Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
Táblázatkezelés - függvények
PROJEKT A GYAKORLATBAN AVAGY A TANULÓPÉNZT MEG KELL FIZETNI.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Digitális technika, digitális áramkörök
Esztétika.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
avagy a titkos napló titkai
A képzőművészet-terápia
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Családi vállalkozások - prezentáció
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Építészet és kritika – az írott sajtó (OCTOGON) Márffy Benjámin.
Reformáció = Megújulás. Tegnap megértettük, hogy megújulni… csak szabadon lehet!
A szövegértés tanítása II.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Építészettörténet.
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Lineáris függvények ábrázolása
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
K Ö T É L Ez egy történet a hegymászóról, aki szeretett volna feljutni a legmagasabb hegycsúcsra. Erre a nagy útra sok évi felkészülés után indult el.
1 II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, október 17. A „Képzeletbeli Múzeum” jelenvalósága a modern művészeti.
Biztosítások : Kárigény érvényesítése. Mi a biztosítási kárigény?
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Éntudat – identitástudat - énkép
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
A prezentációkészítés alapjai
A szellemi tulajdon védelme Alapinformációk március
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
„Reflektorfényben Te állsz”
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Filmelemzési szempontok
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Számítógépes programok használata
Érvelés vs. következtetés érvelés: definíció Az érvelés verbális, társadalmi és racionális tevékenység, amely arra irányul, hogy egy értelmes [reasonable]
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
A Biblia és a képzőművészet
Előadás másolata:

Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek szentírásnak, hiszen a képzőművészeti, irodalmi vagy akár zenei alkotások, igen sokféleképpen megközelíthetők. Miként a Deák tér.

I. Hú, mennyire titokzatos! A művel mindenek előtt ismerkedj meg, nézd meg alaposan, s ezt követően jegyezd le az első benyomásaidat. A művekkel kapcsolatos első, „tiszta” élmények sok esetben a mű legfontosabb esztétikai üzenetére tapintanak rá. Pl.: állati, tökjó, magávalragadó, könnyű, körülményes, érzéki, eleven, érzelemgazdag, hideg, hűvös, zavaros és az ehhez hasonló érzelmekkel átitatott ítéletalkotások jó kiindulópontul szolgálhatnak az elemzéshez. (Ezek az első vélemény-kirohanások később módosulhatnak, de ettől nem kell megijedni!)

II. Jobb kezét a bal kezén pihenteti… A művel való kapcsolatodat mélyíti, ha leírást készítesz róla. A leírás távolságtartó – objektív – legyen, szemben az előbb említett „első benyomások”-kal. A leírásnál mindenképp törekedj egy mások által is jól követhető útvonalra! Balról, jobbra, hátulról előre, lentről felfelé haladva stb…

III. Én nem értem, miért van fejjel lefelé, de lehet, valaki tud súgni nekem! A mű megismerése, leírása után érdemesnek látszik tájékozódni, kisebb-nagyobb kutatómunkát végeznünk. A művészettörténeti, művészetelméleti, esztétikai kutatás mértékét a számonkérés, a megadott feladat nagyságrendje dönti el. Más egy házi feladat, vagy egy féléves beszámoló. Most három olyan területet említünk, melyek hasznos adalékokkal szolgálhatnak az elemzéshez…

III./A. Leonordo? Nem Ronaldo? Mi tudható a művészről? Mely korban élt, hová született, miféle életrajzi adatok, események - iskola, baleset, házasság, betegség, pálfordulás stb. - mutathatók ki a műben? (Csak abban az esetben érdemes ezeket a tényeket belekeverni az elemzésbe, ha azok műformáló jelentősége egyértelműen igazolható.)

III./B. Nicsak, még egy szép nő! Hol a helye az elemzett műnek a művész életművében? A művész oeuvre-jének fővonulatába tartozik avagy speciális attól éppen eltérő műről van szó? Fiatal kori mű, az érett művész alkotása vagy afféle „őszikék”: kései munka?

III./C. Számoljunk kicsit: quattrocento, cinquecento… A művész korának művészete. A fő stílus irányzatok, a kor nagy mesterei. A tárgyalt mű mennyire illeszkedik a kor művészetének fő művészi vonulatához, ill. mennyire tér el attól? Komolyabb elemzés esetében a korszak kulturális, társadalmi környezetével is érdemes megismerkedni: politikai, vallási-ideológiai kérdésekkel.

IV. Essünk neki, szikét! Kezdődjék a műelemzés. Véleményünk szerint a műtárgy, a műalkotás elsődlegesen különböző minőségű formaelemek összessége, ami nem jelenti azt, hogy ne hordozna fontos üzeneteket, elvont gondolati tartalmakat. Vigyázó szemünket a formára és a tartalomra vessük hát!

IV./A. Lágy kontúr, szilárd szerkezet Formai elemzés a felszín, a látható felület mélységeit ragadja meg. Jó, ha most elővesszük a már kész műleírásunkat, s aztán lépésről lépésre megvizsgáljuk a következőket: anyag / technika → műfaj forma téralakítás, tömeg szín, fény kompozíció eszközhasználat

IV./B. Ami megkérdezhető, ami önmagán túlmutat A tartalmi elemzés felfogható a formák olvasataként is. Eljött az idő, hogy a meglévő adatok, élmények, ismeretek birtokában a leolvasható formáknak, persze ez sem pontos így teljesen, önmagukon túlmutató tartalmakat tulajdonítsunk. Nem lehet véletlen egyetlen apró fény folt sem a képen, éppen ezért, itt az idő, hogy mindent számon kérjünk a művön és alkotóján.

IV./C. Egy okos kérdés több, mint öt buta válasz A tartalmi elemzés felfogható a formák olvasataként is. Miért ez a szín dominál, miért épp ez az alak látható a képen, létező személy, vagy a fantázia szülötte, miért így komponált a mester, mik azok a tárgyak a képen, milyen összefüggésben állnak a figurával, valódi tér, vagy szakrális tér veszi körül az alakot, a mű milyen filozófiai gondolkodást igazol, egyáltalán akar-e filozofálni avagy csak gyönyörködtetni akar, de akkor meg mi a szép: a nő vagy a kép stb…??? Olyan kérdéseket kell feltenni, ami egyértelműen az elemzési csapásirányt veszi célba, vagy a mű természetéből egyenesen következik. Egy absztrakt geometrikus kép matematikai képletként való leírás talán indokoltabb, mint egy reneszánsz madonnakép esetében, ami nem jelenti azt, hogy ne lehetne azon is matematikai műveletek elvégezni akár.

V. Összegezz! Szintetizáld a megállapításaidat, kutatásaidat, megérzéseidet, szubjektív ítéleteidet. Nem baj, ha a végső, az elemzésed végén bátor, meghökkentő, akár tiszteletlen végkövetkeztetésre, kérdésfelvetésre jutsz. (A pimasz illusztráció M. Duchamp munkája.)

Összefoglaló ábra: A műelemzés legfőbb mozgatói, melyek kölcsönhatásban állnak egymással A MŰ A befogadó és a befogadó kora Történeti ismeretek (művészet -történet) Műelemzés

Végezetül felhívjuk a figyelmeteket arra, hogy a műelemzés során a különböző, itt szétválasztott lépések nem különülnek egymástól, át- és átjárják egymást, mitöbb szabadon felcserélhetők. Közben pedig megérkeztünk: Deák tér