A társadalomtudományi kutatás módszertani alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

I. előadás.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
2. előadás.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Piackutatás.
Mérési pontosság (hőmérő)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A társadalomtudományi kutatás a település- és területfejlesztésben
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Marketingkutatás 3. szeminárium Nagy Gábor március. 29.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Többváltozós adatelemzés
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
I. előadás.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
II. Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZFP II Kompetenciamérés
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Balatonboglár, március 24.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

A társadalomtudományi kutatás módszertani alapjai SPSS használata 2007. szeptember 22. Páthy Ádám SZE Regionális Tudományi és Közpolitikai Tanszék pathya@rkk.hu

A tárgy tematikája A kurzus két félév időtartamú, az első félévben a módszertani alapokat, az SPSS kezelését és az egyszerű összefüggések tesztelését szolgáló statisztikai eljárásokat mutatja be. 1. konzultáció (szeptember 22.): A társadalomtudományi kutatás módszertani alapjai, kutatások tervezése, az adatfelvétel és elemzés technikai kérdései. 2. konzultáció (október 20.): Bevezetés az SPSS programcsomag kezelésébe, adatbázisok összeállítása, adatbevitel módszerei, változók kezelése és transzformálása. 3. konzultáció (): Gyakorisággal és megoszlásokkal kapcsolatos eljárások, csoportátlagok használata, alapvető statisztikai kimutatások interpretálása. 4. konzultáció (): Változók közötti összefüggések tesztelése, korrelációs vizsgálatok, egyszerű szignifikancia-próbák.

Feldolgozott irodalom Héra Gábor – Ligeti György: Módszertan. Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába. Osiris. Bp., 2005 Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi. Bp., 1999 Sajtos László – Mitev Ariel: SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea. Bp., 2007

Az előadás szerkezete A társadalomtudományok szemléletmódja Megismerés Valószínűség Oksági viszonyok Változók és attribútumok Kutatási terv kialakítása Kutatási kérdések és célok A vizsgálat és az elemzés egységei Módszertani alternatívák Az eredmények kezelésének és felhasználásának módjai 3. Adatgyűjtés, megfigyelés, felhasználás Adattípusok Adatforrások Az adatok kezelésének problémái Megfigyelési és adatgyűjtési módszerek

Percepció és értékelés A természeti és társadalmi jelenségekről kétféleképpen szerezhetünk olyan információkat, amelyek alapján nemcsak a tulajdonságaikat vagyunk képesek meghatározni, hanem értékelhetjük is őket Tapasztalati valóság – saját, empirikus megismerés Konszenzuális valóság – külső információk Az objektív igazságtartalmak megkeresése különösen a konszenzuális valóság esetében nehéz feladat, a tudományos módszerek segítséget nyújthatnak. Logiko-empirikus jelleg: egy állításnak logikailag és empirikusan is alátámasztottnak kell lennie ahhoz, hogy igaznak fogadjuk el. A módszertan az episztemológia (megismeréstudomány) része, amely útmutatást ad a jelenségek tapasztalati úton való felderítéséhez.

A megismerés A megismerés formája lehet hétköznapi, illetve tudományos. A hétköznapi megismerés hibái: Pontatlan megfigyelés Túláltalánosítás Szelektív észlelés Hozzáköltések Illogikus okoskodások Elfogultság a megértésben A megismerés idő előtti lezárása Misztifikáció A tudományos megfigyelés két alapvető különbséget mutat a hétköznapival szemben. A két kulcsszó a tudatosság és az óvatosság.

A valószínűség A társadalomtudományi kutatást elsősorban az különbözteti meg a természeti jelenségek vizsgálatától, hogy elsősorban nem megváltoztathatatlan szabályokat és törvényeket vizsgál, hanem olyan szabályszerűségeket, amelyek megléte bizonyos valószínűséggel előrevetítheti egyes történések bekövetkeztét. A valószínűségen alapuló következtetések mögött oksági viszonyok állnak. Miért szabályszerűségek? trivialitás: sok esetben a köztudott és széles körben elfogadott dolgok téves meglátásnak bizonyulnak Kivételek: az összefüggéseket nem vethetjük el abban az esetben, ha találunk egyedi kivételeket, egy valószínűségi összefüggésnek nem kell minden esetben fennállnia Emberi beavatkozás: a megfigyelési egységek önálló akarattal és gondolkodással rendelkeznek, így lehetőségük van arra, hogy eltorzítsák a megfigyelést

