MÁV Rt. EU vasúti csomagok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Információcsere a vasúti járművek karbantartása során
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Az új épületenergetikai szabályozás
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Vasúti számviteli információrendszer
A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
vasútbiztonsági menedzser
Állam munkavédelmi feladatai
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Vasútszabályozási Osztály
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

MÁV Rt. EU vasúti csomagok

Tartalom 1. rész: Az EU jogszabályai MÁV Rt. Tartalom 1. rész: Az EU jogszabályai 2. rész: Gyakorlati megvalósítás a DB Netz AG szervezetében és a németországi vasúti közle- kedésben 3. rész: Gyakorlati megvalósítás a MÁV Rt. Pályavasúti Üzletág szervezetében és a magyar- országi vasúti közlekedésben

1. rész Az EU jogszabályai MÁV Rt. 1. rész Az EU jogszabályai

EU napirend élén a dereguláció Az 1993-as egységes európai piac előkészületei a közlekedési piac liberalizációjához vezettek MÁV Rt. Az Európai Parlament tette meg a kezdőlépést Az Európai Parlament bírósági intézkedést kért az Európai Tanács ellen, mivel az elmulasztotta adaptálni az Egyezményekben lefektetett intézkedéseket Az Európai Igazságügyi Bíróság 1985. V. 22-i ítélete: - liberalizálják a kormányok a közlekedési piacot, ennek hatására a tagállamok kormányai közös döntést hoztak (Milánó, 1985. 06. 28-29.) - fokozatosan szüntessék meg a közúti szállítás területén alkalmazott kereskedelmi kedvezményeket - hatálytalanítsák az áruszállítási díjszabásokat mind a közúton, mind a folyamin - vezessenek be reformokat az állami tulajdonú vasúti forgalomba EU napirend élén a dereguláció

A 91/440/EK irányelv indította el a folyamatot. A közlekedéspolitika vezérmotívuma „Európa vasútjainak versenyképessé tétele” MÁV Rt. A 91/440/EK irányelv indította el a folyamatot. Vasúti rendszerek átrendeződése Európában Az európai vasutak teljesítményét az alábbiak szerint kívánták növelni: - kereskedelmi függetlenség elérése a kormány döntéshozó testületétől - pénzügyi helyreállítás, szanálás végrehajtása - a vállalkozóvasút és a pályavasút legalább számvitelileg történő szétválasztása - a vasúthálózatok megnyitása a nemzetközi kombinált szállítások és a nemzetközi csoportosulások előtt. A 91/440/EK irányelv tette meg az első lépéseket a vasúti szektor piacának meg-nyitásában

Az új három irányelv még nagyobb versenyhelyzetet teremtett: Az Első Vasúti Csomag továbbfolytatta a vasúthálózatok megnyitásának ügyét MÁV Rt. Az új három irányelv még nagyobb versenyhelyzetet teremtett: 2001/12/EK irányelv: módosította a 91/440/EK irányelvet - kiterjesztette a nemzetközi áruszállítási útvonalakat, megalkotva a Transz-Európai Áruszállítási Hálózatot (TERFN) 2001/13/EK irányelv: módosította a 95/18/EK irányelvet Az Első Vasúti Csomag azonnali eredményeket hozott az európai pályavasutak számára - vállalkozóvasutakra vonatkozóan bevezetésre kerül az EU-szerte érvényes engedély (license) 2001/14/EK irányelv: a 95/19/EK irányelv helyett - menetvonalak készítésének- és szétosztásának szabályozása, valamint a menetvonal-elosztó, -értékesítő testületek felállítása.

Az Első Vasúti Csomag növeli az interoperabilitást. MÁV Rt. Az új irányelv megteremti a műszaki harmonizációt. 2001/16/EK irányelv: a 96/48/EK irányelv alapjait követve. - létrehozza az ún. Interoperabilitás Műszaki Előírásait (TSI) - megalakítja a TSI adaptációjára az ún. 21. Cikk-Bizottságot Kiterjeszti ezeket az elveket a hagyományos vasútrendszerekre is - átmenetileg csak a TERFN-hálózatra vonatkozóan. Az inter-operabilitás kiterjed a hagyományos vasúti rendszerekre

