Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
a sebesség mértékegysége
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Nemzeti Közlekedési Hatóság
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Futómű beállítás.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
A gyaloglás Az élhető város és a fenntartható közlekedés legfontosabb eszköze.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Szerzők: Finszter Ferenc, Tóth Zoltán,
SZÉCHENYI EGYETEM, Tartószerkezetek Tsz.
Energiaellátás: Tárolás
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Járművek és mobil gépek II. Építőipari szállítójárművek
Járművek és mobil gépek II. Szállítóberendezések
Építőipari Logisztika
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Futóművek Segédlet a Járműszerkezetek II. tantárgyhoz
Széchenyi István Egyetem
Differenciálmű és tengelyhajtás
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Tengelyhajtás Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Jármű meghibásodások elemzése
Motorteljesítmény mérés
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Mihalek Miklós Felügyelet vezető május 26., Galyatető
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Intelligens közúti kereszteződés
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
TENGELYEK.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Pontszerű test – kiterjedt test
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Villamosságtan 1. rész Induktiv úton a Maxwell egyenletekig
ESP Szilágyi András, WSX87Z.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Egyéb műszaki jellemzők
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
ADR 2017.
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
EGYSZERŰ MOZGÁSOK Motorok vezérlése.
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
ZIU9B járműismeret és kezelés
Járművillamosság-elektronika II.
Dinamika alapegyenlete
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
a sebesség mértékegysége
Hajók gépészeti berendezései
Előadás másolata:

Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék

Kormányberendezés jogszabályok 70/311/EWG 91/662/EWG 74/297/EWG 92/62/EWG 6/1990 Köhém rendelet

jogszabály 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

A kormányzásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 33. § (1) A szimmetrikus építésű járműnek, illetőleg járműszerelvénynek olyan állapotban kell lennie, hogy egyenes irányú haladás esetén a tengelyenkénti bal és jobb oldali keréknyomok közötti szimmetria vonalak egybeessenek. (2) A gépjármű és a gépjárművel vontatható pótkocsi kormányzott tengelyének (tengelyeinek) a tényleges tengelyterhelése - a jármű bármely megengedett terhelése esetén - nem lehet kevesebb - kéttengelyes jármű esetében a jármű tényleges tömegének 25%-ánál, - három vagy több tengelyes jármű esetében a jármű tényleges tömegének 20%-ánál. E rendelkezés alkalmazása szempontjából a talajkormányzott kerekekkel ellátott tengelyt nem kell kormányzott tengelynek tekinteni. (3) A jármű kormányberendezésének olyannak kell lennie, amely lehetővé teszi, hogy a vezető - a jármű terhelési állapotától és sebességétől függetlenül - a jármű haladási irányát könnyen, gyorsan változtathassa, illetőleg a járművet könnyen és megbízhatóan egyenes irányban tarthassa. A kormányberendezés a vezetőre fárasztó rezgéseket, illetőleg lökéseket nem továbbíthat. (4) A kormányműnek és a futóműnek olyannak kell lennie, hogy az a jármű megfelelő menetstabilitását biztosítsa. A kormányberendezésnek menet közben érzékelhető visszaállási törekvést kell mutatnia bekormányzott helyzetből a középállás felé. A kormányzásra vonatkozó további műszaki feltételek 34. § (1) A járműnek és a járműszerelvénynek olyan mértékben kell kormányozhatónak lenni, hogy 12,50 méter sugarú körön belül meg tudjon fordulni. Ha a jármű (járműszerelvény) legkülső pontja ilyen sugarú kört ír le, a jármű (járműszerelvény) egy pontja sem lehet az azonos középpontú 5,30 méter sugarú körön belül; teljesen bekormányzott állapotban elindulva pedig a jármű (járműszerelvény) egy pontja sem térhet el a korábbi egyenes haladási irányától a kanyarodással ellentétes irányban 0,80 méternél - csuklós jármű esetében 1,20 méternél - nagyobb távolságra. (2) A kormánykeréken a kormányzáshoz szükséges kerületi erő nem haladhatja meg a 150 N értéket. A kormányberendezés működtetéséhez szükséges erő mérési módszerét szabvány határozza meg. (3) A kormányberendezés úgy is kialakítható, hogy működtetéséhez a vezető erején kívül más erőt is igénybe vesznek (erőrásegítésű kormányberendezés vagy szervókormány), vagy csak külső erővel működik (külső erővel működtetett kormányberendezés vagy hidraulikus gépkormány). Az ilyen kormányberendezésnek a jármű álló helyzetében is üzemszerűen működtethetőnek kell lennie. A csak külső erővel működő kormányberendezés alkalmazását - ha a (4) bekezdés előírásai nem teljesülnek - az 50 km/h sebességnél gyorsabban haladni képes gépjárművek esetében a Közlekedési Főfelügyelet, egyéb járművek esetében a KKF engedélyezi. (4) A kormányberendezés kialakításának olyannak kell lennie, hogy üzemzavara esetén - a kormányzott kerekek és a kormányzás vezérlése erőátvitele mechanikus alkatrészeinek meghibásodását kivéve - a jármű kormányozható maradjon. Ez esetben a kormánykeréken a kormányozáshoz szükséges kerületi erő nem haladhatja meg a 400 N értéket. E bekezdés alkalmazásakor azt kell feltételezni, hogy a kormányberendezésnek egyidejűleg csak egy hibája van. (5) Minden pótkocsinak olyannak kell lennie, hogy a pótkocsinak a vonószerkezet útján való megbízható kormányzása - a vezető külön beavatkozása nélkül - lehetséges legyen. Vontatóval, mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatható pótkocsi esetében e rendelkezés alól a Közlekedési Főfelügyelet felmentést adhat; ilyen esetben azonban a pótkocsinak az azon helyet foglaló személy által kormányozhatónak kell lennie.

Kanyarmenet

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

gömbcsuklók

független kerékfelfüggesztés kormánytrapéz

Merev tengely kormányzás

Fogasléces kormány

Fogasléces kormány

Kettős keresztlengőkaros futómű

Kettős keresztlengőkaros futómű

Kettős keresztlengőkaros futómű

Kettős keresztlengőkaros futómű

Kettős keresztlengőkaros futómű

Fogasléces kormánygép

Fogasléces kormánygép

Golyósoros kormánygép

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

Változó áttételű fogasléces kormánygép

Kormány szögáttétel=zottkerszög/kormkerszög

Függesztő gömbcsukló

Fogasléces hidraulikus szervokormány

Hidraulikus szervokormány

Hidraulikus szervokormány

Hidraulikus szervokormány

Hidraulikus szervokormány táprendszere

Elektromos szervokormány

Elektromos szervokormány nyomaték jeladó

Elektromos szervokormány

Integral active steering

Összkerék kormányzás

Villamos szervokormány

auto.bme.hu dr. Lévai Zoltán

Összecsúszó kormányoszlop

Kormány motor

Kormány motor

Villamos szervokormány

Fogasléces kormány

Fogasléces vill. szervokormány

Kanyarmenet

Hidraulikus szervokormány

Fogasléces kormány