Az aktivációs szint motivációs bázisa Hiányérzet Optimum Komfortérzet Boldogság Szükségle- kielégítés Viselkedés irányítás Stimuláció Unalom örömérzet Alacsony Aktivációs szint Magas
Inger és vágykeltés Magas Aktivációs szint Alacsony Magas Inger bonyolultsága
Inger és vágykeltés Magas Vonzerő inger Alacsony Magas Aktivációs szint
Hedonizmus és inger Magas Örömszerzés Alacsony Magas Inger bonyolultsága
Hedonizmus és komfort Magas Örömszerzés Alacsony Magas Komfort
Hedonizmus és fogyasztás - tudatosság Magas Erős fogyasztói tudat görbe Fogyasztói attitűd torzulás Hedonizmus Gyenge fogyasztói tudat görbe Alacsony Magas Fogyasztás
V. Társadalom és fogyasztási kultúra
Posztszoci. fogyasztói társ. Mennyiség orient. Állami, párt irányítás Divat orientáció Kontroll Gazdasági kontroll Gazdaság Gazdasági környezet Posztszoci. fogyasztói társ. Államszocialista társ. Civil kontroll Civil társadalom Gazdaság Kapitalista piac Divat- orientáció Szabad Média Fogyasztói-tudatosság Polgári jogok Kontroll Gazdasági kontroll Gazdasági környezet Modern Társadalom Posztmodern fogyasztói társ.
Szocialista dönth – Piacgazdasági dönt Torzult piac Orsz.Polit. Dönt. Gazdasági döntéshozatal Gazdasági Politikai Társadalmi környezet Országos Reg. Polit. Dönt. Regionális Szabad piac Helyi Polit. Dönt. Gazdasági döntéshozatal Helyi Szerv. Polit. Dönt. Szervezeti Politikai döntéshozatal
Piac és fogyasztó PIAC Láthatatlan kéz Társadalmi hasznosság A termelő alkalmazkodása PIAC A gazdaság befolyása Befektetői kontroll
Döntéshozatal: erős hatások 1. Pilóta hatás
Döntéshozatal: 2. nemi jelleg
Személyes döntések természete 3. Nyers hús effektus
Társas hatás befolyásoló ereje Döntéshozatal Társas hatás befolyásoló ereje Valóság megkonstruálása
A fogyasztó döntési szabadság paradoxona
VI. Gazdasági etnocentrizmus
SAJÁT VS MÁSIK CSOPORT Saját csoport Másik csoport(ok) Társadalmi környezet Saját csoport Védelem / Biztonság Másik csoport(ok) Verseny / Küzdelem Konfliktus / Fejlődés
Idegen szeretet/gyűlölet Saját csoport Pref. Vonzerő inger Másik csoport Pref. Alacsony Vonzerő inger
Idegen szeretet/gyűlölet Saját csoport Pref. Visszahajlás effektus Gazdasági ellenérdek Másik csoport Pref. Alacsony Gazdasági ellenérdek
Etnocentrikus hűtlenség Elfogadó Gazdasági realitás Ideológiai torzulás Ideológiai realitás Elutasító
VII. Globalizáció és kultúra Individualizmus – Altruizmus Együttműködés – Versengés Agresszió – Mazochizmus Mártíromság - Szadomazochizmus
Feszültség transzformáció Társadalmi feszültség Tömegfeszültség Egyéni feszültség
Globális egyenlőtlenség fejlődése Gyarmatosítás Termelés kihelyezése Kulturális agresszió Iparosodás
Nemzetközi tendenciák Depriváció Elidegenedés Feszültség Kulturális szakadék
Globalizáció? Globalitás Lokális és nemzeti tér
Posztmodern fragmentált identitás
VIII. A tömegjelenségek pszichológiája Tömegjellemzők
Az irigység csoportfogalma Identitás élményen alapul Forrása: Előnytelen összehasonlítás Tehetetlenség Kárvallottság, háttérbe szorulás Anyagiak, személyes tulajdonságok Szerzési vágy (korlátozódása, kielégítetlensége) Hivalkodó fogyasztás
Az irigység, mint csoport (de-)motivácós jelenség Passzivizál Önsorsrontó hatás Negatív irigység Agressziós tendencia Depressziós hatás Pozitív irigység Coping javító mechanizmus Szerzési „ösztön” erősítése Pozitív feedback potenciál – önmegerősítő hatás
Az irigység Magyarországon Demotivációs mechanizmus uralkodó jellege: Viselkedés torzító hatás Alávetettség érzése Tehetetlenség (inercia) Jogtalanság, érdemtelenség, igazságtalanság kifejeződése Düh, harag, gyűlölet beépülése Viselkedésvonás: depresszió, agresszivitás, intolerancia
A pánik: szituatív, hangulati, beszerzési Szituatív – menekülés Közös veszély Dinamikája: rutin cselekvések felmondják a szolgálatot Egyéni érdekek előtérbe kerülése Segítségadás normáinak háttérbe szorulása
