A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. Mikor kell a szolgálati felettest értesíteni?
Advertisements

Ajánlások.
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
3. tétel.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
Történelmi visszatekintés
Színes világban élünk.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
JELZÉSI RENDSZEREK 2013 Követelmények, osztályozás
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Rétlaki Győző TEB Központ
Mehrabschnitts-Signalisierung
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
es vonal Rákospalota-Újpest vasútállomás elágazás - Énekes utca/Fő utca 1. a.)Sződliget utca megállóhely b.)Dal utca megállóhely c.)Nincs a.
F.1. számú Jelzési Utasítás alapjai
Pályaismeret 2-es viszonylat. 1.) Az 2-es viszonylaton hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. A.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Előadás másolata:

A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán és Román jelzési utasítások rövid bemutatása, előnyei és hátrányai

Egyértelmű jelzés = BIZTONSÁG A jelzések, legyenek bármilyenek, a forgalom biztonságának elősegítésére, és a pontos közlekedés vagy tolatómozgás lebonyolítására vannak kifejlesztve. A jelző egy olyan eszköz, melynek pontos alakja, milyensége, és helye meg van határozva a vasúti forgalmi utasításokban.

Követelmények:

Szlovák Vasúttársaság jelzési utasítása alapján Jellemzők, rövid ismertető Összehasonlítás Előnyök és hátrányok

Előjelzések Zöld- Szabad, a megengedett legnagyobb sebességgel Gyorsan villogó zöld- legfeljebb 100km/h-val szabad Lassan villogó zöld- legfeljebb 80km/h-val szabad Gyorsan villogó sárga- legfeljebb 60km/h-val szabad Lassan villogó sárga- legfeljebb 40km/h-val szabad Sárga- "Megállj!" várható

Sebesség-korlátozás váltókörzetben Sárga + két zöld vízszintes fény Szabad, legfeljebb 100km/h sebességgel Sárga + egy zöld vízszintes fény Szabad, legfeljebb 80km/h sebességgel Sárga + egy sárga vízszintes fény Szabad, legfeljebb 60km/h sebességgel Sárga Szabad, legfeljebb 40km/h sebességgel Sárga + két függőleges sárga fény között egy sárgán világító "3"   Szabad, legfeljebb 30km/h sebességgel

Ismétlőjelzők - az előző jelző jelzési képe Zöld + Fehér Szabad Gyorsan Villogó Zöld + Fehér 100km/h Lassan Villogó Zöld + Fehér 80km/h Gyorsan Villogó Sárga + Fehér 60km/h Lassan Villogó Sárga + Fehér 40km/h Sárga + Fehér Megállj!

Nem elégséges fékút esetén alkalmazott jelzők Főlap fölött levő egy fehér fénycsík előjelző a következő jelző után rövid féktávolságú szakaszra kell számítani legalább minimális féktávolságra a szakasz kezdetétől Főlap alatt levő két fehér fénycsík rövid fékutas szakasz kezdete A két kiegészítő jelzést egy jelzőárbócon egyszerre nem lehet használni! Ha előjelzőn, vagy előjelzővel egyesített főjelzőn vannak elhelyezve, nem világíthatnak a fehér fénnyel egy időben!

Szabad, és a következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható Alakjelzők - főjelzők Szabad, és a következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható Megállj! Szabad

Szabad legfeljebb 40km/h sebességgel, és a következő jelzőn megállj jelzés várható

Alakjelzők - előjelzők „Megállj!” jelzés várható „Szabad” jelzés várható

Hívójelzés Hasonló jelentésű mint a MÁV jelzési utasításában A főlapon található Jelentése nem függ attól, hogy hová szerelik föl Különálló jelzésként is megjelenhet, nem csak vörössel egyidőben

Táblák Csoportos vágányszám jelző Vágányszám jelző Irányjelző Következő állomás kezdőbetűje

Előjelzések ismertetői Bejárati, kijárati és nem egyesített térközjelzők előjelzője Fedező és szakaszjelzők előjelzője „Szakasz vége” előjelző

Távolsági figyelmeztető jelzések Bejárati- vagy fedező-jelző következik

Távolsági figyelmeztető jelzések Szakasz- vagy fedező-jelző következik

Távolsági figyelmeztető jelzések Figyelem! A vonat főjelzőhöz közeledik Rossz látási körülmények esetén (pl. ahol gyakori a köd, erős hóesés…) Ahol a földrajzi viszonyok miatt rossza a jelző láthatósága

Ha a jelző a menetirány szerinti bal oldalon található főjelző előjelző térközjelző

