Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
Mobilitás-utazási módok
Kvantitatív Módszerek
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Idegenforgalmi statisztika
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
KINEMATIKAI FELADATOK
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
A városi tömegközlekedés III.
Közforgalmú közlekedés technikai elemei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 1.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Kalkuláció.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
IV. Terjeszkedés 2..
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Számtani és mértani közép
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) Intervallumbecslések 2014/
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2004/05 tanév IV. évfolyam Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm Gyakoriság grafikon (adott méretű esetek db.)
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Járattervezés, fordatervezés, vezénylés, operatív forgalomirányítás a közúti közforgalmú közlekedésben 2016.
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Az utazási igények megismerése
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia 2016
Menetrendek.
Rangsoroláson és pontozáson alapuló komplex mutatók
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I Menetrend Közlekedési Üzemtan I

Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Menetrend Alapadatok Elszállítandó utasok száma Menetidő

Utasszám Menetrendi intervallumok 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 Utasszám Járatszám Minimálisan négy: reggel, délelőtt, délután, este

Járatsűrűség megállapítása Minimálisan elvárt járatsűrűség (policy headway) Számítása utasszám alapján

„Policy headway”

Mértékadó utasszám Egy intervallumra vonatkozik Főirány-mellékirány Főirányban a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszám

Időadatok Menetrend alapvető időadatai a következők: Hasznos menetidő: Tmh Megállóhelyi tartózkodási idő: Tá Menettartam: Tu=Tmh+Tá Egyszerűen menetidőnek is mondják Végállomási tartózkodási idő: TkA, TkB Utascsere, járműmozgás, járművezetői pihenő, tartalékidő Fordulóidő: Tf=TuA+TkA+TuB+TkB Indított jármű a fordulóidő múlva indítható újra

Menetidő meghatározása Számítás Megalapozott, egyértelmű Az ingadozásokat nem tükrözi, determinisztikus szemlélet Bemérés Szubjektív hatást kiszűrni Ingadozás elemezhető, több mérés

Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Mentidő számítása Forgalomtechnikai műveletek időigényének alapján történik (gyorsítás x-ről y sebességre, egyenletes sebességgel haladás adott távolságon, lassítás x-ről y sebességre, besorolás fölérendelt forgalomba, sávváltás, fölérendelt út keresztezése, kanyarodás kis/nagy ívben, elsőbbségadás, kötelező megállás áthaladás jelzőlámpás kereszteződésen stb.) Megállóhelyenként időpótlék utasforgalom függvényében

Útvonal bemérés Az útvonal forgalomtechnikai egységekre bontása Távolságok megállapítása Forgalmi viszonyok megállapítása Az útvonal egyes szakaszán alkalmazható sebességértékek, Jelzőlámpák periódus és fázisideje 

Tiszta menetidő számítása L1.. Ln = az útvonal szakaszok hossza (m) V1 … vn = a szakaszonként figyelembe vehető menetsebesség (km/h)

Menetidő pótlékok 1 Az útvonalbemérésnél meghatározott forgalmi műveletek többlet idő szükséglete. Pl.

Menetidő pótlékok2 A megállóhelyi tartózkodási idő valamennyi megállóhelyre az utasforgalom nagysága alapján, minimális értéke ~20 másodperc 0 10 utas 20 a sec 120 90 60 30 20 10 b sec/utas 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Menetidő tervezése bemérés alapján A bemért menetidők átlagának és szórásának meghatározása Normális eloszlással közelíthető

Normális eloszlás Menetrend szerint érkező járműszám Előresietés Késés Leggyakoribb fordulóidő Tervezett fordulóidő Fordulóidő Előfordulások száma Előresietés Késés Menetrend szerint érkező járműszám

Tervezett menetidő valószínűségi alapon

Fordulóidő Menetidő mindkét irányban + 2x végállomási tartózkodási idő Számított menetidőnél tartalékidőt hozzáadni Bemérés alapján valószínűséggel számított menetidő esetén a tartalékidőt a menetidő már tartalmazza

Példa Egy vonalon a menetidő várható értéke (mTe) 30 perc, a szórásra (Te) 2 perc. Ha 95 %-os valószínűséggel akarjuk biztosítani, hogy késések ne következzenek be, vagyis minden indulási időpontban az indítandó jármű rendelkezésre álljon, akkor T = 30 + 1,65 x 2 = 33,3 perc menetidővel kell a menetrendet tervezni. 

Tartalékidő szükséges nagysága Követési időköz minél kisebb, annál nagyobb tartalékidő Férőhelykihasználás minél nagyobb, annál nagyobb tartalékidő

Menetrend kialakítása Szükséges járatszám Nk: az autóbusz befogadóképessége α: férőhelykihasználási mutató Um: mértékadó utasszám

Menetrend kialakítása Indítási időköz T: az intervallum hossza percben

Menetrend kialakítása Szükséges járművek száma Tf = fordulóidő

Folyamatos forgalom feltétele 1. A fordulóidő legyen az indítási időköz egész számú többszöröse (állandó indítási időköz esete) 2. Az indítási időközök összege egyezzen meg a fordulóidővel (változó indítási időköz esete)

Példa1 Fordulóidő 40 perc, követési időköz 8 perc Időpont Jármű 00 1 08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56

Példa2 Fordulóidő 43 perc, követési időköz 8 perc Változó indítási időköz: 9,8,9,8,9 9+8+9+8+9 = 43 Időpont Jármű 00 1 08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56