E-learninges tananyagfejlesztés módszerei a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

A kompetencia alapú képzés
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
„Ezt egy életen át kell játszani”
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Értékelés a pedagógiában
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
E-learning kompetenciák a mérnöktanár képzés számára
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Hátrányos helyzetűek reintegrációja.
TÁMOP412/C Egyetemi oktatók felkészítése az e-tananyagok fejlesztésére, a blended learning megoldások alkalmazására 1 Egyetemi oktatók felkészítése.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

E-learninges tananyagfejlesztés módszerei a felsőoktatásban Dr. Földes Zoltán 2010. 11. 20. GYŐR

E- learninges tananyagfejlesztés módszerei a felsőoktatásban A PROGRAM TARTALMA: A PARADIGMAVÁLTÁS /szükséglet és lehetőség/ tanulás módszertani háttér tanári szemlélet- és szerepváltás kompetenciaalapú oktatás jellemzői a paradigmaváltás módszertani lehetőségei az e-learninges tananyagfejlesztés struktúrája Az e- learninges alapú tananyag-fejlesztés gyakorlati lépései A Moodle rendszer felépítése, alkalmazása a modulrendszerű képzésben /virtuális tanulási környezet/ E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

ELŐZMÉNYEK: TÁMOP412/C A KÉPZŐK KÉPZÉSE PROJEKT A PROJEKT KURZUSAI ÉS MÓDSZEREI Tananyagfejlesztés multimédia, e-tanulás a felsőoktatásban nem formális oktatás módszertana konfliktuskezelés tutori – és mentori tevékenység szakmai nyelvtudás bővítése vezetőképzés E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

TANANYAGFEJLESZTŐK MÓDSZERTANI TÁMOGATÁSA Tananyag- és tartalomfejlesztés - Kompetencia-alapú oktatásra való áttérés Modularitás és tevékenységorientáltság Pedagógia beépülése a tananyagba: oktatásmódszertan, és tanulási kompetencia megjelenése az IKT eszközeinek és módszereinek beépítése a tananyagokba kötelező! Képzők képzése projekt Blended learning típusú oktatói továbbképzések tartása + E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

KIINDULÁSI HELYZET 2010. 11. 20. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban

KIINDULÁSI ALAP A tudás nem egy tiszta papíron megjelenő lenyomat, hanem az aktív tevékenység eredményeképpen létrejövő, a környezetére reagáló rendszer. Jean Piaget(1896-1980) E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

TANÍTÁS vagy TANULÁS? „Tanítani haszontalan, kivéve, hogyha felesleges” Richard P. Feynmann E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A tanítási folyamat két funkciója (Forrás:Báthory Z. rendszermodellje nyomán) Kompetencia alapú oktatás ? E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A KOMPETENCIA ALAPVETŐ JELLEMZŐJE  Mozgósítja, felhasználja a cél eléréséhez szükséges elemeket. /Nagy J.2000./ Gyakorlati pedagógiai tudás Lehetővé teszi a problémák felismerését, lehetséges megoldások előrelátását, és a megoldásukat /Falus I. 2001./ E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

OKTATÓI SZEMLÉLET- ÉS SZEREP TANANYAG Tanításra koncentrál Információ befogadás TANULÓ TANÁR Információátadás 2010. 11. 20. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban

TANÁRI SZEMLÉLET- ÉS SZEREPVÁLTÁS TANANYAGFEJLESZTŐ Tanítási kompetencia Tanulási kompetencia IKT TUTOR MENTOR Kapcsolati kompetencia 2010. 11. 20. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban

TANÁRI KOMPETENCIÁK E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

TANÁRI KOMPETENCIÁK E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A PARADIGMAVÁLTÁS MÓDSZERTANI TÖREKVÉSEI Konstruktív pedagógia Kollaboratív tanulás Kooperatív tanulás E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A konstruktív pedagógia tanulásszemlélete Seymour Papert, Piaget konstruktivizmusát megalapozó nézeteiből kiindulva alakította ki a konstruktív pedagógia elméletét. Seymour Papert, a LOGO programnyelv megalkotója Forrás: http://www.stager.org/homepageimages/garypapertandkids.jpg alapvetően aktív folyamatnak tartja, a tudást nem csak egyszerűen befogadja, hanem létrehozza, megkonstruálja, alapvető szerepet játszanak a korábban megszerzett ismeretek, meghatározó szerepe van a cselekvésnek, a tanulás végeredményének az alkalmazható tudást, a személyiség fejlődését tartja. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A kollaboratív tanulás szemlélete A kollaboratív tanulás során a hallgatók; tanulási közösségben, - amely lehet valóságos vagy virtuális - szervezett, szinkron tevékenységbe kerülnek, célja, egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítása, megvalósítása és fenntartása A kollaboratív tudásépítés első lépései; a csoport egyik tagja megfogalmazza nézeteit, a közösség egésze megvitatja, kritizálja – minél több nézőpontból, a vita során érvek-ellenérvek ütköztetése eredményeként az eredeti nézet új információkkal bővül, majd a különböző nézőpontokat önmagában egyesítő, közös értelmezés formálódik. „A kollaboratív tudásépítés olyan körfolyamat, amelyet egyrészt az egyén megértésre irányuló értelmező tevékenysége, másrészt a közösségi tudásépítés folyamata alkotja. A folyamat első lépéseként a csoport vagy közösség egyik tagja megfogalmazza nézeteit, ezt a közösség egésze megvitatja, megkritizálja – minél több nézőpontból. Ezáltal az eredeti nézetek egy sokkal részletezettebb és letisztultabb formát öltenek, mivel azonban továbbra is diskurzus tárgyát képezik, lehetőség nyílik számos új lehetséges értelmezési mód felvetésére. A diskurzus pro és kontra elemekből épül fel, ezek ütköztetése során az eredeti nézet új információkkal bővül, majd fokozatosan egy a különböző nézőpontokat önmagában egyesítő, közös értelmezés formálódik. A kollaboratív tudásépítés során tehát a résztvevők (tanulók) együttesen, egyidejűleg dolgoznak egy probléma megoldásán. A tanulók határozzák meg céljaikat, és a pedagógus nyújt segítséget e célok megvalósításában. A kollaboráció tanuló-centrikus, a tudatosságra késztet és csoportfelelősséget alakít ki a résztvevőkben”   E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A kooperatív tanulás szemlélete A kooperatív tanulási módszer jellemzői; 4-5 fős kis csoportokban végzett tevékenységén alapul, a csoporttagok együttműködését teszi szükségessé, a résztvevők együtt sajátítják el az ismerteket, segítik egymást a nehézségek leküzdésében, a hallgató aktív ismeretszerző, és felelősséget vállal, az ismeretek elsajátításán túl kiemelt jelentősége van: a szociális készségek kialakításában és az együttműködési képességek fejlesztésében. A kooperatív tanulás fogalmát fontos megkülönböztetni kollaboratív tanulás fogalmától. A kooperatív folyamat során a tanulás az egyén szintjén valósul. A csoportokban történő kooperatív tanulás során a feladatokat a csoporttagok egymás között megosztják, mindegyikőjük felelőse egy „részfolyamatnak”, a munkamegosztás hierarchikus. [Dorner Helga ; Kollaboratív tudásépítés, Közép-európai Egyetem SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola] E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A kompetencia alapú képzés és a tananyagfejlesztés kapcsolata A SCID (Systematic Curriculum and Instructional Development) tananyagfejlesztés alapja a kompetencia alapú képzési módszer és a teljesítményalapú képzés, amelynek lényegi jellemzői: egyértelműen és pontosan meghatározottak a célok, a kompetenciák, az oktatás/képzés kimenet-szabályozott, ismertek a követelmények/elvárások, amellyel a hallgatói teljesítményt egyértelműen értékelik, minden hallgatónak lehetőséget ad a kompetencia elsajátítására, épít a hallgatók motiváltságára, aktivitására, és az önálló ismeretszerzésre. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A kompetencia alapú képzés főbb ismérvei: A képzési program előre és szisztematikusan tervezett legyen és modulárisan felépített. Az elméleti ismeretekből annyit kell feldolgozni és elsajátítani, amennyi a kompetenciák elsajátításához szükséges. A képzés a szakmai gyakorlatokra helyezi a hangsúlyt. A tanár tanulásmenedzserré és forrásszeméllyé válik. A hallgatók saját ütemük szerint haladhatnak. A képzés során gyakori a visszajelzés. A teljesítmény mérése figyelembe veszi a hallgató ismereteit és attitűdjét A kompetenciákból teljesítményszint mérő vizsgát tesznek. E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A szisztematikus tananyagfejlesztés (SCID) fázisai Elemzés: igényelemzés, munkakörelemzés, szakmai feladat-visszaigazolás, szakmai feladat kiválasztás, szabványos feladatelemzés Tervezés: képzési módszerek, tanulási célkitűzések, teljesítmény mérési módszerek, képzési terv) Fejlesztés: kompetenciaprofil, tanulási útmutató, tanulási segédanyagok, óratervek, oktatási segédanyagok, okt. segédanyagok ellenőrzése E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

A szisztematikus tananyagfejlesztés (SCID) fázisai Végrehajtás: a képzési terv megvalósítása, a képzés, formáló értékelés, a képzés dokumentálása Értékelés: az összefoglaló kiértékelés végrehajtása, a begyűjtött információk elemzése, a korrekciós tevékenység kezdeményezése (Forrás: Dr. Kelemen Gyula, előadás; Dunaújváros HEFOP) E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

Az e- learninges tananyagfejlesztés lépései E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban 2010. 11. 20.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!