A foglalkozás címe Testbeszéd.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Készítette: Péterfi Csaba Attila
A testbeszéd többet árul el minden szónál
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
Etikett és protokoll 3 – Tóth Attiláné dr.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Férfivá és nővé teremtve
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Tedd fel a kérdést magadnak: Miután elolvastad a levelet!!!
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Verbális és non-verbális kommunikáció
Illemtan tréning.
Kommunikáció.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
1. A foglakozás címe 5*5 =25 Slide szöveg és benne:
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szerző neve A foglalkozás címe Egy foglalkozás, ~ 2 Word oldal ~ 4000-karakter 4-6 Kép (Fotó, vonalas rajz, Clipart, táblázat, grafikon) 1 objektum animáció.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
A les Edzőtábor j úli u s Egy játékos leshelyzetben van ha: közelebb van az ellenfél kapuvonalához, mint a labda és az utolsó előtti ellenfél.
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
Emelés fejállásba és kézállásba kísérletek
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
A haldokló beteg ápolása
Olvasd lassan és csendben!.
Életige október.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
1. SZINT: Kidolgozatlan, differenciálatlan ábra
Ültetési rend Jelzések:
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Az élet igéje Az élet igéje január január.
Olvasd lassan és csendben!
Az alapvető kommunikáció
Csecsemő és gyermek újraélesztés
Az Élet Igéje szeptember.
Bekezdések formázása 1..
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Gyakorló óra 5/12.
Vigyázat: minden üzenet!
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Nonverbális kommunikáció az üzleti életben
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Térbeli tájékozódás fejlesztése
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A foglalkozás címe Testbeszéd

A testbeszéd többet árul el minden szónál Előszó A testbeszéd többet árul el minden szónál

Használat Értelemszerűen olvassuk végig a szöveget! Értelmezzük! Azt követően pedig próbáljuk elsajátítani az olvasottakat!

A foglalkozás tagozódása I. CÉL I. 1. követelmények kompetenciák II. TARTALMI LEÍRÁS, STRUKTÚRA III. TEVÉKENYSÉGEK (TARTALOM) 1. Motiváció 10. 2. Korábbi ismeretek aktivizálása 2.1. Részellenőrzés 3. Új ismeretek feldolgozása 15. 3.1. Ellenőrzés 4.1. Összefoglalás: a leckék összegzése 4.2. Összefoglaló kérdések 5. Értékelés 47. 5.1. Összefoglaló kérdések, feladatok 5.2. Kérdések, feladatok megválaszolása IV. EGYÉB 52. IV.1. Fogalmak 54. IV.2. Források

Célkitűzés A testbeszéd alapjainak elsajátítása a kommunikáció szakos 1. évfolyam számára. A testbeszéd fontosságára való rávilágítás. Bizonyos gesztusok értelmezése. Nem verbális kommunikációnk megértésének, és ezzel együtt az őszinteségnek az elősegítése.

Követelmények, kompetenciák Miután elsajátítottuk a testbeszéd alapjait, próbáljuk meg önmagunk gesztusait, és nem verbális kifejezéseit értelmezni, majd tapasztalatainkról és véleményünkről készítsünk egy közérthető dolgozatot, mely a tanultak alapján összefoglalja ezen tudásunkat!

Tartalmi leírás 1. Évtizedekkel ezelőtt felfigyeltek már arra a viselkedéskutatók, hogy milyen jól tudunk beszélgetni idegen ajkúakkal csupán a gesztikulációk útján. Az egymástól jelentősen eltérő kultúrákban megfigyelhető, hogy mennyire különböző távolságra állnak egymástól a beszélgető felek.

Tartalmi leírás 2. Japánban például, ahol nagyobb a népsűrűség, teljesen természetes, hogy az emberek csekély 40-50 cm-re egymástól állva kommunikálnak, míg ugyanez a távolság Ausztráliában egy kívülálló megfigyelő számára a bizalmas kapcsolat egyik jele lehet.

Tananyagtartalom Testbeszéd Az ember nem csak szavakkal kommunikál A nyelvi jeleken kívül mást is használ: mozog az arca, a keze, a teste. Az ember arca a legmozgékonyabb és így a legkifejezőbb az állatvilágban. A kezünket akkor is mozgatjuk beszéd közben, ha telefonálunk, és a másik nem látja. De nemcsak a kéz ad jelzéseket, hanem az egész test, a karok és a láb is.