Új lehetőségek nyílnak meg a nemzetközi áru-szállításban A Második Vasúti Csomag folytatja az Első Vasúti Csomag által megkezdett munkát MÁV Rt. A liberalizáció és az interoperabilitás halad a maga útján. 2004/50/EK és 2004/51/EK irányelvek folytatják és felgyorsítják az Első Vasúti Csomag intézkedéseit Az árufuvarozás liberalizációja időben felgyorsul: - nemzetközi árufuvarozásban: a tagállamok vasúthálózata 2006. január 01-től teljes megnyitásra kerül - kabotázs forgalomban: ennek megfelelően egy évvel későbben. A 2001/16/EK. hagyományos vasúthálózatok interoperabilitása irányelv ki fog terjedni a teljes hagyományos hálózatra, így a TSI megteremtésének a koordinációját már nem az AEIF (European Association for Railway Interoperability) szervezetével végzik. Új lehetőségek nyílnak meg a nemzetközi áru-szállításban

A Második Vasúti Csomag az előző csomagot egy közös biztonsági koncepcióval egészíti ki. MÁV Rt. A vasútbiztonságról szóló új 2004/49/EK irányelv harmonizált európai szabályok sorát kívánja fokozatosan bevezetni. 2004/49/EK irányelv fenntartva a vasút hagyományosan magas szintjét, az alábbiakkal kívánja garantálni Európaszerte: - szabályozza a vasútbiztonsági felelősséget - az új nemzeti biztonsági szabványok érdekében kijelöli a közös biztonsági célokat, folyamatokat - bevezeti a biztonságirányítási rendszert - bevezetésre kerül a vasútbiztonsági tanúsítvány, mely EU-szerte érvényes, egyenlőre csak a biztonságirányítási rendszerre. Az összehangolt biztonsági szabályok megkönnyítik Európában a vasúti hozzáférést

Az ERA ösztönzi az európai vasút-harmonizációt A Második Vasúti Csomag megalakítja az Európai Vasúti Ügynökséget (ERA) MÁV Rt. A EK 2004/881. számú rendelete új szervezet megalakítását tűzi ki, mely a biztonsággal és az interoperabilitással foglalkozik. Az Európai Vasúti Ügynökség mint műszaki támogató testület garantálja az interoperabilitás és a vasútbiztonság érdekében hozott intézkedéseket főleg a tagállamok vasútjainak (átmenetileg függetlenített) szakembereiből fog állni a testület, valamint a kisebb részt az európai intézmények köztisztviselőiből székhelye Észak-Franciországban, Lillében és Valenciennesben lesz. Az ERA ösztönzi az európai vasút-harmonizációt

Új lehetőségek nyílnak meg a nemzetközi személy-szállításban A Harmadik Vasúti Csomag a személyszállítás liberalizációját és az Európai Mozdonyvezetői Jogosítványt kívánja elérni a mozdonyvezetőknek MÁV Rt. A személyszállítás is részesüljön a versenyhelyzet előnyeiből, illetve a mozdonyvezetők tanúsítványt fognak kapni. Az EK-Bizottságban két új irányelv-javaslatot vitatnak meg: 2010. október 01-től a nemzetközi személyvonatoknál is megindulhat a verseny fokozatosan kötelezővé fogják tenni az Európai Mozdonyvezetői Jogosítványt: - 2010-ig a nemzetközi forgalomban résztvevők számára - 2015-től már minden mozdonyvezető részére. Új lehetőségek nyílnak meg a nemzetközi személy-szállításban

A Harmadik Vasúti Csomag mind a személyszállításban, mind az áruszállításban minőségi szabványokat fog alkotni. MÁV Rt. A minőségellenőrzés fontos, de mindenesetre körültekintően kell eljárni és figyelni kell, hogy milyen gazdasági következményei lehetnek a vasutakra. Az Európai Bizottság szabályzatokat érintő, jelenlegi javaslatai kiterjesztett jogokkal ruházzák fel mind a személyszállításban, mind az árufuvarozásban résztvevőket. A pályavasutak-nak nemsokára meggyőző nemzetközi megoldással kell előállniuk a minőség-ellenőrzést illetően. Az árufuvarozást illetően: - bevezeti a szabványosított minőségjegyeket, amihez történő megfelelősség esetén kötelező jutalmazást vezet be viszonzásként - a pályavasutakat teszik fokozatosan felelőssé az ügyfeleikért. A személyszállítást illetően: - késések és „fekvemaradások” esetén az utazóközönséget jelentős visszatérítési igény illeti meg - a pályavasutak kiemelten felelősek a kompenzációért.

