Minőségügyi továbbképzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
A november 18-i workshop napirendje
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
I./C. ÜGYFÉLSZOLGÁLATI TEVÉKENYSÉGEK ELLÁTÁSÁNAK JAVÍTÁSA.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Minőség menedzsment 6.előadás
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
LB felkészítő: március
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Minőségbiztosítási ismeretek
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Készítette: Májer Dávid
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségügyi továbbképzés Folyamatgazdák felelősségi köre, együttműködése a folyamatokban résztvevő munkatársakkal Minőségügyi továbbképzés 2008. szeptember 22. Előadó: Dr. Koncsos Ferenc

„A közügy a mi magánügyünk.” „Foglalkozásunk: biztosítók vagyunk.”

A minőség fogalma Megközelítések Transzcendens: Nem definiálható, csak akkor ismerhető fel, ha láthatóvá lesz. Termék alapú: Kívánatos tulajdonságok nagyfokú megléte a termékben. Termelés alapú: Megfelelni előre meghatározott kívánalmaknak. Az eltérés a minőség hiánya. Felhasználó alapú: A vevő igényei, elvárásai, szükségletei kielégítése. Érték alapú: Meghatározott tulajdonságú termékeket vagy szolgáltatást ajánlunk a vevőnek elfogadható áron.

Szinergiát kell teremteni. Minőség és üzlet Az üzletvezetés célja = PROFIT ≠ Haszonszerzés ↓ A cég oldalán ← KÉTPÓLUSÚ → Az ügyfél oldalán mohó hülye Szinergiát kell teremteni.

Minőség és üzlet Ki lehet részese az üzletvezetésnek? MINDENKI CSAK OLYAN SZEMÉLY aki tehet az ügyfél aki figyel a cég profitjára, elégedettségéért, az ügyfél hasznára, aki alkalmas arra, jógazdaként dolgozik: hogy kapcsolatba FOLYAMATGAZDA lépjen az: ÜGYFELEKKEL ↓ FELHASZNÁLÓKKAL MUNKATÁRSAKKAL

A minőség története a termelésben MINDIG JELEN VOLT KÉZMŰVESSÉG: Minden egy kézben összpontosult. A minőségbiztosítást is a mester végzi. TÖMEGTERMELÉS: több ember, több termelőegység, több önálló üzem, EGYÜTTMŰKÖDÉSÉT FÜGGETLEN MŰKÖDÉSÉT követelte meg. ↓ MINŐSÉG-ELLENŐRZÉS (MEO) TUDOMÁNYOS TECHNIKAI FORRADALOM: Minőségi forradalom MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS

Minőségirányítás Komplex fogalom: minden tevékenység, amely meghatározza a - minőségpolitikát, - minőségre vonatkozó célkitűzéseket, - FELADATKÖRÖKET. A megvalósítás eszközei: Minőségügyi tervezés: olyan tevékenységek, amelyek meghatározzák a célkitűzéseket, valamint a minőségügyi rendszer elemeinek alkalmazására vonatkozó követelményeket. Minőségszabályozás: azok az operatív módszerek, amelyek a minőségi követelmények teljesítését szolgálják.

Minőségirányítás Minőségbiztosítás: a bizalomkeltés megteremtésére összpontosító tevékenység. Azt ígéri, hogy a minőségi követelmények teljesülni fognak. Minőségfejlesztés: a minőségi követelmények teljesítési képességének növelésére összpontosít. MODELLJE Tervezd meg! Hajtsd végre! Ellenőrizd! Értékeld ki!

Minőségirányítási rendszerek Modellek Minden rendszer a gondolkodásra épít, de más elemre helyezi a hangsúlyt. Utólagos ellenőrzésen Előzetes biztosításon Integrált irányítási alapul. alapul. modellek. A folyamatokat a A folyamatokat a VEZETŐ MUNKATÁRSAK uralja. uralják.

