pedagógiai szakterületű munkatárs

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
Az olvasástanítás módszere:
Epocha, projekt, témahét
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁJÉKOZTATÓ „ A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon című projektről” (TÁMOP-3.1.4/08/2 pályázat) A Társadalmi Megújulás Operatív Program.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A gyakorlatvezető mentor
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
Referencia intézmények felkészítése
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
A gyerek nem az életre készül, hanem él
A kerettantervek fejlesztése
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Az óvodai tevékenységterv
A pályázat megvalósításának kötelező elemei szolgáltatói szempontból
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Új tanulásszervezési módszerek Dózsa György Általános Iskola.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Szakrendszerű Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

pedagógiai szakterületű munkatárs Tantárgy-tömbösítés Ungvári Jánosné dr. pedagógiai szakterületű munkatárs ungvarine@gmail.com

A tömbösítés első lépés a szakaszos vagy epochális rendszer felé Formai, szervezeti lehetőség a kívánt pedagógiai cél elérésére Eredetileg olyan órarendi változás, mely a kisebb óraszámú tantárgyakat érintette, ugyanis a tanárok heti 45 percben nem boldogultak az anyaggal

TÁMOP pályázat fogalom-magyarázata szerint A tantárgy-tömbösítés a tanórai foglalkozások ciklikus megszervezésének rendje ennek keretei között adott tantárgy, vagy műveltségterület, egy félévre számított tanórai foglalkozásait nem egyenletesen, minden hétre elosztva, hanem ciklikusan egy-egy időpontra összevonva szervezik meg Kt. 52 §-a figyelembevételével a 2009/2010-es tanévben legalább 5%-ot így kell megszervezni (a következő tanévben 10 %-át, végül két év múlva 15%-át) A ciklusoknak legalább két hetenként váltaniuk kell egymást a tantárgytömböket egymás utáni két napon kell megszervezni 3 és 2 óra egymásután

Educatio Kft honlapjára a múlt héten felkerült állásfoglalás ez ügyben www.educatio.hu web oldalon az mellékelt jelre kattintva olvashatjuk, jó példákat láthatunk a tantárgy-tömbösítéssel kapcsolatban Az epochális tanterv a Magyar közlöny 2008/177-ers számában jelent meg.

http://www.educatio.hu/tanttomb

Az epochális kerettanterv (Magyar Közlöny 2008/177. szám 21479 o.-tól) Epocha: ciklusos, szakaszos tanítás-tanulásszervezési eljárás. A képességfejlesztés ismereti- érték- és normaközvetítés feladatait a tanulók terhelhetőségének figyelembevételével napi, heti, éves időfelhasználásnak rendeli alá, s azt figyelembe véve tervezi a tantárgyba sorolást, a tanítás-tanulásszervezési kereteket, az ismeretközvetítési és képességfejlesztési célok, követelmények meghatározását.

Az epochális kerettanterv az alábbi időbeosztást ajánlja A tanterv 6-8 hetes ciklusokra, illetve több tanéven átívelő pedagógiai ciklusokra tervez. Stabil naponta változatlan munkarend, amely az egyes ciklusokkal váltja a különböző tantárgyakat, feladatokat. Az egyes tevékenységek során alapelv legyen a mindennapos közös munka az iskolaidő alatt. A tanulók stabil munkarendje változatos módon tartalmazza különböző tanulásszervezési kereteket, az eltérő képességekhez igazodó tevékenységeket, az individuális és közösségi funkciókat, valamint együttműködési formákat

Az epochális kerettanterv által ajánlott tanulásszervezési keretek

Epochális oktatás a gyakorlatban Alternatív Közgazdasági Gimnázium Napi 2 x 80 perces epochák már 20 éve Két, háromhetenként váltják a tantárgyakat, amíg az adott témakört be nem fejezik. Bizonyos ideig nem tanítanak egyes alaptantárgyakat Jellemző, hogy egy tanár egy időben legfeljebb két epochális osztályt tanít, velük viszont három hétig mindennap együtt van. A tanulóknak naponta kevesebb tantárgyuk van ezeket viszont mindennap tanulják. Kevesebb házi feladatra van szükség, az egyéni tanulás elmélyültebb, megnő a közös gyakorlás, a spontán elsajátítás aránya A témakörök zárt egységet alkotnak minden témakörnek eleje és három hét múlva vége van. A témakör lezárásakor módot kapnak a gyerekek arra, hogy összefüggően lássanak egy témát. A napi közös iskolai munka során a tanulás egyéni indítékai csoportmunkaként, a kortárs csoport aktív hatásaként jelennek meg. és a Waldorf iskolákban? Kéthetes, napi két tanórás epochák, az alacsonyabb óraszámú tantárgyakból

