a tevékenysége megkezdéséhez. Az alapítvány vagyonával önállóan gazdálkodik. Az alapítvány módosítása Az alapító az alapítvány nevének, céljának és vagyonának sértetlenül hagyása esetén az alapító okiratot módosíthatja a nyilvántartásba vételre irányadó szabályok alkalmazása mellett.

A működés dokumentumai Alapszabály, alapító okirat Aláírási címpéldány (közjegyzőnél) Jegyzőkönyv, jelenléti, határozatok könyve Szigorú számadású nyomtatványok: kiadási, bevételi pénztárbizonylat, kiküldetési rendelvény, számlatömb), nyilvántartó lap Köztartozásmentes adózói adatbázis

Forrásteremtés I. Az Európai Szociális Alap (ESZA) A finanszírozás a tagállamokon keresztül történik Az ESZA-projektek kedvezményezettei : a foglalkoztatás és a társadalmi integráció területén működő közigazgatási szervek, nem kormányzati szervezetek (NGO-k) és szociális partnerek. Hazai pályázatkezelő szervezet: ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. I. A Társaság részt vállal a foglalkoztatási, szociális, felnőttképzési, szakképzési, esélyegyenlőségi, kábítószer-prevenciós, valamint a civil szektor fejlesztését célzó pályázatok megvalósításában: Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Társadalmi Megújulás (TÁMOP) Társadalmi Infrastruktúra (TIOP) Közép Magyarországi Operatív Programokban (KMOP) Kizárólag hazai forrásból finanszírozott pályázatok Nemzeti Civil Alapprogram Gyermek és Ifjúsági Alapprogram Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) pályázatai

ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. II.

Nemzeti Civil Alapprogram 2003. évi L törvényben jött létre Cél: a civil szervezetek pályázati támogatások útján történő támogatásával működésük megerősítése, a civil szektor fejlődésének elősegítése. Az Alapprogramból támogatásban részesülhetnek mindazok a Magyarországon nyilvántartásba vett alapítványok és társadalmi szervezetek, amelyek legalább egy éve ténylegesen működnek. A támogatási összegek felosztásáról a civil szervezetek képviselői közül választott kollégiumok döntenek. 2004-2006 27 000 pályázat 19 milliárd Ft 2007 16 180 pályázat  6,87 milliárd Ft 2008 15 089 pályázat 6,87 milliárd Ft 2009 17 874 pályázat 7,7 milliárd Ft

NCA pályázatok (2010) I. Kutatások elkészítésének támogatása Civil szervezetek kapacitásfejlesztésének, képzésének támogatása Civil szervezetek működésének támogatása Magyarországi civil szervezetek külföldi és nemzetközi szervezetekkel való együttműködésének, tapasztalatcseréjének támogatása Civil együttműködések, és egyéb hálózati rendszerek létrehozásának és működtetésének támogatása Civil szervezetek belföldi döntéshozó, tanácsadó és szakértői testületekben történő részvételének támogatása Civil szervezetek működését, fejlődését segítő szolgáltatások támogatása Információs és kommunikációs hálózatépítés, informatikai szolgáltatások, együttműködésben megvalósuló (ágazati) tematikus honlapok létrejöttének támogatása

NCA pályázatok (2010) II. Érdekképviseleti célú civil együttműködések támogatása, a civil kontroll erősítésének támogatása Társadalmi kohéziót erősítő programok támogatása Civil szervezetek bemutatkozására szolgáló nyomtatott vagy audiovizuális kiadvány létrehozásának támogatása Civil szervezetek helyi társadalmat segítő tevékenységének támogatása Nyomtatott vagy elektronikus kiadvány vagy sajtótermék létrehozásának és fejlesztésének támogatása Civil szervezetek 2010. évi személyi jövedelemadó bevalláshoz kapcsolódó megyei vagy országos szintű kampánya kidolgozásának és megvalósításának támogatása

Egyéb civil pályázatok Norvég Civil Támogatási Alap (alapvetően 4 témakör: környezetvédelem és fenntartható fejlődés; civil szervezetek kapacitásfejlesztése;  szociális kohézió, gyermek- és egészségvédelem; kulturális örökség védelem. Nemzeti Kulturális Alap (kultúra témakörei: fotózás, képzőművészet, mozgókép, régészet, építészet stb.) Ökotárs (környezetvédelem téma) Minisztériumi pályázatok (pl. zöld forrás) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pályázatai, EU társfinanszírozott (Operatív programok) Magáncégek pályázatai (pl. MOL, ING) Országos Foglalkoztatási Közalapítvány pályázatok (OFA) Közvetlen EU-s pályázatok (pl. Active Citizens for Europe)

Pályázatírási gyakorlat A Pályázati kiírás A pályázati kiírás legfontosabb elemei: Pályázat célja Rendelkezésre álló forrás mértéke, megpályázható összeg minimuma-maximuma, forrásintenzitás Támogatottak köre Ki nem részesülhet támogatásban A pályázat kötelező elemei (Mit kell benyújtani?) Támogatási időszak Támogatható kiadások (anyag, szolgáltatás, tárgyi eszköz, foglalkoztatási költségek) és a kiadások aránya A benyújtás módja (elektronikus, papiros, vegyes), határideje, hiánypótlás, döntés ideje Szerződéskötés részletei Támogatás folyósítása (elő-, utófinanszírozott, vegyes) Támogatás elszámolása, ellenőrzés

Elbírálás szempontjai A szervezet céljainak és tevékenységének összhangja (0-5 pont) A szervezet tevékenységének hasznossága, hatása (0-5 pont) A szervezet társadalmi aktivitása, tárgyévi tervei (0-5 pont) A szervezet fenntarthatósága, forrásteremtése (0-5 pont) A kért támogatás arányban és összhangban áll-e a pályázó megfogalmazott szükségleteivel (0-5 pont) Esélyegyenlőség (0-2 pont) A szervezet működésének, gazdálkodásának célja és jogszerűsége (0-5 pont)

Pályázatírás a gyakorlatban: az NCA működési pályázat Szöveges rész: A pályázó szervezet előző évi (2009.) tevékenységének rövid bemutatása különös tekintettel a Tanács által elfogadott támogatási elvekre. (megvalósított programok, működtetett szolgáltatások, azok kommunikációja, szervezeti menedzsment, szervezet adminisztratív háttere, meglévő infrastruktúra, szervezet együttműködései, szolgáltatásokat igénybe vevők köre). (max. 3000 karakter) A pályázó szervezet támogatási időszakra vonatkozó terveinek rövid bemutatása (max. 1500 karakter) Az igényelt támogatás céljának pontos leírása. (Az igényelt támogatás összhangja a pályázó tevékenységével, a pályázatban megfogalmazott szükségleteivel) (max. 1500 karakter)