AZ ÓKORI GÖRÖG FILOZÓFIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
A szabad akaratról I. V. Rész
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Életbölcsességek a szeretetről, boldog életről és a lélekről, lelkiismeretről.
Mesélő képek Fehér Ágnes FOK III/6.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
Görög filozófia.
Az Ókori Kelet világnézete
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
Thalész tétel és alkalmazása
Pitagorasz -élete -munkássága -tétele és bizonyítása
Pitagorasz tétel és életútja.
PITHAGORASZ Készítette: Skorka Anett.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Középkori istenérvek.
Világomban minden rendben van
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Építészet.
1 A gör. fil. kezdeteitől jelen van a rac. reflexio az isteniről Arist. emelte először a fil. részévé a teológiát Platón: Isten jó és változatlan >> kritizálja.
Buddhista logika és paradoxonok
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Thalész tétel és alkalmazása
6. előadás A hellenizmus kora
Pedagógiai antropológia és etika
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Michal Snunit A lélekmadár
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Atommodellek Mi az atom? Mit jelent az atom szó? Mekkorák az atomok?
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A világ lényegére vonatkozó eéképzelések az antik természetfilozófiában /2005. tanév II. félév A FIZIKA TÖRTÉNETE 2004/2005. tanév II. félév.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
2. A görögök és a kozmosz. Korai források: i.e. 8. század Homérosz (kb. i.e tól szájhagyomány) Hésziodosz- Istenek genealógiája Antropomorf kozmosz.
Püthagorasz ( ) Fizika és matematika Fizika és misztika
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Milétoszi filozófusok
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Filozófiatörténet előadások 1.
A MECHANIKA MEGMARADÁSI TÖRVÉNYEI
Valószínűségszámítás II.
Filozófiatörténet előadások 1I.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
Pitagorasz (Püthagorasz) (Kr. e. 570-kr.e 495 körül.)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

AZ ÓKORI GÖRÖG FILOZÓFIA

Az ókori görög filozófia korszakai, iskolái, irányzatai

1. A preszókratika (Szókratész előtti filozófiai korszak) - Kr. e. 6 1. A preszókratika (Szókratész előtti filozófiai korszak) - Kr.e. 6. sz. – 5. sz. közepe-vége 2. A klasszikus athéni filozófia – Kr.e. 5.sz. vége – Kr.e. 322. 3. A hellenizmus korának filozófiai irányzatai - Kr.e. 322 – Kr.e. 120 (Kr.e. 31 vagy akár Kr.u. 529)

A preszókratika

1. Általános jellemzés - a források hiánya, az értelmezések nehézségei és bizonytalanságai - fragmentumok, testimóniumok Ami összeköti őket: - természetfilozófusok – fűzisz - a világmagyarázat sémája: - "Minden víz.” – „Minden egy.” - a mindenség: Kozmosz – rendezett világmindenség, szépség, harmónia - a rendezettség forrása: közös eredet, ok: arkhé - a mindenség ésszerű - nem mitizáló - magyarázata egyetlen okra visszavezetve - Ez a séma soha nem hagyja el az európai kultúrát - történeti analógiák (teremtés, ősrobbanás)

2. Csoportok, iskolák A / ión természetfilozófusok - Milétosz - Thalész, Anaximandrosz, Anaximenész - Epheszosz – Hérakleitosz B / dél-itáliaiak - Krotón - Püthagórasz (püthagoreusok) - Elea - Xenophanész, Parmenidész, Zénón (eleaták) - Akragasz – Empedoklész C / atomisták - Abdéra - Leukipposz, Démokritosz D / athéni - Anaxagorasz

A / ión természetfilozófusok

THALÉSZ (Kr. e. VI. sz.)

