Vezetői információs rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
IT Essentials I. IT Alapismeretek: PC Hardver és Szoftver v4
Advertisements

Sisák Zoltán HTTP Alapítvány
Interaktív táblák Bevezetés.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Informatikai munkakörök
„Ezt egy életen át kell játszani”
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Intranet portál bemutató
Bevezetés Előadó: Tóth István számítástechnika tanár
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
ECDL ELEKTRONIKUS HITELESSÉG, ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS MODUL
Nyelvtanárként, hogyan szerezzek ismereteket az informatika világából.
Piacképes programozói tudás a középiskolában
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
CONSEDU BT. e-Learning tanácsadás és oktatás. Szolgáltatásaink Tanácsadás Tervezés Installálás Üzemeltetés Technikai támogatás Pedagógiai támogatás Testre.
50 éves a szegedi informatika
Vértes Edit vendég oktató
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
ETR Bevezető DEXTER Informatikai kft.. DEXTER Informatikai Kft Tartalom:  Mi az ETR  Az ETR célja  ETR történelem  ETR modulok  ETR hozzáférések.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Logisztika 6.előadás.
4. Gyires Béla Informatikai Nap május 6.1 Márton Ágnes Debreceni Egyetem Informatikai Kar Informatikai Rendszerek és Hálózatok Tanszék A Virtual.
Vértes Edit vendég oktató
Informatika.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az Euro One Számítástechnikai Rt. Egy távmunka-projekt bevezetésének tapasztalatai Vass Gábor gazdasági igazgató Euro One Számítástechnikai Rt December.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
MŰSZAKI SZAKTERÜLET INFORMATIKA SZAKMACSOPORT
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Kommunikáció-technológia specializáció
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
ELTE informatikus vegyész szak
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
SZENT IMRE ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÖZÉPISKOLA
A programtervező informatikus, a tanár
Szent Imre Szakgimnázium Esztergom Szakmatérkép 2016/2017.
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Informatikai rendszermérnök specializáció
Előadás másolata:

Vezetői információs rendszerek Bevezetés A Vállalati információs rendszerek I, Vállalati információs rendszerek II és a Vezetői információs rendszerek című tantárgyhoz Gaul Géza 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Bevezető Tartalom Az informatikai szakma Az informatikus képzés Hogyan és mit tanuljunk? 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Az informatikai szakma TEÁOR (KSH) Szakmakódok (APEH) Feladatkörök Lehetséges munkaadók 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Tevékenységjegyzék (vállalakozásoknak) TEÁOR (http://www.teaorszamok.hu/) 4 jegyű számok (KSH) Részlet: Információ-technológiai szolgáltatás (62) Információ-technológiai szolgáltatás (620) 6209 Egyéb információ-technológiai szolgáltatás 6202 Információ-technológiai szaktanácsadás 6203 Számítógép-üzemeltetés 6201 Számítógépes programozás Információs szolgáltatás (63) Adatfeldolgozás, web-hoszting, világháló-portál szolgáltatás (631) 6311 Adatfeldolgozás, web-hoszting szolgáltatás 6312 Világháló-portál szolgáltatás 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Tevékenységjegyzék, példa 6201 - Számítógépes programozás Ebbe a szakágazatba tartozik a szoftverek írása, módosítása, tesztelése, ezek támogató szolgáltatása. Ebbe a szakágazatba tartozik: - programnyelvek struktúrájának és tartalmának tervezése és/vagy megírása, amelyek szükségesek a következők megalkotásához, megvalósításához: - rendszerszoftver (beleértve a korszerűsítést, javítást) szoftveralkalmazás (beleértve a korszerűsítést, javítást) adatbázisok weboldalak tervezése és programozás szoftver adaptációja 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Tevékenységjegyzék, példa (folyt. 1) 6201 - Számítógépes programozás (folytatás) szoftver adaptációja, azaz meglevő alkalmazás módosítása és konfigurálása, hogy az funkcionálisan illeszkedjék a megrendelő információs rendszerének környezetébe, a nem egyedi szoftver fordítása vagy rendszerhez illesztése speciális piaci igényekhez díjazásért vagy szerződéses alapon. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Tevékenységjegyzék, példa (folyt. 2) 6201 - Számítógépes programozás (folytatás) Nem ebbe a szakágazatba tartozik: - a (készszoftver-) programcsomag-kiadás, lásd: 5829 - a speciális igényekre készült nem egyedi szoftver fordítása vagy adaptálása saját számlára, lásd: 5829 - olyan számítógépes rendszer tervezése, amely integrálja a hardvert, szoftvert és a kommunikációs technológiát, akkor is, ha a szoftver annak része, lásd: 6202 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Szakmakódok (egyéni vállalakozóknak) Szakmakódok (http://www.szakmakod.hu/) 6 jegyű számok (APEH) TEÁOR kódokhoz rendelve Részlet: 62 Információ-technológiai szolgáltatás 620 Információ-technológiai szolgáltatás 6201 Számítógépes programozás 620101 Egyedi szoftverfejlesztés 620102 Rendszerszervezési, -karbantartási tanácsadás 620103 Weblap tervezése (webdizájn) 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Szakma Szakmajegyzék Alapszakmák Egyedi szoftverfejlesztés Weblap tervezése (webdizájn) Számítógép-üzemeltetés Számítógép üzembe helyezése Adatfeldolgozási szolgáltatás Weboldal üzemeltetés (webhosting) Világháló-portáli szolgáltatás Internet-hozzáférés biztosítása Egyéb adatbázis-szolgáltatás Egyéb számítógépes feldolgozás Egyéb számítástechnikai tevékenység A cím tőlem (Alapszakmák), nem a lista forrásától! A listaelemek a szakmakódokból vannak. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Szakma Szakmajegyzék Járulékos szakmák Internetes hirdetési felület webgazda általi értékesítése Számítógépjavítás Számítógép, -periféria javítása Mobiltelefon javítása Távközlési hálózat építés Vezetékes távközlés Vezeték nélküli távközlés Műholdas távközlés Egyéb távközlés m.n.s. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Szakma Szakmajegyzék Szakértői, tanácsadói területek Rendszerszervezési, -karbantartási tanácsadás Egyéb számítástechnikai szakértés, tanácsadás Igazságügyi szoftverszakértés Hardver-szaktanácsadás Igazságügyi hardverszakértés M.n.s. egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység Kereskedelmi, szálláshely-szolgáltatási, vendéglátási, szállítási, raktározási, postai, távközlési szakmai tervezés, szakértés Igazságügyi távközlési szakértés 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Szakma Feladatkörök Néhány példa Programozó, programkészítő Programtesztelő Rendszerkarbantartó Üzembehelyező Rendszergazda Beszerző Logisztikai ügyintéző Minőségügyi megbízott Eladó (üzletkötő) stb. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Feladatkörök, saját történet 1 műszerfejlesztő fizikai sajátságok mérése, kísérletezés áramkörfejlesztés, erősítők ipari készülékfejlesztő (gyártósorba) konstrukció, pneumatika jelfogós automatika digitális rendszerfejlesztő feladatspecifikáció rendszertechnika (átvitel, vezérlés, megjelenítés) digitális rendszertechnika (modulok, adatsín) TTL logikai integrált áramkörök beépítése integrálás telepítés, üzembehelyezés ügyfélgondozás 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Feladatkörök, saját történet 2 mikroszámítógépes rendszerfejlesztő feladatspecifikáció rendszertechnika (átvitel, vezérlés, megjelenítés) digitális rendszertechnika (hardver) szoftver rendszertechnika (real time monitor, alkalmazási program) integrálás telepítés, üzembehelyezés hibajavítás, ügyfélgondozás szoftverfejlesztő kisrendszer-környezetben teszt-szoftver készítés hálózati szoftver készítés 2009. január Széchenyi István Egyetem