Die Bahn 2. rész Gyakorlati megvalósítás a DB Netz AG szervezetében és a németországi vasúti közlekedésben

A takarékos vállalkozásra történő szervezeti átállás lépésről lépésre ment végbe. Die Bahn A vasúti reform 1. szakasza (1994.01.01-től) A vasúti reform 2. szakasza (1999. 01. 01-től) Egyesülés Átszervezés Átalakítás Felosztás Szövetségi Vasúti Vagyon Szervezeti tagozódás pályavasút vonatüzemeltetés kiszolgáló üzleti tevékenységek Általános célú egységek szuverén feladatok személyzeti ügyek adósságkezelés Deutsche Bahn AG Szervezeti tagozódás pályavasút árufuvarozás személyszállítás → regionális → távolsági Általános célú egységek szuverén feladatok személyzeti ügyek adósságkezelés Szövetségi Vasúti Hivatal szuverén feladatok, főleg biztonság, tanúsítvány, illetve hálózat hozzáférés vizsgáló szervek Deutsche Bahn AG Holding DB DB Regio AG DR DB Reise & Touristik AG DB Cargo AG A pályavasút is valós részét képezi a vállalkozói szférának DB Station & Service AG DB Netz AG

A pályavasút 2003. évi adatai Az EU-ban a DB Netz AG a legnagyobb infrastruktúra szolgáltató szervezet Die Bahn A pályavasút 2003. évi adatai Üzemeltetett vonalhossz összes vonalhossz 35.593 km ebből (54.45%) villamosítva 19.378 km Kereskedelmi forgalom összesen 3.774 millió € menetvonal km-ben 988,2 millió menetvonalkm ebből (7.12%) a külső megrendelőké: 273 millió € 70,4 millió menetvonalkm Alkalmazotti létszám 2003. 12. 31-i zárólétszám 44.080 fő

A vasútüzem biztonságát a forgalombiztonsági felügyelő ellenőrzi Die Bahn Jogi háttér: Németországban minden vasút- vállalatnak és pályavasútnak ki kell neveznie egy forgalombiztonsági felügyelőt (EBL). A forgalombiztonsági felügyelő feladata és felelőssége a DB Netz Ag-nál (kivonat): a vasútbiztonság jogszabályának (mint az EBA felügyeleti szerv rendeletgyűjteményének) a betartatása a szabályok és előírások alkalmazásának figyelemmel kisérése a vasútüzem biztonságos üzemelésének érdekében utasítások adása az üzembiztonsággal kapcsolatos dolgokban tanácsokkal látja el a Testületét. Az EBA, mint felügyeleti szerv és a forgalom- biztonsági felügyelők együtt dolgoznak a DB Netz biztonságos üzeméért

Igazi versenyhelyzet a vasúton. Die Bahn Igazi versenyhelyzet a vasúton. 286 külső vasútvállalat üzemel már naponta a DB Netz AG teljes hálózatának több mint az 50%-án külső vasútvállalatok millió menetvonal-kilométere vasútvállalatok db száma

Intézkedések, a diszkriminációmentes hozzáférés garantálásához. Die Bahn Diszkriminációmentes tervezés, -alkalmazás és - árképzés Diszkriminációmentes menetvonal kiosztás: semelyik vasútvállalat nem élvez előnyöket, nincs megkülönböztetés, egyenlő bánásmód van Diszkriminációmentes meghatározása a műszaki kritériumoknak: a gördülő állománnyal szemben támasztott műszaki elvárások nem léphetnek túl azon, ami még a biztonságos futáshoz szükséges A titoktartás szavatolása, más vasútvállalat vagy 3. ügyfél számára nem szolgáltatják ki az ügyfél bizalmas adatait. A feltételek diszkriminációmentes megtervezése és –értelmezése (pl.: nincsen külön betartandó szabályok az egyes vasútvállalatok számára) Minden fontos információt időben tudomására hoznak a vasútvállalatoknak, ami a pályahozzáféréssel kapcsolatos

