Az interprofesszionális gondolkodásra felkészülés lehetőségei Leonardo da Vinci EIPEN projekt workshop Győr, 2006. október 24. Budai István PhD.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Advertisements

Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Szociológiai kutatások a szociális továbbképzési
„Ezt egy életen át kell játszani”
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Szociális kompetencia
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
A környezetjog elvei.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Hatékonyság – Esély - IntegrációHatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C SZEPTEMBER 30.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A vidéki tér sikertényezői
Tanuló szervezet.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Controlling a gyakorlatban
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
NEVELÉSELMÉLET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A Mediáció.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Interprofesszionalitás a demens személyekről való gondoskodásban
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az interprofesszionális gondolkodásra felkészülés lehetőségei Leonardo da Vinci EIPEN projekt workshop Győr, október 24. Budai István PhD.

A témát indokolja (többek között): Viták a szociális munka értékeiről és hatásairól –Mennyiben ad értéket az adófizetők pénzéért a „pazarló” jóléti szolgáltató rendszer? –Hatékonyság a veszélyeztetettek védelme érdekében (a kliensnek-felhasználónak joga van…), „risk management” - megbízható szolgáltatásokat! –„Botrányos” esetek a szociális ellátásban A bonyolult problémák szétfeszítik az „egyszakmás” kereteket

A témát indokolja (többek között): A szociális munka …”további sajátossága, hogy soha nem lehet egy vezető tudományhoz kapcsolni az ismereteket, mivel a szenvedő embert, a nehéz élethelyzetével önerejéből megküzdeni nem tudó embert nem lehet egyoldalúan megközelíteni. A szakma jövőbeni művelőitől számíthatunk arra, hogy szakmai tevékenységük közben a pszichológia, szociológia, pedagógia, orvostudomány és más tudományokból a szociális munka számára fontos mozaikokat tudnak integrálni és egy homogén koncepcióba át tudják ültetni” (Gáspár 1999).

…amivel még nem számolunk… …amivel már (lassan) számolunk… Dilemma: Mi a célravezetőbb? bezárkózunk, identitásunkat (vagy kényszereinket, titkainkat) féltjük a nagyon is megosztott szakmában…versus kilépünk: integrációk, interprofesszionalizáció

„Ha a világot folyamatosan csak részeiben látjuk, ha csak jelenlegi intézményünkből, csak két szemünkkel lehatárolt perspektíván keresztül vizsgálódunk, és ha valamennyien csak e lehatárolt élettapasztalattal és a kérdések lehatárolt megértésével rendelkezünk, akkor csak rontani fogunk az egész szolgáltatás egészén…(Laming 1995, cited Hume & Sharples 1995)

Az interprofesszionális (IP) tevékenység lényege A különböző szakmák képviselőinek –közös kommunikációja, tevékenysége és együttműködése –egy, közösen meghatározott ügy, cél elérése érdekében a meglévő tudásuk elegyítése, magasabb minőségi szintre emelése, és ezzel a problémák kezelése és megoldása

Az IP tevékenység előfordulásának lehetőségei, ahol, amikor a problémák(at): állandóan ugyanazok bonyolultak, összetettek megoldására több/sajátos erőforrásokra van szükség egyetlen szakma önmagában csak részben tud kezelni (de nem megoldani) természetéből következik

Az IP tevékenység jellemzői Holisztikus szemlélet A szakmák (és egymás) kompetenciáinak átlépése Építő jellegű eszmecserék, viták és konfliktuskezelés Az áttekinthető felelősség-megosztás

Az IP tevékenység feltételei A szolgáltatás nyújtás átfogó jellegének megértése, erre való érzékenység A résztvevő szakemberek –jól ismerjék saját szakmájukat, lehetőségeiket, kereteiket –megnyíljanak más szakmák és képviselői felé –egymás iránt nagyfokú tisztelettel – vö. csoportdinamikai hatások! Más szakmák értékeinek, tudásának elfogadása

Az IP tevékenység feltételei Elfogadni, hogy egyik szakma sem felsőbbrendű (a különböző társadalmi presztizs ellenére sem!) A különböző szerepek, hatalmi, felelősségi határok feladása Elfogadása annak, hogy minden szakma azonos hozzájárulás ad(hat)

Az IP tevékenység eredményei (ereje) Eredményesebb megállapodások, tartósabb megoldások A szolgáltatások gazdaságos megtervezése, megszervezése, biztosítása Csökkenhet a szakmák közötti hierarchia és feszültség A szociális munka (szolgáltatások) presztizsének növekedése – ha bizonyítják, hogy e munka elengedhetetlen összetevője a szociális munka- tudás, ill. a szociális munka lényegéből fakadóan egy fejlődési irány

Az IP tevékenység előnyeihátrányai Hatékonyabb stábmunka Konstruktív kooperáció Elégedettebb környezet Szélesebb társadalmi hatás Gyakorlatias, hatékony, minőségre törekvő szolgáltatás A források sikeres használata Rizikók csökkentése A merev szakmai keretek oldása Motiváltabb közreműködők Nem mindig egyértelmű távlatok Esetlegesen ellentmondásos tevékenységek Időigényesség Különböző szakmai nyelv, stílus Különböző szakmai értékek Különböző képzettség Az egyes szakmai kompetenciák, identitás, loyalitás elvesztése Nehéz értékelés

Interprofesszionális tevékenységet nem lehet egyszakmás képzés keretei között elsajátítani. Szembesülni kell: az interdiszciplináris szakmákra és az interprofesszionális tevékenységre jelenleg Magyarországon alapvetően diszciplináris és erősen akadémikus jelleggel, módon történik felkészítés és képzés.

Az IP felkészítés (képzés) lényege „…ne khaki-barna ruhás, hanem inkább egy gazdagon hímzett ‘színes szőttesbe’ öltöztetett – amely ruhán a sok szín összeszövődéséből keletkező képben már egy szín sem látható dominánsan – munkásokat alakítsunk…” (Headrich et al. 1998)

Köszönöm a figyelmet!