Szakma Feladatkörök, saját történet 3 szoftverfejlesztő, nagyrendszer-környezetben (digitális telefonközpont) alkalmazási szoftver készítés (magas szintű nyelven és assemblyben) tesztelés távközlési rendszerszakértő (digitális telefon főközpont) mérnök-üzletkötő (telefonalközpont, call center, hálózati elemek, vasúti távközlés) tervezés, méretezés üzembehelyezés betanítás stratégiai marketing (piacelemzés, prezentáció, jelentések, cég képviselete testületekben) felsőoktatás 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Szakma Munkahelyek Néhány példa Szoftverfejlesztő hazai cég üzembehelyező részlege Szoftverfejlesztő multi hazai leánya, fejlesztő részleg Ipari, kereskedelmi, pénzügyi cég ügyviteli rendszerének üzemeltetése IT szolgáltató hálózati rendszer üzemeltetése stb. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Bevezető Az informatikus képzés BSC mintatanterv Feladatkörök és a tananyag A képzés célja és a tananyag A vállalati információs rendszerek A kredit-rendszer nagy lehetőség, az ezzel járó felelősséggel. Önök, tisztelet a kivételnek, nem tudnak ezzel élni. Tegye fel a kezét, aki az elején elemezte a tantervet, és ennek alapján megtervezte a tanulmányait! 2009. január Széchenyi István Egyetem

Képzés BSC mintatanterv A Szabályozástechnika voltaképpen szemelvény a rendszerelméletből, ez utóbbi pedig a matekhez, fizikához, jelek és rendszerekhez hasonlóan „meta”-tudomány. Tehát a műszaki elmélet háttere, alapja. Minden mérnöki termékben ott van, sőt, minden szervezetben, beleértve az élő és a társadalmi szervezeteket is! Úgy gondoltuk, ennyire alaptudományt túlzás volna beépíteni, viszont a műszaki rendszerek mindegyikében tettenérhető szabályozástechnikai elvek miatt az általános rendszerelméletnek ezt az alkalmazását ismerni kell! türkiz:Természettud. alapism. sárga: Gazd. és humán ismeretek zöld: Szakmai törzsanyag sötétszürke: Diff. szakmai anyag lila: Diplomatervezés világos szürke: Szabadon választható 2009. január Széchenyi István Egyetem