Menetrendkészítés. 5 hónap 6 hónap 8 hónap 9 hónap 16 hónap 18 hónap Die Bahn Menetrendkészítés. Menetrendváltozás A menetidő-minták átadása A megjelentett infrastruktúra módosításokra alapuló kalkulációk 5 hónap Az EIBV szerinti eljárás Vasútvállalat dönt, hogy elfogadja vagy sem a kiajánlt menetvonalat 6 hónap Paraméter-tervező konferencia Meghirdetik a vasútvállalatoknak az infrastruktúra paramétereinek a várható változásait. A benyújtott igényeken alapuló menetvonal ajánlat 8 hónap Menetvonal-igény benyújtásának határideje 9 hónap További módosítások közzététele Árak vagy egyéb kritériumok módosulása 16 hónap 18 hónap

1. Az igényt határidőre vagy utána adták le? Konstrukciós prioritásokat minden ügyfélre nézve azonos módon alkalmazzák. Die Bahn A prioritások segítek az infrastruktúrát minél optimálisabban kihasználni. 1. Az igényt határidőre vagy utána adták le? 2. A kért menetvonal szerződésesen lekötött vagy egy teljesen új? 3. A kért menetvonal összhangban van-e a vonal különleges jellemzőivel? 4. A kért menetvonal eseti vagy ütemes közlekedésre használnák-e? 5. Egy vagy több menetrendi időszakra szól-e?

A 2004-es menetvonal kiosztás: diszkriminációmentes menetrend Die Bahn A 46.700 menetvonal-igényből mindössze kb. 200 igényelt konfliktusmegoldást. 46.700 Összes menetvonal-igény 10.000 Megoldható elosztási konfliktus. 200 Prioritási szabályok alapján megoldott és végül elfogadott elosztási konfliktus. 1 Ajánlattétel alkalmazása, de nem került rá sor visszalépés miatt.

Pénzügyi megfelelőség A vasútvállalatnak jogi előfeltételeket kell teljesíteniük és a DB Netz AG műszaki pályahasználati kritériumait. Die Bahn A járműveknek meg kell felelniük a Vasútépítési- és Működési Szabályzatnak (EBO), így a DB Netz AG-nak el kell őket fogadni, de meg kell felelniük a DB NEtz által szabott hozzáférési elvárásoknak is. Technológia A vasúti törvény, munka-és társadalmi jog, biztonsági- és környezetvédelmi szabályzat, a DB Netz AG műszaki üzemeltetésének és idevágó rendeleteinek, szabályzatának ismerete Szakmai tudás Pénzügyi megfelelőség Pénzügyi megfelelés: baleset esetén a 3. fél által által nyújtott biztosítás, ami fedez minden lehetséges kárt. Megbízhatóság Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező dolgozók: a hatályos szabályok, rendeletek betartásának az alapja. Szavatolni kell, hogy a forgalmi dolgozók megfelelően képzettek-e, és a feladataikat egészségileg képesek ellátni, a minimum korhatárt betartották náluk, valamint a mozdonyvezetők vonalismerettel rendelkezzenek. Személyzet

Pályahasználati Szerződés A Pályahasználati Szerződésbe belevették a DB Netz AG és az ügyfél különleges megállapodását Die Bahn Szolgáltatások Díjak Függelékek Időtartam Pályahasználati Szerződés Tájékoztatás Lemondás Adatvédelem Módosítások

Kiegészítő szolgáltatások Minden, amire az ügyfélnek szüksége van. A DB Netz kínálata menetvonalakból, alap- és kiegészítő szolgáltatásokból áll. Die Bahn Menetvonalak árufuvarozási gyorsteher teher szatellit vonali teher személyszállítási ütemes turista expressz Alap- szolgáltatások Az állomások helyi szolgálta-tásai a vonat-összeállítás és tárolási kapaci-tás. Kiegészítő szolgáltatások grafikonos menetábra helyszínrajzok üzemirányítás ügyfélszolgálati segítség a tervezés folya- matában elektronikus statisztikák készítése Minden, amire az ügyfélnek szüksége van.

