Vizuális Management, szabványosítás Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter 2008.03.17.
Vizuális menedzsment Szabványosítás A vizuális menedzsment elemei Andon tábla A termelékenységi lap Cella információs tábla (gyakorlat) Szabványosítás A folyamatok és a tevékenységek standardizálása 2008.03.17.
Vizuális menedzsment ? ? ? ? ? ? Készítsd el a gyárat, Működök! ? ? Közlekedő út! ? ? Viselj védőfelszerelét! ? ? Tartom a tervet! Probléma! Időben vagyok! Készítsd el a gyárat, hogy beszéljen hozzád! 2008.03.17.
Ez az információ azt mutatja van néhány feladat! A vizuális menedzsment elemei Vizuális management : Megjeleníti,láthatóvá tenni a standardokat. Megmutatja a rendellenességet Mutatja az tervteljesítést Utasít és magyaráz Közli az információkat Megjelenítés Mi a különbség? Vizuális irányítás ? ? ? Szép lapok! Jól néznek ki! Ez az információ azt mutatja van néhány feladat! 2008.03.17.
A vizuális menedzsment elemei Lépések a vizuális management bevezetéséhez: Határozzuk meg az igényeket Válasszuk ki / döntsük el a megjelenítés tipusát Egységesítés bevezetése Egyszerü megértés Könnyü észrevenni Közli a lényeges információt Bevezetetés, ellenőrzés. nyomon követetés. Kanban kártya tartó tábla 2008.03.17.
Miért van szükség a célok egységes kommunikációjára? ismétlés Célok ? A világ legjobb ….. gyártása ? eltérő irányok ? Gyárigazgató nincs felelős ? ütköző célok 2008.03.17.
Miért van szükség a célok egységes kommunikációjára? Gyárigazgató A világ legjobb ….. gyártása Célok ÖSSZPONTOSÍTÁS ÉRTHETŐ, VILÁGOS CÉLOK TELJESÍTMÉNY KÖVETÉSE TRACK PERFORMANCE FORRÁSOK KIHASZNÁLÁSA KÖZÖS CÉLOK EGYÉRTELMŰ IRÁNY 2008.03.17.
Miért szükséges a vizuális menedzsment? Lehetővé teszi a lényekre történő összpontosítást A standardtól váló eltérés minden egyes dolgozó számára azonnal felismerhetővé válik A hatékonyan működő struktúra előfeltétele és az önirányítást eszköze A kommunikációt szolgálja A standardizálás alapja Támogatja a folyamattudatosságot és a folyamatbiztonságot Javítja a munkabiztonságot A folyamatosan magas termelékenység, minőség és dolgozói elégedettség alapja Csoportvezetői információs sziget 2008.03.17.
Példák a gyárban alkalmazott vizuális menedzsmentre Standardok kifüggesztése és alkalmazása Módszerek, minőség, karbantartás, tisztítási tervek, anyag előkészítés és darabszámok Célok kifüggesztése és alkalmazása Jelenlét, minőség, termelékenység, költségek, gép üzemidő, szállítási idő A célul kitűzött előrehaladás felügyelete és kifüggesztése A meglévő és a cél közötti rés kitöltése Figyelmeztető jelzések problémák esetére Vizuális, hangjelzés (pl. hibajelentés) Fontos, hogy a kifüggesztett információk közvetlenül az adott munkahelyre / folyamatra vonatkozzanak. A vizuális management az olyan információk és berendezések összességeként jellemezhető, melyek a munkatársat munkájának elvégzésében támogatják és a folyamatra vonatkozó visszajelzést adnak. 2008.03.17.
A vizuális menedzsment elemei Vizuális kijelzők – Vizuális ellenőrzések 10 40 30 20 50 Vizuális kijelzők Fontos információkkal szolgálnak, azonban nem ellenőrzik, hogy mit csinálnak a munkatársak, vagy a gépek. Pl. ha a standardtól eltérő az adat, akkor jelzést ad a mérőberendezés Vizuális szabályozások Információkkal szolgálnak és/vagy szabályozásokat építenek be a munkahelyre és a folyamatba, a tevékenységek. a standardoknak megfelelően történő elvégzése érdekében. Az anyag lerakásának ki van jelölve a helye. x x 2008.03.17.
