KULTIVÁCIÓS ISKOLA. GEORGE GERBNER: KULTIVÁCIÓS ELMÉLET (1969) - 1919-ben született, magyar származású médiaszociológus -1939-ben az Egyesült Államokba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Mire lehet/ne jó az iskola?
GLOBÁLIS FALU Ha a föld lakosságát egy 100 lelket számláló faluba redukálnánk a jelenlegi arányok megtartásával, akkor ebben a faluban lakna: 57 ázsiai.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Energia a középpontban
A Barátság.
Kritika érte a sajtót. Jogos kritika…?!?! Nem foglalkozik eleget a hazai piac burzsuj-ingatlanjaival. Valóban, igaz, nehéz megfelelő mélységű információhoz.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Albert Einstein idézetek.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
„Férfinak és nőnek teremtette”
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Demokrácia és diktatúra
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Klikkelj az egérrel a következő képért... (A saját életed értékeli)
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
ha le tudnánk kicsinyíteni a Földet, és a 6,5 milliárd embernyi népességet egy 100 lelket számláló falura, és az arányok változatlanok maradnának, akkor…
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Az amerikai (USA) kommunikáció
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Tizenegy ember lógott egy helikopter kötelén, tíz férfi és egy nő.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Életige 2007 Május.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az internet kialakulása
A jövő válsága a vízhiány Készítette: Lőrincz Bea – 10.A.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
A deviancia értelmezési kerete
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje október.
A tömegkommunikáció.
Meg tudod különböztetni a színeket?! OK, Akkor nézd meg ezt a képet...
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
GLOBÁLIS FALU A Globális Falut, úgy kell elképzelni , hogy az ott élő 100 ember arányosan reprezentálja a Földünk teljes népességét, amely az alábbi populációs.
Állampolgári jogok és kötelességek
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
U NIVAC 1 Készítették: Gőz Laura Boldizsár Henrietta.
Világjárványok az emberiség életében
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Éghajlatváltozás és egészségügyi ellátás Antal Z. László MTA TK Szociológiai Intézet Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus, Debrecen, április.
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
A reklám centruma.
„ Kalandvágyból felelősség” Ismerjük meg az Ifjú Polgárőrt Dr. Christián László PhD tanszékvezető egy. docens NKE RTK.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
LEADER, Identitás, Sport
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Főnix – me Hol élünk? Hogy élünk? Demográfiai kór- és körkép
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

KULTIVÁCIÓS ISKOLA

GEORGE GERBNER: KULTIVÁCIÓS ELMÉLET (1969) ben született, magyar származású médiaszociológus ben az Egyesült Államokba emigrált - ma a Villanova Egyetem professzora - A média rejtett üzenete - kutatások százai kötődnek a nevéhez - a kultivációs elmélet megalkotója

1. Annak nagy részét, amit tudunk, vagy amiről azt hisszük, hogy tudjuk, sohasem tapasztaltuk meg személyesen. Olyan világban élünk, amely mesélt történetekből épül fel. 1. Annak nagy részét, amit tudunk, vagy amiről azt hisszük, hogy tudjuk, sohasem tapasztaltuk meg személyesen. Olyan világban élünk, amely mesélt történetekből épül fel. 2. Ezek a történetek hiedelmek és tények óriási halmazát hozzák létre. A történetek révén sajátítjuk el nemi, életkori, életstílusbeli, foglalkozási, társadalmi szerepeinket. A történetek kínálják a beilleszkedési mintákat és a lázadás célpontjai is egyben. 3. Régebben a történetmesélés folyamata  beszélt nyelvi formában, orálisan, szemtől szembe családiascsaládias kézműveskézműves közösségi jellegű voltközösségi jellegű volt

A történetmesélésnek pedig három funkciója volt: 1. Megmutatni, hogy miként mennek a dolgok. 2. Leírják, hogy mi micsoda a világban. 3. Megtanítanak bennünket arra, hogy miként bánjunk ezekkel. A modern kommunikációs formákat jóval megelőzve is voltak olyan módszerek, amelyek nagy embercsoportokat értek el. Ilyen volt az egyház. A múlt század végéig az egész művelt, keresztény Európa és Amerika minden vasárnap ott ült a templomban a szentmisén. A modern kommunikációs formákat jóval megelőzve is voltak olyan módszerek, amelyek nagy embercsoportokat értek el. Ilyen volt az egyház. A múlt század végéig az egész művelt, keresztény Európa és Amerika minden vasárnap ott ült a templomban a szentmisén. A történetek stabil értékrendszert, s ehhez kapcsolódó kép- és asszociációs rendszert tartanak fenn, szelektíven. S ez az értékrendszer, mely szerencsés esetben konszenzussal jön létre -, határozza meg a társadalom közös távlatait. Amit a médium kiszűr, ami nem elég hangsúlyozott ebben a kultúrában, azt nagyon nehéz továbbadni, továbbörökíteni a következő generációknak. A történetek stabil értékrendszert, s ehhez kapcsolódó kép- és asszociációs rendszert tartanak fenn, szelektíven. S ez az értékrendszer, mely szerencsés esetben konszenzussal jön létre -, határozza meg a társadalom közös távlatait. Amit a médium kiszűr, ami nem elég hangsúlyozott ebben a kultúrában, azt nagyon nehéz továbbadni, továbbörökíteni a következő generációknak.