1999 óta a DB Netz AG figyelemmel kíséri ügyfeleinek az elégedettségét 1999 óta a DB Netz AG figyelemmel kíséri ügyfeleinek az elégedettségét. Mindig szem előtt tartva 5 fontos tényezőt. Die Bahn A befolyásoló tényezők és az általános megelégedettség közti kapcsolat Értékesítési részleg ügyfélszolgálata Forgalmi teljesítmény Ügyfél elégedettség Tájékoztatási politika Menetrend szerkesztés Termék portfolió

A hálózat ismertetése az Interneten. Die Bahn A hálózat ismertetése az Interneten. Általános szabályok, határidők, a kapacitás elosztás és díjszámítás folyamata, kritériumai Támogató információk az infrastruktúra kapacitás használatáról Részletes információk a vasúti hálózatról (műszaki paraméterek, biztosítóberendezések típusa, engedélyezett sebesség, villamosítottság stb.) A hálózat ismertetőben megtalálható:

A fontosabb lépések összegzése és alapjai Németország nemcsak hogy tökéletesen teljesítette az EU jogi elvárásait, hanem a kiegészítő szövetségi törvényalkotásával még felül is múlta. Die Bahn A fontosabb lépések összegzése és alapjai 91/440/EK dírektíva módosította a 2001/12/EK dírektíva (10.cikkely) Általános feltételek és díjszabások a Vasúti infra- struktúra használatá- hoz (ABN) Menet- vonal rend Menet- vonal szer- kesztés Menet- vonal kínálat Pálya-használati szerződés Vasútról szóló törvény (14. §) Vasúti Infra- struktúra Kezelési Szabályzat (EIVB) Európai jog Nemzeti (szövetségi) jog Üzleti feltételek Eljárás Szerződéses viszony

Tartalmazza a karbantartási költséget az infrastruktúra díjakkal (millió €) RFF

1400 tonnás tehervonat infrastruktúra díja (€/vonatkm) RFF

Pályahasználati szerződések A Network Rail és a vasútvállalatok tárgyalják meg a pályahasználati egyezményt A vasútvállalatok közvetlenül a jogalkotóktól kérik, hogy vezessék be a pályahasználati egyezményt A szabályalkotó elfogadja (Vasúttv. 18.szakasz) A szabályalkotó bevezeti (Vasúttv. 17. szakasz) Magába foglalja a Hálózati Szabályzatot Az Egyezmény megadja a használati engedélyt a hozzáféréshez A Network Rail és a vasútvállalatok megtárgyalják a módosításokat A szabályalkotó elfogadja (Vasúttv. 22. szakasz A szabályalkotó elfogadja (Vasúttv. 22. szakasz A szabályalkotó bevezeti (Vasúttv. 22.A. szakasz

Pályahasználati szerződések az Egyesült Királyságban Teljesítmény-ellenőrző rendszer a rendszer meghatározza a jogcímet és a járulékos felelősséget. A június 03-án átdolgozott pályahasználati szerződés magában foglalja már a Késési Attribútumokat („kódtáblázatot”) Menetrendváltozás az érvényes menetrend megváltoztatásának a módja az Útiránytervező- és meghatározó Szabályzat Hálózatváltás Mi a hálózatváltás? Általában annak a hálózatnak a növekedése vagy csökkenése, amelynek anyagi kihatása van a hálózat-üzemeltetésre vagy a hálózaton közlekedő vonatok üzemeltetésére. Forgalmi akadályok zavaró események és leküzdésük, HAVARIA-tervek stb. közlekedés szabályozása Pályahasználati viták és megoldásukra vonatkozó szabályok a viták megoldására szóló lehetséges szabályokból egy menü áll rendelkezésre (közvetítés, egyeztetési eljárás, szakértő vagy szabályhozó meghatározása) Pályahasználati szerződések az Egyesült Királyságban

A PKP Lengyel Vasútpálya Társaság szervezeti felépítése PKP Főiroda Felügyelőtanács PKP Lengyel Vasútvonal Társaság Igazgatói Testülete Regionális Osztályok Forgalom-irányító Központ Vasútőr Igazgatóság Diagnosz-tikai és Geodéziai Központ Pálya-mechanikai Telep Összesen 39 szervezeti egység Vasútpálya Telepek Közgyűlés

