SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK PR, a bizalomépítés művészete „ Dolgozz jól és beszélj róla!” Konczosné dr. Szombathelyi Márta
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 1 Tananyagbeosztás ^1.Public Relations, a szervezeti kommunikáció része ^2.PR-elméletek ^3.A PR szakma története ^4.A PR tevékenység tervezése, folyamata, értékelése ^5.A PR tevékenység eszközei ^6. A PR tevékenység részterületei ^7.Belső kommunikáció (Internal PR) és külső PR tevékenység (CSR) ^8.Hírnév, imázs ^9.Sajtókapcsolatok (Media Relations) ^10.Public Affairs, Goverment affairs és a lobbi ^11.A PR szerepe a válságkezelésben (kríziskommunikáció) ^12. Eseményszervezés, támogatás (szponzoráció,adományozás) ^13.A PR szakma etikai előírásai és jogi szabályozása ^14. A házi dolgozatok értékelése
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 2 7.Belső kommunikáció (Internal PR) és külső PR tevékenység (CSR) ^Belső kommunikáció ^Külső PR tevékenység ^Vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR Corporate Social Responsibility) ^2001: EU „Zöld Könyv” (Green Paper) ^A célcsoportok meghatározása
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 3 A vállalat belső kommunikációs rendszerének értelmezése ^Célja: a vállalat működőképességének biztosítása és szolgálata ^Többrétegű rendszer vHierarchikus viszony vKölcsönhatás vMinden eleme vezetésfüggő ^Elemei vMenedzsmentkommunikáció vBelső PR vEEM kommunikáció vInformatikai rendszer (intranet) vMűszaki (termelési) információáramlás vPénzügyi-számviteli, statisztikai adatképzés és –forgalom vFormális interperszonális kommunikáció vInformális interperszonális kommunikáció
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 4 A belső PR szerepe ^A szervezetirányítás hatékonyságának növelése ^Teljesítménynövekedés ^A szervezet környezeti és munkaadói megítélésének formálása
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 5 A belső PR szerepe/1. A szervezetirányítás hatékonyságának növelése A belső PR szerepe/1. A szervezetirányítás hatékonyságának növelése ^CIO (Chief Information Officer: infófőnök) vAz információkhoz való hozzáférés és információhasználat rendszerének irányítója ^Gyakori hibák vLefelé w Leszűkülő információk, az összefüggések lehetősége korlátozott w Nem folyamatos, ad hoc w A közlések módja nem megfelelő (sablonos, rutinszerű) w Lassú w Párhuzamos tájékoztatás w Elakadó információk vFelfelé w Az alsószintű vezetők megszűrik w Csak a „szolgálati utat” betartva w Nem tájékoztatnak felfelé w Lassú
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 6 A belső PR szerepe/2. Teljesítménynövekedés ^A PR teljesítménynövelő tényezői, a megfelelő informáltság eredményei: vA vállalatvezetés és a munkatársak megfelelő viszonya vBevonás a döntési folyamatokba, a célok meghatározásába (participáció=beleszólás) vA dolgozók munkahelyi körülményei vA munkahelyi légkör vDolgozói lojalitás, pozitív beállítódás a vállalat iránt vMotiváltság vMunka- és teljesítménykészség vVéleményalkotási készség vMunkamorál vA munka minőségének javulása vSzemélyes elégedettség vCsapatszellem (company feeling)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 7 Hivatkozással Tannenbaum–Schmidt-re, Harvard College, In: Steade–Glowry–Glos: Business. South-Western Publ. Cincinatti-Dallas etc. California, o. Főnökközpontú vezetés A menedzseri autoritás tartománya Beosztottak szabadságtartománya A menedzser dönt és kinyilatkoztat „Eladja” a döntést (érvel) Ötleteket ad elő és kérdez Változáshoz vezető döntést hoz Rávilágít a problémákra, javasol és dönt Megvonja a határokat, és csoportos döntésre bíztat Előírt korlátok között működni hagyja beosztottait Beosztott-központú vezetés A vezetői magatartás kontinuuma
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 8 A belső PR szerepe/3. A szervezet környezeti megítélésének formálása A belső PR szerepe/3. A szervezet környezeti megítélésének formálása A legfontosabb imázs-formáló tényezők
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 9 EEM (az alkalmazottak információs igényei) EEM (az alkalmazottak információs igényei) A jövővel kapcsolatos szervezeti tervek95% Termelékenység javulása90% Személyzeti politika és gyakorlat90% Munkával kapcsolatos információ89% Előmeneteli lehetőségek88% Külső események hatása saját munkára88% A munka illeszkedése a szervezetbe85% Osztályon vagy részlegen kívüli események85% Hogy állunk a versenytársakkal összehasonlítva83% Személyi változások és előléptetések81% A szervezet társadalmi környezettel kapcsolatos kötelezettségei81% Aktuális társadalmi témákkal kapcsolatos szervezeti álláspont80% Hogyan használja a szervezet a profitot78% Reklám tervek77% Pénzügyi eredmények76% Történetek más alkalmazottakról70% Személyi hírek57%
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 10 Külső PR tevékenység (CSR) ^CSR: Corporate Social Responsibility (vállalatok társadalmi felelősségvállalása) vA vállalatok a szociális és környezeti kérdéseket önkéntesen az üzletmenetükbe és a kapcsolataikba integrálják vA törvényes előírásokon túl többet invesztálnak a humán tőkébe, a környezetbe ^EU Green Paper 2001, EU Green Book 2002 ^Belső dimenzió vHumán erőforrás menedzsment (tanulás, karrier, biztonság, egyensúly), baleset- és munkavédelem, alkalmazkodás a változásokhoz, a környezet- és a természeti erőforrások kezelése (energia, hulladék, káros anyag) ^Külső dimenzió vIntegráció (munkahely, fizetés, adó, helyi munkaerő, környezeti adottságok, szakképzés, befektetések) vÜzleti partnerek, beszállítók vEmberi jogok vGlobális környezetvédelem