A vizuális menedzsment elemei Üzemi példa A vevőorientált teamek irányítása a műszakvezetők feladata, ők felelnek a táblákon lévő információk aktualitásáért. Az egyes információk felelősei a megadottak szerint. Havi: OM adatok (PPM, produktivitás, Selejt) – Termelési Asszisztens Heti: Selejt, szervezeti séma, létszám – Termelési Asszisztens Folyamatos: 8D –QM mérnök Napi selejt leadás, Pareto asztal, napi QM problémák - csoportvezetők 2008.03.17.
A vizuális menedzsment elemei TPM rendszer A hét végén össze gyűjtjük a cédulákat és a számítógépes nyilvántartásban rögzítjük az adatokat. A berendezések to- vább fejlesztéséhez Pareto elemzést végzünk. A 2 példányos TPM cédulák közül az egyik a karbantartókhoz kerül, a másik a megrendelő termelő helynél marad 2008.03.17.
Andon rendszer Gyere segíts! Az Andon rendszer feladata: Integrált Minőség (Minőség a soron) Folyamatos fejlesztés Kommunikáció / gyors visszajelzés Tartsuk a sort mozgásban! ( Termelékenység ) 2008.03.17.
Andon rendszer Segítséget kér Csoporttag Andon jelzés Támogatás Csoport vezető Döntés Műszakvezető Támogatás Döntés Termelési vezetó Támogatás Döntés 2008.03.17.
A dolgozó (csoport tag) feladata: Követi a egységesített munka utasítást. Tevékenyen figyeli a rendellenességeket. Ha eltérést tapasztal, jelez az andon rendszeren keresztül és folytatja a munkát míg a segítség meg nem érkezik vagy felfüggeszti a munkát pl.: minőségi probléma Megadja a segítséget a csoportvezetőnek a probléma megoldásában. 2008.03.17.
A csoportvezető feladata Meghallja az andonjelzést, leolvassa az információt a tábláról. Azonnal a jelzés helyére siet, megvizsgállja a helyzetet és segítséget nyújt. Meghalgatja és leírja a problémát, valamint átveszi a felelösséget a probléma felett. Közben megkezdi javítani a hibát. Törli az andonhívást mikor a hibát elhárította vagy a javítást elvégezte. Megkezdi a probléma megoldását a dolgozóval együtt. Értesíti a műszakvezetőt, ha a hibát azonnal nem tudja elhárítani. Megszűri a problémák továbbadását. 5a 2008.03.17.
A műszakvezető feladata: Támogatja a csoportvezetőt az intézkedésben, ha az nem tudja a sort a lehető leggyorsabban újra indítani. Ideiglenes segítséget kér (pl.:Karbantartás, Minőségbiztosítás, Mérnökség, stb.) Együtt dolgozik a csoportvezetővel a hiba feltárásán, a javítás intézkedési terven és bevezetésen. Megfigyeli az állásidőt, meghatározza a problémás területet és azon dolgozik,hogy kizárja a következő meghibásodást. 2008.03.17.
Műszaki megoldás az Andonra: Számítógépes monitoron kijelezve a folyamat fő mutatói Minden rendben. ( Tény >= Cél ) Típus: 888888 Cél: 720 db Nem érték el a célt. ( Tény <= Cél ) Tény: 675 db Probléma lépett fel. 2008.03.17.
Andon rendszer A tervezett jó darabok és a ténylegesen elkészült jó darabok számának kijelzése a termelő berendezéssel összeépített rendszerrel A meghibásodott berendezések kijelzése a szerelő vagy gyártósoroknál. Hibakódok kijelzése a javításhoz. 2008.03.17.
Képek egy szlovákiai cég szerelőüzeméből - KIA központi vezérlő terem Andon tábla, központi vezérlő terem 2008.03.17.
A termelékenységi lap A lapot a folyamatmérnök készíti elő a normák és a soron gyártott terméktípusok alapján. A lap kitöltése A soron dolgozó utolsó munkatárs (általában a végellenőr) óránként beírja az Aktuálisan elért termelési értéket. Ha az megegyezik a cél darabszámmal, akkor a tervezett szerint halad a termelés. Ha elmaradás van, akkor meg kell adni az okot: betanuló van a soron, anyaghiány volt, akadozott az anyagellátás, elromlott a gép, nem megfelelő minőségű darabok érkeztek a sorra, Nagyobb berendezéseknél az elsőre jó darabok számát is elemezhetjük. 2008.03.17.
A termelékenységi lap A probléma leírást csak akkor kell kitölteni, ha nem értük el a célt 2008.03.17.
