IMIP tájékoztató 1. A minőségirányítási folyamat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A minősítés és az önértékelés kapcsolata, szerepe a minőségfejlesztésben Barlai Róbertné.
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
A tanári munka értékelése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Nyílt napok látogatottsága
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Értékelés a pedagógiában
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Elektronikus vezetési karton
Méltányossági elvek a közoktatásban
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Pályaválasztási szülői értekezlet 2009 Csapókerti Általános Iskola Debrecen.
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A KSH új online adatgyűjtő rendszere EKOP-1.A.1-08/B
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Tájékoztató a 2009/2010. tanévi beiskolázásról. Írásbeli felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről: Vagy.
Tájékoztató a 2009/2010. tanévi beiskolázásról. Írásbeli felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről: Vagy.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Felvételi eljárás 2014/2015.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
Pedagógus értékelési rendszer
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
Tervezési folyamat.
Önértékelési projektterv
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Regionális konferencia
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
MICS-MÉCS-PÉR (vitaindító)
Bolyai Farkas Szakképző Iskola
Előadás másolata:

IMIP tájékoztató 1. A minőségirányítási folyamat 2. A kérdőívek fejlesztése 3. Pedagógus teljesítményértékelés (szempontrendszer, eljárásrend) 4. Tapasztalatok, problémák

IMIP-tapasztalatok korábbi IMIP-kérdőívek (2000?) prb: érdektelenség (szkepticizmus)  visszajelzési lassúság, változás hiánya ugyanakkor: érdeklődés döntéshozás  adatok, tények  statisztika  felmérés Jelenlegi helyzet: mindenkit személyesen (névre szólóan, elkerülhetetlenül) érint

Törvényi háttér IMIP kiegészítés: teljesítményértékelési szempontrendszer (határidő 07.03.31.) cél: a munka minőségének javítása intézményi önértékelés [sejtés:] új jövedelem-összetevők bevezetése  közalkalmazotti bértábla megszűnése (?) – mértéke, feltételrendszere nem ismert bevezetés: a 2008/2009-es tanév első napja Mj: tervezhetőség – kiszámíthatatlanság

IMIP-módosítás eddigi lépései IMIP: 2004. május 14. (31 oldal) 07.febr.21. H.V.: tájékoztató (ütemezés, forma, kérdőív-tervezetek (3-féle) ismertetése; MÉ munkacsoport megbízása; véleményezési határidő véleményezés, módosítás-kiegészítés, tantestületi elfogadás 07.ápr. 4. IMIP-kiegészítés benyújtása – elfogadása Mj: mit tartalmaz és mit nem? 07.máj.16. H.V.: szempontrendszer, eljárásrend a pedagógusok teljesítményértékeléséhez (07.okt.10. ennek módosítása) 07. okt-nov: próbamérés (pedagógus, szülő, diák)

A kérdőívek fejlesztése 07.febr.23. H.V.  ig.h., mk.v., szülők, diákok, MCs munkacsoport 07.márc.10. MCs (átdolgozás: fejlesztési elvek, más intézmények eredményei) diák, szülő hozzászólások  07.márc.27. ( tantestület (faliújság)) pedagógus hozzászólások  07.ápr.13. (mk.v., NET) 07. okt-nov.: próbamérés  ?

A kérdőívek célja Segédeszköz (kötelező; véleményező lehetőség) Hármas funkció: intézményi önértékelés minőségjavítás: iskolai klímateszt-jelleg (partnerközpontúság – diák, szülő, pedagógus – vezetés kapcsolata) pedagógusok teljesítményértékelése Mj: – keverednek a feltáró (klimatikus) és minősítő (szummatív) elemek – skatulyázási-elv: a klímateszt pl. tovább bontható (lásd ebéd), de erre a célra külön forma kell

A kérdőívek típusai Funkció (3) Darabszám, típusok: 1. Az iskolavezetés önértékelése 2. Vezetői értékelés (pedagógusról) 4. Pedagógus önértékelés 5. A pedagógus értékelése az iskolavezetés munkájáról és a szervezet működéséről 6. A szülők értékelése az iskoláról 7. A diákok értékelése az iskoláról

