Vizuális Management, szabványosítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fejlesztések a hallgatói juttatások terén az ELTE-n
Advertisements

A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
Mire lehet/ne jó az iskola?
Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szabványosított folyamatok
Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségmenedzsment alapelvek
A TPM a Csanyikvölgyi telephelyen Hatvani Zoltán
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,
Előnyök és alkalmazási területek
Komplex vezetési információs rendszer létrehozása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Számítógéppel segített minőségbiztosítás (SPC és SQC)
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szoftvertechnológia Ember-gép rendszerek. Mit értünk rendszer alatt? Kapcsolódó komponensek halmaza – egy közös cél érdekében működnek együtt A rendszer.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Képesítési Keretrendszerek Európában
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
A Grundfos Vállalatcsoport
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Költségkezelés Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Vinçotte Korszerű termelékenység- fejlesztési rendszerek
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Készítette Kaponya Gergely 2014/2015 I félév Msc
Készítette: Trajer Péter
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
ToyotaTermelési Rendszer (TPS)
A költségteljesítmény mérése (költség kontroll) A költségek pontos mérése kritikus fontosságú a projekt előrehaladása során, mert a költség a termelékenység.
Vevőszolgálat ”A sikeres vállalkozó a megfelelően képzett és jól tájékozott vállalkozó” Vágó Péter Vágó Péter KISOSZ VESZPRÉM KISOSZ VESZPRÉM.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Protean Process Monitoring System Rövid ismertető.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Cégnév….. KAIZEN AKCIÓ A ….. TERÜLETEN BEST PRACTICE 2 Téma, terület, résztvevők CÉL: Selejt % csökkentés: 9,91% ról 4,37% alá RÉSZTVEVŐK: KONTAKT.
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
A problémafeltárás technikái
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
PROJEKT MENEDZSER Elkészíti a projekt terveket
Az SZMBK Intézményi Modell
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

Vizuális Management, szabványosítás Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter 2008.03.17.

Vizuális menedzsment Szabványosítás A vizuális menedzsment elemei Andon tábla A termelékenységi lap Cella információs tábla (gyakorlat) Szabványosítás A folyamatok és a tevékenységek standardizálása 2008.03.17.

Vizuális menedzsment ? ? ? ? ? ? Készítsd el a gyárat, Működök! ? ? Közlekedő út! ? ? Viselj védőfelszerelét! ? ? Tartom a tervet! Probléma! Időben vagyok! Készítsd el a gyárat, hogy beszéljen hozzád! 2008.03.17.

Ez az információ azt mutatja van néhány feladat! A vizuális menedzsment elemei Vizuális management : Megjeleníti,láthatóvá tenni a standardokat. Megmutatja a rendellenességet Mutatja az tervteljesítést Utasít és magyaráz Közli az információkat Megjelenítés Mi a különbség? Vizuális irányítás ? ? ? Szép lapok! Jól néznek ki! Ez az információ azt mutatja van néhány feladat! 2008.03.17.

A vizuális menedzsment elemei Lépések a vizuális management bevezetéséhez: Határozzuk meg az igényeket Válasszuk ki / döntsük el a megjelenítés tipusát Egységesítés bevezetése Egyszerü megértés Könnyü észrevenni Közli a lényeges információt Bevezetetés, ellenőrzés. nyomon követetés. Kanban kártya tartó tábla 2008.03.17.

Miért van szükség a célok egységes kommunikációjára? ismétlés Célok ? A világ legjobb ….. gyártása ? eltérő irányok ? Gyárigazgató nincs felelős ? ütköző célok 2008.03.17.

Miért van szükség a célok egységes kommunikációjára? Gyárigazgató A világ legjobb ….. gyártása Célok ÖSSZPONTOSÍTÁS ÉRTHETŐ, VILÁGOS CÉLOK TELJESÍTMÉNY KÖVETÉSE TRACK PERFORMANCE FORRÁSOK KIHASZNÁLÁSA KÖZÖS CÉLOK EGYÉRTELMŰ IRÁNY 2008.03.17.

Miért szükséges a vizuális menedzsment? Lehetővé teszi a lényekre történő összpontosítást A standardtól váló eltérés minden egyes dolgozó számára azonnal felismerhetővé válik A hatékonyan működő struktúra előfeltétele és az önirányítást eszköze A kommunikációt szolgálja A standardizálás alapja Támogatja a folyamattudatosságot és a folyamatbiztonságot Javítja a munkabiztonságot A folyamatosan magas termelékenység, minőség és dolgozói elégedettség alapja Csoportvezetői információs sziget 2008.03.17.