A termelékenységi lap A manuálisan kitöltött lapokat feldolgozzuk, vagy eleve a termelő berendezésből nyerjük az adatokat. Elvégezzük a problémák Pareto elemzését, és a kiemelkedő, ill. a berendezésre visszavezethető témákat kielemezzük, fejlesztést indítunk 2008.03.17.
Szabványosítás Miért van szükség a folyamatok és a tevékenységek standardizálására? Mi az abszolut szükséges dolog a Folyamatos fejlesztés elött ? Állandóvá tenni a folyamatot a szabványosítás segítségével! 2008.03.17.
Szabványosítás Egységesítés nélkül Mi a standardok haszna? A standardok az emberek együttélését azzal a céllal szabályozzák, hogy a dolgokat olyan egyszerűvé és biztonságossá tegyük amennyire csak lehetséges! A standardok olyan algoritmusok, amelyek a folyamatok szabályszerűségét írják le. Egységesítéssel Vezérlőprogram Standard-munkalap 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A szabványosítás mindig a “Jelenleg a legjobb módszer”-t tartalmazza a folyamatos fejlesztés kiindulási alapja. Egy standard felállítása után törekszünk arra, hogy a Folyamatos Fejlesztés során a mindenkori standardnál jobbat hozzunk létre. A standardok célja nem az, hogy megbéklyozzanak bennünket, hanem hogy segítsenek bennünket a növekedésben! Ennél fogva “ FIX’’ , de nem statikus a standard. 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A standardok kialakítása közös feladat A standard-munkalapok (SML) a kézi munkafolyamatok vezérlőprogramjai. Ismertetik az optimális munkafolyamatot a minőség, a termelékenység és terhelés szempontjából. Mindig ott kerülnek alkalmazásra, ahol kézzel történő munkavégzés folyik. Komplex folyamatokban a standard-munkalapok fejlesztése és optimalizálása nem egyedül a specialisták által, hanem a munkatársak aktív közreműködésével történhet. Ők a munkafolyamat tulajdonképpeni szakértői, akik a saját munkafolyamataikat helyben a csarnokban programozzák, dokumentálják és láthatóvá teszik. Egy standardot közösen bármikor meg lehet változtatni (jobbítani). Ez a folyamatos jobbítási folyamat! 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A munkacsoport tagjai Meghatározzák a standard-munkalapokat, kitöltik azokat és aktualizálják a folyamatos jobbításokat A standard-munkalapok tulajdonosaiként felellősek azok elkészítéséért, gondozásáért és aktualizálásáért Munkahelyi vezetők, mérnökök és a management Kidolgozzák a célokat és a csoporttal meghatározzák a felelősségeket Támogatják a csoportot a standard-munkalapokban foglaltak megtartásában és megszüntetik a megvalósítás során fellépő problémákat, Aktívan bekapcsolódnak a folyamatba, Szabvány 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A folyamattal szemben támasztott követelményeket alapelveiben a vevő határozza meg. A folyamat tervezői továbbítják ezeket a csoportok felé (munkatervek) A lehető legjobb standardot mindig a folyamatban résztvevő személyek határozzák meg Lehet, hogy a folyamat nem minden részese ért egyet a standarddal. Ennek ellenére azt nekik is be kell tartani. A standard műszakokat átfogóan érvényes A csoportmunka több munkatárs együttműködése egy adott közös munkafeladaton belül. A csoport-munka ösztönzi a munkatársakat arra, hogy a folyamatok célorientált és folyamatos jobbításában aktívan vegyenek részt. 2008.03.17.
A szabványosítás és a folyamatos fejlesztés összefüggése A folyamatok és a tevékenységek standardizálása A szabványosítás és a folyamatos fejlesztés összefüggése Folyamatlapok Csoportmunka JOBBÍTÁSOK Standard- munkalap Ütemezési tábla 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása Standardizált munka: Megismétlődő folyamatokban használatos Termelés Javítás Anyagkezelés Műveletek Minőségi követelmények Ütemidő Biztonsági előírások Csomagolási egység Címkézési előírás Sortöltési szabályok 2008.03.17.
A folyamatok és a tevékenységek standardizálása Standardizált munka: A standardizált munka a jelenlegi legjobb módszert tartalmazza a munka biztonságos és hatékony elvégzésére, a szükséges minőségi szinvonal teljesítése mellett. 2008.03.17.