Közgazdaság szakmacsoport

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Nat és a kerettantervek
Advertisements

Az iskolai dokumentumok
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
FELVÉTELI tájékoztató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A Nemzeti alaptanterv változásai
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A pedagógiai program Érd,
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A kerettantervek implementációja
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
A középiskolai oktatás szabályzatai
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Informatika tanítása ea.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
magyar nyelv és irodalom
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

Közgazdaság szakmacsoport KERETTANTERVEK Közgazdaság szakmacsoport

Tanterv tervezés szintjei NEMZETI ALAPTANTERV KERET TANTERV* HELYI OKTATÁSI PROGRAM TANMENET ÓRAVÁZLAT PEDAGÓGUS PEDAGÓGUS ISKOLA MINISZTER PARLAMENT * A szakképzésben központi program!

Nemzeti alaptanterv Közös értékeket tananyag tartalmakat követelményeket fogalmaz meg. Minden iskola típusban teljesíthető és teljesítendő. Alternatív iskolák összehasonlító alapja

Kerettanterv kötelező kötelezően választható Egy iskolatípusban (pl. szakközépiskola) teljesíthető program. Ajánlás: kötelező kötelezően választható szabadon választható oktatási tartalmakkal Óraszámok, tantervi hálók, oktatók, irodalom

Központi program Típusai Kinek szól? Részei Tananyag központú Tevékenység központú Teljesítmény központú Részei Kinek szól? Az oktatási intézmény vezetőinek A pedagógusoknak A diákoknak A szülőknek A felhasználóknak Általános irányelvek Tantárgyi programok Mellékletek

A helyi oktatási program Az iskola oktatási filozófiája Az iskola eszközrendszere A kötelező tananyagtartalmak Választható oktatási tartalmak Az iskola kapcsolati rendszerei

A tanmenet Tanév, szemeszter ütemezése Óraszám Az óra típusa A tananyag megnevezése Oktatási módszerek Oktatási eszközök

Óravázlat Az óra típusa Az óra célja Részletes tananyag tartalom Oktatási módszerek Oktatási eszközök Háttéranyagok Feladatok

Tantervek típusai Alaptanterv: egy közoktatási rendszerben, a tankötelezettség időtartamára érvényes, kötelezően elsajátítandó tudás követelményeit határozza meg Magtanterv (core-curriculum): az alaptanterv egyik típusa, bemutatja a legfontosabb területeket, továbbá a tantárgyi kereteken túlmutató általános ismereteket és követelményeket < NAT > Kerettanterv: a magtantervnél részletesebben határozza meg a folyamattervezés elemeit (tartalmak, fejlesztési szakaszok, ellenőrzési pontok, óratervek)

NAT és HT viszonya

Nemzeti alaptanterv Funkciója: a közoktatás tartalmának elvi, szemléleti megalapozása, az iskolában elsajátítandó műveltség alapjainak meghatározása, a közoktatás egységének megteremtése A nevelés – oktatás közös értékei: „A NAT olyan iskola működését segíti megvalósítani, amelyben a demokratizmus, a humanizmus, az egyén tisztelete, a lelkiismereti szabadság, a személyiség fejlődése, az alapvető közösségek (család, nemzet, az európai nemzetek közössége, az emberiség) együttműködésének kibontakoztatása, a népek, nemzetek, nemzetiségi, etnikai csoportok és a nemek egyenlősége, a szolidaritás és a tolerancia értékei alapján szerveződnek a tanítási-tanulási folyamatok. A NAT olyan iskolarendszert kíván erősíteni, amely az esélyegyenlőség megvalósulását segíti.”

Nemzeti alaptanterv A nevelés – oktatás alapvető céljai: A kulcskompetenciák fejlesztése: „Az iskolai műveltég tartalmát a társadalmi műveltségről alkotott közfelfogás, a gazdaság, a versenyképesség és a globalizáció kihívásai is alakítják. Az Európai Unió országaiban a kulcskompetenciák fogalmi hálójába rendezték be azokat a tudásokat és képességeket, amelyek birtoklása alkalmassá teheti az unió valamennyi polgárát egyrészt a gyors és hatékony alkalmazkodásra a változásokkal átszőtt, modern világhoz, másrészt aktív szerepvállalásra e változások irányának és a tartalmának a befolyásolásához.” A kiemelt fejlesztési feladatok: „A Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladatai a kulcskompetenciákra épülnek. Összekötik a műveltségterületek bevezetőit és fejlesztési feladatait.”