Jelfeladó, vonatbefolyásoló rendszer Zöld - Szabad jelzés várható Sárga - Sebességcsökkentésre intő jelzés várható Villogó Vörös - Megállj jelzés várható Vörös - A következő jelzőn „megállj”, vagy annak előjelzése várható Sárga gyűrű - csökkentett sebességgel, amíg más jelzési kép nem jelenik meg Kék - megkezdődött a fékezés

Jelfeladás tolató és gurítódodmbi mozgások során Kék - A biztosító berendezés készen áll a tolató és gurítódombi jelzések fogadására. Fehér és Kék - Lehet gyorsabban tolni. Fehér alapon vízszintes fekete csík és Kék Lassabban kell tolni. Vörös és Kék - Tilos a tolatás. „Z” betű fehér alapon és Kék - Vissza

Ukrán vasúttársaság jelzési utasítása alapján Jellemzők, rövid ismertető Összehasonlítás Előnyök és hátrányok

Bejárati jelző Zöld - Szabad, szabad jelzés várható. Villogó sárga - Szabad, szabad csökkentett sebességgel jelzés várható. Sárga - Szabad, „Megállj!” jelzés várható. Két sárga, felső villog - Szabad, csökkentett sebességgel, szabad jelzés várható. Két sárga - Szabad, csökkentett sebességgel, „Megállj!” jelzés várható. Vörös - Megállj!

Vízszintes zöld fény bejárati-, kijárati- vagy térköz-jelzőkön , ahol kitérő irányba is járnak a szerelvények Kiegészíti ezeket a jelzéseket, hasonló a MÁV jelzési utasításában ismertetett vízszintes zöld fogsor jelentéséhez, megengedett legna-gyobb sebesség jelzésében van szerepe.

Kijárati jelző A kijárati jelzők lehetnek kettő, három vagy négy fényjelzésűek, attól függően, hogy biztosított, nem biztosított vagy önműködő jelfeladórendszerrel felszerelt vonalszakaszokon vannak elhelyezve.

Zöld - Szabad, legnagyobb sebességgel, legalább két térköz szabad Sárga - Szabad, „Megállj!” várható Villogó Sárga és Sárga - Szabad csökkentett sebességgel, szabad várható Sárga és Sárga - Szabad csökkentett sebességgel, „Megállj!” várható. Vörös - „Megállj!”

Önműködő térközbiztosítással felszerelt szakaszokon Villogó Zöld + Sárga + Zöld vízszintes csík - Szabad, legfeljebb 80km/h sebességgel, a következő jelzőn szabad jelzés várható. Zöld + Sárga + Sárga + Zöld vízszintes csík - Szabad, legfeljebb 60km/h sebességgel, a következő jelzőn Megállj! jelzés várható.

Önműködő térközbiztosítással nem rendelkező vonalakon Zöld - Szabad az engedélyezett legnagyobb sebességgel, a térköz a következő állomásig szabad. Vörös - Megállj! Sárga + Sárga - Szabad csökkentett sebességgel, a térköz a következő állomásig szabad. Villogó Sárga + Sárga - Szabad csökkentett sebességgel, a térköz a következő állomásig szabad, és a következő állomás bejárati jelzőjén is szabad jelzés várható.

Jelfeladó rendszerrel felszerelt szakaszokon Zöld + Fehér - Szabad a kijárás, a vonat előtt legalább két térköz szabad. Zöld - Szabad a kijárás, a térköz szabad a következő állomásig. Sárga + Fehér - Szabad a kijárás, a vonat előtt egy térköz szabad. Vörös - Megállj!

Áthaladásjelzők Zöld - Szabad, a következő jelzőn „szabad” jelzés várható. Sárga - Szabad, a következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható. Vörös - Megállj! Villogó Sárga - Szabad, a következő jelzőn „szabad csökkentett sebességgel” jelzés várható. Villogó Sárga + Sárga - Szabad, csökkentett sebességgel, a következő jelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés várható. Sárga + Sárga - Szabad, csökkentett sebességgel, a következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható.

Térközjelzők A térközjelzők is, a kijárati jelzőkhöz hasonlóan, lehetnek több félék, attól függően, hogy biztosított vagy nem biztosított vonalszakaszon vannak fölszerelve.

Zöld - Szabad, a vonat előtt legalább két térköz szabad. Sárga - Szabad, a következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható. Vörös - Megállj!

Önműködő térközbiztosítással felszerelt fővonali szakaszokon Zöld - A vonat előtt legalább két térköz szabad. Sárga - A vonat előtt csak egy térköz szabad. Vörös - Megállj!