Az Első Vasúti Csomag megvalósítása Lengyelországban vasúttársaságok licencengedélye vasúti infrastruktúra kapacitás-allokáció pályahasználati szerződések biztonsági tanúsítványok interoperabilitás

Svéd Vasúti Ügynökség (SRA) Biztonsági Szabályzat alkotó alap szabályozások, tanúsítványok, jármű engedélyezés, pályarendszerek, közlekedésbiztonsági utasítások súlyos balesetek, veszélyes események okainak vizsgálata, elemzése stb. Menetvonal-allokációs szabályalkotó szabványok és törvényszigorító szabályozások fellebbezési lehetőség a Banverket döntéseivel szemben

A biztonság jogi alapjai a törvény képezi a jogi kereteket a Svéd Vasúti Ügynökség a részleteket leszabályozza mind az infrastruktúra-kezelőnek, mind a vasút-vállalatoknak ezen szabályokat be kell tartaniuk.

Biztonsági balesetvizsgálat a Svéd Vasúti Ügynökség a központi hatóság balesetvizsgálati szabványok Svéd Balesetvizsgáló Testület

Reform megvalósítva Szövetség ÖBB Holding Rt. Feladatok: a részjogok kidolgozása, az ÖBB átszervezése, egységes stratégiai kialakítás ÖBB Szolgáltatások Kft. Szolgáltatások az ÖBB Holding Rt. valamennyi részüzeme számára. személyügy számlázás beszerzés informatika ÖBB Személy-forgalmi Rt. Személy-forgalom vasút/busz Rail Cargo Ausztria Rt. Árufuvarozás ÖBB Infrastruktúra-üzemeltető Rt. Forgalomirányí-tás, vasúthálózat. Infrastruktúra biztosítása és kar-bantartása. Forgalomtervezés és tolatás. Trasszeladás. Pályahasználati díj bevezetése. ÖBB InfrastruktúraÉpítő Rt. PE & HL Rt. Létesítmény-vagyon. Erőművek. SCHIG ÖBB Vontatás Kft. ÖBB Ingatlan-menedzsment Kft. ÖBB Műszaki Szerviz Kft.

Az ÖBB Infrastruktúra-üzemeltető Rt. feladatai Vasút-átalakítási törvény 2003, 26.§. forgalomtervezés lényegi funkciók – trasszkiutalás egy a szükséglethez igazodó és biztonságos vasúti infrastruktúra készenlétben tartása, üzemeltetése és fenntartása gondozás ügyelet karbantartás rendszerkompetens pályák tolatás

A jövőbeni ÖBB Infrastruktúra-üzemeltető Rt. feladatai Pályahozzáférés szerződéses szabályozás a vasútvállalatokkal (pályahasználati szerződés, trassz-szerződés) vasútvállalatok engedélyezése (műszaki, szervezeti) az infrastruktúra-használati díj megállapítása trasszkonstrukció One-Stop-Shop (OSS) vonatközlekedés lebonyolítása (minőség, biztonság) váltók- és jelzők állítása

ÖBB Infrastruktúra-üzemeltető Rt. stratégiája Az infrastruktúra vállalkozói létrehozója és üzemeltetőjeként, az átszervezés, növekedés és innováció révén a biztonságot, gazdaságosságot és gyorsaságot tekintve Európa vezető infrastruktúra-üzemeltető vállalatainak egyikévé váljon. Hálózati / forgalmi stratégia: az infrastruktúra piacorientált továbbfejlesztése a hálózat-stratégia differenciálása, törzs- és kiegészítő hálózat tolatószolgálat új kialakítása automatizálás és racionalizálás a forgalomban (5 üzemirányító központ) Fenntartási stratégia: a fenntartási- és zavarmentes színvonal piac/ ügyfélorientált kiépítése létesítményeken túlnyúló, eljárás orientált karbantartás versenyképes, piacorientált vasútépítő szolgáltató kiépítése a külső szolgáltatás-ajánlat továbbfejlesztése technika- és az eljárások optimalizálása és standardizálása

Reformfolyamat az EU-ban 1. Oszlop 2. Oszlop MÁV Rt. Reformfolyamat az EU-ban 1. Oszlop Az infratsruktúra szervezeti és főkönyvi elkülönülése Holding szerkezet Intézményileg szétvált 2. Oszlop minimális hozzáférés minimális hozzáférésen túlmutató