Motivációgyártás Ne feledjük, hogy ezzel a bemutatóval egy fontos ismeretanyaghoz juthatunk, mely segíti az életünk során nem egyértelmű verbális kommunikációink problémáinak kiküszöbölését, hisz testünk jelzései sokkal egyértelműbbek lehetnek, és sosem hazudnak.

Korábbi ismeretek aktivizálása 1. BESZÉDES KEZEK Mindig őszinték Vágyakról árulkodnak Érzéseket mutatnak Hangulatot jeleznek Az ujjak játéka alapján „olvasni tudunk” mások gondolataiban A gesztusoknak külön nyelvük, grammatikájuk van, mely elsajátítható

Korábbi ismeretek aktivizálása 2. KÉZSZIMBOLIKA India: a világot teremtő Brahmának és a világot megtartó Visnunak négy karja ill. keze van. Ókori Róma: pénzérméiken két egymásba kulcsolódó kéz látható, mely az emberek közötti harmóniát, egyetértést volt hivatott kifejezni.

2.1. Részellenőrzés, visszacsatolás 1. Kérdés (Döntsd el az alábbi állítások helyességét!) A kéz a legmozgékonyabb testrészünk A láb a legmozgékonyabb testrészünk Az arc a legmozgékonyabb testrészünk Helyes C)

2.1.Részellenőrzés, visszacsatolás 2. Kérdés (Döntsd el az alábbi állítások helyességét!) A szem a legbeszédesebb testrészünk Az orr a legbeszédesebb testrészünk A kéz a legbeszédesebb testrészünk Helyes C)

Új ismeretek feldolgozása Tanuljunk testbeszédül! Figyeljünk a lábra! Figyeljünk az apró jelekre! Gesztusszótár Ábrák és magyarázatuk

Új ismeretek 1. 1. Lap Tanuljunk "testbeszédül"! Ezernyi kis kockából lassan összerakva, képesek lehetünk embertársaink verbális kommunikáció nélküli jelzéseit jól értelmezni és megsejteni, hogy a másik vajon mire gondolhat, mit érezhet. A nekünk feltett kérdésekre pedig a legmegfelelőbben válaszolhatunk, a verbális és nem verbális kommunikációs eszközök tudatos használatával.

1. 2. Lap Figyeljünk a lábra! A lábakkal legalább olyan jól lehet kommunikálni, mint a kezeinkkel. Mindenki igyekszik leplezni az idegességét. Sokan rájöttek már arra, hogy ilyenkor a kezüket kell nyugodtan tartaniuk, de a lábukról általában elfelejtkeznek.

1. 3. Lap Ha a láb és a lábfej folyamatosan mozog, ha himbáló a lábfejtartás, vagy éppen a beszélgető lábai folyamatosan az ajtó felé fordulnak, akkor rejtett stresszel állunk szemben. Ha az egész test mondanivalójára odafigyelünk, nem fordulhat elő velünk, hogy félreértünk valamit, esetleg zárt kapukat döngetünk. A testünkkel kommunikálni külön művészet!

1. 4. Lap Figyeljünk az apró jelekre! A közélet aktív résztvevői szorgalmasan tanulják a testbeszédet, önfegyelemmel alakíthatják, fejleszthetik, és mozdulataik is egyre tudatosabbak lehetnek, ám ha az nem az egyéniségükből fakad, akkor arra hosszú távon fény derül.

1. 5. Lap Nyilvánvalóan tudják, hogy ellenérzést váltana ki a tömegből, ha görnyedt testtartással, ökölbe szorított kezekkel és természetes szemkontaktus tartása nélkül mondanánk beszédet. Az apró jelekből megérezhető a jellem és a viselkedés közötti ellentmondás, ha valóban figyelünk embertársunkra.

2. 1. Lap Mint minden új elsajátításakor, így a testbeszéd esetében is a szemlélődés az első, amit meg kell tanulnunk. Erre a legalkalmasabbak a nagyobb bevásárló áruházak pihenőhelyei, ahol az emberek megfáradván, kicsit elfelejtenek viselkedni, és így könnyű megfigyelni, ki hogyan beszél a testével, ha úgy gondolja, hogy senki sem figyeli.