A szituatív pánik szakaszai Prekritikus: veszélyérzet kialakulása Hárítás – vagy túlzott szorongás Kritikus: 1. fázis: sokk – túlzott reakciók- bénultság 2. fázis: reakció – menekülés, önzés Posztkritikus: hosszan tartó lelki hatás hárítás „felejtés” félelem az ismétlődéstől
A hangulati pánik Társadalmi jelenség Virtuális tömegben is létrejön Alapja: téves helyzetértelmezés, rémhír terjedés Történelmi kontextus Gazdasági válság Háborús készenlét Bizonytalanság
Beszerzési pánik Valaminek a megszerzésére, visszaszerzésére törekvés A tömeg delokalizált Eredeti cél: (evolúciós) túlélés Másodlagos: birtoklás, biztonság igény
Főbb jellemzői Működési jellemzők: Kialakulás kontextusa: jog háttérbe szorul erkölcsinek látszó magyarázatok – élni kell egyetemlegesség – mindenki ezt teszi Kialakulás kontextusa: Gazdasági , politikai bizonytalanság Hitelét vesztett tömegtájékoztatás Kiszámíthatatlanság érzése
Szórakozó tömeg Cél: hétköznapok monotóniáját megtörni Régen: Ciklikusan visszatérő Ma: életformává váló, nemzedéki szubkultúrákat termető Részjelensége: rajongás
A szórakozó tömegviselkedés indítékai Ingeréhség Monotonia ellen Feszültség transzfromáció -Élménykeresés Identitás hiány Szórakoztató ipar azonosulási táryakat kínál Identitás kategóriát nyújt (pl. diszkós, rocker) Speciális esetekben: sütkérezés
Áhitatos tömeg Közös vonásaik: Erkölcsi töltés Önkéntesség Erőszakmentesség Szolidaritás Spontán egymáshoz fordulás
Demonstráló tömeg Politikai-gazdasági konfliktusok szülötte Cél: követelés, tiltakozás, nyilvánossá tétel
Kommunikációs tömegjelenségek Rémhír – a valódi hír halála Információ hiányra/igényre épül Dramatizál Tartalmaz közös tudást (hihető) Érzelmeket kelt – fantáziálásra indít Szorongások-vágyak hordozói Megdolgozza a talajt 2. Érzelmileg motivál 3. Aktivizál
Pletyka Evolúciós kohéziós mechanizmus Tartalma: titok-élmény Célja: Szórakozás (passtime) Projekció Irigység csökkentés Jó benyomás keltés (jól informáltság látszata) Közösségi kohézió termetés
Társadalmi cselekvésmodell torzulások Közlegelő tragédiája Hiányzó hős csapdája Licit-csapda Fél-feudális kora-kapitalizmus Etatista demokrácia Együttműködés – versengés Altruizmus – individualizmus Kapitalizmus – (civil) demokrácia Polgári demokrácia liberális kapitalizmus
Személyiség-befolyásolhatóság koronként Szabadság korlátozása Szabadság kiteljesedése N L 4. XXI. 1. XVIII 2. XIX 3. XX. Kívülről irányított személyiség Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Tradicionális elvárások Tömegmanipulációs irányítás
Reklámelméletek Reklám-manipulációs eljárások: 4. sz 1. sz 3. sz 2. sz 1920 1946 1960 1980 1990 2000 Reklám-manipulációs eljárások: 1. sz: behaviorista reklám 2. sz: mechanisztikus reklám 3. sz: pszichoanalízis tükröződése 4. sz: kognitív reklám
Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge 5% 10% Társ 30% Társ 45% Társ 10% Periféria Alsó Alsó- közép Közép Elit Bulvár-pl TV-R Napilap Internet Szervezeti info
Attitűdök Viselkedési szándék Viselkedés ATTITŰD Érzelmi reakció Kogníció
Befolyásolási stratégiák Befolyásolás - Kondicionálás Meggyőzés Rábeszélés Kényszer Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások
Egyensúlyelmélet Egyensúlyra törekvés Z Z X W Y X Y
Egyensúly mint manipuláció X párt és szavazói Y oldal és szavazói Z párt és szavazói
Egyensúly mint manipuláció X párt és szavazói Y párt és szavazói Z párt és szavazói
Kognitív disszonancia-elmélet Feszültség Nézetek Tettek
Attribúció elmélet: 1. Attribúciós alaphiba Megfigyelt belső tulajdonsága
2. Cselekvő-megfigyelő eltérés Megfigyelő – megfigyelt jelleme Cselekvő - szituáció
3. Önmagunk javát szolgáló torzítás Szituáció disztinktivitása Belső jellemzők - konzisztencia
A hazugság Preformált Spontán Válaszadási készség Valami-akármi Ál- együttműködés Kooperálás Preformált Spontán Konfabuláció
Társas facilitáció Társas facilitáció RUTIN KOMPLEX Teljesítmény/hiba: Egyedül : 51 % 3 % 59% 23% Társas versenyben: 79 % 9 % 62% 36% Egyedül+közönség: 74 % 14 % 29% 50% Közönség+társas verseny: 93% 7% 68% 55% A százalékos adatok 100 mérhető teljesítményérték ill. hibapont viszonyában értendők.