Belső ellenőrzés, monitoring és értékelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Humán rendszerek, közszféra
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Monitoring indikátorok
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Értékelés fogalma Értékelés célja
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Monitoring elmélet, CMEF
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Az ÚMVP intézményrendszere
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Területi programozás és monitoring Projekt tervezés
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
HEFOP /2 intézkedés Monitoring rendszere. Szakmai monitoring célja Mi a cél? Legfőbb célja a támogató és a kedvezményezett közös érdekének érvényesítése:
Monitoring – Ellenőrzés - Értékelés
Elektronikus tanulási forráskezelő keretrendszer, kompetencia-fejlesztő program adatbázis létrehozása Calderoni program.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vállalkozásmenedzsment I.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Az ESZA Kht. monitoring tevékenysége Rettegi Zsolt vezető monitor.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Belső ellenőrzés, monitoring és értékelés

Projekt belső ellenőrzése Belső ellenőrzés rendszere Belső ellenőrzési rendszer szereplői Belső ellenőrzési rendszer hatásköre

Projekt belső ellenőrzése A belső ellenőrzési rendszer a vezetés, valamint az irányítás szerves része, és szoros kapcsolatban áll a társaság tervezési-, döntési-, információs rendszereivel. A belső ellenőrzési rendszer hatékony működtetése visszahat a társaság irányítási rendszerének megbízhatóságára is.

Projekt belső ellenőrzése A belső ellenőrzési rendszer alapvető célja a hibák megelőzése, a helyes gyakorlat vagy szabályozás kialakítására a vezetők figyelemének a felhívása, és segítségnyújtás a hibák elhárításban. időben jelzést ad a külső és belső környezetben, a feltételrendszerben bekövetkezett, vagy várható változásokról, javaslatokat dolgoz ki a változások társaságon belüli hatásainak kezelésére, tájékoztatja a vezetést a szervezet alkalmazkodó képességének alakulásáról.

Projekt belső ellenőrzése Elemei: Munkafolyamatba épített ellenőrzés Vezetői ellenőrzés Függetlenített belső ellenőrzés

A projekt megvalósulásának nyomon követése – a monitoring Alapvető fontosságú eleme a projekt sikeres végrehajtásának Projektmenedzsmenttől elkülönült szervezeti struktúra Cél: a megvalósítás nyomon követése, az eredmények mérése, esetleges diszfunkciók feltárása

Monitoring fogalmi meghatározása Folyamatos adatgyűjtés annak érdekében, hogy a menedzsment információkhoz jusson egy adott tevékenység előrehaladásával kapcsolatban, és szükség esetén befolyásolhassa menetét. Egy adott fejlesztés pénzügyi és fizikai megvalósításának nyomon követését jelenti; azt vizsgálja, hogy az adott fejlesztés végrehajtása megfelel-e az előre tervezettnek, valamint hogy biztosított-e az előre meghatározott célok elérése.

„Rokon” fogalmak Monitoring Ellenőrzés Értékelés

„Rokon” fogalmak elhatárolása Tevékenység Ellenőrzés Monitoring Értékelés Cél A szabályoknak, előírásoknak való megfelelés vizsgálata A kitűzött célokhoz viszonyított megvalósulás vizsgálata A tevékenység hatásának vizsgálata a megoldani kívánt társadalmi-gazdasági probléma viszonylatában Időbeliség Folyamatos a programvégrehajtás során Pontszerű – előzetes, közbenső, utólagos (folyamatos) A tevékenység végzője szerint Külső vagy belső Belső Külső (belső) Független! A tevékenység jellege Operatív Elemző-tudományos A visszacsatolás módja szankció Kiigazítás a hatékonyság érdekében Tanulási folyamat

Miért van szükség monitoring tevékenységre? A támogatott projekt mennyire járul hozzá saját és a program céljai teljesüléséhez Fejlesztés megvalósítása sikeres-e Céloknak megfelelően halad-e Lehetőség a beavatkozásra (végrehajtás menete) Hatékonyabb felhasználás és végrehajtás!

A monitoring szintjei EUB KTK MB Program monitoring KTK IH OP MB OP IH Közreműködő szervezet Projekt monitoring Végső kedvezményezett

Kedvezményezettek feladatai Előrehaladási jelentések és mellékleteik elkészítése, projekt-dokumentáció napi szintű vezetése. Információszolgáltatás és dokumentumokba való betekintés lehetővé tétele helyszíni ellenőrzések alkalmával. Együttműködés a Közreműködő Szervezetekkel a projekt lebonyolításával kapcsolatos javaslataik, iránymutatásaik figyelembevétele.

Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR) Az EU támogatásával megvalósuló programok figyelemmel kísérését az e célra létrehozott számítógépes rendszerben kell kezelni. A rendszer fejlesztéséről és üzemeltetéséről a Nemzeti Fejlesztési Hivatal gondoskodik. Az EMIR kizárólagosan jogosult a programok monitoring adatainak gyűjtésére és rendszerezésére.

Az indikátorok

A számszerűsíthető indikátor Objektívebb képet ad a projekt megvalósításról Összehasonlítható más, hasonló projektekkel Összegezve input lehet az intézkedés monitoringjához Alkalmas a számítógépes feldolgozásra Egyértelmű jelzést ad a kitűzött céloktól való eltérésről

Indikátorok kritériumai 1. QQTTP mennyiségi (quantity) mennyit? minőségi (quality) milyen minőségben? célcsoport (target group) kinek? idő (time) mikor? hely (place) hol?

rendelkezésre áll (available) releváns (relevant) aktuális (timely) Indikátorok kritériumai 2. SMART jellemző (specific) mérhető (measurable) rendelkezésre áll (available) releváns (relevant) aktuális (timely)

1. Mutatók körének meghatározása és Indikátorok meghatározásának lépései 1. Mutatók körének meghatározása és az egyes indikátorok definiálása 2. A mutatók kiindulási értékének rögzítése 3. Előzetes számszerűsítés a célállapotra

Információ források és gyűjtés

Indikátorok korlátai A projektgazdák szubjektivitása Projektgazdák felelőssége (ráfordítás/haszon) Összegzési (koherencia) gondok Nincsen ok-okozati összefüggés a mutatók között 5. Nehezen mérhető és előállítható 6. Nem állnak rendelkezésre (időben, térben) 7. Aggregációs gondok

Indikátorok jellege szerint

Néhány példa…

Közlekedési infrastruktúra Cél: versenyképesség és elérhetőség Output:km, hálózat kiépítettség (%) Eredmény: Időmegtakarítás - idő*utas v. tömeg volumen Elérhetőség: Eljutás időben Hatás: Forgalom növekedés szektoronként (%) Környezeti hatás változás (%) a CO, Nox Foglalkoztatási hatás ld. előző

Energia infrastruktúra Cél: versenyképes diverzifikált szektor= csökkenő energiaköltségek! Output: Beépített kapacitás szektoronként KW Hálózat kiépítettség foka (%) Eredmény: ellátott népesség, költségcsökkenés Hatás: Megújuló energiaforrások (%) Hatékonyság (kőolaj egyenértékben) Kibocsátás ld. előbb Foglalkoztatás ld. előbb

Környezet (horizontális prioritás!) Cél: gazdaságfejlesztési tényező Output:vízkezelés (m3), hulladékfeldolgozás (tonna) környezetbarát technológia (cégszám) Eredmény: települési szilárdhulladék gyűjtésbe vont házt. Új ívóvíz hálózatba kapcsolt háztartások Hatás: szennyezés csökkenése (%) Foglalkoztatás ld. előbb

KKV Cél: az innováció és foglalkoztatás forrásai Output: támogatott KKV szám, ffi-női tul. KKV határon túlnyúló kapcsolatai (db) Eredmény: Közvetlen beruházás a támogatott cégekbe (€) Hatás: Foglalkoztatás ld. előbb Túlélési ráta 18 hónap után (%)

Humán erőforrás fejlesztés Output: *támogatás személyeknek - bennmaradás (%) ffi-nő(!) arány, munkaerőpiaci státusz * rendszerek támogatása - projekt szám Eredmény és hatás: * foglalkoztatási pol. - fiatalok mn. ráta * társadalmi integráció - tartós mn. Ráta * foglalkoztathatóság - részvételi ráta * alkalmazkodókép. - új vállalkozások száma

Nemek közötti esélyegyenlőség Horizontális prioritás! Output: szociális piacgazdaságot segítő szolgáltatások * pénzügyi támogatásban részesülő szervzetek Eredmény: Női vállalkozók aktivitása - női projekt tulajd. Hatás: Pozitív diszkrimináció a nők irányában * nők aktivitási rátájának növekedése (%)