Társadalmi összefüggések – csoportos cselekvés A társadalomtudomány ritka esetben vizsgálja a cselekvések egyéni motivációit. A társadalmi élet szabályszerűségeit az egyéni cselekvések és jellemzők közötti összefüggésekből vezeti le. A társadalomtudományok erősen rendszerszemléletűek. Mi alapján képezhetünk csoportokat? Az életminőség és státusz közös jellemzői (jövedelem, iskolázottság, munkahely stb.) Az életmód és életstílus közös jellemzői (fogyasztás, kulturális preferenciák, stb.) Egységes vagy hasonló attitűdök (világnézet, politikai preferenciák, adott problémához való viszonyulás) A vizsgálatok alanyai nemcsak egyének, hanem szervezetek, intézmények, területi egységek is lehetnek.

A rendszerleírás alapegysége: változók és attribútumok Változó: logikailag összetartozó attribútumok csoportja Attribútum: a vizsgálat tárgyára jellemző tulajdonságok A társadalomtudományok elsődleges megfigyelési egysége az egyén (mint a társadalom alkotóeleme), de a vizsgálat fókuszába az egyének attribútumait tartalmazó változók közötti összefüggés kerül. Az attribútumok lehetnek minőségi, illetve mennyiségi ismérvek is.

Változótípusok Típus Változó Attribútumok Mennyiségi Településnagyság (fő) 18…1385…1725243 (egyedi) Mennyiségi (összevont) Településnagyság (kategória) 1 – 0-500 között, 2 – 501-5000 között… Minőségi Település jogállása 1 – község, 2 – város, 3 – megyei jogú város Eloszlás Régió 1 – NYD, 2 – KD, 3 – KM… Attitűd Mennyire ért egyet az alábbi állítással…? 1 – teljes mértékben, 2 – bizonyos mértékben, 3 – inkább nem, 4 – egyáltalán nem Eldöntendő Van-e autója? 1 – van, 2 - nincs

A változók mérési szintje Jellemzők Példák Nominális Teljesség Kölcsönös kizárás Nem Területi elhelyezkedés (megye, régió) Ordinális Rangsorolhatóság - Attitűdkérdések (elégedettség, önbesorolás) Arányskála -Teljesség -Kölcsönös kizárás -Rangsorolhatóság -Azonos távolságok az attribútumok között -Létező nullpont (intervallumskálánál nem) Jövedelem Fogyasztás (érték és mennyiség)

A társadalomtudományi vizsgálatok keretfeltételei

Magyarázatmodellek - oksági viszonyok megközelítése Idiografikus modell: egyedi jelenségek az összes ok hátterében A magyarázatmodell megpróbál minden lehetséges okot felsorolni Sokkal inkább használatos olyan esetekben, amikor egyének cselekedetei vagy egyedi jelenségek mögötti okokat keresünk Nomotetikus modell: kis számú, de erős hatású tényezők számbavétele Csak részleges magyarázatot képes adni Megfelel a valószínűségi okság vizsgálati kritériumainak Induktív logika: megfelelő mennyiségű megfigyelés eredményeiből von le következtetéseket, és konstruál összefüggéseket Milyen? Deduktív logika: elméleti hipotézist tesztel a megfigyelések által, majd leírja a kapcsolat minőségét Miért olyan?

Az okság alapvető követelményei Lazarsfeld-paradigma: az ok-okozati összefüggések kritériumai Két változó között csak akkor beszélhetünk ok-okozati viszonyról, ha az ok időben megelőzi az okozatot Az oksági viszony feltétele, hogy a vizsgált változók között tapasztalati együttjárás legyen Két változó közti együttműködésnek kizárólagosnak kell lennie az oksági viszony fennállásához; nincs olyan harmadik változó, amelynek hatása mindkettőnél okként merül fel Két változó együttjárása nem feltétlenül jelent oksági viszonyt. Teljes oksági viszonyok vizsgálata nem lehetséges, csak a determináló tényezők széles körének megismerése.