Képzés Tanulmányi gráf A nyilak kifejezik a logikai egymásra épülést, aminek megfelel a tantárgy felvételi előzményt előíró követelmény. Tehát melyik tárgy ismeretei nélkülözhetetlenek egy másik tárgy elsajátításához? Részletesen elemezendő! Ebből kiolvasható az a gyakorlati ismeret is, hogy a tanulás során melyik tárgyból ostobaság csúszni, mert az magával ránt egy egész láncot. Pedig hiányosak nyilak! A „Jelek és r.”-től kellene nyíl a „Szg. hálózatok”-hoz, mégsincs. Az Önök látszólagos szerencséjére! Figyelem: Önálló tantárgy a Diplomatervezés! Osztályozzuk! Nélküle nincs beadás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Képzés Feladatkörök és a tananyag Néhány példa, hogy melyik tantárgy ismereteit használja közvetlenül: Programozó, programkészítő mindegyik SW kezdetű némelyik Programozás kezdetű Programtesztelő mint az előző Rendszerintegráció Rendszergazda mindegyik Szg. kezdetű Operációs rendszerek 2009. január Széchenyi István Egyetem

Képzés A képzés célja és a tananyag Két közkeletű tévedés az oktatásról: A kikerülő végzős azonnal teljesértékű munkaerő. Ez lehetetlen, mert minimálisan: Meg kell ismerkednie a helyi emberi, szervezeti és munkaeszköz környezettel. Meg kell tanulnia a helyi munkastílust, kommunikációs formákat, nyelvet (zsargont). Meg kell ismernie a helyi „félkész termékeket” (pl. programozónál ilyenek a kész könyvtárak, függvények, formátumok, stb.) Ehhez munkában töltött hónapok kellenek! Csak közvetlenül hasznosíthatót kellene oktatni. Nem, mert ahány munkakör és -hely, annyiféle. Tanítani csak az általánosan hasznosítható elveket és a bármely helyzethez alkalmazkodás képességét szabad. Igaz, példákon át! A konkrét, tanított ismeret (pl. programnyelv) bemutató példa, ami lehetővé teszi az általánosabb megértést és megtanulást. Konkrét cég viszonyait egy közoktatási intézmény csak egyetlen esetben veheti be a tanrendbe, ha a cég megfelelő méretű támogatással, labor felszerelésével és a hallgatóknak a fejlesztésbe való bevonásával ezt elősegíti. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Képzés A Vállalati információs rendszerek I. és II. tárgyak a legelterjedtebb, egyúttal a legváltozatosabb alkalmazás-család. Szinte biztosan találkoznak velük, ma már nincsen közepes vagy nagyobb vállalkozás vagy szervezet nélkülük. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Bevezető Hogyan és mit tanuljunk? Általános lélektani megfigyelésekből tudjuk, hogy az eredményes tanuláshoz a következő két dolog fontos: folyamatosan és gyakorolva, csinálva történik. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Széchenyi István Egyetem Tanulás Mit? Alapvető kérdés: Szakmát vagy a diploma megszerzéséhez szükséges vizsgaanyagot? Az egyetem szakmát akar adni: szemléletet, készségeket, konkrét példákon (pl. elméleti alapok, módszertanok, programozási nyelvek, műszaki megoldások) keresztül. Hatékony tanuláshoz a cél a szakmaszerzés legyen! A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Tanulás Folyamatos-fokozatos tanulás, ismeretszerzés A megszerzett ismeretnek „le kell ülepednie”, „érési időre” van szüksége ahhoz, hogy alkalmazható tudássá váljék. Az érési folyamat több fázisú, a leghosszabb fázis napokig (sőt, akár hetekig) is eltart. (Az utolsó két-három nap nem elég a tudás megszerzéséhez!) Az ismeretek egymásra épülnek, agyunk egyszerre csak korlátozott adagot fogad be. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Tanulás Folyamatos tanulás, készségszerzés Az ismeretszerzés még inkább megy - tehetséges embernél - „belső”, azaz gondolatban történő gyakorlással, a készségszerzés - a zseniket kivéve - csak verejtékes munkával! Készségszerzés jellegű mindenfajta nyelvtanulás - beszélt és programnyelv egyaránt. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Tanulás Miből? Milyen forrásból? Hiteles forrásból! A jegyzet, tankönyv, ajánlott irodalom az. A hallgatók által szerverekre feltöltött vizsgakérdés-listák és „tuti” válaszok használata kockázatos: a kérdések változ(hat)nak, a „tuti” válaszok többnyire hibásak, jó esetben csak hiányosak. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

Vége Köszönöm a figyelmüket! 2009. január Széchenyi István Egyetem