Bejárati jelző előjelzőjével egyesített térközjelző Villogó Sárga - Szabad, az engedélyezett legnagyobb sebességgel, a bejárati jelző mellett szabad az áthaladás csökkentett sebességgel. Villogó Zöld - Szabad, az engedélyezett legnagyobb sebességgel, a bejárati jelző mellett szabad az áthaladás legfeljebb 80km/h sebességgel.

Nem biztosított szakaszok térközjelzői Zöld - Szabad, az engedélyezett legnagyobb sebességgel, a térköz a következő állomásig szabad. Vörös - Megállj!

Permisszív jelzők Egy térközjelzőt permisszív (feltételesen engedélyező) jelzőként jelölnek meg olyan helyeken, ahol a földrajzi viszonyok miatt egy hosszú tehervonat nehezen, vagy egyáltalán nem tudna elindulni egy esetleges megállás után. Csak tehervonatokra érvényes, személyvonatnak a fényjelző tiltó jelzését kel figyelembe venni.

Fedezőjelzők Zöld - szabad Vörös - megállj Csupán kétféle jelzési képet mutathatnak. Zöld - szabad Vörös - megállj

Előjelzők Zöld - Szabad, és szabad jelzés várható. Sárga - Szabad, és a főjelzőn Megállj! jelzés várható. Villogó Sárga - Szabad, és a főjelző mellett szabad az áthaladás csökkentett sebességgel.

Ismétlőjelzők Csak állomásokon használják Zöld - a kijárati- vagy áthaladásjelzőn szabad jelzés várható Sötét - a főjelzőn Megállj! Jelzés várható

Jelfeladó rendszer jelzései a mozdony fedélzetén Ha a fényjelzéseket ismétli: Zöld - Szabad jelzés várható Sárga - Következő jelzőn sárga vagy két sárga fényű jelzés várható Sárga/Vörös - Megállj jelzés várható Fehér - A vonatbefolyásoló rendszer működik, de nem jelennek meg a feladott jelzések a mozdony fedélzetén

Ha a jelfeladó rendszert önálló térközbiztosítási eszközként használják (nincsenek fényjelzők): Zöld - Szabad, a vonat előtt legalább két térköz szabad Sárga - Szabad, a vonat előtt csak egy térköz szabad Sárga/Vörös - Fel kell készülni a fékezésre, a következő térközszakasz foglalt Vörös - A vonat belépett a foglalt térközre Fehér - A vonatbefolyásoló rendszer működik, de nem jelennek meg a feladott jelzések a mozdony fedélzetén

Tolatásjelzők Hold Fehér - Szabad a tolatás Kék - Tilos a tolatás

Előnyök Egyszerű Minden jelző ki van világítva Egy ugyanazon fény lassan és gyorsan villogásának nincs különböző jelentése, csak egyféleképpen villoghat egy fény A jelfeladó rendszert kiterjedten használják, önállóan is

Hátrányok Kevés a kiegészítő jelzés, tábla Az engedélyezett legnagyobb sebesség nincs egyértelműen meghatározva, jelezve A fedezőjelzőkről nem lehet tudni, hogy mire vonatkoznak, az útátjárók sincsenek megfelelőképpen előjelezve A sötét jelző is jelentéssel bírhat, ami félreértésekhez vezet (pl. ismétlőjelző) Amiatt, hogy a jelzők típusa nincs egyértelműen jelezve, nagymértékű vonalismeretet igényel

Román Állami Vasúttársaság jelzési utasítása alapján Jellemzők, rövid ismertető Összehasonlítás Előnyök és hátrányok

Mechanikus bejárati-, kijárati-, áthaladás-, váltó- és térközjelzők Az főjelző alakjelzők nagy része kétkarú, egykarú jelzőt csak kijárati jelzőként használnak. Bizonyos esetekben találkozhatunk háron karú jelzőkkel is A jelzések jelentése hasonló a szlovák forgalmi utasításban ismertetett főjelzőkéhez

Különbségek Nincs sárga karú jelző, csak vörös A jelző karja eltérő kialakítású

Alakjelzők - előjelző Szabad, a következő jelzőn Megállj!, vagy sebességcsökkentésre intő jelzés várható. Szabad”, és a következő jelzőn „Szabad” jelzés várható.

Alakjelzők - előjelző „Szabad”, sebességcsökkentés nélkül. A következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható. „Szabad”, a következő jelző „Szabad sebesség-csökkentéssel” jelzés várható, kitérő állású váltó miatt.