2. 2. Lap Ha a zárkózottság, elutasítás jeleit szeretnénk megismerni, akkor válasszuk a zsúfolt tömegközlekedési eszközöket vagy a szűk lifteket. Ilyenkor ugyanis igyekszünk elszigetelődni a többiektől, és az is nagyon jellemző lehet egy-egy emberre, hogy ezt milyen módon teszi.

2. 3. Lap GESZTUSSZÓTÁR A gesztusok osztályozása A gesztusokat, gesztuscsoportokat számos alkategóriára oszthatjuk fel, melyek közül a legjelentősebbek: A kar gesztusai (tenyérgesztusok, kéz és alkar gesztusai, a kar gesztusai) A kéz archoz vitelének gesztusai Szemmozgások

2. 4. Lap A kar és a láb gesztusai, mint védekezési mechanizmusok Cigaretta, szivar, pipa és szemüveg által teremtett gesztusok Birtoklási és territoriális gesztusok Tükörképek és mások gesztusainak tudat alatti utánzása Szociális státus és testalkat révén kialakuló mozgások Író- és tárgyalóasztalok, illetve ezek térbeli elhelyezése

2. 5. Lap Fej Bólintás: egyetértés, bátorítás Fejrázás: ellenérzés, nemtetszés Fej félredöntése: érdeklődés Fej leeresztése: depresszió, behódolás, elmélkedés Fejrángatás: hiúság, szexuális felhívás Fejtámasztás: fáradtság, unalom

3. 1. Lap Haj Haj hátravetése vagy érintése: hiúság, tollászkodás, szexuális felhívás Homlokba hulló haj hátrasöprése: szexuális felhívás vagy idegesség Hajcsavargatás: idegesség Haj rágcsálása: idegesség vagy koncentráció

3. 2. Lap Szemek Szem meresztése: meglepetés vagy sokk Minimális szemkontaktus: becstelenség vagy félénkség Tekintet elfordítása: unalom, hazugság Pislogás: idegesség Szem megérintése: kétségek, bizonytalanság, hazugság (2. ábra) Bámulás: dominancia, álmodozás

3. 3. Lap Száj Nyitott száj: meglepetés, sokk Kéz a száj előtt: hazugság Ujjak a szájban: bizonytalanság, idegesség Szájnedvesítés: szexuális érdeklődés, bujaság

3. 4. Lap Áll Áll simogatása: mély gondolkodás, csodálat Áll dörzsölgetése: kétségek Álltámasztás: mély gondolkodás Állkapocs előreállása: agresszió, védekezés

3. 5. Lap Karok és kezek ­Mindig őszinték -Vágyakról árulkodnak -Érzéseket mutatnak -Hangulatot jeleznek -Az ujjak játéka alapján „olvasni tudunk” mások gondolataiban -A gesztusoknak külön nyelvük, grammatikájuk van, mely elsajátítható

4. 1. Lap Karba tett kezek: védekezés, bizonytalanság (1. ábra) Összeszorított ököl: ellenségeskedés, agresszió Hátratett kezek: lazaság, magabiztosság, hatalom Kezek a fej mögött: magabiztosság, arrogancia (7. ábra) Összekulcsolt kezek: idegesség, bizonytalanság

4. 2. Lap Csípőre tett kezek: düh, hiúság, szexuális kihívás (4. ábra) Nyitott tenyerek: nyitottság, őszinteség (3. ábra)

4. 3. Lap Kézfogás -Eredet: őskor -Információcsere eszköze (rang, pozíció, szándékok, stb.) -Ha felülről kulcsolódik – domináns személyiség -Függőleges tenyerek – egyenrangú felek -Védekezési taktikák: oldallépés, csuklófogás, kétkezes -Ujjhegyes – sértő, megalázó

4. 4. Lap Lábak Lábak keresztezése a térdnél: védekezés, negatív gondolatok (5. ábra) Álló helyzetben: védekezés, negatív gondolatok Lábdörzsölgetés: idegesség, kényelmetlenség Vigyázzállás: alárendeltség, nagyfokú tisztelet Lábfejek valakire mutatnak: érdeklődés a személy iránt (6. ábra) (8. ábra)

