Középkori istenérvek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mosolyogj 12. Winston Churchill.
Advertisements

Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Canta Nat king Cole: Fascinación Photographs from the internet December 2008 Editor : Ady Biber ©
A fizika világ- és Isten-képe
Tudás, közösség, hatalom
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
Szétválasztási módszerek, alkalmazások
A pillangó és a virág.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Görög filozófia.
Nagyböjt első vasárnapja
“13 tanács egy életre".
ÚT A TARTÓZKODÁSI HELYÜNK VÁLTOZIK. A HOL VAGYUNK KÉRDÉST, KIEGÉSZÍTHETJÜK AZZAL A KÉRDÉSSEL, HOGY HONNAN HOVÁ JUTUNK? AMI A HONNAN ÉS A HOVA KÖZÖTT VAN.
Periodikus mozgások A hang.
Az Ókori Kelet világnézete
A munka világával kapcsolatos tudás
A skolasztika metafizikája
A test-lélek probléma a filozófiában
A szabadság kérdése a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Világomban minden rendben van
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
 A túlvilág egy megosztott világ tartozéka: evilág és túlvilág – együtt képezik az egészet. Érintkezési pontjuk az ember világa. Mintha mi lennénk a.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
13 tanács egy életre.
1 1 1.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Bevezetés az orvosi kódrendszerekhez 2. előadás Semmelweis Egyetem Egészségügyi szervező szak II. évf
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
1 A gör. fil. kezdeteitől jelen van a rac. reflexio az isteniről Arist. emelte először a fil. részévé a teológiát Platón: Isten jó és változatlan >> kritizálja.
Valamikor régen egy férfi kért Istentől egy virágot és egy pillangót.
Istenérvek 1.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Albert Schweizer A nagy titok
2. előadás A mítikus világkép – antik görögök II.
Egy algériai barlangfestmény (Taszil), i. e évezred.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
FILOZÓFIATÖRTÉNET I. Metafizika
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Aquinói (Szent)Tamás XIII. század
Az Élet Igéje augusztus.
Utazás a jövőbe.
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
Mindentud Június 15 Mottó: Te Gyuri! De őszintén, áruld már el nekem, hogy igazából mire jók azok a kvarkok. (88. évében levő Édesanyában állandó.
BÖLCSESSÉGEK A MISZTÉRIUMBAN.
Aquinói Szent Tamás.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
18. század közepe – 19. század eleje
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
σωρεύω – felhalmoz, kupacot rak
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
13 tanács egy életre.
Marcel Cohen fotóművész képeiből
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Istenérvek 1.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Előadás másolata:

Középkori istenérvek

Szt. Ágoston (354-430) – noologikus istenérv Istent közvetlenül nem láthatjuk, de a művéból megismerhetjük, ha helyes eszmék mentén értelmezzük a világot, ezek az igaz, a jó és a szép ; a dolgok fokozatokba rendezhetők (igaz - igazabb, jó - jobb, szép-szebb, stb.); a fokozatok valamilyen mértékhez alkamazkodnak; a mérték abszolút, maga az Igazság, a Jóság és a Szépség – Isten.

Szt. Anzelm (1033-1109) - ontológiai istenérv Isten fogalmából szükségképpen következik Isten léte, Isten fogalma a létezést tulajdonságként foglalja magában. "Jó, melynél nagyobbat elgondolni nem lehetséges."

Aquinói Szt. Tamás (1224-1274) - öt istenérv Summa theologica I. 2. 3. artikulus: „Vajon van-e Isten?” - skolasztika, egyetemek, disputa - Arisztotelész hatása (a Mozdulatlan Mozgatóra vonatkozó érv)

A harmadik artikulus felépítése Két ellenérv Isteni kinyilatkoztatás Öt bizonyíték Az ellenérvek cáfolata

Az ellenérvek Ha két ellentétes minőség közül az egyik végtelen, az megsemmisíti a másikat. Ha isten végetlenül jó, nincs rossz. Nem szabad feleslegesen szaporítani az okok számát. Ha a világ jelenségei megmagyarázhatók egy okból nem kell újabb okok után kutatni.

Az isteni kinyilatkoztatás „Vagyok, aki vagyok.” - Isten létezőként nyilatkoztatja ki magát.

Az öt bizonyíték - a mozgás fogalmából - az első mozgató - a hatóok fogalmából - teremtő - a lehetséges és szükségszerű fogalmából - a szükségszerű létező (Szt. Anzelm) - a dolgok fokozataiból - abszolútum (Szt. Ágoston) - a dolgok kormányzásából (cél-ok) – transzcendendens szellem

Az ellenérvek cáfolata A rossz nem önálló princípium, hanem a jó hiánya - privatio boni Az 5. érv szerint isten a természeti törvények teremtője