A történetek egyre jobban hasonlítanak egymásra, mert a jól bejáratott formulákat működtetik. Ezek a formulák pedig azokat a hatalmi viszonyokat tükrözik, amelyek létrehozták őket, és arra szolgálnak, hogy ezek a viszonyok érintetlenek maradjanak. Vagyis a kultúra fő árama totális ellenőrzés alá került. A kultúra sokszínűsége illúzióA történetek egyre jobban hasonlítanak egymásra, mert a jól bejáratott formulákat működtetik. Ezek a formulák pedig azokat a hatalmi viszonyokat tükrözik, amelyek létrehozták őket, és arra szolgálnak, hogy ezek a viszonyok érintetlenek maradjanak. Vagyis a kultúra fő árama totális ellenőrzés alá került. A kultúra sokszínűsége illúzió A történetmesélés iparosítása a gőzgép feltalálásával kezdődött. Nem volt szükség személyes találkozásra ahhoz, hogy hasonló módon gondolkozzunk a világról, elég volt ugyanazt olvasni hozzá. Még ennél is jelentősebb változást hozott a televízió. a régit felváltja az új vallás!

1.A fikciós történetek, mesék, regények, színdarabok „az emberi megértés építőkockái” 2.A történetek második típusa – hírek, tudósítások, dokumentatív üzenetek – a dolgokat a maguk valójában kívánják bemutatni (felhívják figyelmünket érdekeinkre és lehetőségeinkre, valamint figyelmeztetne a fenyegető veszélyre). 3. A történetek harmadik típusa azt meséli el, hogy mi a teendőnk (kívánatos és nem kívánatos magatartásformákat, életmódokat)  törvényeket, a javaslatokat, prédikációkat, s a reklámokat is. Azt mondja, hogy ez a harmadik felhasználja az előbbi két típust. Úgy véli, a mai világban ennek a harmadik típusnak az uralma érvényesül.

3x annyi férfi, mint amennyi nő (+a nők mindig fiatalabbak voltak a férfiaknál, akikkel találkoznak) 3x annyi férfi, mint amennyi nő (+a nők mindig fiatalabbak voltak a férfiaknál, akikkel találkoznak) A színes bőrűek, a gyerekek és az öregek jóval kevesebbszer szerepelnek annál, mint amekkora az arányszámuk a lakosság egészéhez képest A színes bőrűek, a gyerekek és az öregek jóval kevesebbszer szerepelnek annál, mint amekkora az arányszámuk a lakosság egészéhez képest az etnikai kisebbségek képviselői általában csak kisebb szerepekben tűntek föl. Továbbá, a figurák zöme vezető vagy értelmiségi volt. az etnikai kisebbségek képviselői általában csak kisebb szerepekben tűntek föl. Továbbá, a figurák zöme vezető vagy értelmiségi volt. az USA-ban a munkaerő 67 százaléka fizikai dolgozó, a képernyőn viszont csupán a figurák 25 százaléka végez ilyen munkát. az USA-ban a munkaerő 67 százaléka fizikai dolgozó, a képernyőn viszont csupán a figurák 25 százaléka végez ilyen munkát. a bűnözés a tévében 10x olyan gyakori, mint a valóságban (egy átlagos kamasz, tizenötödik születésnapjáig mintegy emberölés szemtanúja volt a képernyőn). a bűnözés a tévében 10x olyan gyakori, mint a valóságban (egy átlagos kamasz, tizenötödik születésnapjáig mintegy emberölés szemtanúja volt a képernyőn). a tévében szereplő figurák több mint 50 százaléka valamilyen viharos és kegyetlen összecsapás alanya lesz, míg az FBI adatai szerint az USA lakosságának kevesebb, mint egy százaléka lesz erőszakos bűncselekmény áldozata… David Rintel forgatókönyvíró, aki az Amerikai Írók Szervezetének elnöke volt, találóan sommázta: "Este nyolctól tizenegyig a tévéadás egyetlen épületes hazugság…" a tévében szereplő figurák több mint 50 százaléka valamilyen viharos és kegyetlen összecsapás alanya lesz, míg az FBI adatai szerint az USA lakosságának kevesebb, mint egy százaléka lesz erőszakos bűncselekmény áldozata… David Rintel forgatókönyvíró, aki az Amerikai Írók Szervezetének elnöke volt, találóan sommázta: "Este nyolctól tizenegyig a tévéadás egyetlen épületes hazugság…"

1. megrögzött televíziónézők (több mint napi 4 óra) vélekedéseit az 2. átlagos tévénézőkével (napi 4 óra alatt). A megrögzött tévénézők 1. gyakrabban vallják a faji megkülönböztetés különböző válfajait 2. messze felülbecsülik az orvosok, ügyvédek és sportolók számát 3. alacsonyabbnak gondolják a nők képességeit a férfiakénál 4. a valósnál nagyobb szerepet tulajdonítanak társadalmukban az erőszaknak 5. azt hiszik, hogy manapság kevesebb az idős ember, és egészségi állapotuk rosszabb, mint húsz évvel ezelőtt - ennek épp a fordítottja az igazság…