Példák a gyárban alkalmazott vizuális menedzsmentre Standardok kifüggesztése és alkalmazása Módszerek, minőség, karbantartás, tisztítási tervek, anyag előkészítés és darabszámok Célok kifüggesztése és alkalmazása Jelenlét, minőség, termelékenység, költségek, gép üzemidő, szállítási idő A célul kitűzött előrehaladás felügyelete és kifüggesztése A meglévő és a cél közötti rés kitöltése Figyelmeztető jelzések problémák esetére Vizuális, hangjelzés (pl. hibajelentés) Fontos, hogy a kifüggesztett információk közvetlenül az adott munkahelyre / folyamatra vonatkozzanak. A vizuális management az olyan információk és berendezések összességeként jellemezhető, melyek a munkatársat munkájának elvégzésében támogatják és a folyamatra vonatkozó visszajelzést adnak. 2008.03.17.

A vizuális menedzsment elemei Vizuális kijelzők – Vizuális ellenőrzések 10 40 30 20 50 Vizuális kijelzők Fontos információkkal szolgálnak, azonban nem ellenőrzik, hogy mit csinálnak a munkatársak, vagy a gépek. Pl. ha a standardtól eltérő az adat, akkor jelzést ad a mérőberendezés Vizuális szabályozások Információkkal szolgálnak és/vagy szabályozásokat építenek be a munkahelyre és a folyamatba, a tevékenységek. a standardoknak megfelelően történő elvégzése érdekében. Az anyag lerakásának ki van jelölve a helye. x x 2008.03.17.

A vizuális menedzsment elemei Üzemi példa A vevőorientált teamek irányítása a műszakvezetők feladata, ők felelnek a táblákon lévő információk aktualitásáért. Az egyes információk felelősei a megadottak szerint. Havi: OM adatok (PPM, produktivitás, Selejt) – Termelési Asszisztens Heti: Selejt, szervezeti séma, létszám – Termelési Asszisztens Folyamatos: 8D –QM mérnök Napi selejt leadás, Pareto asztal, napi QM problémák - csoportvezetők 2008.03.17.

A vizuális menedzsment elemei TPM rendszer A hét végén össze gyűjtjük a cédulákat és a számítógépes nyilvántartásban rögzítjük az adatokat. A berendezések to- vább fejlesztéséhez Pareto elemzést végzünk. A 2 példányos TPM cédulák közül az egyik a karbantartókhoz kerül, a másik a megrendelő termelő helynél marad 2008.03.17.

Andon rendszer Gyere segíts! Az Andon rendszer feladata: Integrált Minőség (Minőség a soron) Folyamatos fejlesztés Kommunikáció / gyors visszajelzés Tartsuk a sort mozgásban! ( Termelékenység ) 2008.03.17.

Andon rendszer Segítséget kér Csoporttag Andon jelzés Támogatás Csoport vezető Döntés Műszakvezető Támogatás Döntés Termelési vezetó Támogatás Döntés 2008.03.17.

A dolgozó (csoport tag) feladata: Követi a egységesített munka utasítást. Tevékenyen figyeli a rendellenességeket. Ha eltérést tapasztal, jelez az andon rendszeren keresztül és folytatja a munkát míg a segítség meg nem érkezik vagy felfüggeszti a munkát pl.: minőségi probléma Megadja a segítséget a csoportvezetőnek a probléma megoldásában. 2008.03.17.

A csoportvezető feladata Meghallja az andonjelzést, leolvassa az információt a tábláról. Azonnal a jelzés helyére siet, megvizsgállja a helyzetet és segítséget nyújt. Meghalgatja és leírja a problémát, valamint átveszi a felelösséget a probléma felett. Közben megkezdi javítani a hibát. Törli az andonhívást mikor a hibát elhárította vagy a javítást elvégezte. Megkezdi a probléma megoldását a dolgozóval együtt. Értesíti a műszakvezetőt, ha a hibát azonnal nem tudja elhárítani. Megszűri a problémák továbbadását. 5a 2008.03.17.

A műszakvezető feladata: Támogatja a csoportvezetőt az intézkedésben, ha az nem tudja a sort a lehető leggyorsabban újra indítani. Ideiglenes segítséget kér (pl.:Karbantartás, Minőségbiztosítás, Mérnökség, stb.) Együtt dolgozik a csoportvezetővel a hiba feltárásán, a javítás intézkedési terven és bevezetésen. Megfigyeli az állásidőt, meghatározza a problémás területet és azon dolgozik,hogy kizárja a következő meghibásodást. 2008.03.17.

Műszaki megoldás az Andonra: Számítógépes monitoron kijelezve a folyamat fő mutatói Minden rendben. ( Tény >= Cél ) Típus: 888888 Cél: 720 db Nem érték el a célt. ( Tény <= Cél ) Tény: 675 db Probléma lépett fel. 2008.03.17.

Andon rendszer A tervezett jó darabok és a ténylegesen elkészült jó darabok számának kijelzése a termelő berendezéssel összeépített rendszerrel A meghibásodott berendezések kijelzése a szerelő vagy gyártósoroknál. Hibakódok kijelzése a javításhoz. 2008.03.17.

Képek egy szlovákiai cég szerelőüzeméből - KIA központi vezérlő terem Andon tábla, központi vezérlő terem 2008.03.17.