A kutatási folyamat Alapkérdések: Miért – mit – mikor – hol – hogyan? Lépések: Érdeklődés, hipotézis Konceptualizálás Vizsgálati kör Vizsgálati módszer Adatgyűjtés Feldolgozás Elemzés Alkalmazás

Kutatási célok Cél Igény Pozitívum Jellemző Felderítés Új érdeklődési terület feltáratlan jelenség Előzetes információk beszerzése Alaposabb vizsgálat előkészítése Könnyen lebonyolítható Elsősorban orientáló jellegű Leírás - Események és helyzetek alapos, pontos Átfogó képet nyújt Módszertanilag megtervezett Regisztráló jellegű Magyarázat - összefüggések feltárása - okok megismerése - Problémamegoldás képessége Változatos elemzési technikák Statisztikai eszköztár

Vizsgálati egységek Egyének: a társadalomtudományi kutatás leggyakoribb elemzési egységei. Csoportokra vonatkoztatott jellemzőknél is a leggyakoribb, hogy egyénekre vonatkozó megfigyeléseket összegzünk, és ebből vonunk le következtetéseket. Csoportok: ebben az esetben nem a tagok jellemzőit vagy cselekedeteit vizsgáljuk, hanem magukat a közösségeket, amelyek olyan sajátosságokat hordozhatnak, amelyeket nem célszerű egyéni motívumokból aggregálni. Szervezetek: a fő cél az intézményesültség jellemzőinek vizsgálata Társadalmi produktumok: művészeti alkotások, kommunikációs csatornák, társadalmi intézmények

Elemzési egységek „A nők többet nézik a tévét, mert általában a férfiaknál kevesebb időt töltenek ház körüli munkával… Napi átlagban a fekete emberek kb. háromnegyed órával többet tévéznek, mint a fehér emberek.” „1960-ban, a 100 000-nél több lakosú 130 amerikai város közül legalább 126-nak volt két, rövidtávon nem magánkézben lévő (…) közkórháza.” „Az első TM szervezetek kicsik és informálisak voltak. A Los Angeles-i csoport, amely 1959-ben alakult, az egyik tag lakásán szokott összegyúlni, ott, ahol M. is éppen lakott.” „Mindazonáltal úgy látszik, hogy az ápolószemélyzet latba veti a befolyását egy olyan döntés érdekében, hogy változtassák meg a betegápolás rendszerét. Ezzel ellentétben a körház vezetése és az orvosi stábok befolyása alatt született döntések…” „1958-ban 13 vállalatnak volt 1000 vagy több alkalmazottja, tőlük származott az iparág által előállított hozzáadott érték 60%-a” „Bár az USA kétmillió farmere közül 667 000 a nő, a nőket történelmi okokból mégsem tekintik farmernek…”

A vizsgálat térbeli elhelyezése Fontos feladat a vizsgálat és az elemzés körének térbeli lehatárolása. Nem minden társadalmi jelenség konkrét helyhez kötött, de az okok és a motívumok között fontos szerepet játszik a térbeliség, a térbeli megoszlás és a térbeli minőség. A térbeli elhelyezkedés az életminőség, életkörülmények, társadalmi státusz, gazdasági aktivitás és teljesítmény, stb. szempontjából fontos rétegképző tényezőként jelennek meg. A tér használata a kutatásokban Egy kiválasztott területi egység Területi egységek összehasonlítása Térbeli interakciók vizsgálata

Az idődimenzió Egy vizsgálat lehet az időtényező szempontjából: Statikus keresztmetszeti Dinamikus longitudinális A longitudinális vizsgálatok fajtái: Kohorszvizsgálat Trendvizsgálat Panelvizsgálat A longitudinális vizsgálatok hasznosak, mivel meg tudják ragadni az időbeli folyamatokat, de technikailag nehezebben kivitelezhetők és drágábbak. Bizonyos esetekben keresztmetszeti vizsgálatokból is lehet következtetni időbeli folyamatokra.