NAT - kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia A kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia segíti az egyént a mindennapi életben - a munkahelyén is - abban, hogy megismerje tágabb környezetét, és képes legyen a kínálkozó lehetőségek megragadására. A tudást, a kreativitást, az újításra való beállítódást és a kockázatvállalást jelenti, valamint azt, hogy célkitűzései érdekében az egyén terveket készít és hajt végre. Alapját képezi azoknak a speciális ismereteknek és képességeknek, amelyekre a gazdasági tevékenységek során van szükség.

NAT – kiemelt fejlesztési feladatok Énkép, önismeret Hon- és népismeret Európai azonosságtudat – egyetemes kultúra Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés Gazdasági nevelés Környezettudatosságra nevelés A tanulás tanítása Testi és lelki egészség Felkészülés a felnőtt lét szerepeire

Gazdasági nevelés

A NAT FELÉPÍTÉSE 1–4. évfolyam 5–6. évfolyam 7–8. évfolyam bevezető szakasz kezdő szakasz alapozó szakasz fejlesztő szakasz általános műveltséget megszilárdító szakasz általános műveltséget elmélyítő, pályaválasztási szakasz

NAT – műveltségterületek és javasolt arányok Műveltségi területek 1-4. 5-6. 7-8. 9-10. 11-12. * Magyar nyelv és irodalom 32-42 17-24 10-15 10-15 10 Élő idegen nyelv 2-6 12-20 12-20 12-20 13 Matematika 17-23 15-20 10-15 10-15 10 Ember és társadalom 4-8 4-8 10-15 10-15 9 Ember a természetben 4-8 7-11 15-20 15-20 10 Földünk - környezetünk - 4-8 4-8 4-8 - Művészetek 10-18 12-16 8-15 9-15 5 Informatika 2-5 4-8 6-10 6-10 5 Életvitel és gyakorlati ism. 4-8 4-9 5-10 5-10 - Testnevelés és sport 15-20 11-15 10-15 9-15 8

Kerettantervek 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8. § (10) Az általános műveltséget megalapozó szakaszban az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptanterv biztosítja. A Nemzeti alaptanterv kötelező rendelkezéseket állapíthat meg az oktatásszervezés körében, így különösen a tanulók heti és napi terhelésének korlátozására. A Nemzeti alaptantervben kell meghatározni az iskolának az egészségfejlesztéssel, a fogyasztóvédelemmel és a környezetvédelemmel összefüggő feladatait. A Nemzeti alaptantervben foglaltak teljesítését az oktatásért felelős miniszter által kiadott kerettantervek segítik.

Kerettantervek 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8/A. § A kerettanterv ajánlást tartalmaz: c) szakközépiskolában a szakmai orientációra, az elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatásra, továbbá az általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás és a szakmai orientáció, az elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás, illetve a szakmai elméleti és gyakorlati képzés időbeli tagolására, időkereteire, arányaira.

Kerettantervek 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 8/B. § (7) A kerettanterveket az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatáspolitikai Tanács véleményének, továbbá nemzeti, etnikai kisebbségi oktatást érintő kérdésekben az Országos Kisebbségi Bizottság véleményének kikérése után az oktatásért felelős miniszter adja ki. A kerettantervnek és az érettségi vizsga vizsgakövetelményeinek összhangban kell állniuk egymással.

Kerettantervek 243/2003. (XII. 17.) Korm. Rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról 2. § (1) Az iskola pedagógiai programot és annak részeként - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - az e rendelet mellékleteként kiadott Nemzeti alaptanterv alapján helyi tantervet készít, vagy az ilyen módon készített helyi tantervek közül választ, és azt építi be helyi tantervként a pedagógiai programjába. Az iskola az oktatási és kulturális miniszter által kiadott kerettantervek alapján is elkészítheti helyi tantervét, illetve a kerettantervet is beépítheti helyi tantervként a pedagógiai programjába.