MÁV Rt. 3. rész Gyakorlati megvalósítás a MÁV Rt. Pályavasúti Üzletág szervezetében és a magyarországi vasúti közlekedésben

A takarékos vállalkozásra történő szervezeti átállás lépésről lépésre megy végbe. MÁV Rt. A vasúti reform 1. szakasza (1993.01.01-től) A vasúti reform 2. szakasza (2003. 01. 01-től) Átszervezés Átalakítás Felosztás MÁV RT. Szervezeti tagozódás 1. Vállalkozóvasút árufuvarozás személyszállítás gépészet forgalom 2. Pályavasút pályafenntartás távközlő- és biztosí- tóberendezés erősáram Önálló Főnökségek járműjavítók MÁV RT. Szervezeti tagozódás pályavasút árufuvarozás személyszállítás gépészet ingatlangazdálkodás Általános célú egységek szolgáltató személyzeti ügyek pénzügy Leányvállalatok járműjavítók vasútépítők informatika egyéb MÁV Rt. Személyszállítási Üzletág MÁV Árufuvarozási Üzletág Gépészeti Üzletág Pályavasúti Üzletág A pályavasút is valós részét képezi a vállalkozói szférának Ingatlan-gazdálkodási Üzletág

A Pályavasúti Üzletág 2003. évi adatai MÁV Rt. Statisztika A Pályavasúti Üzletág 2003. évi adatai Üzemeltetett vonalhossz összes vonalhossz 7474 km ebből (35.16%) villamosítva 2628 km összes üzleti vonatkm 99,67 millió km Külső ügyfelek ? menetvonalkm Alkalmazotti létszám 2003. 12. 31-i zárólétszám 22849 fő

Pénzügyi megfelelőség A vasútvállalatnak jogi előfeltételeket kell teljesíteniük és a GKM pályahasználati kritériumait. MÁV Rt. A járműveknek meg kell felelniük a 15/2002. KöVIM és 51/2004. GKM rendeletnek, de meg kell felelniük a Pályavasúti Üzletág által a Pályahasználati Szerződésben megfogalmazott, a hozzáférés minimális műszaki elvárásainak is. Technológia Szakmai tudás A meg kell felelniük a 15/2002. KöVIM és 51/2004. GKM rendeletnek, valamint az O.1. számú Oktatási Utasításban előírt vonatkozó szakvizsgák követelményeinek. Pénzügyi megfelelőség 66/2003. (X.21.) GKM-PM együttes rendeletének. Megbízhatóság Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező dolgozók: a hatályos szabályok, rendeletek betartásának az alapja. Szavatolni kell, hogy a forgalmi dolgozók megfelelően képzettek-e, megfelelnek a pályaalkalmassági követelményeknek, a foglalkoztatás minimális követelményeinek, valamint a forgalomban résztvevők kellő helyismerettel rendelkezzenek. Személyzet

A Pályahasználati Szerződés tartalma Pályahasználati Szerződés MÁV Rt. A Pályahasználati Szerződés tartalma Mellékletek Szolgáltatások Adatvédelem Díjak Pályahasználati Szerződés Tájékoztatás Időtartam Lemondás Módosítások

A Hálózati Üzletszabályzatban megtalálható: MÁV Rt. A Hálózati Üzletszabályzat megtalálható az Interneten. A Hálózati Üzletszabályzatban megtalálható: Általános szabályok, határidők, a kapacitás elosztás és díjszámítás folyamata, kritériumai Támogató információk az infrastruktúra kapa-citás használatáról Részletes információk a vasúti hálózatról (mű-szaki paraméterek, biztosítóberendezések típusa, engedélyezett sebesség, villamosítottság, engedé-lyezett tengelyterhelés stb.)

