A NAT és az élő idegennyelvek
Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös műveltséganyag, közös nyelv A kompetenciák és az közműveltségi elemek összhangjának megteremtése
Idegennyelv: alapelvek, célok Egységes terület Alapcélok: kultúrák értelmezése, nyitottság interkulturális készségek és ismeretek pozitív attitűd és motiváció kialakítása valóságos helyzetek megoldása
Alapelvek, célok: a kommunikatív kompetencia kialakítása = nyelvi + szociokulturális + szociolingvisztikai + szövegkompetencia
Alapelvek, célok Esélyegyenlőség: emelt szintű érettségi vs. nyelvvizsga Fejlesztési feladatok: IKT eszközök minimumszintek (ill. emeltebb képzés!) nemzetközi mérce (KER)
A KER Eddigi felhasználása: h elyi tanterv problematika érettségi problematika Mostantól: a pedagógusképzésben a már pályán lévők esetében Haszna: az ötletszerű értékelés arányának csökkenése szakmai hitelesség erősödése Jelentősége: egységes szakmai alap kialakulása
A NAT és a kerettantervek Az egyes iskolatípusokra és oktatási szakaszokra lebontva: nevelési és oktatási célok témakörök és tartalmak a tantárgyközi tudás- és képességterületek fejlesztési feladatai időkeret – nyelv1, nyelv2, (nyelv3), tagozat évfolyamonkénti követelmények
Minimumszintek Első élő idegen nyelv: 4. évfolyam: KER szintben nem megadható 5 ‑ 8. évfolyam: A2 9 ‑ 12. évfolyam: B1 Második élő idegen nyelv: 9-12 évfolyam: A2
Emeltebb szint Első élő idegen nyelv: 8. évfolyam: A2-B1 10. évfolyam: B1-B2 12. évfolyam: B2-C1 Második élő idegen nyelv 8.évfolyam: A1 10.évfolyam: A2 12. évfolyam: B1-B2
Kerettanterv és önállóság Szakmai önállóságunkat biztosítja: a kerettantervekben szabadon hagyott időkeret a módszertani szabadság az engedélyezett kerettantervek (?) tankönyvek???
Összegzés a KER fogalom- és szintrendszerében világos célok minimum követelmények emelt szintű érettségi összhang az érettségivel ill. a nemzetközi vizsgakövetelményekkel
Linkek Törvények / háttéranyagok: A évi CXC. számú tv. a köznevelésről: évi CXXIV. törvény a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény módosításáról A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet EMMI tanévkezdő kiadvány a 2012/2013-as nevelési évre KER: magyarul: English: Deutsch: NAT: / tantárgyak Szálka Márti és Einhorn Ágnes előadásai az OFI és NYESZEkonferenciákon