Konceptualizálás A konceptualizálás egy olyan folyamat, amelyben a vizsgálatban használt fogalmakat tisztázzuk annak érdekében, hogy egzakt módon mérni tudjuk őket. A megfigyelt jelenség általános és közös jellemzőkkel rendelkezik Nevet adunk a jelenségnek – nominális definíció Meghatározzuk, hogy mit és hogyan fogunk vizsgálni – műveleti definíció Vizsgálati eszközt rendelünk a fogalomhoz – mérés

A mérés kritériumai Minőség: mennyire precíz egy attribútum leírásakor, illetve megfigyelésekor használt mérés Megbízhatóság: mennyire valószínű, hogy egy bizonyos mérési módszer a vizsgált jelenségről megismételve is ugyanazt a leírást adja A mérés megismétlése Felezéses módszer Bevett mérőeszközök használata A kutatásban részt vevők megbízhatósága Érvényesség: a mérésből származó adatok mennyire kapcsolódnak a vizsgált fogalom jelentéséhez Ismérv szerinti érvényesség Terjedelmi érvényesség Szerkezeti érvényesség

Lehetséges hibák az elemzésben Érvényesség hiánya: az elemzésbe bevont fogalmak változókká és kutatási kérdésekké való transzformálása hibás Megbízhatóság hiánya: nem azt a fogalmat, vagy problémakört mérjük, amellyel kapcsolatban megfogalmaztuk a hipotézist, a kutatás megismétlése nem jár hasonló eredményekkel Ökológiai tévkövetkeztetés: csoportok vizsgálatából nem vonhatunk le az adott csoport tagjára vonatkozó egyéni következtetéseket Individuális tévkövetkeztetés: az egyén jellemzőiből nem általánosíthatunk a „befoglaló” csoportra általánosan jellemző attribútumokra Redukcionizmus: a vizsgált jelenség magyarázati körének túlzott leszűkítése

Operacionalizálás Operacionalizálás: a változók méréséhez szükséges empirikus eljárások meghatározása A mérés terjedelme: milyen értéktartományban akarunk vizsgálódni, illetve milyen kategóriákat határozunk meg Precizitás: a kutatás célja dönti el azt, hogy mennyire kell pontosnak lennie a mérésnek Mérési szint meghatározása: az alkalmazott elemzési eljárások függvényében A mutatók minősége: az egyszerű mutatók nem okoznak problémát, de az összetettek esetében fontos a minél jobb mérhetőségre való törekvés

Az adatok típusai Alapvetően kétfajta: primer és szekunder Szekunder adatok – másodelemzés adatkezelés: az adatok és változók alakítása a kutatási célhoz Primer adatok: saját adatfelvétel Felvételi módszer kiválasztása Adatfelvétel megtervezése Dokumentumok elkészítése Adatrögzítés, adattisztítás A vizsgálatban használt összetett mutatók kialakítása Adatelemzés

A kérdőíves vizsgálatok alapszabályai A survey-módszer a beavatkozásos vizsgálatok körébe tartozik Dönteni kell arról, hogy egy alapsokaság egészét, vagy annak csak bizonyos részét mérjük fel. Érthetőség: Nem szabad abból kiindulni, hogy nekünk milyen ismereteink vannak egy bizonyos fogalomról, mert akkor triviálisnak tartjuk a magyarázatokat, és nem biztos, hogy elegendő információval szolgálunk a megkérdezett számára. Érthető fogalmazás, egyszerű kérdés, kérdés vagy állítás, tagadó forma használata tilos. Kompetencia: Valamilyen szinten ismernünk kell azt, hogy a megkérdezettnek milyen információi állhatnak rendelkezésre a vizsgált fogalmakról. A kérdéseknek aktuálisnak kell lenniük, és olyanoknak, amelyre minden megkötés nélkül válaszolhat a megkérdezett. Befolyásolás tilalma: nem tehetünk fel oly módon kérdéseket, hogy azok sugallják valamelyik válaszlehetőséget a megkérdezett számára, illetve a kérdező nem tehet erre irányuló gesztusokat.