Minőségirányítási rendszerek Rendszerek összehasonlítása Összehasonlítási szempontok UE EB 1. Mi a minőségrendszer? Utólagos javítás Megelőzés 2. Miben definiálja a minőséget? Eredmény Folyamat 3. Mi által uralható a minőség elérése? Ellenőrzés Gondolkodás 4. Kinek kell uralnia a minőség elérését? Ügyfél Szállító 5. Hogyan definiálja a rendszer fogalmát? Szervezet egésze Robosztus gondolkodási technikák 6. A szervezeti felépítés modellje. Piramis Lineáris

A minőség története a felsőoktatásban Történelmi modellek Hagyományos (elit) egyetem Piacorientált egyetem Menedzsmentvezérelt egyetem PROFESSZOR Diák Piac Kutatás Oktatás Tanulás Infrastruktúra Adminisztráció Professzor PIAC TANULÁS

Minőségmodell a felsőoktatásban A FELSŐOKTATÁSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS EURÓPAI SZTENDERDJEI: Sztenderdek és irányelvek az intézményi belső minőségbiztosítás számára - Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások - Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése - A hallgatók értékelése - Az oktatók minőségének biztosítása - Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások - Belső információs rendszer - Nyilvánosság

Minőségmodell a felsőoktatásban Törvényi előírások 2005. évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról 20. § (4) bekezdés a felsőoktatási intézményben minőségbiztosítási rendszert kell működtetni. 21. § (6). bekezdés a felsőoktatási intézmény minőségfejlesztési programot készít. Az intézményi minőségfejlesztési programban meg kell határozni a felsőoktatási intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési, fogyasztóvédelmi feladatok végrehajtását. Az intézményi minőségfejlesztési programban kell szabályozni az oktatói munka hallgatói véleményezésének rendjét. A felsőoktatási intézmény évente áttekinti az intézményi minőségfejlesztési program végrehajtását, megállapításait az intézmény honlapján, továbbá a helyben szokásos módon nyilvánosságra hozza.

Minőségmodell a felsőoktatásban A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság elvásársai: Az akkreditáció lebonyolításához az intézmény életét kritikusan bemutató, írásban elérhet a MAB számára tömören összefoglalt önértékelést kell készíteni. Az önértékelés célja az oktatás színvonalának, az intézmény működésének a megítélése, problémájának feltárása. Az önértékelés során ki kell térni: - a vezetésre, - az intézmény jelenlegi és jövőbeni igényeken és elvárásokon alapuló politikájára, stratégiájára, - erőforrásaira (emberi, tárgyi), azok kezelésére, - oktatási, oktatásszervezési, kutatási és kutatásszervezési tevékenységek folyamataira, - partnerkapcsolataira,

Minőségmodell a felsőoktatásban - az elmúlt időszak kulcsfontosságú eredményeinek bemutatására, - a kialakított minőségbiztosítási rendszer jellemzésére, Az önértékelésen alapuló intézményi jelentésnek az intézmény vonatkozásában még két lényeges kérdéskört is célszerű megjeleníteni: 1. Az intézmény rendelkezik-e az ott folyó oktatáshoz, kutatáshoz szükséges potenciálokkal, illetve a több lépcsős oktatási rendszer melyik szintjét éri el. 2. A meglévő potenciálokat hogyan működteti, használja fel céljai eléréséhez, megvalósításához.

Felsőoktatási Minőségi-díj Pályázat útján nyerhető el az alábbi feltételeknek való megfeleléssel Folyamatos stratégiai jellegű minőségfejlesztés a felsőoktatási intézmény és szervezeti egységei működésének meghatározó részét képezi. Az Európai Minőségi-díj követelményrendszerével összhangban támogatják a folyamatos minőségfejlesztést. Folyamatosan figyelemmel kísérik és értékelik a szolgáltatásaikat igénybevevő ügyfelek elégedettségének alakulását. Gyakorlatban alkalmazzák az egymástól való tanulást, az összehasonlításon alapuló fejlesztést, valamint a sikeres megoldások átvételét. Az intézmény, illetve szervezeti egysége folyamatos önértékelést végez.

Az EKF Minőségirányítási rendszere Szabályozási szintek Alapító Okirat SZMSZ Szervezeti felépítés Eljárások Szabályzatok Utasítások folyamatok folyamattérkép FOLYAMATGAZDÁK PQM Ez a fejlesztés iránya

PQM (Process Quality Management) A folyamatok minőségének eredményét: A teljes munkafolyamatot végigkísérő MÉRÉSSEL biztosítja. A minőséget nem a végeredmény minőségében definiálja. MITŐL MINŐSÉGI A MUNKAFOLYAMAT? A FOLYAMATGAZDÁK SZTENDERDIZÁLÁSSAL Biztosítják a lehető leghatékonyabb munkavégzést. Így teszik ROBUSZTUSSÁ (hiba nélkülivé) A MUNKÁT.

