Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz) 8.00 – 9.30 IV. előadó
Kereskedelmi szálláshely szolgáltatás a turizmusban Szállodai gazdálkodás és vezetés Kereskedelmi szálláshely szolgáltatás a turizmusban A turizmus alanyai
Szálláshelyszolgáltatás helye a turizmusban Belső környezet hatása az ország szállodaiparára érvényesül Turizmus intézményei Turizmus alanyai települések állami szervezetek civil szervezetek vállalkozások Makroszinten turista Utaztatásban utas Szálláshelyen vendég Turizmusra jellemző Alapszolgáltatást nyújtó Turizmushoz kapcsolódó szolgáltatást nyújtó Motiváció Trendek Mutatószámok Vendégismeret Szegmensek Szokások Költések Szállás Vendéglátás Közlekedés Kulturális szolgáltatások Utazásszervezés kereskedelmiszálláshely
Vendég szálláshely igénybevételekor regisztrált turista. Turizmus alanyai Látogató / utazó minden olyan személy, aki valamilyen okból és célból, egy évnél nem hosszabb időre szokásos lakókörnyezetén kívül tartózkodik. A látogatók állandó lakhelye alapján megkülönböztethetők belföldi és külföldi látogatók. A látogatók összessége az utasforgalomnak, illetve ennek szinonimájaként idegenforgalomnak. Turizmus olyan személyek tevékenységei, akik saját, szokásos környezetükből más helyre utaznak A tartózkodás ideje alapján Egynapos látogatók, akik a felkeresett helyen 24 óránál kevesebbet töltenek, tehát nem éjszakáznak, többnapos látogatók más néven turisták. a látogatók azon csoportja, akik legalább 24 órát, azaz egy éjszakát szokásos lakóhelyén kívül tölt, és utazásának célja nem jövedelemszerzés (3 éjszaka „rövid”) és (4 vagy több éjjel „tartós”) Kirándulók is egynapos utazók. Utazási céljuk lehet turisztikai jellegű (pl. városnézés, természetjárás, egészségmegőrzés) és nem turisztikai jellegű (pl. vásárlás, munkavégzés, tanulás). Vendég szálláshely igénybevételekor regisztrált turista. Átutazó azon látogató, aki átutazik az országon, 24 óránál kevesebbet tartózkodik az adott területen, országban vagy régióban és az oda történő belépés, illetve kilépés helye általában eltér. Nem turisztikai célok külföldieknél átutazás, bevásárlás, tanulás, munkavégzés, napi ingázás, illetve munkába járás és egyéb célok. Nem turisztikai célok magyarok esetében: vásárlás, tanulás, külföldi munkavégzés, gyógykezeltetés és az egyéb célok.
Turizmus alanyai Motiváció szerint Turisztikai utazási célok (motivációk) Szabadidős turizmus üdülés; körutazás; városnézés; természetjárás; rokon, barát, ismerős meglátogatása; gyógykezelés, egészségmegőrzés; kulturális és sportrendezvény meglátogatása; vadászat; vallási cél Üzleti turizmus konferencia, kongresszus; üzleti út, kiállítás, vásár.
Nemzetiség szerint szálloda Turizmus alanyai Nemzetiség szerint szálloda Belföld fejlődik Belföld 7 év 3 pont 1 év 2 pont Belföld +47, +11 külföld +21, +4 Belföld + 4 külföld - 4 Összes +30% Német -8 pont 300 e -12 % EU Összes 53 Külföld 85 EU - 5 pont EU kívűl 15 %
Turizmus alanyai Magyarországra érkezők külföldi látogatók száma tartózkodási ideje megoszlása az utazás célja szerint kiadásai utazási célok és országok szerint megoszlása az utazás célja szerint országonként megoszlása a felkeresett turisztikai régió szerint magyarországi kiadásai kiadásai utazási célok szerint jellemzői országok szerint egy napjára jutó költése országok szerint fogyasztási szerkezete turisztikai céllal utazó külföldiek magyarországi fogyasztása Lakossági belföldi turisztikai kereslet utazó és a nem utazó háztartások száma aránya az öt- és többnapos utazásokon utazások száma és időtartama a lakóhely szerint utak megoszlása utazási cél szerint, többnapos belföldi utazások száma többnapos utazásra fordított idő, tervezési-statisztikai régiók és a turisztikai régiók között kiadások összetétele a többnapos utakon úti cél szerint turisztikai fogyasztás termékek és szolgáltatások szerint magyarországi turisztikai fogyasztás Magyar lakosság külföldi turisztikai kereslete külföldi utazásai megoszlása az utazás célja szerint külföldre látogatók tartózkodási ideje költése a külföldi utakhoz kapcsolódóan költése utazási célok szerint száma és tartózkodási ideje országonként,
(Vendégszegmens) Customer segment Szállodai gazdálkodás és vezetés (Vendégszegmens) Customer segment A vendégszegmensek olyan vendégkategóriák, amelyekbe azok a vendégek tartoznak, akik a szállodai szobákat hasonló okokból veszik igénybe, valamint fogyasztó szokásaik többé-kevésbé azonosak. A kategóriák megkülönböztetése, valamint elvárásaik kielégítése érdekében a vendégeket két fő szempont alapján csoportosítjuk utazásuk célja (üzleti út – turista, szabadidő,kikapcsolódás), illetve utazásuk módja (egyéni vagy csoportos)
Üzleti Turista Eladott szobák szegmensei Egyéni üzleti Csoport üzleti Szállodai gazdálkodás és vezetés Eladott szobák szegmensei 35 % 65 % Utazási célok - motivációk - Üzleti Turista Egyéni üzleti Csoport üzleti Egyéni turista Csoport turista Rack rate légitársaság Rack Rate egyedi vállalati incentive család széria nemzetközi helyi prioritás 2 - 5 szeminárium hétvége tartalmi meghatározás részben egyedi szabályzat törzskártya kongresszus utazási iroda egyéb 14 % tipus 7 % gyógy wellness márka szállodalánc - franchise cég - management cég - szállodavetés döntése
Szállodavezetés I Köszönöm ! Kérdés ? 2007