4. 5. Lap Rosszallás Ennek a nőnek sehogy sem tetszik az az ember, akire néz. Sem a fejét, sem a testét nem fordítja feléje, hanem kissé lehajtott fejjel (rosszallás), oldalról pillant rá, szemöldökét némileg összehúzza (harag), karját teljesen keresztbe fonja (védekezés), szája sarka legörbül. 1. ábra

5. 1. Lap A megtévesztés A megtévesztés gesztuscsoportjának klasszikus példája. Miközben a szemét dörzsöli, a padló felé fordítja tekintetét, és mindkét szemöldökét hitetlenkedve vonja fel. Az elfordított, lehajtott fej negatív magatartást tükröz. Összeszorított ajkát színlelt mosolyra húzza. 2. ábra

5. 2. Lap A nyíltság A nyíltság gesztuscsoportjának jó példája. A behódoló kézmozdulatban teljesen felnyílik a tenyér, a széttárt ujjak fokozzák a gesztus hatását. A fej semleges helyzetben van, karok széttárva, lábak szétvetve. A férfi gesztusai alázatos, fenyegetésmentes magatartást jeleznek. 3. ábra

5. 3. Lap Nagyobb és fenyegetőbb  A kezek a csipőn gesztus használatával a gyerek nagyobbnak és fenyegetőbbnek szeretne látszani. Az előretolt áll dacos ellenkezést nyilvánít ki, a szélesre tátott szájból elővillanó fogak látványa támadni készülő állatok magatartását juttatja eszünkbe. 4. ábra

5. 4. Lap Negatív gesztuscsoport E gesztuscsoport egyetlen szóval jellemezhető: negatív. A dosszié védőkorlátul szolgál, az összefont kar, keresztbe tett láb idegességgel vagy védekezéssel magyarázható. Zakója be van gombolva, napszemüvege mindennemű szem- vagy pupillajelzést elrejt. Arca nagy részét szakáll fedi, ami gyanakvó külsőt kölcsönöz neki. 5. ábra

5. 5. Lap Védekezés, agresszió, udvarlás Mindhárman keresztbefonják a karjukat, ketten a lábukat is keresztezik és felső testüket mindhárman a másik kettővel ellentétes irányba fordítják, jelezve ezzel, hogy most találkoztak először. A jobb oldali férfit érdekli a nõ, a jobb lábfejével feléje fordul és oldalról tekint rá, a szemöldökét is felhúzza és rámosolyog. 6. ábra

5. 6. Lap A felsőbbség A domináns elem, felsőbbség, a területbirtoklás igénye szembeszökően mutatkozik meg. A két kéz a fejen fölényes "mindent tudok" magatartást jelez, az íróasztalra tett láb pedig területi igényt nyilvánít ki. Társadalmi helyzetének további hangsúlyozását szolgálja a rangos személyeknek kijáró, hátra dönthető, kerekes szék. Ő is védekező-versengő testhelyzetben ül. 7. ábra

5. 7. Lap Csoportosan felbukkanó gesztusok Ebben a jelenetben a bal oldali férfi és a nõ egymás gesztusait tükrözi, mintegy "könyvtámaszt" alkotnak a kanapé két szélén. Élénken érdeklődnek egymás iránt, kezüket úgy tartják, hogy csuklójuk fedetlen maradjon, és keresztbe tett lábuk is egymás felé mutat. A középen ülő férfi csukott szájjal mosolyog, ami arra utalhatna, hogy érdekli, amit a bal oldali férfi mond, azonban ez nincs összhangban a többi gesztusával. 8. ábra

3.1. Ellenőrzés, visszacsatolás (beszélő kezek) „Támaszt kereső” „Teljesen becsavarodott” „Kissé határozatlan”

4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 1. Az előzőekben betekintést nyerhettünk a nem verbális kommunikáció, vagyis a testbeszéd bizonyos részeibe, annak jelentőségébe. Beláthatjuk ez alapján, hogy mennyire nagy a jelentősége, és mennyi mindent kifejezhet, amit szavaink nem, vagy esetleg azok másra utalnak. Testünk jelei tehát sokkal többet elárulhat rólunk, mint azt gondolnánk.

