A konstruktív pedagógia értékei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Dr. Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
A feladatok szerepe Kaposi József.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
A komplex tehetségfejlesztő program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A konstruktív pedagógia értékei AZ ÉRTÉKTEREMTŐ KONSTRUKTIVISTA TANULÁSSZEMLÉLET ÉS AZ ÉRTÉKŐRZŐ KONSTRUKTÍV PEDAGÓGIA A konstruktív pedagógia értékei Apáczai Napok 2007

Tanulásfelfogások, pedagógiai elméletrendszerek Az ókorra és a középkorra jellemző volt a mások által már feldolgozott ismeretek elsajátítása, a reprodukálás, a tekintély, a dogmák rendszere A szemléltetés pedagógiája a tanulás alapjának tekintette a valóságból származó információk érzékszervek útján történő befogadását A reformpedagógia által preferált cselekvés pedagógiája gyermeket cselekvő, a külvilág folyamataiba beavatkozó, és a beavatkozás eredményeként fejlődő emberként értelmezi Apáczai Napok 2007

A konstruktivista tanulásfelfogás főbb jellemzői Ismeretelmélet alap Konstruktivizmus A pedagógiai eljárások logikája Dedukció + fogalmi váltások A pedagógia eljárásokat meghatározó fő alapelv A megelőző tudásra építés Mi vagy ki áll a középpontban? A belső elméleteket működtető és cselekvő gyermek Neves képviselők R. Driver, J. Novak, E. Glasersfeld Apáczai Napok 2007

A konstruktivizmus a tanulási környezet kialakításában Követelmények Életközeli környezet kialakítása, amelyben a tanulás meghatározó lehet Valósághű megközelítések alkalmazása, problémák megoldása az összefüggések hangsúlyozásával A tanulási célok megvitathatóak legyenek Az értékelés az önellenőrzést segítse Olyan eszközök és környezet biztosítása, amely a tanulókat a világ sokszempontú leírásában segíti Apáczai Napok 2007

Kritériumok a tudásépítésben A valóság sokféle bemutatást kell kínálni Érzékenység és odafigyelés a tanuló korábbi ismereteire A tudás konstruálását, építését kell hangsúlyozni, nem a reprodukálást Bátorítsa a felelősségérzetet és a vélemények kimondását a tanulási folyamatban Erősíteni kell a tanítási gyakorlathoz kapcsolódó tanári önvizsgálatot Támogatni kell a tanulóközösség megbeszélésére alapozott kooperatív tudásépítést Apáczai Napok 2007

A konstruktivista tanulásszemlélet értéket őrizve megtartotta a reformpedagógiában kialakult tanulási környezet elemeit; értéket teremtve építette fel a tanulás elméletét és gyakorlatát A felfogás összetevői Az új tudás a tanuló előzetes tudás alapján formálódik A legtöbb tudás társas kapcsolatok során jön létre A tanulás helyzetekhez kötődik A siker feltétele a sokféle tanulási stratégia alkalmazása A gondolkodási műveletek aktivizálása A sokszínű tanulói tevékenység biztosítása Apáczai Napok 2007

Pedagógusképzés és a konstruktivista tanulásszemlélet A konstruktivista tanulásszemlélet megismerése hozzájárul A tanulás típusainak értelmezéséhez A tudás kialakításához szükséges hatékony módszerek elsajátításához A differenciálás szükségességének felismeréséhez A játék szerepének hangsúlyozásához A problémamegoldás tényezőinek feltárásához A pedagógiai képességek intenzív fejlesztéséhez, amelyek a konstruktív pedagógia feltételei Apáczai Napok 2007

A konstruktív pedagógia multimédiás oktatóprogramja A multimédiás oktatóprogram célja: pedagógiai, pszichológiai, oktatástechnológiai alapismeretekre építve hatékonyan közvetíteni a konstruktív pedagógia ismérveit, jellemzőit, sajátosságait Az oktatóprogram kidolgozására a 2005/2006. tanévben került sor XI. Apáczai Napok 2007 Apáczai Napok 2007

Az oktatóprogram általános céljai és követelményei Az oktatóprogramja elsősorban kognitív média A kognitív célok az észleléssel, megértéssel, ítéletalkotással, következtetéssel kapcsolatosak Az affektív célok az attitűdöket, az elfogadást és az értékelést fedik le Az eredményes ismeretelsajátítás és készségfejlesztés érdekében meghatározásra kerültek a tananyagmodulok A modulokat kis egységekre – nóduszokra – bontottuk, az arányosság megtartásával Apáczai Napok 2007

Az oktatóprogram tartalma Az oktatóprogram tartalmaz előszót (köszöntést) Tartalomjegyzéket (menüpontokat) Fejezeteket (tananyagmodulokat), a modulok összetartozó egységeit (nóduszokat) Epizódokat, melyek - szöveg-, ábra-, táblázat-, kép-, hangelemekből és videófilmből – állnak A fogalmak bővebb kifejtését „forró szavak” valósítják meg A tartalmon kívül rögzítettük az egyes modulokhoz tartozó feladatokat, és a további ismeretszerzés irodalmát, a képességfejlesztés gyakorlatait Apáczai Napok 2007

A program tanulási stratégiája Tanulási tevékenységek gyakorlat, konzultáció, önálló tananyag-feldolgozás, feladatmegoldások, szakirodalmi elemzések Az értékelés módjai hallgatói referátumok, évfolyam- és esszé dolgozatok készítése, gyakorlatok teljesítésének értékelése, tudástesztek, önértékelés Tanulási források program, feladatok, szakirodalom, kislexikon, vázlatok A tanulás támogatásának módjai konzultáció, tutorálás Apáczai Napok 2007

A hallgatói teljesítményváltozás vizsgálata n = 112 A hallgatók teljesítményváltozásának vizsgálata önkontrollos pedagógiai kísérlettel, egymintás t-próba alkalmazásával történt Vizsgálati eszköz: teszt, feleletalkotó feladatokkal Az egymintás t értékének szignifikancia – vizsgálata Szabadság- fok szf 90% P = 0.1 95% P = 0.05 99% P = 0.01 99.9% P = 0.001 111 1.658 1.980 2.617 3.373 Apáczai Napok 2007

A multimédiás oktatóprogram tartalmi érthetőségének vizsgálata n = 112 1 = A téma aktualitása 2 = A téma célorientáltsága 3 = A téma tagoltsága 4 = A tartalom érthetősége 5 = A képi üzenet minősége 6 = A hang minősége 7 = Az ábrák minősége 8 = A film által közvetített információ 9 = A vázlatok használhatósága Apáczai Napok 2007

A multimédiás oktatóprogram motiváló hatásának vizsgálata n = 112 1 = A témák figyelemfelhívó hatása 2 = A feldolgozások érdeklődés fenntartó hatása 3 = Az elmélet és a gyakorlat aránya 4 = A gyakorlatok minősége 5 = A gyakorlati munkára való felkészülés segítése 6 = Az önálló tanulás segítése 7 = Visszajelzés a megtanultakról Apáczai Napok 2007

„ Hasznosítsd, amit tudsz, s ez segít majd tisztázni, amit még nem ismersz.” (Rembrandt) Apáczai Napok 2007