A fontosabb lépések összegzése és alapjai MÁV Rt. EU direktívák leképezése a MÁV Rt. szervezetére A fontosabb lépések összegzése és alapjai 91/440/EK direktíva módosította a 2001/12/EK direktíva 34/2003. 66/2003. GKM-PM rendelet 67/2003. 103/2003. GKM rendelet 1993. évi vasútról szóló törvény Hálózati Üzlet- szabályzat (HÜSZ) Menet- vonal rend Menet- vonal szer- kesztés Menet- vonal kínálat 15/2002. KöVIM rendelet Pálya-használati szerződés Európai jog Nemzeti jog Üzleti feltételek T E R V E Z E T

MÁV Rt. Pályavasúti Üzletág szervezeti ábra Főigazgató Marketing Főosztály Pálya- és Mérnöki Létesítmények Igazgatósága Távközlő-, Erősáramú- és Biztosítóberendezési Igazgatóság Forgalmi Igazgatóság Kontrolling Főosztály Pályagazdál. Osztály Távközlőber. Osztály Üzemirányítási Osztály Tervezési Osztály Mérnöki Létesítmények Osztály Erősáramúber. Osztály Technológiai Osztály Elemzési- és Kontrolling Osztály IRÁNYÍTÁS Biztosítóber. Osztály Üzemfelügyeleti Osztály VÉGREHAJTÁS Területi PMLI Központok Területi TEB Központok Üzemirányító Központ Forgalmi Területi Központok

Pályavasúti Üzletág fő feladatai MÁV Rt. Pályavasúti Üzletág fő feladatai Vasúthálózat biztonságos üzemeltetése Diszkriminációmentes szolgáltatás nyújtása a vasútvállalatok felé A megrendelt menetvonalakon a vonatok közlekedtetése a Hálózati Üzletszabályzatnak megfelelően A teljesítmények mérése és a pályahasználati díj beszedése Ezeket a feladatokat meghatározott társadalmi-, gazdasági- és közlekedéspolitikai célok figyelembevételével látja el.

A Pályavasút működési környezetének műszaki vonatkozásai MÁV Rt. Sebességkorlátozások a 7800 kilométeres vonalhálózat több mint 60%-án A felsővezetéki hálózat 2/3-a felújításra vár A meghatározó vasúti csomópontok, rendező-pályaudvarok közel felén személyzetigényes, korszerűtlen biztosítóberendezés üzemel A 30 évnél öregebb jelfogós berendezések aránya eléri a 80%-ot, míg elektronikus biztosítóberendezésből csak 4 került telepítésre

A Pályavasút működési környezetének műszaki következményei MÁV Rt. Nehezen betartható menetrendek és vasútüzemi technológiák Operativitás az üzemi folyamatok irányításában és végrehajtásában Magas létszámigény, kedvezőtlen hatékonyság A biztonsági folyamatban a kívánatosnál több személyfüggő elem van Az interoperabilitás technikai feltételeinek elhúzódó kialakítása

A Pályavasút fő piaci kihívásai MÁV Rt. Versenyképessé válni a pályák megnyitása során, megfelelni a liberalizált piac kihívásainak Megőrizni az elért piaci pozíciókat Európai szintű szolgáltatások nyújtása a vasútvállalatok részére A működés racionalizálásával és a fajlagos költségek csökkentésével, valamint a hatékonyság javításával a források megteremtése a szolgáltatásfejlesztéshez A hálózat optimalizálása a piaci igényekhez

A Pályavasúti Üzletág fő tevékenységei MÁV Rt. A Pályavasúti Üzletág fő tevékenységei - A Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. Megrendelése alapján a menetvonal igények fogadása - Menetrendszerkesztés - Vasútüzemi technológia készítése, karbantartása - Közreműködés a kapacitás-elemzésben és a szűk keresztmetszetek feltárásában - Forgalom-lebonyolítás, üzemirányítás a biztonság és hatékonyság követelményeinek betartásával - Interoperabilitás, együttműködés a vasútvállalatokkal: • Pályahasználati szerződések megkötése • Tájékoztatás a teljesítményekről, adatszolgáltatás - A vasúti pálya és tartozékainak fenntartása, üzemeltetése - A PÜ. szolgáltatásainak menedzselése, minőségbiztosítás

A Pályavasúti Üzletág stratégiai céljai MÁV Rt. A Pályavasúti Üzletág stratégiai céljai Piaci alapú versenyképesség, melynek két alapvető összetevője a szolgáltatásminőség és a folyamathatékonyság A pályaüzemeltetés és a fejlesztés hatéko-nyabb, racionálisabb, EU előírások szerinti működése

MÁV Rt. Köszönöm figyelmüket!