Alakjelzők - Kijárati jelző előjelzője Szabad”, sebességcsökkentés nélkül. A kijárati jelzőn „Megállj!” jelzés várható.

Alakjelzők - Ismétlőjelző A következő jelzőn „Megállj!” jelzés várható. A következő jelzőn „Szabad” jelzés várható.

Alakjelzők - Tolatásjelző Tilos a tolatás Szabad a tolatás

Fényjelzők - bejárati Vörös - Megállj! Zöld - Szabad, és Szabad várható. Sárga1 - Szabad, és Megállj! várható. Sárga1,villogó - Szabad, és a következő jelző csökkentett sebességgel haladható meg. Zöld, Sárga2 - Szabad,csökkentett sebességgel, és Szabad várható. Sárga1, Sárga2 - Szabad, csökkentett sebességgel Megállj! várható.

Fényjelzők - Áthaladás Kialakításuk és jelentésük is megegyezik a bejárati jelzőkével

Fényjelzők - Kijárati- és kitérőjelző Ezeknek a jelzőknek csak három fényük van, melyek jelentése egységesen a következő: Vörös - Megállj! Zöld - Szabad, a meghatározott maximális sebességgel. Zöld, Sárga - Szabad, csökkentett sebességgel

Fényjelzők - Térközjelző Vörös - Megállj Zöld - Szabad, és Szabad jelzés várható. Sárga - Szabad, Megállj! jelzés várható. Sárga, villog - Szabad, és Szabad csökkentett sebességgel jelzés várható.

Fényjelzők - Nem biztosított előjelzők Zöld - Szabad, és Szabad  jelzés várható. Sárga - Szabad, és  Megállj! jelzés várható. Sárga, villog - Szabad, és Szabad csökkentett sebességgel jelzés várható.

Fényjelzők - Ismétlőjelzők

Fényjelzők - Hívójelzés Villogó hold-fehér színű fény Felszerelhető bejárati-, kijárati-, áthaladó-, térköz- és kitérőjelzőre Vörös fénnyel együttesen, vagy sötét jelző mellett A továbbhaladást engedélyezi 20km/h sebességgel

Fényjelzők - Tolatásjelző Kialakításuk és jelzésük is megegyezik az ukrán jelzési utasításban ismertetettel

Egyéb jelzések Irányjelző Vágányszámjelző

Egyéb jelzések A távolság a következő jelzőig kisebb mint 700m Engedélyezett nagyobb sebesség kitérőben

A következő vonalszakasz központosított irányítás alatt áll Egyéb jelzések A következő vonalszakasz központosított irányítás alatt áll Várakozz Vágányszám jelző

Egyéb jelzések Sebesség-korlátozás előjelzője Feloldó

Telepített jelzőket kiegészítő jelzések Az előjelző ettől a jelzőtől legalább 1000m távolságra van Az előjelző ettől a jelzőtől kevesebb mint 1000m távolságra van

Telepített jelzőket kiegészítő jelzések Bejárati, kijárati, áthaladó és váltó fényjelzők ismertető jele. Térközi fényjelzők ismertetője

Egyéb jelzések Nincs meg az 1200m-es féktávolság a következő két térközjelző között Útátjáró fedezőjelzővel egyesített térközjelző Biztosított, előjelzővel egyesített térközjelzők ismertetője

Általános rendelkezésektől eltérő jelezések Fejállomások ismétlőjelzője

Általános rendelkezésektől eltérő jelezések Veszélyes útátjáró jelző

Általános rendelkezésektől eltérő jelezések Veszélyes alagút

Váltókörzetben nagyobb sebességet engedélyező fényjelzők Zöld vízszintes lámpasor - Váltókörzetben engedélyezett 90km/h sebesség jelzésére, bejárati és váltójelzőn. Sárga vízszintes lámpasor - Váltókörzetben engedélyezett 60km/h sebesség jelzésére, bejárati és váltójelzőn.

Hamis vágányon közlekedő szerelvények jelzései A fényjeltő a menetirány szerinti bal oldalon található

Hamis vágányon közlekedő szerelvények jelzései Szabad a kijárat a bal vágányra

Előnyök Jó láthatóság Az alakjelzők sokféle, változatos jelzési képet mutathatnak Hívójelzés kivezérelhető sötét jelzőre is Sokféle kiegészítő jelzés és tábla Egy fény nem villoghat gyorsan és lassan is

Hátrányok Az alakjelzők használata viszonylag nehézkes, sok helyre kell fölszerelni, hosszú huzalozást igényel A fejállomásokon használatos kijárati jelző ismétlőjelzője nem egyértelmű