Kerettantervek 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról tartalmazza 1-12. évfolyamra vonatkozóan a kerettanterveket

Éves óraszámok évfolyamonként A szakközépiskolák 9-12. évfolyamának ajánlott tantárgyi rendszere és óraszámai Tantárgy Éves óraszámok évfolyamonként 9. 10. 11. 12. Magyar nyelv és irodalom 148 128 Történelem és társadalmi ismeretek 74 96 Társadalomismeret és etika 37 Idegen nyelv 111 Matematika Ének-zene Rajz és vizuális kultúra 32 Osztályfőnöki Testnevelés és sport 92,5 80 Fizika 185* 74* 64* Földrajz Biológia Kémia Informatika 64 Szakmai orientáció 185 - Szakmacsoportos alapozó oktatás 296 256 Szabadon tervezhető 18,5 16 Kötelező óraszám a törvény alapján 1017,5 1110 960 Megjegyzések: A fizika, a kémia, a biológia és a földrajz óraszámait az iskola helyi tanterve határozza meg úgy, hogy ezek oktatására a két évfolyamon összesen legalább fizikából heti négy órát; biológiából heti négy órát; kémiából heti három órát; földünk és környezetünkre heti három órát kell fordítani.

Éves óraszámok szakmacsoportokra Szakmai orientáció Éves óraszámok évfolyamonként 9. 10. Elmélet 37–111 0–111 Gyakorlat 74–148 74–185 Összesen 185 Szakmacsoportos alapozó oktatás Éves óraszámok évfolyamonként 11. 12. Elmélet 111–296 64–256 Gyakorlat 0–185 0–192 Összesen 296 256

Éves óraszámok közgazdasági szakmacsoportra 9. évfolyam Közgazdasági szakmacsoportos alapozó ismeretek 74 óra Közgazdasági szakmacsoportos alapozó gyakorlatok 111 óra Elmélet és gyakorlat 185 óra 10. évfolyam Közgazdasági szakmacsoportos alapozó ismeretek 74 óra 11. évfolyam Közgazdasági szakmacsoportos alapozó ismeretek 222 óra Közgazdasági szakmacsoportos alapozó gyakorlatok 74 óra Elmélet és gyakorlat 296 óra 12. évfolyam Közgazdasági szakmacsoportos alapozó ismeretek 192 óra Közgazdasági szakmacsoportos alapozó gyakorlatok 64 óra Elmélet és gyakorlat 256 óra

Közgazdasági szakmacsoportos alapozó ismeretek tantárgyai Gazdasági környezetünk Elméleti gazdaságtan (közgazdaságtan) Üzleti gazdaságtan Célok és feladatok Fejlesztési követelmények

Közgazdasági szakmacsoportos alapozó gyakorlatok tantárgyai Információkezelés Viselkedéskultúra Kommunikáció Üzleti gazdaságtan Célok és feladatok Fejlesztési követelmények

9. évfolyam Gazdasági környezetünk Információkezelés Viselkedéskultúra Belépő tevékenységformák / témakörök- tartalmak / továbbhaladás feltételei

10. évfolyam Gazdasági környezetünk Információkezelés Kommunikáció Belépő tevékenységformák / témakörök- tartalmak / továbbhaladás feltételei

11-12.. évfolyam Elméleti gazdaságtan (közgazdaságtan) Üzleti gazdaságtan Üzleti gazdaságtan gyakorlatok Belépő tevékenységformák / témakörök- tartalmak / továbbhaladás feltételei

Egy lehetséges órakeret /középszint/ Tantárgy 9. évfolyam 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Gazdasági környezetünk (74) 2 - Viselkedéskultúra (37) 1 Információkezelés (74) 2-2 Kommunikáció (37) 1-1 Elméleti gazdaságtan (111) 2+(1-1) (96) Üzleti gazdaságtan (111) 3 (96) 3 Üzleti gazdaságtan gyakorlatok (64) 2-2 Összesen: 185 296 256

Egy lehetséges órakeret /emelt szint/ Tantárgy 9. évfolyam 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Gazdasági környezetünk (74) 2 - Viselkedéskultúra (37) 1 Információkezelés (74) 2-2 Kommunikáció (37) 1-1 Elméleti gazdaságtan (185) 3+(2-2) (160) Üzleti gazdaságtan (111) 3 (96) 3 Üzleti gazdaságtan gyakorlatok (64) 2-2 Összesen: 185 396 320