A termelékenységi lap A lapot a folyamatmérnök készíti elő a normák és a soron gyártott terméktípusok alapján. A lap kitöltése A soron dolgozó utolsó munkatárs (általában a végellenőr) óránként beírja az Aktuálisan elért termelési értéket. Ha az megegyezik a cél darabszámmal, akkor a tervezett szerint halad a termelés. Ha elmaradás van, akkor meg kell adni az okot: betanuló van a soron, anyaghiány volt, akadozott az anyagellátás, elromlott a gép, nem megfelelő minőségű darabok érkeztek a sorra, Nagyobb berendezéseknél az elsőre jó darabok számát is elemezhetjük. 2008.03.17.

A termelékenységi lap A probléma leírást csak akkor kell kitölteni, ha nem értük el a célt 2008.03.17.

A termelékenységi lap A manuálisan kitöltött lapokat feldolgozzuk, vagy eleve a termelő berendezésből nyerjük az adatokat. Elvégezzük a problémák Pareto elemzését, és a kiemelkedő, ill. a berendezésre visszavezethető témákat kielemezzük, fejlesztést indítunk 2008.03.17.

Szabványosítás Miért van szükség a folyamatok és a tevékenységek standardizálására? Mi az abszolut szükséges dolog a Folyamatos fejlesztés elött ? Állandóvá tenni a folyamatot a szabványosítás segítségével! 2008.03.17.

Szabványosítás Egységesítés nélkül Mi a standardok haszna? A standardok az emberek együttélését azzal a céllal szabályozzák, hogy a dolgokat olyan egyszerűvé és biztonságossá tegyük amennyire csak lehetséges! A standardok olyan algoritmusok, amelyek a folyamatok szabályszerűségét írják le. Egységesítéssel Vezérlőprogram Standard-munkalap 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A szabványosítás mindig a “Jelenleg a legjobb módszer”-t tartalmazza a folyamatos fejlesztés kiindulási alapja. Egy standard felállítása után törekszünk arra, hogy a Folyamatos Fejlesztés során a mindenkori standardnál jobbat hozzunk létre. A standardok célja nem az, hogy megbéklyozzanak bennünket, hanem hogy segítsenek bennünket a növekedésben! Ennél fogva “ FIX’’ , de nem statikus a standard. 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A standardok kialakítása közös feladat A standard-munkalapok (SML) a kézi munkafolyamatok vezérlőprogramjai. Ismertetik az optimális munkafolyamatot a minőség, a termelékenység és terhelés szempontjából. Mindig ott kerülnek alkalmazásra, ahol kézzel történő munkavégzés folyik. Komplex folyamatokban a standard-munkalapok fejlesztése és optimalizálása nem egyedül a specialisták által, hanem a munkatársak aktív közreműködésével történhet. Ők a munkafolyamat tulajdonképpeni szakértői, akik a saját munkafolyamataikat helyben a csarnokban programozzák, dokumentálják és láthatóvá teszik. Egy standardot közösen bármikor meg lehet változtatni (jobbítani). Ez a folyamatos jobbítási folyamat! 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A munkacsoport tagjai Meghatározzák a standard-munkalapokat, kitöltik azokat és aktualizálják a folyamatos jobbításokat A standard-munkalapok tulajdonosaiként felellősek azok elkészítéséért, gondozásáért és aktualizálásáért Munkahelyi vezetők, mérnökök és a management Kidolgozzák a célokat és a csoporttal meghatározzák a felelősségeket Támogatják a csoportot a standard-munkalapokban foglaltak megtartásában és megszüntetik a megvalósítás során fellépő problémákat, Aktívan bekapcsolódnak a folyamatba, Szabvány 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A folyamattal szemben támasztott követelményeket alapelveiben a vevő határozza meg. A folyamat tervezői továbbítják ezeket a csoportok felé (munkatervek) A lehető legjobb standardot mindig a folyamatban résztvevő személyek határozzák meg Lehet, hogy a folyamat nem minden részese ért egyet a standarddal. Ennek ellenére azt nekik is be kell tartani. A standard műszakokat átfogóan érvényes A csoportmunka több munkatárs együttműködése egy adott közös munkafeladaton belül. A csoport-munka ösztönzi a munkatársakat arra, hogy a folyamatok célorientált és folyamatos jobbításában aktívan vegyenek részt. 2008.03.17.

A szabványosítás és a folyamatos fejlesztés összefüggése A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A szabványosítás és a folyamatos fejlesztés összefüggése Folyamatlapok Csoportmunka JOBBÍTÁSOK Standard- munkalap Ütemezési tábla 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása Standardizált munka: Megismétlődő folyamatokban használatos Termelés Javítás Anyagkezelés Műveletek Minőségi követelmények Ütemidő Biztonsági előírások Csomagolási egység Címkézési előírás Sortöltési szabályok 2008.03.17.

A folyamatok és a tevékenységek standardizálása Standardizált munka: A standardizált munka a jelenlegi legjobb módszert tartalmazza a munka biztonságos és hatékony elvégzésére, a szükséges minőségi szinvonal teljesítése mellett. 2008.03.17.