Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I Menetrend Közlekedési Üzemtan I
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Menetrend Alapadatok Elszállítandó utasok száma Menetidő
Utasszám Menetrendi intervallumok 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 Utasszám Járatszám Minimálisan négy: reggel, délelőtt, délután, este
Járatsűrűség megállapítása Minimálisan elvárt járatsűrűség (policy headway) Számítása utasszám alapján
„Policy headway”
Mértékadó utasszám Egy intervallumra vonatkozik Főirány-mellékirány Főirányban a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszám
Időadatok Menetrend alapvető időadatai a következők: Hasznos menetidő: Tmh Megállóhelyi tartózkodási idő: Tá Menettartam: Tu=Tmh+Tá Egyszerűen menetidőnek is mondják Végállomási tartózkodási idő: TkA, TkB Utascsere, járműmozgás, járművezetői pihenő, tartalékidő Fordulóidő: Tf=TuA+TkA+TuB+TkB Indított jármű a fordulóidő múlva indítható újra
Menetidő meghatározása Számítás Megalapozott, egyértelmű Az ingadozásokat nem tükrözi, determinisztikus szemlélet Bemérés Szubjektív hatást kiszűrni Ingadozás elemezhető, több mérés
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Mentidő számítása Forgalomtechnikai műveletek időigényének alapján történik (gyorsítás x-ről y sebességre, egyenletes sebességgel haladás adott távolságon, lassítás x-ről y sebességre, besorolás fölérendelt forgalomba, sávváltás, fölérendelt út keresztezése, kanyarodás kis/nagy ívben, elsőbbségadás, kötelező megállás áthaladás jelzőlámpás kereszteződésen stb.) Megállóhelyenként időpótlék utasforgalom függvényében
Útvonal bemérés Az útvonal forgalomtechnikai egységekre bontása Távolságok megállapítása Forgalmi viszonyok megállapítása Az útvonal egyes szakaszán alkalmazható sebességértékek, Jelzőlámpák periódus és fázisideje
Tiszta menetidő számítása L1.. Ln = az útvonal szakaszok hossza (m) V1 … vn = a szakaszonként figyelembe vehető menetsebesség (km/h)
Menetidő pótlékok 1 Az útvonalbemérésnél meghatározott forgalmi műveletek többlet idő szükséglete. Pl.
Menetidő pótlékok2 A megállóhelyi tartózkodási idő valamennyi megállóhelyre az utasforgalom nagysága alapján, minimális értéke ~20 másodperc 0 10 utas 20 a sec 120 90 60 30 20 10 b sec/utas 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Menetidő tervezése bemérés alapján A bemért menetidők átlagának és szórásának meghatározása Normális eloszlással közelíthető
Normális eloszlás Menetrend szerint érkező járműszám Előresietés Késés Leggyakoribb fordulóidő Tervezett fordulóidő Fordulóidő Előfordulások száma Előresietés Késés Menetrend szerint érkező járműszám
Tervezett menetidő valószínűségi alapon
Fordulóidő Menetidő mindkét irányban + 2x végállomási tartózkodási idő Számított menetidőnél tartalékidőt hozzáadni Bemérés alapján valószínűséggel számított menetidő esetén a tartalékidőt a menetidő már tartalmazza
Példa Egy vonalon a menetidő várható értéke (mTe) 30 perc, a szórásra (Te) 2 perc. Ha 95 %-os valószínűséggel akarjuk biztosítani, hogy késések ne következzenek be, vagyis minden indulási időpontban az indítandó jármű rendelkezésre álljon, akkor T = 30 + 1,65 x 2 = 33,3 perc menetidővel kell a menetrendet tervezni.
Tartalékidő szükséges nagysága Követési időköz minél kisebb, annál nagyobb tartalékidő Férőhelykihasználás minél nagyobb, annál nagyobb tartalékidő
Menetrend kialakítása Szükséges járatszám Nk: az autóbusz befogadóképessége α: férőhelykihasználási mutató Um: mértékadó utasszám
Menetrend kialakítása Indítási időköz T: az intervallum hossza percben
Menetrend kialakítása Szükséges járművek száma Tf = fordulóidő
Folyamatos forgalom feltétele 1. A fordulóidő legyen az indítási időköz egész számú többszöröse (állandó indítási időköz esete) 2. Az indítási időközök összege egyezzen meg a fordulóidővel (változó indítási időköz esete)
Példa1 Fordulóidő 40 perc, követési időköz 8 perc Időpont Jármű 00 1 08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56
Példa2 Fordulóidő 43 perc, követési időköz 8 perc Változó indítási időköz: 9,8,9,8,9 9+8+9+8+9 = 43 Időpont Jármű 00 1 08 2 16 3 24 4 32 5 40 48 56