A Windows grafikus felülete Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetőség: rsz@mailbox.hu
Az egér szerepe A grafikus felület kezeléséhez az egér szinte nélkülözhetetlen. Ezzel választunk a képernyőn látható jelek és ikonok közül. Párbeszédnél a felkínált lehetőségek közül választunk az egér segítségével.
Az egér gombjai Kattintás vagy duplakattintás: egér bal gombjával történik. Környezetérzékeny „Helyi menük” legördítése: egér jobb gombja (ezzel az adott területhez kapcsolódó parancsok jelennek meg)
Egyéb lehetőségek az egérrel Képernyőn elhelyezett jelek mozgatása. (vonszolás) Egérmutató alakja is információt hordoz, pl a nyíl, a homokóra, kereszt stb.
Asztal A számítógép képernyője felel meg az asztalnak. A Windows alatt a képernyő szerepe különösen nagy, mert a felhasználó úgy érezheti, hogy a képernyőn dolgozik. A „rendetlenség” ellen az ablakos megoldást választották a fejlesztők.
Az ablakok típusai Alkalmazásablak: ezek egy-egy alkalmazáshoz tartoznak. Dokumentumablak: alkalmazás által kezelt dokumentum megjelenítésére szolgál.
Alkalmazás ikonja Kis méret Eszköztár Bezárás Teljes méret Menüsor Vezérlő menü Gördítőnyíl felfelé Gördítőnyíl lefelé Csúszka Gödítősáv
Függőleges gördítősáv Vízszintes gördítősáv
Aktív ablak Az aktuális ablak amelyikkel dolgozunk, eltérő színnel jelenik meg. (egyszerre több ablak is nyitva lehet) Kiválasztása: egér bal gombjával bele kattintunk az ablakba.
Gördítősáv Gördítőnyíl: a szöveg vagy kép egy sornyit lefelé vagy felfelé gördül. Gördítőcsúszka: a teljes képen éppen elfoglalt helyet mutatja. Gördítősáv: a sávba kattintva egy oldalnyit lefelé vagy felfelé lép a szöveg vagy kép.
Tálca Célja: egyszerre több alkalmazás nyitva tartása. (az aktív amelyik be van nyomva) Erőforrások optimális kihasználása. (folyamatosan látható az egyszerre nyitva tartott alkalmazások listája)
Nyitva tartott alkalmazások listája Aktív alkalmazás
Ikonok Szemléletes rajzocskák, amelyek objektumokat reprezentálnak. Kiegészíti egy címke, ami az objektum megnevezését tartalmazza. Fajtái: Objektumot reprezentáló ikon Parancsikon
Objektumot reprezentáló ikon Fizikailag is létező adatok bújnak meg mögöttük. (u. ott található az ikon ahol az alkönyvtár) Rendelkeznek vezérlő menüvel u.u, ahogy egy alkalmazás ablak. A vezérlő menüt az egér jobb gombjával hívhatjuk elő.
Parancsikon Fizikailag nem ott van ahol az alkalmazás. Csak rámutat a hozzá tartozó alkalmazásra. Egy-egy alkalmazáshoz több parancsikon is tartozhat.