- a hét görög bölcs egyike, matematikai és csillagászati ismeretek, felfedezések (Egyiptom - piramisok magassága), két munka: a Napfordulóról és a Napéjegyenlőségről, egy napfogyatkozás megjövendőlése, a lélek halhatatlan, az élettelen dolgoknak is van lelkük (mágnes), mindennek a víz az alapeleme (ARKHÉ), életrajzi legendák – a filozófus személyisége, megítélése

ANAXIMANDROSZ (Kr. e. 611-549.)

csillagászati ismeretek: a Föld gömbalakú, a Hold a Naptól nyeri a fényét, a Föld a világegyetem középpontja, a Nap nagyobb a Földnél és a legtisztább tűz, napóra, térkép

"A létezők szükségképpen abban az elemben pusztulnak el, amelyből keletkeztek, mert számot adnak az idők során egymás ellen elkövetett jogtalanságaikról, és megbűnhődnek érettük.” az alapelv és az őselem a végtelen apeiron - meghatározhatatlan, határtalan

- bizonyítékok a végtelen létezésére (Arisztotelész): - az idő, a mennyiségek végtelen oszthatósága, a keletkezés és pusztulás feltétele annak a dolognak a végtelensége, melyből a keletkező származik, a gondolkodás végtelen) a látható világok sokfélesége az apeironból keletkezik, annak a része, a részek átlakulnak az egész változatlan (jelenség-lényeg)

ANAXIMENÉSZ ( Kr. e. 527.) az arkhé a levegő; - ritkulásából lesz a tűz, sűrűsödéséből a szél, a felhő, a víz, a föld a kő

B / dél-itáliaiak 

PÜTHAGÓRÁSZ (Kr. e. 580-500), (püthagoreusok) a kozmoszban uralkodó rend - harmónia, minta a zene, a zenei harmónia a hangok összecsengéséből alakul ki, a hangok szabályos sorokban rendeződnek el, amit végső soron az arányoson változtatott húr hossza szab meg, az arány két szám hányadosaként fejezhető ki, mindebből az kövekezik, hogy a mindenség végső elve a szám. - a megismerés az érzékelés útján történik - a lélek harmóniája a zene által teremthető meg - "a testet az orvoslás útján, a lelket a zene útján tisztították meg". Az emberi élet és az erkölcsök a zene útján megjavíthatók. - vallási közösség, zárt vagyonközösség, nők is tagjai - philoszophosz - nem bölcs, hanem a bölcsességet szerető ember

XENOPHANÉSZ (Kr. e. 570 körül-?) - az ember a saját képére teremti az isteneit

PARMENIDÉSZ (Kr. e. 525 körül-?)

Igazság és vélekedés megkülönböztetése és szembeállítása (episztemé és doxa), az igaz tudás a tiszta észmegismerésben (noein) érhető el; elgondolni, így megismerni és kimondani is csak azt lehet, ami létezik, vagyis csak a lét létezik, és nincs nem-lét, nincs változás, nincs mozgás, nincs keletkezés és pusztulás, ami van az mozdulatlan és örök, a gondolkodásnak ellentmondásmentesnek kell lennie, a gondolkodás és a lét ugyanaz.

ZÉNÓN (Kr. e 490 körül - ?) - a mozgás jelenségének elgondolása ellentmondáshoz vezet - azért a mozgás - így a keletkezés, a pusztulás és minden változás - csak látszat mozgás-apóriák - Akhilleusz és a teknős versenyfutása, a repülő nyílvessző, stb.

HÉRAKLEITOSZ (Kr. e. 540 k. - ?)

- az epheszoszi homályos - a töredékek csoportosítása az alábbi értelmezési szempontok szerint: - Kozmológiai töredékek - Etikai töredékek

Kozmológiai töredékek - a kozmoszról - 29. - örökkévaló, nem teremtetett, ugyanaz mindenkinek - az arkhé - 29. tűz, mely fellobban mértékre és kialszik mértékre (30., 67., 93.) - a folytonos változásról (6., 12, 50.) - a változást a harc mozgatja - nemcsak pusztít, de létre is hoz (54., 82.) - a harc ellentétek harca, melyek együtt egységet alkotnak, mert - vagy illeszkednek: (8., 10.), - vagy eredendően egyek: (60., 61., 108.) - vagy egymásba átcsapnak: (63., 91.), egyik a másik nélkül nem létezhet - a dialektika értelme