Előzetes biztosítás A FOLYAMATGAZDA, HA A FOLYAMAT MINŐSÉGÉT BIZTOSÍTOM, AZ EREDMÉNY IS MINŐSÉGI LESZ. A MINŐSÉG BIZTOSÍTÓJA A FOLYAMATGAZDA, AKI A MINŐSÉGET ELŐZTESEN BIZTOSÍTJA.

A minőség négy törvénye MINŐSÉG: PONTOS MEGFELELÉS A MEGÁLLAPODÁSNAK, PONTOS MEGFELELÉS AZ ELŐRE EGYEZTETETT MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEKNEK. - Nincs abszolút kategóriája. - Pontos megfelelés a megállapodásnak. (Nem több, nem kevesebb.) - Mindig az ügyfél mondja meg (amit annak tart). - A folyamatot úgy kell megtervezni, hogy ne legyen eltérés. - A megállapodás teljesítésekor arra kell törekedi, hogy a folyamat minőségi legyen. - A javítás mindig a folyamatgazda feladata.

A minőség négy törvénye A MINŐSÉG RENDSZERE A MEGELŐZÉS. NEM AZ UTÓLAGOS ELLENŐRZÉS, HANEM AZ ELŐZETES BIZTOSÍTÁS. a) A minőséget biztosító rendszer a megelőzésre épül. - A megelőzés a cselekvés előtti tervezés - A folyamatgazda nem ellenőriz, hanem biztosít a következőképpen: - az ügyféllel jól kötött megállapodással, - az eredményhez minél gyorsabban és rövidebben vezető folyamat megtervezésével, - a folyamat tervnek megfelelő pontos kivitelezésével, - a folyamatnak, illetve a folyamatnak eredményének FOLYAMATOS mérésével.

A minőség négy törvénye b) A folyamat négy egymásból következő lépcsője: - célok és elvárt eredmények definiálása (megállapodás), - tervezés, - cselekvés, - mérés. c) Uralni a folyamatot = hat kérdést megválaszolni - Tudok-e megállapodást kötni? (Mit?) - Tudom-e, hogyan teljesítem a megállapodást? (Hogyan?) - Meg tudom-e tervezni a folyamatot úgy, hogy minél gyorsabban és rövidebben az ügyfélhez vezessen? - Végre tudom-e hajtani a terv szerint a folyamatomat? - Tudom-e mérni a folyamatomat? - Ha a mérés hibát mutat, tudom-e korrigálni az eltérést, és biztosítani, hogy a hiba legközelebb nem fordul elő?

A minőség négy törvénye d) A hiba következménye az eltérés. - Az eltérésnek pénzben kifejezett ára van. - A hiba mérés során derül ki. e) A hibaelhárítás lépései: - mérés (pontos információgyűjtés), - helyzetelemzés (a hiba okának megtalálása), - következtetés (korrekció tervezése), - javítás (cselekvés), - biztosítás (biztosítani, hogy a hiba legközelebb nem fordul elő).

A minőség négy törvénye A MINŐSÉG TELJESÍTMÉNYSZINTJE NULLA HIBA - Nincs eltérés a megállapodáshoz képest. - Jó megállapodást kell kötni: megbízás kiadása (megbízó az aktív), megbízás tisztázása (szállító az aktív), megbízás elfogadása (kétoldalú, de a szállító érdeke). - Hiba: ha azt mondom, hogy „így is jó lesz”, nem lesz hibaelhárítás és javítás, azaz a folyamatgazda nem teljesíti feladatát.

A minőség négy törvénye A MINŐSÉG MÉRÉSE AZ ELTÉRÉS MÉRÉSE. A HIBAELHÁRÍTÁS UTOLSÓ LÉPCSŐJE PEDIG MINDIG A RENDSZER VISSZABILLENTÉSE A MEGELŐZÉSBE. a) A mérés célja a megelőzés, nem a hibák megtalálása, hanem elkerülése. - Minden folyamatnak megvannak a mérőszámai. b) A mérőszámoknak meg kell felelniük a megállapodásban rögzített követelményeknek. c) A mérés a folyamatgazda feladata. Aki: - pontosan tudja a minőségi követelményeket az eredménnyel szemben, - ki tudja számolni az eltérés árát.

A minőség négy törvénye d) Hiba, ha a folyamatgazda nem mér vagy nem is tud mérni. - Az eltérés felmerülésekor az alábbi kérdést kell feltenni: „Tudod, mérted vagy sejted?” - Az eredményhez vezető folyamat minősége leírható az alábbi paraméterekkel: - helyes (minőség): küllem, tartalom, - teljes (mennyiség): darabszám, - pontos (idő): határidő, időtartam, - költségek (pénz): mennyibe kerül?