Kérdőív-statisztika [4] 1. (Iskolavezetés önértékelése): 4, 8, 7 Össz: 19 2. (Vezetői értékelés pedagógusról): 12, 5, 7, 4, 8, 8, 10 Össz: 54 4. (Pedagógus önértékelés): 12, 5, 7, 4, 8, 8, 10 Össz: 54 5. (Pedagógus értékelés az iskoláról (vezetés, szervezet)) 12, 7, 23, 11, 16 Össz: 69 6. (Szülői értékelés): 10, 15, 8, 10 Össz: 43 7. (Diákok értékelése) 12, 16, 11, 11 Össz: 50 Össz: 289

Formai jellemzők Rövid, 1-2 oldal terjedelem kitöltési utasítások a kérdőív elején lap tetején: skála; def: jó - rossz (5  1); def. X táblázat-jelleg, zárt végű állítások mennyiségi ismérvek [cél: átlagolás] nincs 5* (vagy 6) [ok: átlagolás] nincs 0, helyette X [ok: átlagolás] Részegységek (legalább 3 elem) önálló kiértékelhetőség blokkvégi szummázó kérdések könnyen módosítható, bővíthető

Milyen a jó kérdőív? – ellentétes szempontok rövid kérdőív, tömör és precíz kérdésfeltevések pontos, nem félreérthető kérdések minden fontos részterületet érintsenek a kérdések de ne legyen elaprózott a kérdőív és ne legyen átfedés a kérdések között (MCs szerepe!) minden kérdésben legyen világos, hogy mi a „jó” válasz (és hogy kinek a szempontjából „jó”) nyílt végű – zárt végű kérdések egészséges aránya könnyű kiértékelhetőség az eredmény visszajelzése legyen gyors

Fejlesztési elvek Ellentétes szempontok  fejlesztési elvek Fontos: rövidség, tömörség, célirányosság emberi tényezők – időigény, kapacitáshiány (szellemi-fizikai) – félreérthetőség csökkentése (eltérő gondolatkör) – kitöltési mítoszok (pl. válaszolás „kapásból”) formai, tartalmi feszültség csökkentése informatikai kezelhetőség esztétikai elvek

Példa – eredeti kérdés Kellő mennyiségű és minőségű tanulmányi segítséget kap-e gyermeke, ha erre (pl. betegség, hosszabb távollét, egy-egy anyagrészben való bizonytalanság miatt) rászorul? (5: ha minden tanárától igen, 4: egy kivételével minden tanárától igen; 40; meg kívánom nevezni a tanárt….. 3: a legtöbb tanártól igen, 2: több tanártól nem, 1: a legtöbb tanártól nem; 0: nem jellemző/nem tudom/ nem akarok válaszolni)

Példa – módosítás után 5. Igen; (teljes mértékben) igaz. 4. Igen; általában igaz, de vannak még kisebb hiányosságok. 3. Igen; igaz, de vannak még nagyobb hiányosságok. 2. Részben igaz, de súlyos hiányosságok vannak, amiket okvetlenül javítani kell. 1. Nem igaz; tapasztalatom szerint az állítás nem felel meg a valóságnak. X. Nem tudok (nincs elég ismeretem) vagy nem akarok válaszolni a kérdésre. Szükség esetén gyermekem megfelelő mértékű emberi (nem tanulmányi jellegű) segítséget kap tanáraitól.