Javaslat a TÁMOP 3.1.4-es pályázat tantárgytömbösítéssel kapcsolatos feladatainak megoldásához (www.kosar.educatio.hu) I. A TÁMOP 3.1.4-es pályázat egyik fő célja az intézményi fejlesztő programok tevékenységein keresztül a pedagógusok egyéni és közös fejlesztőmunkájának ösztönzése is. A kötelező és választható tevékenységek több formában is lehetőséget nyújtanak az együttműködéshez. Az egyik ilyen lehetőség e cél megvalósítására, az oktatási tartalmak koncentrált, alapos és élvezetes tanítására a tantárgytömbösítés (epochális oktatás). A módszer egy-egy kisebb vagy nagyobb szakaszban, a pedagógiai folyamat előre megtervezett időszakában – ciklikusan elrendezve a nagyobb pedagógiai folyamat egészében, az egész intézmény pedagógiai tevékenységébe illeszkedően - az adott téma, illetve tartalom tantárgyi vagy műveltségterületi egységei előre megtervezett, az adott témával kapcsolatos ismereteinek feldolgozása.

Javaslat a TÁMOP 3.1.4-es pályázat tantárgytömbösítéssel kapcsolatos feladatainak megoldásához (www.kosar.educatio.hu) II. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium e fejlesztések megvalósítását segítendő adta ki a Magyar Közlöny 2008/177. számában az epochális (szakaszos) oktatás intézményi alkalmazásához azt a kerettantervet, amely az oktatási szintek, évfolyamok mindegyikének ajánl mintákat az epochális oktatás tervezéséhez. (21479.oldaltól) Azok az intézmények, amelyek már önállóan megtervezték és a kiírás szerint elkezdték a tantárgytömbösített (epochális) oktatást, a megvalósítás tapasztalatainak, eredményeinek figyelembe vételével – amennyiben ez szükséges – a kerettanterv ajánlásai alapján módosíthatják, folytathatják a későbbiekben a munkát. Azok a pályázók, akik ezen implementációs tevékenység vonatkozásában még a megvalósítás kezdeti stádiumban vannak, remélhetően jól tudják majd hasznosítani a kerettantervi ajánlásokat a pályázati programba bevont tanulócsoportok mellett az intézmény más osztályaiban, évfolyamain is.

A megvalósítás formái A 2008.12.12-i közleményhez igazodva, a szakrendszerű oktatás kötelező tanórai foglalkozásaihoz rendelkezésre álló intézményi időkeretet figyelembe véve: 1. Tantárgytömbösítés kéthetes ciklusokban szervezve Természetesen ezeket az órákat többféleképpen is el lehet osztani, a helyi humán erőforrások figyelembevételével. A cél az, hogy minél több tanulócsoport, és pedagógus legyen bevonható ebbe a folyamatba. 2. Epochális egységekben megszervezve 3. Az epochális kerettanterv ajánlása szerint is lehet a tanulást szervezni. A szakrendszerű oktatásban az ajánlás szerint egy epocha jellemzően három-négy hét hosszúságú (15 - 20 tanítási nap). A tevékenységgel kapcsolatos, a Pályázati felhívásban megjelent követelmények csak az adott intézmény, feladatellátási hely adottságainak, igényeinek, lehetőségeinek alapos elemzésére építve és a pedagógiai együttműködés keretei között valósulhatnak meg testre szabottan, fenntarthatóan. A szakmai megvalósítás, illetve szervezés támogatása az intézményi folyamattanácsadó feladata, szoros együttműködésben az intézmény/feladatellátási hely vezetőjével.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!