4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 2. A gesztusok színes tárházába is bepillanthattunk, mert azt be kell látnunk, hogy azok tárháza igen színes, és nagy. Ezek után pedig a gesztuscsoportok kisebb körbeírásával gazdagíthattunk testbeszédbeli tudományunkat.

4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 3. Az utolsó fejezetekben pedig ábrákkal kiegészítve bizonyos testbeszédbeli szituációkat elemezve tehettük még inkább magunkévá ezt az igen bonyolult tudományt. Az ábrák nagyon nagy segítséget jelentenek ezek megértésében.

5. Értékelés 1) Értelmezze a testbeszéd fogalmát! 2) Ismertesse a gesztuscsoportokat! 3) Sorolja fel a gesztusosztály részeit! 4) Elemezze önmaga gesztusait! 5) Hasonlítsa össze a kar és a láb gesztusait! 6) Szóljon néhány szót a tananyag tartalmáról! 8) Mondja el tapasztalatait! 9) Ismertesse a testbeszéd jelentőségét! 10) Sorolja fel a hazugság árulkodó jeleit!

5.1. Összefoglaló kérdések 1. Melyik két szó tartozik össze? 1. fejet 2. lábra 3. kezet 4. térdet 5. hajat a. állni b. fésülni c. csóválni d. fogni e. hajtani

5.1. Összefoglaló kérdések 2. 2. Mit árulnak el kezeink? 3. Milyen gesztusokkal lehet megtéveszteni másokat? 4. Mi a kézfogás jelentősége? 5. Mit jelent a nyitott száj? 6. Mennyi a nem verbális kommunikáció aránya a verbálissal szemben? 7. Milyen alkategóriába oszthatjuk fel a gesztusokat? 8. Miért fontos odafigyelni a lábakra? 9. A testbeszéd elsajátításában mi a legfontosabb lépés? 10. Milyen szituációban figyelhetjük meg leginkább a zárkózottság jeleit?

5.1. Összefoglaló kérdések megoldása 1.1. fejet csóválni 1.2. lábra állni 1.3. kezet fogni 1.4. térdet hajtani 1.5. hajat fésülni 2. Őszinteséget, vágyakat, érzelmeket, hangulatot 3. Szem dörzsölése, kéz a száj előtt, kéz dugdosása… 4. Információcsere eszköze (rang, pozíció, szándék) 5. Meglepetés, sokk

5.1. Összefoglaló kérdések megoldása 6. 60% a nem verbális kommunikáció javára 7. A kar gesztusai; a kéz archoz vitelének gesztusai; szemmozgások; a kar és a láb gesztusai; birtoklási és territoriális gesztusok… 8. Mert míg odafigyelünk testünk kommunikációjára, addig a lábakról gyakran megfeledkezünk, így azok sokat elárulhatnak érzéseinkről. 9. Tanuljunk meg szemlélődni és odafigyelni a részletekre. 10. Tömegközlekedési eszközön

5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod! A következőkben 10 db tesztkérdést válaszolhatsz meg. először feleletválasztós kérdéseket, majd a párosításos kérdéseket, végül pedig az eldöntendő kérdéseket töltheted ki. Feleletválasztásos kérdések értéke egyenként 3 pont, összesen 15 pont A párosításosnak egyenként 2 pont az értéke, azaz összesen 8 pont Az eldöntendő kérdések értéke egyenként 2 pont, összesen 8 pont Összesen 31 pontot érhetsz el. Nyisd meg a tudáspróba fájlt!

IV. Egyéb Ajánlás: http://indy.poliod.hu/program/pszicho http://www.kengyel.hu/futar0307 http://www.kutdiak.kee.hu/kd

IV.1. Fogalmak Testbeszéd Gesztus Rosszallás Nyíltság

IV.2. Források Allan Pease: Testbeszéd http://www.kengyel.hu/futar0307/futar0307_testbeszed.html http://www.lelkititkaink.hu/gesztus_szotar.html http://www.mcd.hu/hirek/2005/10_week/0192.htm http://www.magyarora.com http://www.ngkszki.hu/seged/bb-viskult/keptar.htm

Készítette Köszönöm figyelmüket! Balog Viktória e-mail: wickeebalog@gmail.com Köszönöm figyelmüket!