- a logoszról - jelentése: értelem, gondolkodás beszéd, nyelv, tan, igazság, a dolgok, természete, mérték, stb. - a világ értelmes rendje, világtörvény, melyet az emberi értelemmel fel lehet fogni, értelmes beszédben, tanításban el lehet mondani, a másik ember ezt az értelme által szintén felfoghatja, de nem csupán a beszéd értelmét érti meg, hanem egyúttal azt is, amire a beszéd vonatkozik, vagyis magukat a dolgokat ismeri meg a természetük szerint (1.) - a világ igaz megismerése azért lehetséges, mert a logosz és a kozmosz közös, ugyanaz mindenkinek (117.) - a bölcsesség - a mindeneket kormányzó értelem felfogása (41.) - az igaz megismerésről, a vélekedés és a látszat elkerüléséről (46., 27., 47.), - a tudatlanságról (99.)

Etikai töredékek - éthosz - az ember helye a kozmoszban - az ember a fűzisz részeként alá van vetve a mindent irányító törvénynek, mértéknek. A bölcs felismeri ezt a törvényt, a tiszta ember pedig követi. A legfőbb erény a mértékhez való alkalmazkodás, azaz a mértékletesség (71., 114., 115., 116., 120.) - az embernek magának kell megtalálnia az éthoszát (105., 123., 120.) - az önismeret - kötelesség – 120., - soha véget nem érő feladat - 45., - a jóslatok értelmezése és az "ismerd meg önmagad" parancsa - 97.

EMPEDOKLÉSZ (Kr. e. 490 körül - ?) - az arkhéról szóló tanok szintézise - mind a négy elem eredendően alkotja a kozmosz arkhéját - keletkezés és pusztulás - összekapcsolódás és szétválás - ezt kormányozza két erő: a szeretet és a viszály

C / atomisták

LEUKIPPOSZ és DÉMOKRITOSZ (Kr. e. 470-361) - arkhé: atom - oszthatatlan, parányi részecske, melyből minden létező felépül - végtelen számú atom van, csak mennyiségi jellemzőkkel bírnak (alak, tömeg, nagyság, számosság, mozgás), elpusztíthatatlanok - keletkezés - pusztulás = atomok összekapcsolódása - szétválása

- nincs semmilyen külső princípium, amely szabályozná az atomok kapcsolódását és felbomlását, az atomok mozgásának és minden más viselkedésének oka magába az atomban rejlő, a tulajdonságaiból következő szükségszerűség. - a dolgok valódi jellemzői a mennyiségi tulajdonságok, a minőségi tulajdonságok csupán az érzékelőben létrejövő érzet, ez mindenkiben más és más, de az elnevezés konvencionális volta miatt azonosnak tekintjük.

- halál nem megsemmisülés (a test test-atomokra, a lélek pedig lélek-atomokra bomlik szét, ezek pedig elpusztíthatatlanok) ezért nem kell félni tőle a halálfélelemtől megszabadulva lehetséges szenvedélymentes (ataraxia) életet élni (a szenvedélyek oka a halálfélelem)

d./ athéni

ANAXAGORÁSZ (Kr. e. 500 körül - ?) arkhé: végtelen sok, minőséggel rendelkező parányi részecske – csíra nusz - világész, külső, szellemi princípium, mely a csírák mozgását, összekapcsolódását és szétválását, azaz a keletkezést és a pusztulást kormányozza

Összegzés

1. arkhé-probléma - a mindenség keletkezésére és működésére vonatkozó magyarázat első és végső oka, elve, 2. jelenség-világ és lényeg-világ megkülönböztetése - ellentétek, melyek érték-hierarchiát jelölnek ki:

Jelenség (lefokozás) Lényeg (felértékelés) változás állandóság tapasztalat, érzékelés gondolkodás, szemlélődés doxa vélekedés episztemé igaz tudás