A szabadság kérdése a filozófiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Minden a javunkat szolgálja…
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
A rossz titka.
Feltehetek egy kérdést?
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
„Míg e testben élünk…” Az idő Szent Benedek Regulájában
A fizika világ- és Isten-képe
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Húsvét az élet ünnepe.
és a legkevésbé teljes az
Görög filozófia.
Nagyböjt első vasárnapja
A görög drámA.
ÚT A TARTÓZKODÁSI HELYÜNK VÁLTOZIK. A HOL VAGYUNK KÉRDÉST, KIEGÉSZÍTHETJÜK AZZAL A KÉRDÉSSEL, HOGY HONNAN HOVÁ JUTUNK? AMI A HONNAN ÉS A HOVA KÖZÖTT VAN.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Ferenczi Sándor.
A középkori filozófia főbb kérdései
Középkori istenérvek.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
A modern világirodalom
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Oidipusz király 15/C.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
Engedd / Engedj közelebb
Vicces, hogy milyen könnyű levegőnek nézni Istent, és csodálkozni, hogy a világ pokollá válik.
Minden a javunkat szolgálja…
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
A boldogság is kegyelemből fakad
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
AZ ATEISTA FILOZÓFUS.
A HAJÓTÖRÖTT
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
A TÉKOZLÓ FIÚ (Negyedik lecke) Felismerés III..
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Vicces, hogy milyen könnyű levegőnek nézni Istent, és csodálkozni, hogy a világ pokollá válik.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Filozófiatörténet előadások 1I.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A 5. parancsolat „Tiszteld apádat és anyádat…”
Az érzelmi zsarolás.
Közösségfejlesztés.
Törvény alatti állapot:
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kérdések az alkalomhoz:
Egyet értünk abban, mi erkölcsös és mi nem?
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Az elszenvedés kultúrája az egyház történetében
Az Élet Igéje március.
FILOZÓFIA: SZABADSÁGELMÉLETEK
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

A szabadság kérdése a filozófiában Problématörténeti bevezető

A) A szabadság és a természetfeletti hatalom Sors és szabadság az antikvitásban A szabad akarat a középkorban A Szükségszerűség személytelen vak Végzet Mind a természetben, mind az ember életében a tükhé, a Szükségszerűség uralkodik Oidipusz, Antigoné tragikus sorsa… Megszerezhető a szabadság? Sztoikus válasz: a belső szabadság… (1. szöveg) Alapdilemma: ha mindent Isten irányít, akkor az emberi cselekedetet is – az ember nem szabad, tetteiért nem felelős. Isten a maga tettei fölött ítélkezik Az ember szabadsága az isteni mindenhatóság korlátja (2 – 3. szöveg) Ősi hit: felsőbbrendű tekintély parancsolja mindazt, ami a természetben történik

B) A szabadság és az oksági kényszer A fatalizmus Az ok-okozat kényszere lehetetlenné teszi az emberi szabadságot Meghatározott okok által kiváltott emberi cselekedet nem szabad Ez felveti a cselekedetek erkölcsiségének semmisségét (4. szöveg) A fatalisták elfogadták az oksági viszonyok feltétlen érvényesülését A fatalista szerzők is abban reménykedtek azonban, hogy az ember mindig felelős volt és az is lesz tetteiért (5. szöveg) SUMMA: Semmi sem ok nélkül való Oksági kényszer nélküli, teljesen szabad cselekvőképesség nincs Lehetségesek külső kényszertől független akaratlagos cselekedetek

B) A szabadság és az oksági kényszer Minden szabadságra és szükségszerűségre vonatkozó metafizikai tétel kudarcra van ítélve… Akár a determinizmust, akár annak ellenkezőjét választjuk, megkérdőjelezzük az emberi felelősséget… A szükségszerűség – szabadság ellentét rossz kérdésfelvetés!! És akkor jött William James… 6. szöveg

C) A szabadság és a belső kényszer kérdése A XIX. századtól az ontológiai szempontok helyett a filozófiai antropológia nézőpontja került előtérbe Csak önmagunknak lehetünk rabjai! Rabjai lehetünk-e önmagunknak?! 7, 8, 9. szövegek

Köszönöm a figyelmet!