A kérdőíves vizsgálatok alapszabályai 4. Sorrend: a kérdések sorrendjét lehetőleg úgy határozzuk meg, hogy ne kerüljenek egymás mellé olyanok, amelyek egymásból következhetnek. 5. Tagadás: minden esetben engedélyezni kell a nemmel való válaszolást, illetve a válaszmegtagadást, mert ha belekényszerítünk valakit a válaszadásba, akkor az adataink torzulni fognak. 6. Társadalmi környezet és időpont: a válaszadás motívumai bizonyos események hatására gyökeresen átalakulhatnak. 7. Bizalmatlanság: bizonyos esetekben gyakori és érthető probléma, de a kérdőívet lehet úgy alakítani, hogy minimalizáljuk. 8. Hosszúság: sem a lekérdezés összideje, sem az egyes kérdésekhez tartozó hasonló itemek listája nem lehet túl hosszú. 9. Külalak: fontos a kérdések struktúrája mind a sorrendiség, mind a kezelhetőség szempontjából. A kérdezői utasításoknak világosnak kell lenniük.

A kérdőívszerkesztés Két alapvető kérdésforma: zárt és nyitott Zárt: + könnyen kezelhető + jól mérhető + aggregálás, mérési szintek megváltoztatása lehetséges - Kevesebb információtartalom - Nincs lehetőség újabb kutatási kérdések megfogalmazására Nyitott: + többletinformációk - Nehézkes kezelés, kódolás - Alacsony mérési szint

A kérdőívszerkesztés Feleletválasztós kérdések: A válaszlehetőségek mindegyike előre kódoltan meg van adva Feltételes vagy összetett kérdések: Egy vagy több válaszlehetőség teljesülése esetén újabb kérdés feltétele Egy válaszlehetőség: a válaszadó csak egyet jelölhet meg Több válaszlehetőség: a válaszadó vagy bármennyi, vagy meghatározott számú opciót választhat Félig nyitott kérdések: csak az általunk legfontosabbnak tartott néhány opció kódolt Többelemű skálák: több itemre kérdezhetünk rá ugyanazzal a módszerrel Klasszifikáció: különböző tényezők sorba állítása

A kérdőívek típusai Személyes lekérdezés kérdezőbiztos által: a leginkább megbízható, de a legdrágább is. Időigényes, de megbízható. A következetesen alkalmazott minta biztosítja a reprezentativitást. A segítő személy jelenléte alkalmat ad bonyolultabb kérdések tisztázására is, de veszélyeket is rejt magában. Önkitöltős kérdőívek: alacsonyabb válaszadási hajlandóság. A kérdőívnek nagyon egyértelműnek kell lennie, mert nem tudunk segítséget nyújtani a kitöltéshez. Olcsó, de nem gyors módszer. Telefonos lekérdezés: gyors és viszonylag olcsó. Megvannak a gyors rögzítés technikai feltételei. Nem szabad hosszúnak lennie. Nagy az esélye a válaszadás megszakításának. Ez a módszer igényli a leggondosabb szervezést.

A mintavétel logikája és funkciói Egy vizsgálni kívánt sokaság a legritkább esetben homogén, ezért egy tagjáról nem tudunk következtetni a jellemzőire, így különböző kritériumok alapján mintát kell vennünk. A következtetések akkor megbízhatóak, ha a minta alapvető jellemzői megegyeznek az alapsokaságéval. Lehetséges hibák: Fellelhetőség Relevancia „szakértői” osztályozása Információhiány a sokaságban Torzító feltételek

A valószínűségi mintavétel típusai A minta a kutatás legfontosabb jellemzői alapján reprezentatív. Ha egy populáció minden egyedének ugyanolyan esélye van a mintába való bekerülésre, akkor teljes reprezentativitásról beszélünk. Egyszerű véletlen mintavétel: egy populáció elemeiből véletlenszám-táblázat, vagy számítógépes eljárás segítségével választjuk ki a mintába kerülőket Szisztematikus mintavétel: véletlen kezdőpontról indulva valamilyen matematikai szabály alapján választjuk ki a mintába kerülőket – mintavételi intervallum és kiválasztási arány Rétegzett mintavétel: nagyobb fokú reprezentativitást lehet vele elérni; a sokaság bizonyos részcsoportjaiból választunk az ott betöltött arányuk függvényében Csoportos mintavételek: ha az alapsokaság jól elkülöníthető csoportokra oszlik

Nem valószínűségi mintavétel Szakértői minta: saját megítélésünk alapján választunk a populációból mintát Kvótás minta: a populáció összes elérhető jellemzője alapján előálló részarányoknak megfelelő kvóták Könnyen elérhető alanyok: „séta” módszer

Köszönöm a figyelmet!