A tartalmi feszültség csökkentése cél: kitöltési idő és energia csökkentése minimalizálandó a menü-jellegű kérdés (egy- vagy több megadható válasz prb.) állítások megfogalmazása kérdések helyett (lefedő és egymást nem átfedő válaszokkal) lehetőleg egyirányú legyen a skála [átlagolás] állandó (memorizálható) skála konvergáló (monoton) kérdések minimalizálandó az átdefiniált skála Ezeknek ára van: univerzális és egyirányú skála  alkalmanként pontatlan fogalmazás

Tartalmi javaslatok összemérhető (1) – (7) [cél: ütköztetés] alkalmanként indirekt kérdezés, ellenőrzés sportszerűségi elv (lehessen 5-öst kapni) büszkeség-faktor (iskolai jellemzők) trivialitás-faktor (az egyértelmű (pozitív) kérdések szükségessége) cél: az iskola (ill. minden pedagógus) megmutathassa magát

Pedagógusok teljesítményértékelése juttatási, bérezési elv ( igazgatói jogkör) tantestület  az értékelés kerete (forma, szempontrendszer, súlyozás) Értékelési egységek: – a pedagógus önértékelése (kérdőív) – mk.v., ig.h. értékelése (kérdőív) [korábban: „az adott pedagógusra vonatkozóan beazonosítható” elemek felhasználásával] – igazgatói értékelés (kérdőív) – megbeszélés [kimarad: „A diákok és szülők által adott intézményi értékelés esetlegesen, valamely tanár személyére vonatkozóan beazonosítható elemei”]

A mérés-értékelési folyamat (a technikai oldal) Kérdőívek kitöltése (pedagógus, mk.v., ig.h., ig.) Elektronikus rögzítés, tárolás – eredetik lefűzése; géprevitel: Excel-fájl – adatbiztonság, reprodukálhatóság, anonimitás – könnyebb kiértékelés, hibaforrások csökkentése Kiértékelés  Excel-kódtábla – statisztikai analízis  névre szóló eredmények – súlyozás alapján számított pontszám Megbeszélés, véleményezés

A mérés-értékelési folyamat (a tantestületi oldalról) Mit tartalmaz a kötelező IMIP-módosítás, és mit nem? (általában: a szükséges minimumok, részletezések nélkül) – az értékelési folyamat és eljárásrend alapelvei, területei (kérdőívek) – az értékelés szempontrendszerének alapjai (súlyozás) Amiért itt ülünk: tantestületi konszenzus eredménye I. kérdőívek (forma, tartalom) * II. az értékelési szempontrendszer alkalmazása (súlyozás) * III. a számszerűsítés módja * IV. utólagos változtatás lehetősége (forma; vezetői fék)

II. A teljesítményértékelés szempontjai (súlyozás, 07.05.16) Kulcskompetenciák a szakmai tudás szintje 20% a szakmai tudás alkalmazásának képessége 20% a szakmai tudás fejlesztésének képessége 10% az értékátadás képessége 15% megbízhatóság és felelősségvállalás 15% a komplexitás kezelése 10% a kommunikációs kapcsolatok kezelése 5% adminisztráció, szabálykövetés 5% Mj: kiegészítve a vezetők értékelésével Mj: kérdőív és szempontrendszer inkompatibilitása

III. Teljesítményértékelés – a számszerűsítés módja Pontátlag Százalék 1 – 1. 5 10% 3.6 – 3.8 60% 1.6 – 2.0 20% 3.9– 4.1 70% 2.1 – 2.5 30% 4.2 – 4.4 80% 2.6 – 3.0 40% 4.5 – 4.7 90% 3.1 – 3.5 50% 4.8 – 5.0 100% – kompetenciák: pontátlag (1 – 5)  % (0 – 100)  pontszám (0 – 20, 0 – 5 stb.)  összegzés – * átszámítási függvény + bónusz pontok (mk.v: 5, of: 10, szt: 5)  összpontszám (> 100 lehet)

IV. Változtatás Egyéni javaslat előzetes javaslat  MCs MCs véleményezi MCs szűrési jogköre végső javaslat (igen, nem, kompromisszum) Egyéni javaslatok összessége módosítások dokumentálása eredménye: kész kérdőív, ami „testület elé” bocsátható mj: folyamatos fejlesztőmunka (prb: állandó szavazás) Jogorvoslat: egyéni javaslat  testület elé kerül Vezetői változtatás igénye – pl. KT