A munkafolyamat leírása A munkafolyamat leírása az alábbi tényezők pontos meghatározása: Folyamat neve Folyamatgazda Folyamat ügyfele (vevő, belső ügyfél) Folyamat elvárt eredménye Ügyfél minőségi követelményei az eredménnyel szemben Folyamatbemenetek Szállító(k) Folyamatgazda minőségi elvárásai a bemenettel szemben Munkafolyamat terjedelme (folyamat tervezés) Saját mérési pontok meghatározása (mérés tervezés) Folyamatmodell ábra elkészítése.

Folyamatok típusai Terjedelme szerint: - főfolyamat, hosszabb - részfolyamat, - tevékenység rövidebb Tartalma szerint - magfolyamat (amiért a vevő fizet), - támogató folyamat, - szállító folyamat (csak a magfolyamatban jöhet létre), - értékteremtő folyamat (a magfolyamat teljes terjedelme alatt), - vezető folyamat (a folyamatok rendszerének meghatározása), - tulajdonosi folyamat (mi legyen a vízió és a stratégia).

Folyamatok szereplői ÜGYFÉL (külső, belső) SZÁLLÍTÓ FOLYAMATGAZDA uralja a folyamatot nem lehet neki segíteni nem kérhet mástól segítséget megold minden problémát, mert ismeri a rendszert ismeri a rendszer működését FOLYAMATVEZETŐ TULAJDONOS (FENNTARTÓ)

Ki az alkalmas szereplő? ÜGYFÉL alkalmatlan: nem tudja mit akar alkalmas tűréshatár: tudja az okot és a célt, de nem tud konkrét megállapodást kötni (hülye ügyfél) alkalmas: tud megállapodást kötni, nincs szüksége a szállító segítségére jobb: uralja a megállapodás teljes folyamatát a folyamatgazda helyett

Ki az alkalmas szereplő? SZÁLLÍTÓ alkalmatlan: nem képes uralni a megállapodás teljes folyamatát alkalmas tűréshatár: uralja a megállapodás-kötés folyamatát, de nem robusztus technikával (valahogy sikerül) alkalmas: robusztus technikával képes uralni a megállapodás folyamatát jobb: aki jobban tudja, hogy az ügyfélnek mire van szüksége, mint maga az ügyfél

Ki az alkalmas szereplő? FOLYAMATGAZDA alkalmatlan: nem tudja biztosítani az egyezőséget a megállapodáshoz képest alkalmas tűréshatár: nem robusztus technikával, de uralja a teljesítést, az eltérés oly mértékű, hogy az ügyfél még elégedett alkalmas: robusztus technikával tudja uralni a végrehajtás folyamatát az ügyfél elvárásainak megfelelően jobb: a megállapodásban foglalt teljesítményszintet meg is tudja haladni

Ki az alkalmas szereplő? ÜGYFÉL SZÁLLÍTÓ FOLYAMATGAZDA zseniális: a folyamatvezető helyett képes sztenderdizálni szuperlativusz: tulajdonosi szemlélettel rendelkezik, tulajdonosi szerepeket képes átvenni

Ki az alkalmas szereplő? FOLYAMATVEZETŐ alkalmatlan: aki nem tudja uralni a folyamatvezérlő imputok folyamatát. Tehát: - nincsenek tiszta elvárásai, - nem alakítja ki a belső szabályok rendszerét, - alkalmatlan embereket alkalmaz, - nem tudja uralni a vezetői folyamatokat, - nem ismeri a folyamatok rendjét, tűréshatár: képes biztosítani a teljes vezetői folyamatot alkalmas: képes sztenderdizálni a folyamatvezetői imputokat jobb: be tud lépni a tulajdonos helyébe uralni tud tulajdonosi feladatokat

Ki az alkalmas szereplő? TULAJDONOS (fenntartó) alkalmatlan: nincs tőkéje, víziója, ötlete, nem tudja kiválasztani a megfelelő folyamatvezetőt tűréshatár: csak tőkéje van vagy csak víziója van alkalmas: van tőkéje, víziója, jövőképe ki tudja választani a folyamatvezetőt jobb: szubjektív kategória (aki ennél többet tud)

Próbáljuk ki magunkat! Szinergia teszt Köszönöm a figyelmet!