Szubjektivitás kérdéskörök, konkrét kérdések (igazgatói váz)  juttatási elv cél: becslési (hallomási) faktor csökkentése (elfogultság, ill. előítélet); ennek módja: – az állítások többsége tényekre (statisztikára) támaszkodjon – mennyiségi (számmal jellemezhető) ismérv legyen * félreérthetőség (mint műfaji sajátosság) ** félreérthetőség (mint tartalmi idegenség)

* - ** félreérthetőség „Az iskolát a külső fórumokon megfelelően képviselem.” „Biztosítja-e az iskola a tanulók magasabb iskolafokra történő bekerülésének feltételeit (felső tagozat, gimnázium) / magasabb iskolafokon történő helytállását (alsó tagozat)?” „Csak utólag lehet megkérdezni, aminek nagy hátránya, hogy kimaradnak azok a volt fazekasos gyerekek, akik nem a Fazekasban tanulnak tovább, de más iskolákban kitűnően megállják a helyüket.”

Pedagógus önértékelés problémája hitelesség? (szerénység; intézményen belüli és kívüli relativitás) önértékelés és bérezés?  juttatási elv hitelesség javítása: 1. X kód (kihagyás); 2. ütköztetés; 3. megbeszélés; 4. írásbeli vélemény (utolsó szó joga) előny: iskolavezetés értékelésének ismerete cél: minden pedagógus megmutathassa magát (hiányérzet  visszajelzés) az önértékelés kötelezettség és lehetőség

Vezetői értékelés és hitelesség (Honnan tudja a vezető, hogy …?) (Milyen mélységben kell ismernie a vezetőnek, hogy ...? (ig.h.)) (És akkor mi van, ha …?) Mo.: mk.v., ig.h., ill. önértékelés ismerete Mo: súlyozás

Szülői és tanulói kérdőívek hitelessége reprezentatív minta nehézsége névvel vagy név nélkül? (hitelességi problémák mindkét esetben) szülők: diákszűrő a szülői értékelés előtt tanulói komolytalanság, rosszindulat (anonimitás  megbízhatatlanság) tanulói inkompetencia [ cél: kevéssé befolyásolja a pedagógusok teljesítményértékelését; „egyéni azonosítható elemek hiánya”] Mennyire fajsúlyos a (gy, sz) vélemény?

Publikusság, anonimitás Melyik kérdéscsoport eredménye, milyen szinten publikus? (pl.: próbamérés eredménye a NET-en) szülők esetében: esetleg csoportos kitöltés, összegzés diákok esetében: túl nagy a függő viszony pedagógus-kérdőív: önértékelés névvel; a géprevitel és a kiértékelés munkafolyamata azonosíthat: 3 fő) – Mo: munkamennyiség; e. sorszám-kód jelige? (1-2 fő) – esetleg elektronikus kitöltés (Excel)? (1-2 fő) anonimitás ellen szól: X kód; kevés munkakéz; bonyolultsági fok nő névvel vagy név nélkül? (hitelességi problémák mindkét esetben) kétoldali-többoldali titoktartás

Tapasztalatok Kérdőívek: folyamatos visszajelzés (OK) – MCs: köszönet; igyekszünk figyelembe venni, s visszajelezni Kérdőívek kitöltése: – diák, szülő: (OK) – pedagógusok: nagyfokú kollegalitás Adatrögzítés, statisztika, kiértékelés: (OK) Eredmények (07.12.14.): iskolavezetés, klimatikus kérdések (pedagógus, szülő, diák) * Megbeszélések tapasztalatai

* Megbeszélések tapasztalatai – Problémák, felmerülő kérdések hangulat, szituáció: munkaadó – kolléga; szakmai – intézményi sík stb. résztvevők száma előre ismert eredmény? 1- vagy 2-differencia? az utolsó szó joga (írásbeli véleményezés) változtatási lehetőség? („rendkívüli eset”) időfaktor prb. – státuszváltozás (of.); módosítás időigény (szünet? délután?)